Hulp met start hobby, help!

Beste lezer,

Ik ben een starter op het gebied van modelbouw, maar al langere tijd geïnspireerd door de mooie vliegende kisten van enig formaat.
Eerlijk gezegt is een beetje mijn idee om te starten met een mooie kist, die voldoet aan mijn zeg maar fantasie. Maar ik heb veel vragen, zoals neem je nitro of electro? En waar kun je rtf schaalmodellen kopen?
Nog mooier is als iemand een goede gebruikte heeft.
Ik kan er 1 overnemen een vario skyfox van 1.80 mtr.
Hier kan ik nog niet mee vliegen, maar via de vliegclub zal ik samen met een instructeur gaan voor m'n vliegbrevet.
Heb er erg veel zin in, maar wil ook een teleurstelling voorkomen gezien de hoge kosten.
Wie helpt mij op weg?

Kijk uit naar jullie reactie 's

Met groet.
Wilco
Zeeland
 
  • Vergeet schaal en mooi voorlopig even Wilco. Eerst kinderschoentjes verslijten, daar zul je je handen al vol aan hebben. En ervaring/materiekennis op doen.
  • Vergeet rtf, dat bestaat niet, marketingkolder. Je zult altijd zelf af- en in- moeten stellen, zelf sleutelen, want die crash(es) komen er.
  • Qua kosten: begin kleiner, en kleiner is doorgaans elektro. En goedkoper, misschien is de hobby bij nader inzien niets voor jou. Elektro is zeker niet minder vermogen of minder snel. Wedstrijden zijn doorgaans 100% elektro, amper brandstof meer. Verder kent elektro geen beperkingen t.g.v. geluids-vergunning.
  • Kies indien mogelijk zelfde merk/type heli/radio als waar club/instructeurs veel en geede ervaring mee hebben. Ook handig voor onderdelen.
  • In de FAQs, permanent vastgepind bovenaan in het Algemeen heli subforum, is al veel informatie en antwoorden op veelgestelde vragen verzameld, scheelt jou, en ons :mrgreen:, veel vragen
  • Lees ook een paar van de honderd(en?) ik wll beginnen draadjes, daarin staan de nodige overwegingen, tips en mogelijke heli-kandidaten.
  • Combineer live leren vliegen met oefenen op simulator. Niet eerst alleen op simulator oefenen, dan leer je je verkeerde dingen aan. Bedenk dat het op een simulator veel makkelijker lijkt.


Forumtipjes:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
  • Plaats je vragen in het goede subforum, d.w.z. het heli-subforum en niet in dit vliegtuigsubforum, voor meer/betere kennis/reacties. Verplaatsing van discussie naar het goede subforum kun je aanvragen d.m.v. klik op het
    report.gif
    waarschuwingsbordje naast je openingsbericht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beginnen is doorgaans niet handig met een mooi schaaltoestel.
Deze hebben vaak toch wat vage eigenschappen, wat een iets gevorderde hand nodig heeft.

mooiste is een trainer, aan jou te bepalen wat. eerste vliegtuig hoeft niet mooi te zijn, deze moet voornamelijk goed vliegen, en tegen een stootje kunnen.
Nitro/electro is ook een keuze. Van iedere weg zijn voordelen en nadelen te noemen, is maar net wat je zelf leuker vind.

persoonlijk vind ik de vliegtijden en het landen/tanken/vliegen een prachtig voordeel van nitro.
Bij electro zit je vast aan de accu's die je meesleept.

Maar ja, voor nitro moet je wel een beetje gevoel met een motor hebben, of hier gevoel voor krijgen. afstellen moet nl altijd, al is het af en toe maar een tikje
 
rtf heli bestaat eigenlijk niet.

misschien de echte mini dingetjes zoals bv de mcpx van blade, maar alles wat groter is moet je altijd uit elkaar halen om te controleren.
De chinezen vergeten nog wel eens lock tite, ringetjes of schroefjes in het model.
gevolg bij een heli is eigenlijk altijd een grote klap, en veel schade.

Als je gaat beginnen, begin dan met een simulator.
Bijvoorbeeld phoenix of realflight.

dan moet je even zelf kijken wat je budget voor de eerste heli is.
er is voor de heli's geen vaste leerroute. De een leer het meteen met een heli van 1,40 m, de ander leert het nooit.

lees iig jezelf hier even (;-)) in:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide%3Been-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647

http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Bij de weg, als je al een club op het oog hebt, kun je het beste daar even je licht opsteken..
daar hebben ze vaak wat vaste merken of types, het zou zonde zijn als jij een prachtige zender en heli aanschaft, maar daar in de club niet mee kunt vliegen omdat niemand het spul kent.

en ik verplaats dit even naar algemeen, aangezien dit niet perse een schaalheli vraag is..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En beginnen met een schaalheli is sowieso niet bepaald handig. Maakt het alleen maar duurder en lastiger te repareren als je crasht. Dus eerst maar met een "normale" heli beginnen.
 
Vliegen

Als je wilt leren vliegen, ga dan eerst eens naar een vliegclub bij je in de buurt.
Die kunnen je uitleggen wat de voor en nadelen zijn van het vliegen op elektro/ benzine.
Ook kunnen die je vertellen wat een goede beginners vliegtuig/helicopter is.
 
Voor je trouwens ook maar probeert om van de grond te komen met eender welk toestel,zou ik je ook aanraden eerst op de simulator te proberen.
Zo krijg je al zeker een idee van de controls en zal je misschien al een crash of 2-3 vermijden met je uiteindelijke echte oefentoestel.
Ook veiliger voor mensen in de buurt ;)
 
Sluit me helemaal aan bij m'n voorganger.
Eerst maar schappelijk leren helivliegen met een 'normaal' toestel.
Dus de versies met een frame/elektronika en Canopy.
Dus NIET gelijk met een schaalheli.
Tenzij het een Micro heli is want dan zijn de Crashkosten nog te overzien.(maar ook dat is af te raden)
Leren vliegen met een helikopter is niet effe appeltje eitje zul je straks ervaren.
De ene persoon heeft het in de vingers en vliegt na paar weken/maanden best wel goed en de ander leert het never nooit niet.
Ben zeer benieuwd hoe jij er over een half jaar in staat.
Dat heb je als het goed is namelijk al wat ervaring achter de kiezen wat helivliegen betreft en lees dan je verhaal nog maar eens van wat jij in het Topic schrijft.
Je zult dan best wel van jezelf kunnen schrikken.

Lees uit je bericht dat jij nog geen ervaring hebt met RC Helikopters.Neem dan maar van me aan dat het geen hap snap werk is.Ha ha ha ha
Sukses en je hebt in elk geval al een mooie keuze gemaakt door met een Helikopter te willen gaan vliegen.
Veel lezen is het devies en nooit opgeven.
En......eens rondkijken bij gasten die al met heli's vliegen.
Echt zeer leerzaam en super leuk om naar te kijken.
Vr Gr D
 
Ron , ok we weten dat ongelukken gebeuren maar als ik dit als beginner zie ga ik het misschien gelijk opgeven om ooit heli te vliegen .
Er gebeuren dagelijks ongelukken in het verkeer ook .
De juiste les die we moeten onthouden is dat rc heli's zeker geen speelgoed zijn dat we effe de lucht gaan insturen .
 
Waarom opgeven? Je moet gewoon goed bewust en doordrongen zijn wat een flinke heli kan aanrichten. Safety first en verder gewoon met je verstand leren vliegen en plezier beleven aan de vliegende koffiemolens :-)

Leren vliegen met een vario schaalheli kan je doen, goed voor het uitdunnen van je banksaldo :-)
 
Goede nuttige reacties van jullie als betere piloten....
Maar we gaan aan de slag hoor, het blijft niet bij alleen kijken.
En oké even een stap terug dan vwb de schaal modellen, maar ik ga dr van uit dat jullie ervaring hebben.
Ik zal jullie op de hoogte houden over de voortgang...

Volgende week 8 sept. Vliegclub delta midden Zeeland gaan we kijken.

En schaalmodellen die bestel je niet zomaar even......
 
Zo even door alle reacties gelopen en sorry ja het gaat om het heli vliegen.

En Ron ik zal mijn profiel aanpassen en mijn kinderschoentjes aandoen ha ha
 
Geen schaalmodel

Hallo Wilco,

Mooi dat je inmiddels dankzij je vorige draadje eruit bent dat een schaalmodel geen goed idee is.

De skyfox is een model waarmee je kan leren vliegen, echter zijn de reservedelen relatief duur en kan die goedkope tweedehands kist heel snel heel duur worden, er reeds vanuit gaande dat er geen defecten zijn aan de gebruikte heli. Ik zelf koop bijvoorkeur gebruikte heli,s maar weet na enekel jaren helivliegen dan ook waarop ik moet letten.

Mijn advies aan jou;

Koop een goede simulator bijvoorbeeld phoenix o.i.d en leer te hoveren.

Koop een 30 klasse/450 klasse collective pitch heli (Hirobo shuttle , thunder tiger raptor, of een mooie align) nitro versus elektro is een keuze gebaseerd op affiniteit, gemak, en hangt af van wat je zoekt in de hobby, ikzelf vindt het afstellen van een brandstofmotor erg leuk, vindt je dit niet leuk, koop elektro.

Bouw deze zelf zodat je weet hoe de heli in elkaar zit en je hem makkelijk kan repareren, dit ga je nodig hebben

Leer vliegen bij een club zodat je zelfstandig kan hoveren

Pas nadat je voorwaartse vlucht en alles wat daarbij hoort kun je gaan denken aan een mooi schaalmodel.

Succes

Tom
 
En schaalmodellen die bestel je niet zomaar even......

Ohw jawel hoor, als jij genoeg flappen op tafel legt, levert bijv. Vario jou een vliegklare schaalheli af.. ;) en zo zijn er wel meer firma's of winkels die in opdracht bouwen.

Maar even serieus, ga inderdaad bij een club langs en laat je informeren. Of bezoek een in heli's gespecialiseerde winkel zoals rc heliparts in brabant. Goed advies is in dit geval meer dan het halve werk. Wie weet kan je er zelfs een proefles/ vlucht maken of krijgen.
 
In opdracht bouwen......dat is niet de bedoeling nee.

We gaan eerst leren vliegen....en dan kijken hoever we komen.
Maar crashen en repareren is dus normaal, hoe vaak crash je dan?
Heb nu al respect voor de echte schaal vliegers!

Ben ook wel benieuwd naar de kosten als je met een toestel crasht, drama!
 
nou, een piloot sleutelt zelf.
sommige doen dat niet, maar die vliegen doorgaans zeer extreem weinig.

om nou bij ieder hikje dat ding weg te brengen, daar wordt je niet echt vrolijk van.
dus heli gewoon lekker zelf bouwen.
je moet zowieso niet beginnen met een schaalheli. Eerst vlieg en sleutelervaring opdoen met iets anders.
bijvoorbeeld een trex 450 sport. of als je graag wat groter wil, een trex 600 of 700.
de 6 en 700 zijn beiden in electro en in nitro te krijgen.

ook goede heli's om mee te leren vliegen, als je maar hulp hebt en aan de kabel kunt.

maar, stap 1 is een simulator.
die heb je er qua geld in no time uit. 1 crash minder en je hebt het al...
phoenix of realflight bijvoorbeeld

qua crashkosten, dit is maar net hoe gek je het maakt.
een 600 kan makkelijk 300 of 400 euro schade zijn.
100 euro heb je eigenlijk altijd wel (bladen, assen etc). heb je pech, en de electronica gaat eraan, kan het makkelijk een total loss worden.

dus advies, lekker aan de kabel in de club, dan heb je de kans op crashen geminimaliseerd
ga je zelf leren, kan het makkelijk een crash of 5 tot 10 duren..
of meer, of minder, hangt van jezelf af..
 
proberen

Wilco
kom zelf ook uit middelburg(stromenwijk) zou zeggens kom een keer vrij blijvend even langs om een keer op de simulator te proberen.
Heb je in elk geval een idee van hoe of wat
phil
 
Back
Top