paralel of serie

Ik wil met 2accu's gaan rijden. Ik heb 2 lipo's van 2 cellen. Nu wil ik daar 4 cellen van maken moet ik ze dan parallel of in series setting.

Bvd Alex
 
serie.
Maar kan alleen met geheel nieuwe cellen die je nog niet eerder gebruikt hebt en van dezelfde levering, fabrikant, capaciteit etc zijn.
 
Hangt er van af wat je wilt. Als je met dezelfde accuspanning langer wilt rijden, dan de accu's parallel schakelen (spanning blijft gelijk, capaciteit verdubbeld).

Wil je sneller rijden, dan de accu's in serie schakelen (spanning verdubbeld, capaciteit blijft gelijk).

Daar zit wel een belangrijke "maar" aan. Als de spanning verdubbelt, wordt het stroomverbruik vier maal zo hoog. Motor en ESC moeten deze hogere spanning en stroom aan kunnen. Ook de mechanische delen worden heel veel zwaarder belast. Verder wordt de rijtijd vier maal korter als met één accu.
 
Cheeta dat kan je niet menen.
Ga maar uit van parallel want de meeste regelaars blaas je gelijk op met de dubbele spanning bij in serie schakelen.
Dus lissecity nog even niets doen voor het duidelijk is waar je mee bezig bent.;)
 
Cheeta dat kan je niet menen.
Ga maar uit van parallel want de meeste regelaars blaas je gelijk op met de dubbele spanning bij in serie schakelen.
Dus lissecity nog even niets doen voor het duidelijk is waar je mee bezig bent.;)

Ik was eigenlijk al tot de conclusie gekomen dat ik het beste paralel kan gaan en gewoon 2 nieuwe 4s lipo aanschaffen
 
Ik was eigenlijk al tot de conclusie gekomen dat ik het beste paralel kan gaan en gewoon 2 nieuwe 4s lipo aanschaffen

Maar dan ga je in termen van wat je had (eerste bericht) dus zowel serie als parallel. Je verdubbelt je spanning tov 2s, kan je regelaar/motor dat aan, zoals cdrom flyer al opmerkte?

Groet,

Ad Bakker
 
Zeer zeker NIET zomaar in serie zetten...

Als je van 2 cell naar 4 cell wil.

Voor de dudelijkheid je hebt een wagen voor 2 cell en wilt langer gaan rijden dan kan je ze parallel zetten, wel alleen met gelijke pakketten doen, nieuw, zelfde type etc.

Om sneller te gaan kun je SOMS over naar 3 cell in voltage maar een wagen voor 2 cell is normaal ongeschikt voor 4 cell in voltage.

Dan brand de boel door.

Wil je iets nieuws kopen dan neem je een lipo met meer capaciteit.
b.v ipv 2 cell 4000mAh neem je nu 2 cell 6000mAh.
Wel rekening houden dat een accu met grotere capaciteit ook grotere afmetingen heeft.
 
Ik heb mijn hpi savage 4.6 ss big block omgebouwd naar electro. ik heb een tekin rx8 regelaar die 6s lipo kan hebben met een 2400kv motor.
 
Ik was eigenlijk al tot de conclusie gekomen dat ik het beste paralel kan gaan en gewoon 2 nieuwe 4s lipo aanschaffen

Hier zit een stevige tegenspraak in. Als je parallel wilt schakelen blijft je LiPo een 2S exemplaar en je wilt nieuwe 4S Li-Po's aanschaffen. Dat is hetzelfde als je bestaande LiPo's in serie schakelen.

Hier klopt iets niet...
 
Nu ben ik de weg kwijt. Wat ik oorspronkelijk wou is 2x2s in serie schakelen zodat ik 4 cell krijg.(mits mijn regelaar dat aan kan) Daar zat een flinke maar aan omdat dan de rijtijd drastisch omlaag gaat maar de snelheid wel omhoog (wat ik wil).Daar uit maak ik uit dat je dat je dan beter 2x4s paralel kan zetten. Of heb ik het nu mis.
 
Waarom zou je twee maal 4S, dus twee maal vier in serie geschakelde cellen parallel willen zetten?

Voorbeeld:

Je koopt twee pakketten van 4 cellen met een capaciteit van 2000 mAh.
De spanning van zo'n pakket is 4 x 3,7 = 14,8 volt.

Bij parallel schakelen blijft de spanning gelijk en verdubbeld de capaciteit. De twee parallel geschakelde pakketten gedragen zich dus als een pakket van 14,8 volt met een capaciteit van 4000 mAh.

Als inbouw geen probleem is, kan je net zo goed een pakket bestaande uit 4 cellen met een capaciteit van 4000 mAh kopen. Dat is veel eenvoudiger te laden. Je hoeft niets parallel te schakelen.
 
Cheeta dat kan je niet menen.
Ga maar uit van parallel want de meeste regelaars blaas je gelijk op met de dubbele spanning bij in serie schakelen.
Dus lissecity nog even niets doen voor het duidelijk is waar je mee bezig bent.;)

ben er bij dit soort duizend in een dozijn blind van uit gegaan dat TS harder wou rijden. Langer rijden kan je ook grotere cellen nemen, parallel zetten van cellen heeft in auto's totaal geen nut.

verder heeft TS geen info gegeven over zijn spullen en wat zijn bedoeling was en daardoor krijg je dus mogelijk dit soort verwarringen. Daarnaast op het moment niet 100% scherp omdat ik al 2 dagen op rij uit mijn nachtrust ben gehaald voor een storing.
 
Helemaal wakker ben je nog niet...

Als je twee pakket parallel zet, dan verleng je wel de rijtijd. Kan zinvol zijn.
 
Kortom,

Alex moet ff duidelijk maken wat hij eigenlijk wil:
* langer rijden door 2*2S pakketten in parallel te schakelen. - makkelijk
* sneller rijden door 2*2S pakketten in serie te schakelen - moeilijk.

Ik weet ff niet het LiPo kennisniveau van ALex, maar bij deze:
* bij een brushless motor wordt het toerental bepaalt door de spanning (zgn. k/V). 2 keer zoveel spanning / 2 keer zoveel toeren / 2 keer harder.
* bij serie schakeling (2S1P -> 4S1P) verdubbeling je de spanning. De motor (ik neem ff aan een brushless) gaat hierdoor 2 keer zo hard, maar trekt grofweg wel 4 keer zoveel stroom (ergo 8 keer zoveel vermogen!!) Er zijn weinig motoren dit aan kunnen.
* bij parallel schakeling (2S1P -> 2S2P) blijft de spanning gelijk en dus ook de stroom. De capaciteit wordt wel verdubbeld, dus kun je 2 keer zolang - even hard - rijden.

Bij deze zou ik Alex vragen ff een specificatie te geven van zijn motor & regelaar. De kans dat je een motor zowel met 2S als met 4S kunt bedrijven is vrij klein.
 
Inderdaad is het wat onduidelijk wat ts wil en waarom het vergelijk met 2 cell rijdt hij nu op 2 cell? Geef ook je setup door zodat men kan checken wat mogelijk is.


De reden dat men in de rc auto wereld vaak met 2 paketten rijdt is waarschijnlijk gewicht verdeling wat minder belangrijk is in een rc vliegtuig.
In een rc vliegtuig is je cg belangrijk natuurlijk maar minder belangrijk hoe ze in de breedte zitten.

Zet je in een rc auto een 6500mAh 4 cell aan de linkerkant dan is die kant ook zwaarder dan de rechterkant wat natuurlijk niet ideaal rijdt.
Daarom zal men in een rc auto vaker gaan voor 2x 2cell 6500mAh in serie als in dit voorbeeld.
 
Nu ben ik de weg kwijt. Wat ik oorspronkelijk wou is 2x2s in serie schakelen zodat ik 4 cell krijg.(mits mijn regelaar dat aan kan) Daar zat een flinke maar aan omdat dan de rijtijd drastisch omlaag gaat maar de snelheid wel omhoog (wat ik wil).Daar uit maak ik uit dat je dat je dan beter 2x4s paralel kan zetten. Of heb ik het nu mis.
2X2s in serie betekent 4S en dus 2X7.4V=14.8V nominaal en dan krijg je rook.

Je kunt dus wel naar 2X2S parallel voor langere rij tijd.

Je kunt in sommige gavallen ook naar 3S voor meer snelheid omdat veel regelaars die 2S aan kunnen ook 3S aan kunnen.
Of je vertanding en de motoren dat aan kunnen hangt af van de specs van jouw regelaars en motoren.
Er bestaan i.i.g.wel autos geschikt voor zo wel 2S als 3S lipos en div type nimh accus.

De stap naar 4S is gewoon te groot zonder andere dingen aan te passen en daar heb je wat verwarring mee gezaaid.
 
Hij heeft een tekin rx8 die tot 6S aan kan, die heeft hij ingebouwd in een hpi savage.

Koop gewoon 2x2S en sluit deze in serie aan. Koop accus van 5000mah 30C of hoger. Daarmee heb je en rijtijd van makkelijk 20-30 minuten. 2x4S in parallel gaat niet lukken aangezien die niet passen in de accubakken.
 
Ik heb nu een hpi Savage 1/8 omgebouwd naar electra.
Een tekin rx8/neu 2400kv. De lipo's die ik nu heb zijn 2s 6000mha 35c. Deze zijn zelfde merk zelfde type zelfde zending. Maar niet parallel geladen wel even vaak geladen.
Wat is nu het beste qua rijtijd en snelheid.
2x2s in serie.
2x4s parallel .
 
2x2S geeft met die accu makkelijk een rijtijd van 30min. 2x4S gaat tevens niet passen en is veels te zwaar. Wil je meer rijtijd koop dan een extra setje 2x2S.
 
Back
Top