Pilatus B4 460 cm van Rippin

hallo,
Helaas de laatste weken weinig voorgang. het is te mooi weer om op zolder te zitten!:p
Ik heb alleen een paar kleine klusjes afgerond waaronder de scharnieren van deuren van het landingsgestel. Hierbij heb ik fietsbandrubber gebruikt. Gaat prima en zit muurvast met dikke 10 secondenlijm. Nu nog een mechaniek bedenken waarmee de deuren dicht getrokken worden. Ik wil hiervoor geen torsiescharnier gebruiken omdat ik bang ben dat dit het retract servo teveel belast. Ik zit er aan te denken om de deuren dicht te trekken met het servo van de wielrem.8-O


 
Ik heb de motor voor de Pilatus binnen gekregen.
Het is een Turnigy SK3 met 320 rpm/Volt.

De reden dat ik deze motor heb gekozen:
- ten eerste heb ik besloten om toch op 6 cellen te gaan vliegen. Dit om reden van uniformiteit in de cellenpakketten. Dit betekend dat de motor wat meer stroom moet gaan trekken. Rond de 70 Ampere moet voldoende zijn.
- De motor heeft een afgeschuinde voorkant. Hierdoor kan hij helemaal voor inde neus worden gemonteerd. De asverlenging is daarmee minimaal. Ik laat een flens met 8 mm as draaien die voor op de motor wordt bevestigd. Een extra lagering is denk ik niet noodzakelijk omdat de motor al op 3 plaatsen gelagerd is en de as kort is. (de klok is ook op het uiteinde gelagerd)
 
Weer een kleine stap..ik heb de motor-as ontvangen. Deze as is gemaakt van RVS en heeft een diameter van 8 mm. Nu kan ik de motor inbouwen.



 
Eindelijk weer een berichtje van project "Pilatus". Aangezien dit model nogal "gewichtig" wordt (rond de 8 tot 9 kilo) heb ik een startwagen gemaakt, of liever gezegd een bouwpakket aangeschaft. Ik heb eerst wel op marktplaats gekeken naar een kinderwagen met mooie wielen maar helaas is de trend tegenwoordig vooral 3- wielig. Dat is voor deze toepassing niet geschikt. Tevens moet je ook maar afwachten of de wielen soepel draaien en of ze eenvoudig te monteren zijn op de startwagen. Een kleine zoektocht op Internet bracht echter uitkomst. Frank Teichner uit Duitsland heeft ze in diverse maten.



Voor geïnteresseerden: Startwagen Starthilfen von Frank Teichner:: Startwagen Teichner
 
Het bouwseizoen is bij mij weer begonnen..
Dus staat de Pilatus weer op de plank.
Ik heb ook gelijk weer een vraagje.
Hebben jullie een advies hoe ik de vleugels kan bevestigen aan de romp?
Ik heb draadbussen gekocht (m6) die ik in de vleugel wil lijmen. Daar kan ik vanuit de romp ofwel bouten indraaien of een spanner. Ik heb elders in dit forum ook zeer professionele oplossingen gezien maar weet niet waar je die kunt kopen.
Hebben jullie nog goede alternatieven?
 
Ik heb nu de motor ingebouwd..
Dat was wel een lastig klusje om het motorspant precies passend te krijgen, want...die was natuurlijk niet meegeleverd. :(
Boven in het spant heb ik een gat geboord. Dit om eventueel via een slang koellucht toe te voeren naar de motor. Er zit een fan in de motor die de lucht aan de voorkant opzuigt en aan de achterkant weer naar buiten perst. Vraag is alleen waar ik die koellucht vandaan haal....Ik wil namelijk geen gat in de romp maken.
heeft iemand een suggestie?



 
Ik heb nog een vraag;
Weet iemand waar ik deze schuiframen kan kopen?

Ik neem aan dat ze los verkrijgbaar zijn..
 
Laatst bewerkt:
Ger,

Wat de koeling betreft. als het enkel is om de zwever omhoog te brengen zou ik er geen gaten in maken, voor die 30 seconden motorloop... Wil je wél koeling hebben, dan wordt het gaten boren...
 
Ger,

Wat de koeling betreft. als het enkel is om de zwever omhoog te brengen zou ik er geen gaten in maken, voor die 30 seconden motorloop... Wil je wél koeling hebben, dan wordt het gaten boren...
Goed plan..Ik ga eerst maar eens vliegen en dan pas gaten boren..Ik was overigens wel van plan om een temperatuursensor in de motor te plaatsen. Heb ik in Berlicum op het electro sleep treffen gezien..
 
Hi,
Deze as is gemaakt door mijn zwager...! Een prachtig stukje werk moet ik zeggen. De as heeft een perfect passing (zuigend) op het propeller middenstuk (Reisenauer)

Ziet er idd mooi uit!
Niet zomaar te koop dus :-(
Succes met je project, nog ff knallen en dan kan ie!!
 
Hier een foto van de spanningsregeling voor de ontvanger. Ik heb hier al eerder over gepost. Deze schakeling wordt gevoed door 2 accu's NiMh met ieders 5 cellen. (4600mAh) Een diode zorgt voor een spanningsval van 0,6 Volt. Verder 2 controle-leds die branden bij voldoende accuspanning. De zekering (5 amp) wordt tussen het retractservo geplaatst. Het ontwerp is gemaakt door een clubgenoot.
 
Ik ben vandaag begonnen met het inbouwen van apparatuur in de cockpit. Dat is altijd weer puzzelen, zelfs als je zoveel ruimte hebt als in de Pilatus.
Op de foto zie je het servo voor de sleepkoppeling en de telemetrie-eenheid.
 
Laatst bewerkt:
Hieronder een plaatje van de motoraccu en dubbele ontvanger accu.
Alles gemonteerd op een plankje dat met bouten in de neus bevestigd wordt.
De motoraccu kan eenvoudig verwisseld worden.


 
Balans

Er komt nogal wat gewicht in de neus. (motor, accu en ontvangeraccu's wegen samen 2 kilo) Ik was nu benieuwd of er nog lood in de neus moet of dat de 2 kilo al te veel is.
Om dit te bepalen heb ik alle componenten gewogen en hun zwaartepunt ten opzichte van het modelzwaartepunt bepaald. De afstand van het modelzwaartepunt tot het componentzwaartepunt maal het gewicht van het component geeft een moment rond het zwaartepunt van het model. De som van de momenten rond het zwaartepunt moet nul zijn (dan ligt het zwaartepunt van het model op de juiste plaats. Nu kun je op deze manier uitrekenen hoeveel lood er nog in de neus moet. In het voorbeeld hieronder zie je dat er een negatief neus gewicht is berekend. Dit betekend dat er in dit geval nog een beetje lood in de staart moet worden geplaatst.
Het totaalgewicht is nu ook te berekenen. Dit komt rond de 9 kilo te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top