vaart achteruit maar stuurt niet

Vandaag was het zo ver de tweedehands witte zee met de lengte van 1,55 meter.
proef vaart had hem gekocht met een kapotte snelheids regelaar.
die vervangen , en vandaag als eerste varen.
ging best goed vooruit stuurt goed ligt snel stil, maar achteruit gaat ie ook goed maar sturen doet het niet.
er zit best wel een flink roer onder en de uitslagen zijn linksom en rechtsom het zelfde.
nu zit er geen boegschroef in deze boot, dus dat kan ik dus ook niet gebruiken.
wie heeft er een tip wat ik eventueel kan toepassen.

ik hoor graag van jullie

mijn naam is ronald en ik kom uit waalwijk
 
Achteruit varen en sturen op het roer werkt zelden echt...

Zeker bij een grotere boot valt het beetje sturende werking van het roer in het niet bij de tegengestelde krachten.

Bij een boot van dat formaat is een boegschroef volgens mij wel een vereiste op het moment dat je wil sturen als je achteruit vaart.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
 
Bij achteruitvaren komt er geen schroefwater langs je roerblad dus dat niet sturen is te verklaren....
Achteruit controle op de vaarrichting houden is wel te doen....
op het moment dat je bij achteruit varen iets wilt sturen zul je roer en vooruit gas moeten geven..

Een boegschroef hoort niet in een model als dit.
 
Wat het sturen bij dit schip nog verder beperkt is de ranke vorm van de Zwarte Zee. Beste is doen wat Robert aangeeft, dus af en toe korte stootjes vooruit om bij te sturen.

Wat ook kan meespelen is het type schroef wat eronder zit. Een zogenaamde speedschroef, die de bladen erg schuin heeft staan, heeft meer "grip" op het water, en zal meer de boot naar 1 kant laten wegtrekken bij achteruit varen. Een schroef met vlakker ingestelde bladen. Maar dan nog zal het behelpen blijven. Ik heb bij mijn Paul Denker, ook een relatief slanke boot, het roer vergroot (origineel was het erg dik en kort, bestond uit 2 holle helften vacuumgezogen kunststof, niet bepaald ideaal) en de speedschroef vervangen door een 3-blad met iets minder spoed. Daarmee kon ik recht achteruit varen, anders was het altijd een bocht naar 1 kant, ondanks tegensturen, maar ik kan het nog steeds vergeten om achteruit een "achtje" te varen.
 
hallo

hier hetzelfde met de zinnia
vooruit stuurt de 2 meter lange boot goed maar achteruit kan ik alleen maar recht achteruit
en sturen is behelpen
ik heb wel een boegschroef en kan dus wel mee sturen daarmee maar het is nog niet alles
gr raf
 
Ronald,

Verdiep je eens in de het schip wat je gekocht hebt... de 1/1 kwam bijna niet in havens, was om te slepen over lange afstanden.

Robert
 
Je mag al heel blij zijn als je in de "gewenste koers" recht achteruit kunt varen: de meeste 1;1 schepen zoeken bij achteruit varen zelf hun weg ten opzichte van wind en zeegang, ben je passagier op je eigen schip.

Sommige van onze kapiteins gebruiken dat verschijnsel (als de ruimte het toelaat) tijdens het uitventileren van de lading tanks: Lichtjes achteruit draaien en het schip kruipt (schuin) achteruit tegen de wind in, waarbij de ladingdampen van de accommodatie weg blijven.

Groet, Bert
 
Ronald, Laat ik als ex varensman ook eens een duit in het zakje doen. Uit ervaring weet ik dat een enkelschroever achteruitvarend slecht te sturen is. Helemaal als het schip achterover ligt. Om achteruitvarend toch een beetje te sturen kun je het volgende proberen. Ballast het schip zo dat ze voor en achter even diep ligt. Het liefst zelfs een beetje voorover. Om achteruit te varen even flink achteruit slaan. Zodra het schip een beetje vaart maakt, gas eraf en in de gewenste richting sturen.
Lukt dat dan kun je succesievelijk meer gas geven. Niet teveel roer geven. Op die manier kan ik met mijn "Bugsier 3" voluit achteruit varen en ook nog sturen. Het gekke is dat het op die manier met mijn dubbelschroefs "Smit Finland" niet lukt. Maar die kan ik op een andere manier de goede kant opdwingen. Succes ermee. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Of je zet er een tunnelroer onder , maar dat staat niet onder jou boot .
Heb ik onder een Bugsier gehad , daarmee kon ik ook achteruit sturen .

Mvg Hans
 
Of je zet er een tunnelroer onder , maar dat staat niet onder jou boot .
Heb ik onder een Bugsier gehad , daarmee kon ik ook achteruit sturen .

Mvg Hans
Hans,
Was dat een succes of kleefden er ook nadelen aan? Heb nog een straalbuis liggen en zou deze aan de Bugsier kunnen knutselen. Maar of deze relatief ranke boot dat extra vermogen aan kan? Nu trekt ze al gemakkelijk het gangboord in het water. Is wel spectaculair natuurlijk, maar wil de oude dame graag boven water houden.
Gr. Klaas.
 
Het voordeel van een draaibare straalbuis is dat je zeer wendbaar bent. Mensen die een Robbe Odin of Neptun hebben/gehad kunnen dit bevestigen.
Het nadeel bij je Witte Zee zal zijn dat je erg moet uitkijken met roer geven, want te veel snelheid en teveel roer geven kan resulteren in omslaan van je model!

Groeten Peter
 
Een Witte Zee van 1.55m gaat van een beetje roer geven niet op z'n kant kan ik je uit ervaring vertellen...
 
Hallo allen,

in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties en de tips.
was tussendoor nog even op vakantie geweest.
heb nu genoeg stof om over na te denken .
ben zelf ook nog verder gaan spitten om dit goed te laten werken.
heb zelf ook nog gedacht aan een Becken roer (klap roer) dat is op zich denk ik de makkelijkste manier, maar of het helpt weet niet, misschien hier nog iemand die hier op kan reageren.want een boegschroef is wel leuk en handig , maar is inderdaad niet als het origineel.
groet ronald
 
heb nu genoeg stof om over na te denken .
ben zelf ook nog verder gaan spitten om dit goed te laten werken.
heb zelf ook nog gedacht aan een Becken roer .........

En ook dit helpt je niet bij het achteruitvaren... zou het gewoon laten zoals het hoort en er mee leren varen........
 
Back
Top