Ik wilde wel eens weten hoe de bladhoek afhankelijkheid is ten opzichte van de servo-uitslag.
Dit werd bij mij getriggerd door een opmerking van Nick Maxwell dat de Bell crank aansturing van de raptor E700 lineair zou zijn ten opzichte van de veel voorkomende CCPM besturing (3 servo's onder 120graden en directe aansturing).
Anders gezegd: hoe verandert de bladhoek (pitch) met de servo-rotatie? Zit er verschil tussen de heli's, en zo ja, hoeveel?
Voorlopig beperk ik me even tot de achterste servo omdat ik dat in 2D makkelijk kan uittekenen en het eenvoudiger te snappen is omdat er daar geen rare hoeken in zitten.
Aanpak: ik teken in CAD een schematische weergave van de hele mechanische overbrenging van servo tot blad. Dan laat ik de servo een bepaalde hoek doorlopen en ik plot de resulterende bladhoek. De swashkogel die om de main shaft zit blijft op zijn plaats, dus in feite is dit het sturen zuiver nick. Collective en roll komen later.
Ik hoop dat de plaatjes te snappen zijn, mochten er verkeerde maten in zitten dan hoor ik het graag.
De servo's (onderaan rechts) hebben in de plaatjes een beetje uitslag (10 en 15 graden) zodat je wat beter kunt herkennen waar draaipunten zitten. Bladhoek meet ik dus aan het bovenste groene streepje, dat is in feite de blade grip.
Nu heb ik gedaan:
-GAUI X7 met standaard kop en 18mm servo hevel. (echte model opgemeten):

Schematisch:

-Raptor E700 (op basis van de Manual waren de maten heel goed te bepalen):

Schematisch:

Uitkomst:

Voorlopige conclusies:
Het is duidelijk dat voor beide heli's de interactie tussen servo en bladhoek behoorlijk lineair is tot ong 20 graden servo uitslag. Bij de X7 wordt beter gebruik gemaakt van de beschikbare servo resolutie: dezelfde servohoek geeft nl minder pitch.
De E700 kan weer veel meer pitch aan de bladen aanbieden, en dat kan juist erg leuk zijn.
Mochten mensen dit ook voor andere heli's willen weten, laat me weten en ik maak er een modelletje van. Ik zou bv de Logo700 ook eens willen zien.
Dit werd bij mij getriggerd door een opmerking van Nick Maxwell dat de Bell crank aansturing van de raptor E700 lineair zou zijn ten opzichte van de veel voorkomende CCPM besturing (3 servo's onder 120graden en directe aansturing).
Anders gezegd: hoe verandert de bladhoek (pitch) met de servo-rotatie? Zit er verschil tussen de heli's, en zo ja, hoeveel?
Voorlopig beperk ik me even tot de achterste servo omdat ik dat in 2D makkelijk kan uittekenen en het eenvoudiger te snappen is omdat er daar geen rare hoeken in zitten.
Aanpak: ik teken in CAD een schematische weergave van de hele mechanische overbrenging van servo tot blad. Dan laat ik de servo een bepaalde hoek doorlopen en ik plot de resulterende bladhoek. De swashkogel die om de main shaft zit blijft op zijn plaats, dus in feite is dit het sturen zuiver nick. Collective en roll komen later.
Ik hoop dat de plaatjes te snappen zijn, mochten er verkeerde maten in zitten dan hoor ik het graag.
De servo's (onderaan rechts) hebben in de plaatjes een beetje uitslag (10 en 15 graden) zodat je wat beter kunt herkennen waar draaipunten zitten. Bladhoek meet ik dus aan het bovenste groene streepje, dat is in feite de blade grip.
Nu heb ik gedaan:
-GAUI X7 met standaard kop en 18mm servo hevel. (echte model opgemeten):

Schematisch:

-Raptor E700 (op basis van de Manual waren de maten heel goed te bepalen):

Schematisch:

Uitkomst:

Voorlopige conclusies:
Het is duidelijk dat voor beide heli's de interactie tussen servo en bladhoek behoorlijk lineair is tot ong 20 graden servo uitslag. Bij de X7 wordt beter gebruik gemaakt van de beschikbare servo resolutie: dezelfde servohoek geeft nl minder pitch.
De E700 kan weer veel meer pitch aan de bladen aanbieden, en dat kan juist erg leuk zijn.
Mochten mensen dit ook voor andere heli's willen weten, laat me weten en ik maak er een modelletje van. Ik zou bv de Logo700 ook eens willen zien.
Laatst bewerkt: