Nieuwe Tiger Moth

De komende tijd zal ik hier een verslag plaatsen over mijn nieuwe Tiger Moth.
In 1977 heb ik mijn eerste TM gebouwd.
Dit was een model van Toni Clark voordat de bouwdoos op de markt was.
Mijn nieuw model wordt groter : nl. 1:3.
Ook zal ik meer datails in het model verwerken.

Ton
 
Allereerst welkom hier.
We zijn benieuwd Ton :D
Laat maar komen die foto's zou ik zeggen :p
Is het de nieuwe kit van Mick Reeves of wordt het zelfbouw?
Weet je al welke motor je wil gaan gebruiken?

Groeten, Ralf
 
Ik wilde eerst een nieuwe TM van Toni Clark bouwen.
Maar dan wel meer scale details toevoegen.
Toen kwam ik de nieuwe TM van Mick Reeves tegen.
Wilde eerst de bouwdoos bestellen maar heb eerst de tekening laten komen.
Deze viel tegen.
Erg weinig details van de opbouw.
Kwam toen een tekening tegen van Frederick Beard.
Deze TM schijnt ooit als bouwdoos uitgekomen te zijn bij Classic Scale Plans.
Maar is niet meer verkrijgbaar.
Deze tekening is behoorlijk uitgebreid.
Vleugelophanging b.v. uitgevoerd zoals de echte Tm.
Deze tekening is gemaakt op schaal 1:3.3.
Ik ben bezig om de tekening opnieuw te maken op schaal 1:3.
De instellingen zoals instelhoeken neem ik over van de Toni Clark TM

Ton
 
Hierbij een van de tekeningen van Frederick Beard.
Zoals jullie zien zitten er veel details in verwerkt en ik verheug me erop om op deze manier te bouwen.
Foto800-CMT633ND.jpg
 
Omdat ik van tekening bouw en deze ook nog vergroot zal ik al deze onderdelen zelf moeten maken.
Maar dat maakt het juist leuker om te bouwen

Ton
 
Dit is een foto van mijn eerste Tiger Moth.
Deze foto is gemaakt door B. Mordang op een vliegshow te Sittard in 1978.
Deze moth is helaas bij de laatste vlucht beschadigd , maar is wel te repareren. Dus wie weet vliegt hij nog eens

Ton
Foto-SBG7QGTT.jpg
 
Dit is een foto van mijn eerste Tiger Moth.
Deze foto is gemaakt door B. Mordang op een vliegshow te Sittard in 1978.
Deze moth is helaas bij de laatste vlucht beschadigd , maar is wel te repareren. Dus wie weet vliegt hij nog eens

Ton
Foto-SBG7QGTT.jpg


Hmm, toen was ik erbij als ik mij niet vergis....... dat waren nog een echte vliegshows........ Dat lijkt Walter Tonnecker wel, maar mij staat niks bij dat hij en grote Tigermoth had, maar hij vloog met alles wat hij onder handen kreeg.
 
Goed gezien.
De piloot op deze foto is inderdaad Walter Tonnecker.We deden in die tijd heel veel samen. bouwden samen en gingen veel vliegshows af.
Ikzelf sta op de foto naast Walter.
ik had de Moth net verkocht aan Walter die hem na een tijd aan een andere vriend verkocht heeft.
Ik hem hem later weer teruggekocht.

Ton
 
Om de romp op te bouwen heb ik een helling gemaakt.
Op een vlakke ondergrond heb ik een aantal U-vormige spanten gelijmd.
De twee rompzijkanten worden hierin uitgericht en vastgezet.
Deze worden vervolgens met lijsten aan elkaar verbonden.
Deze romp heeft geen spanten.
Op de plaatsen waar de vleugel en het onderstel gemonteerd worden zij de helften verbonden met Alu buizen. In de uiteinden hiervan zijn stukken rondstaf gelijmd met schroefdraad.

Foto-PGZDJFJO.jpg


Foto-OFFDKLWD.jpg
 
Motorkeuze.

Het was een moeilijke keuze om een geschikte motor te kiezen voor mijn Tiger Moth.
Ik heb een paar wensen waar de motor aan moet voldoen.

Betrouwbaar.
De juiste maat propeller met niet te veel toeren ronddraaien.
Goed in te bouwen.

Mijn keuze viel eerst op een 75 0f 95 ccm King.
Dit zijn goede motoren die hun beste koppel bij 5500 toeren hebben.
Toen zag ik de 80ccm MVVS.
Lijkt me een betrouwbare motor die ook geen al te hoge toeren draait.
Ik had nagevraagd of de cilinder 180 graden gedraaid kon worden zodat de uitlaat aan de andere kant komt te zitten.
Dit ging helaas niet.
Op internet kwam ik een 85 ccm tweecilinder viertakt tegen.
Deze motor lijkt wel ontworpen te zijn voor de Tiger Moth.
Draait een 26 x 10 prop met 5300 toeren rond , heeft een fantastisch geluid en heeft de uitlaten en de carburateur aan de goede kant zitten.
Zo is deze motor perfect in te bouwen. Geen grote uitlaat en de cilinders precies voor de opening van de motorkap.
Deze komt van Armin de Vries.

Ton
 
Helaas de boxser is juist een total verkeerde keus
de meeste modelbouwers vliegen dit model met een Zenoah ZG 38
maar dan wel met een vertraging of torkmaster er op zodat ze een schaal propelor aan kunnen drijven
deeze combo is voor dit toestel perfect want
het model zal er met al die exstra cc,s en vermogen van een 80cc blok geen spatje harder mee vliegen
Maar wel veel meer brandstof slurpen


Het is maar een tip
 
@ Jeroen: je aanname is denk ik fout, het is geen namelijk geen boxer. De [URL="
2R[/URL]
van Armin de Vries is een 2 cilinder lijn motor en dat lijkt me juist een perfecte match voor de Moth ook ivm de plaatsing van uitlaat, etc. zoals Ton eerder aanhaalde. Hier een filmpje van eenzelfde motor, erg mooi stationair geluid :worship:

[URL="
[/URL]

@ Ton: Prachtig! Dit wordt een mooi bouwdraadje, ik blijf het volgen. De constructie ziet er mooi, licht en schaalgetrouw uit zo op de eerste foto`s!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top