Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volkomen terecht dus dat hij is meegenomen.... als er geen toestemming is mag je nog zoveel vergunningen hebben, maar wordt dat overruled door de wet op de privacy! Staat volgens mij zelfs gewoon in de vergunning/documentatie van Defensie..
De foto publiceren zoals de Telegraaf doet mag ook niet. En je ziet vervolgens ook nog eens iemand uit het huis komen.... zie witte cirkeltje
Ik hoef niet uit te leggen dat dit topic mij enigzins teleurstelt, een vuist maken en vechten voor 't eigen belang is men kennelijk vreemd? Jammer en teleurstellend!
Kom op zeg, jullie zijn degenen die de innovatie brengen
Waarom moeilijk dan als het makkelijk kan?
Je verzetten tegen wetgeving, of de zogenaamde vuist maken zoals jij dat noemt, is erg tijdrovend. Al die tijd die je daarmee bezig bent kun je niet vliegen en dus ook geen inkomsten genereren.
De opleiding volgen, je manual schrijven en je toestel certificeren is een weg die veel sneller gaat, minder frustratie kent en uiteindelijk ervoor zorgt dat je weer inkomsten kunt genereren.
Maak het niet groter dan het is. Accepteren kost je veel minder energie dan je ertegen verzetten.
Feitelijk bepalen één of twee ambtenaren (ik zal geen namen noemen) hoe jij en ik invulling geven aan onze hobby c.q. inkomstenderving, dat vind ik zorgelijk, jij niet?
Daarmee schaar je jezelf dus onder de makke schapen, die alles van overheidswege slikken omdat 't 'makkelijker' is, da's een argument wat natuurlijk nergens op slaat.
De regelgeving zoals deze er nu ligt heeft op meerdere vlakken een (zeer) hoog paarse krokodil gehalte, iets wat ik als ingezetene van een UAS werkgroep al in Februari 2012 heb aangekaart. En wat blijkt nu wederom? De betrokken ambtenaren geven een hele dikke vinger richting de belanghebbenden die veel tijd, moeite en expertise hebben gestoken om de overheid in deze te informeren.
Feitelijk bepalen één of twee ambtenaren (ik zal geen namen noemen) hoe jij en ik invulling geven aan onze hobby c.q. inkomstenderving, dat vind ik zorgelijk, jij niet?
Da's een zwaktebod, daarmee zeg je feitelijk alles te accepteren wat de overheid aan regelgeving oplegt puur omdat je er niet de goesting, of tijd, voor hebt om daartegen in verweer te gaan. Daarmee geef je dus de betrokken ambtenaren carte blanche om voor jou te bepalen hoe jij je hobby en inkomstenderving dient te runnen. Vind je dat niet vreemd?
Dit hele traject is a farce, d'r zitten zoveel gaten en hiaten in dat men schijnveiligheid pretendeert te creëeren met een overdaad aan regelgeving. Alleen al het hoofdstuk 'toestelcertificatie' is ronduit lachwekkend, dat was het voorheen ook al, omdat men bij het IlenT het begrip 'veiligheid' niet kan en wil onderbouwen. Steekhoudende argumentatie en een volwassen discussie waarin er feitelijkheden worden gewogen en geen opinies is iets waar het in mijn contacten met het IlenT behoorlijk aan schort.
En daarmee beklink je het punt wat ik probeer te maken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
We hebben dus zometeen piloten in de lucht hangen met alle papieren op zak + de benodigde verzekeringen en ontheffingen maar die totaal geen affiniteit hebben met de techniek die ze gebruiken en ook nog eens de sociale opvoeding van een club cq mede piloten missen, deze mensen gaan en mogen dus kleine aanpassingen uitvoeren aan hun toestel, ik zie de kranten koppen al, jullie ook?
We hebben dus zometeen piloten in de lucht hangen met alle papieren op zak + de benodigde verzekeringen en ontheffingen maar die totaal geen affiniteit hebben met de techniek die ze gebruiken en ook nog eens de sociale opvoeding van een club cq mede piloten missen, deze mensen gaan en mogen dus kleine aanpassingen uitvoeren aan hun toestel, ik zie de kranten koppen al, jullie ook?
Als ik zie wat er door de technische keuring heen komt en waar mee gevlogen wordt en op wat voor manier, door personen zonder enige affiniteit met techniek of elektronica, dan is deze hele keuring dus een wassen neus.
In theorie is dat waar ja.
Zo rijden er ook veel mensen auto, vrachtwagen, bus of varen ze in een veel te snelle boot...
Het is een relatief nieuw gebied, dus dan moet je zowel beoefenaren als de overheid de tijd gunnen om expertise op te bouwen. En dan kom je uiteindelijk echt wel in een situatie waarin de gebruiker geen technische opleiding nodig heeft om verantwoord met de apparatuur om te gaan, vergelijkbaar met autorijden.
Beste Ron, Gert,
Ik heb gisteren kennis genomen van de 'Handleiding voor bedrijfsmatig gebruik van lichte onbemande luchtvaartsystemen' (zie bijlage) ik vraag mij wederom af of men de moeite heeft genomen om de werkbaarheid en de belangen van de diverse gebruikers afdoende te wegen in de UAS regelgeving?
Ik vraag mij dan vooral af of men voldoende heeft gekeken naar de belangen van de lichte gebruiker? Dit zijn gebruikers die hoofdzakelijk multicopters vliegen met een AUW <10kg en hun diensten aanbieden voor het maken van luchtopnames. Dit is een groep die binnen Nederland ettelijke duizenden gebruikers kent.
Deze handleiding, en de daarin te volgen procedure, is simpelweg onwerkbaar voor alle praktijkscenario's die betrekking hebben op deze groep. Ik heb al eerder wat praktijkscenario's gegeven die hierop direct betrekking hebben (voor de volledigheid voeg ik deze nogmaals toe in de bijlage). De te volgen procedure is een paarse krokodil die helaas aan deze gebruikers van overheidswege wordt opgedrongen, dat vind ik kwalijk en frustrerend.
De gebruiker die nu op recreatieve basis b.v. luchtopnames maakt krijgt een pakket eisen van overheidswege opgedrongen die niet realistisch zijn als de gebruiker ervoor kiest zijn/haar activiteiten ook commercieëel te exploiteren. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat het overgrote deel ervoor zal kiezen om op de ingeslagen weg verder te gaan, mede omdat het eisenpakket niet aansluit bij de gevaarzetting, risico's en ook veels te veel rompslomp met zich meebrengt. Feitelijk drijf je daarmee als overheid een groep gebruikers de illegaliteit in.
Even een voorbeeld: als iemand even een paar luchtopnames wil maken van een draaiende houtzaagmolen op de Zaanse schans voor de toeristische brochure van 2014 moet de gebruiker eerst een procedure in die weken, zo niet maanden duurt. De gebruiker moet zelf aan allerlei opleidingseisen voldoen, de apparatuur moet gekeurd zijn, d'r zitten (aanzienlijke) kosten aan verbonden, etc. etc. Dit alles voor een vlucht die pakweg 5 á 10 minuten duurt en waarin de UAS nimmer in conflict komt met bemande luchtvaart noch een gevaar vormt voor derden.
Daarmee is deze hele procedure voor de lichte gebruiker dusdanig restrictief dat hiermee het overgrote deel van deze groep gewoon de illegaliteit in gaat, dat lijkt mij niet wenselijk. Helaas is dit wel een direct gevolg van dergelijke regelgeving met een hoog paarse krokodil gehalte.
Als ontwikkelaar van hard- en software voor UAS gebruik kan ik mij helaas niet aan de indruk onttrekken dat men zich onvoldoende de praktijk eigen heeft gemaakt en een hele grote groep, de lichte gebruiker, simpelweg buiten beschouwing heeft gelaten met deze regelgeving.
Ik zou ervoor willen pleiten dat men vanachter het comfortable buro vandaan komt en de boer op gaat om zich persoonlijk te laten informeren door deze lichte gebruiker. Het is daarbij essentieëel dat men ook deze lichte gebruiker in actie ziet. Pas dan krijg je regelgeving die beantwoordt aan de praktijk en aan de mogelijkheden en beperkingen c.q. wensen van de eindgebruiker.
Dat gezegd hebbende stel ik mijn expertise ten enermale beschikbaar om inzicht te geven in de markt, de eindgebruiker, de mogelijkheden e.d.
Met belangstelling verneem ik je reactie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC Ltd.
Immersion RC - Real Virtuality - Top Quality FPV Products