Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jarvin, 30 jan 2012.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, paniek handelingen.... Helaas kan ik daar ook over meespreken. Overigens zou je een stekkerverbinding tussen accu en regelaar moeten toepassen die ompolen onmogelijk maakt.

    Weet je zeker dat de schroef niet vastgelopen is, draait je schroefas nog probleemloos?

    Welke regelaar had je (hoeveel ampère)?
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik had alvast een stekker besteld dus kan niet meer fout gaan gelukkig.

    De schroefas zelf draait erg soepel maar het motor asje zit erg vast, ik denk dat er iets omheen gesmolten is.

    De Navy V15R van graupner gebruikte ik en was er erg tevreden over. Deze kan maximaal 10sec 30A aan.
     
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    haha, ik had het zelfde in mijn spits, zijn we gelukkig even "slim" Balen, maar net als Ad zegt zo'n Tamiya stekker kunnen ze maar op 1 manier in (de + en - )


    :)
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Was het toevallig warm die dag? Best kans dat je motor al flink op temperatuur was, voordat je probeerde om de kant een stukje op te schuiven...

    En motor laten draaien terwijl de boot niet vooruit kan is de zwaarst mogelijke belasting, veel zwaarder dan een boot slepen of duwen.
     
  5. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    het was wel warm ja maar ik denk niet dat daar alleen een motor van kan doorbranden, dan zou het wel aan het laatste liggen. Maar ik dacht dat de motor zelfs mocht blokeren zonder dat die doorbrande? Als het maar niet lang duurt.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik weet eigenlijk geen andere manier om een motor om zeep te helpen: overbelasting.

    Op de motor was niets terug te vinden aan informatie zeker?
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als de motor zo warm wordt dat de isolatie om de wikkelingen smelt, of de magneten hun werking verliezen, wordt de motor een permanente of bijna permanente kortsluiting.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klinkt als overbelasting; te grote schroef voor het motortje of slecht lopende schroefas (corrosie bijv.)

    Vuistregel voor borstelmotoren is: Schroef nooit groter dan de diameter van de motor. Enkele uitzonderingen daargelaten. Dus als het inderdaad een te grote schroef is geweest: Grotere zwaardere motor steken + idem regelaar, of direct overstappen op een brushless buitenloper. Dan heb je zéker koppel zat.
     
  9. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    de schroef was exact dezelfde grote als de motor, ik denk dat ik het nog een keer ga proberen met een motor en als die ook om zeep geholpen word een brushless of iets halen. Wordt helaas wel WEER een andere regelaar kopen dan... :(
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je de geldpest hebt kan je zo lekker bezig blijven.
    Je zou natuurlijk ook de ampères kunnen meten als je gaat proefdraaien. :rolleyes:
     
  11. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    crisis he, maar die motortjes kosten me niks behalve wat tijd ;)

    Dat is nog een goede tip maar is even de volt meter pakken
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    En wie zegt dat borstelloos minder problemen gaat geven?

    Als je een aansluitingsprobleem hebt zou ik eerst de oorzaak eens gaan zoeken. Wat Harm (baggeraar) zegt, stroomsterktes gaan meten. Direct op de accu (dus buiten de regelaar om): onbelast, geblokkeerd (niet te lang!!), ingebouwd met schroefas onbelast.
    Dan eventueel een zekering inbouwen tussen accu en regelaar voor eens stroomsterkte die even onder die bij blokkeren zit.
     
  13. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    maar de regelaar was het probleem niet, die deed het nog prima. Ik denk dat ik gewoon teveel vroeg van de motor. Maar ik zal eens naar een zekeringetje gaan zoeken om tussen de motor en regelaar te plaatsen.
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, maar als je de motor zonder regelaar test loop je niet het risico weer een regelaar te verspelen, bijvoorbeeld als die regelaar de blokkeerstroom niet kan leveren.
     
  15. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Nou,. Ik bijvoorbeeld, daar moet je wel gek doen om de boel door te laten branden,
    Als de motor bijvoorbeeld blokkeert dan brand niet gelijk je regelaar door zoals
    bij de meeste borstelmotoren, Veel brushless regelaars hebben een beveiliging
    dat zodra ze geen puls meer terug krijgen van de motor dat ze zich zelf uitschakelen,
    Dan blijft je motor en regelaar dus heel....

    Bij mij weten brand de boel pas door als je echt extreem veel trekt met je motor
    en je regelaar kan het niet aan..
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als je de juiste regelaar hebt, en je zekert het boeltje goed af heb je met borstelmotoren ook niets te vrezen volgens mij. Eerlijk gezegd zie je hier maar zelden berichten over doorgebrande motoren, ik denk daarom dat er bij Jarvin iets in de motor is terecht gekomen. Van regelaars hoor je wat meer dat ze opgebrand zijn, maar vaak net als mij Jarvin door een polariteit fout.

    Borstelloze regelaars willen het ook nogal eens heel erg warm krijgen als je veel in (lage) deellast vaart, heb ik begrepen. Nu wordt dat wel steeds minder heb ik de indruk.

    Groet,

    Ad
     
  17. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Klopt Ad, warmte is een groot factor, Maar ik heb ze in de Miss zitten (een ASDtje)
    en kan de gehele dag varen zonder dat ze oververhit raken, Worden wel warm maar max handwarm, Nog geen uitschakeling gehad daardoor,
    Heb al veel gekke dingen meegemaakt met mijn regelaars maar zijn niet kapot te krijgen die kreng** ;) van blokkade schroef tot aan vocht op de regelaar..
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Waar heb je lezen geleerd, Jarvin?
    Je moet AMPERE's meten.

    Dan schiet het niet op als je de VOLTmeter wilt gaan pakken.
    En ergens een zekering tussen zetten heeft absoluut geen nut als je niet weet hoe zwaar die zekering moet zijn. Daarvoor dus moet je eerst weten hoeveel ampere's de motor in meest ongunstige toestand gebruikt.
    Anders moet je, behalve 40 motoren, ook nog eens gaan investeren in 200 zekeringen...
     
  19. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    een digitale voltmeter kan ook Ampéres weergeven ;)

    verder wachten op mijn bestellingen hopelijk draait de boel snel weer.
     
  20. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    een multimeter dus...
     

Deel Deze Pagina