Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo Joop,

    ik vlieg die 2 T Rex 250 met een zender,
    maar da moet ik voor elke heli een ander model selecteren,
    anders gaat die niet aan, of ik moet bij elke start de ontvanger nieuw binden,

    ik vlieg futaba

    Groet, Uwe
     
  2. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Weet je wat nog enger is, ik heb de logo 800 verkocht, en voor gevlogen met de instellingen van de 700:murder: en dat ging ook goed… dus het kan zeker, maar of het aan te raden is… echt een domme fout…. ik check dat altijd…. maar alles ging de goede kant op met checks en gewoon stomweg niet gekeken naar de instelling van de zender….

    had zomaar verkeerd af kunnen lopen.. iig voor de heli...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en wij meestal de beginners maar vertellen dat instellingen niet overdraagbaar zijn...
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Eigenlijk is dat vbar niet zo gek want de meeste instellingen zitten in de vbar. En zeker als je hem met SBus aansluit zit er geen verschil meer in de aansturing omdat er geen analoge vertaling meer nodig is van de puls.

    Als je er over nadenkt is het enige wat je instelt in je zender met vbar je uitslag, richting, nulpunt en throttle curves (incl throttle hold). De rest doe je in de vbar.


    Gr. Remco
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zelfs dat durf ik ergens te betwijfelen...

    0 punten en uitslagen doe je in het eerste setup stapje op 0 en 100% zetten in de vbar.
    dus 1 zender en 20 vbars zouden in theorie hetzelfde moeten doen op elkaar.
    ook de 8 graden en 12 graden zet je in de vbar.

    Dus in theorie zou het spul hetzelfde moeten regeren. ongeacht of het heli 1 of 2 is. Ook instellingen qua snelheid en gains zitten in de vbar, dus ook dat blijft op dezelfde plek. Zenderonafhankelijk.

    Als je dit wilt, kun je ook de gain van de staart nog via de vbar doen, en dat zou in mijn optiek de enigste kritische zijn bij het aansturen van meerdere modellen op 1 zendermenu.
    vaak is deze niet exact gelijk tussen 2 identieke heli's.

    Enigste zou dus de throttle zijn, en misschien wat expo die je zelf inmixt.
    maar zelfs die expo kun je via bank switching op de heli opslaan.
    En dit weet ik ff niet zeker, maar ik dacht dat throttle ook via bank switching kon..

    Eigenlijk wel een grappig idee..
    van een 250 tot een 700 met 1 zendermenu..
    Alleen je timers op de zender worden dan lastig, ze zullen vast niet allemaal even lang vliegen ;-)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je alle heli's met één zender kunt vliegen, is dat dan niet een klein beetje een bewijs dat zo'n E-stab van alle heli's min of meer "eenheidsworst" maakt?

    Nu niet allemaal in paniek schieten of verontwaardigd raken:

    Ik snap echt wel dat een E-stab MCPX toch nog wat anders vliegt als een E-stab Logo700, maar van wat ik tot nog toe met E-stab gestuurd heb, vond ik het meest opvallende dat ik eigenlijk ongeacht de verschillende heli (MCPX en T-rex 500), door die E-stab van beide heli's exact hetzelfde "vlieggevoel" kreeg.

    En dat is nu juist NIET wat ik wil, want dan kan ik net zo goed 8 MCPX-jes kopen in plaats van een Cobra, grote en kleine BO105, Bell 47G, kleine EC135, BlackHawk, X-treme en SkyFox....

    Groet, Bert
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Zoals Remco al aangaf is door het gebruik van Sbus het signaal voor beide heli's gelijk. Nul, en eind punt. Wat betreft uitslagen kan je dit bijstellen in de Vbar. Alleen de gain van de staart zal bij ongelijke heli's een probleem blijven. Deze stuur ik vanuit de zender. En door de gelijke heli's kan dit.

    Bij ongelijke heli's met een Vbar zou je gebruik kunnen maken van een bankswitch.

    Gains weet ik niet uit mijn hoofd. Ik zal eens kijken waar ik alles op ingesteld heb. De gain van de staart staat bij idle 2 op 88% in de Vbar.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    eenheidsworst.. Denk dat dat nog wel meevalt..

    een 700 reageert toch wel heel erg anders dan een 250.
    gaat er alleen om, dat alle instellingen qua snelheden en regelgedrag op de vbar zitten.
    kan dus makkelijk dat je de ene trex 700 op zijn beginners hebt staan, terwijl de 2e identieke 700 op hetzelfde zendermenu op 3d is ingesteld.

    Punt met gain op de staart is met 1 vinkje uitzetten opgelost. dan zit dat ook vast in de vbar.

    Sbus maakt denk ik niet zoveel uit gok ik
    zolang je maar geen sbus en niet sbus setups door elkaar gaat gooien.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk, dat snap ik dat een 250 en 700 toch wel wat anders reageren....

    Wat ik bedoel, is dat het ondanks de verschillende reactie tóch ongeveer hetzelfde aanvoelt....
    Qua cyclic voel ik weinig verschil tussen een mcpx en een FBL 500. Ze reageren wel anders (een 500 is wat makkelijker op één plek te houden, een mcpx is binen een oogwenk een aantal rotordiameters verderop aan het hooveren), maar ze voelen hetzelfde aan....

    Met flybar of erger nog, non-E-stab, voel ik al verschil tussen de 450 BO105 en de 450 EC 135, zelfs als ze met dezelfde rotorkop+bladen uitgerust zijn...

    Dat vind ik juist het leuke er aan, want als ze hetzelfde zouden aanvoelen, heeft het weinig zin die twee machientjes allebei mee naar het veld te nemen....

    Is ook een van de redenen dat de mcpx me niet kon bekoren: gebrek aan karakter....

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    toch kun je met wat rommelen met de gain van de ele en ail as eenzelfde heli compleet veranderen qua karakter..

    kijk, je moet het niet vergelijken met non estab.
    zelfde als flybar en estab vergelijken. of non estab met flybar.
    kan wel, maar het is gewoon iets anders.
    En dat blijft het.

    jij bent gewend de heli constant te sturen. Dat is met een estab gewoon minder het geval. of iig, minder is niet helemaal het goede woord, maar anders. non estab moet je constant wat meer bijsturen, waar een estab recht zou blijven.

    ook de "rare" dingen die een non estab soms doet door het van wind mee naar tegenwind draaien heb je gewoon bijna niet met een estab heli. alleen pitch, maar de rest blijft redelijk vlak.
    zodoende kan het inderdaad zijn dat jij er vrij vlot op bent uitgekeken ;-)
    ik ben vanwege die reden wat meer gekke figuren gaan vliegen :D

    Maar ach. ieder zijn eigen vliegstijl..
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die ervaring heb ik ook met E-stab gehad, het vliegt als een simulator.
    Dus flippen op 2 meter hoogt bleek geen probleem, de heli lijkt er aan mee te werken.

    Als ik zo`n Bo 105 als Bert zou hebben, had ik er gisteren nog een V-stabi ingebouwd. Waarom ? omdat je dan genieten van het prachtige vliegbeeld zonder met geknepen billen te staan.

    Mijn Logo met V-stabi was ik snel zat, net zoals je simmen snel zat bent.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar dat is juist het gekke: ik heb nooit écht met geknepen billen gestaan.... (er zijn natuurlijk áltijd momenten, maar die heb ik met een flybar ook wel eens....)

    De eerste 5 vlieguren waren iets spannender dan de tegenwoordige spanning, maar absoluut niet spannender (sterker nog, stukken mínder spannend) dan toen ik "gewoon" leerde heli-vliegen.... Waarom? omdat toen ik leerde helivliegen, ik dat nog niet kon, en dus gewoon vaardigheden tekort kwam. Met die multiblade wist ik dat ik de vaardigheden wel had, maar dat de heli gewoon anders aanvoelde en reageerde. M.a.w, het was meer een gewenningsperiode, waarin ik op mijn reflexen heb moeten leren vertrouwen (en die bleken gewoon ruim afdoende te zijn).

    Wél héél intensief, dat wel, maar "intensief" is iets héél anders dan "met geknepen billen staan"....
    Intensief betekent: kicken, een prettige rush.... Er zijn ook mensen die bungee jumpen, wellicht is dat het juiste vergelijk.... (alhoewel ik van zijn leven nooit zal para,- of bungeejumpen).

    De enige keer dat ik non-E-stab écht met geknepen billen stond, was de allereerste keer dat ik zo'n ding vloog: maar dat kwam ook niet door het vliegen op zich, maar omdat dat ding van mijn vliegmaat was, die er 5 jaar aan gebouwd had en het invliegen aan mij over liet terwijl ik ook nul non-E-stab multiblade ervaring had. DAT was "eng"....

    Groet, Bert

    EDIT: Best wel gek eigenlijk, dat mensen wél voor een adrenalinerush gerust hun leven aan een zijden doekje uit een vliegtuig smijten, of aan een elastieken koord van de brug gooien, of op twee wielen over een klaverblad jagen, maar een heli "die slechts geld kost".... nee, dat durven we niet.... :D
     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    De reden dat ik de T-rex 700 verkocht heb komt puur door het feit dat, ondanks hetzelfde formaat, de heli toch merkbaar anders vloog dan de Logo. Ook al is de electronica hetzelfde, de heli zelf maakt gewoon een heel groot verschil.
     
  14. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Het is meer dat de zender meestal niet veel hoeft te (kunnen) doen in het geval van fbl/estab. Ik vermoed dat de instellingen voor mijn: 450, 500 en 600 formaat met msh brain weinig verschillen. De basis is allemaal 90 graden swash, zelfde pitch/throttle curves(governor functie van de estab maakt daar een x toerental van), endpoints wellicht idem. De gain voor de staart is verschillend per model en toerental maar ook die zou je op de estab kunnen instellen, dat verschilt per merk/type. Swashmix, subtrim etc, moet ik allemaal in op die msh brain configureren.

    Voor de rest zullen bv: formaat, gewicht, zwaartepunt en ontwerp - denk aan servo interacties, minder correcties door die estab zal wellicht beter vliegen. Verder zou bijvoorbeeld 4-point roll met een fbl700 veel gemakkelijker te doen zijn dan met een fbl250. Zo zal zo'n 700 formaat wel meer voordelen hebben aangezien je juist die veel ziet bij competities.
    edit: Het is hier vandaag wel mooi weer om te vliegen. Maandag helaas ziek geworden en de dag dat we hier 21 graden hadden lag ik onder de wol. Vandaag weer aan het werk en vanochtend toch nog brak..begin van de middag even de deur uit geweest om drie vluchten te maken met de 500. Blauwe lucht, weinig wind, niet koud en leuk gevlogen :)
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2013
  15. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    En ik ben er nog steeds gek op.... dus dat zal per persoon verschillen ;-)

    Vandaag om en om met de twee Logo's gevlogen op hetzelfde zenderprogramma. En ik kon gewoon geen verschil merken. Bijzondere ervaring en nu kan ik me weer focussen op het vliegen en simmen :cool:

    Wat een prachtige dag was het om even vrij te zijn en lekker te vliegen. Hopelijk komt er snel weer zo'n dag zodat we allemaal weer kunnen genieten :thumbsup:

    Edit: en vandaag voor het eerst een mooie pirouetting loop gemaakt :yes:
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2013
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mijn bijdragje voor e-stab,

    ik vind wel grote verschillen tussen b.v. 3GX en (mini) V-bar,
    en maakt niks uit of het een Align, een Gaui of een Blade is ..

    en ook binnen de Helicommand vind ik grote verschillen in het vliegbeeld:
    of ik nu instel: heli 500 of heli groter dan 2,5 meter,
    of dan hij vliegt als een paddelheli ...

    allemaal reageert de swash anders en heb je een ander vlieggedrag,
    wat nu goed of niet goed is durf ik niet te zeggen,
    maar in ieder geval vliegt een Gaui met v-bar super

    .................................................................

    En mijn beslommering,

    3 korte vluchten met de Bell 47G op mijn thuisveld met veel
    interesseert publiek, helaas is de houder van de uitlaat gebroken
    een voor het eerst stop vliegen.

    Groet, Uwe
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vraag lipo ?

    Vraagje:

    ik weet, het hoort eigenlijk niet hier, maar toch

    ik heb 2 nieuwe 6 s lipos gekocht,
    voor het laden alle cellen op +/- 3,8 volt, maar een op 2,8 volt,

    wat doen, proberen te laden en proberen of hij het doet, of terug .. ?

    bedankt voor jullie mening
    (staat ook in nieuwe aanschaf)

    Groet, Uwe
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Bij meer dan 0.1v afwijking zou ik contact opnemen met de verkoper en zeker niet eerst gaan laden ivm bewijs en garantie. Nieuwe lipos zijn doorgaans keurig in balans qua spanning dus als dat niet zo is mankeert er wat aan.
    Een ander kan zeggen dat verschillen wel bijtrekken maar mijn ervaring is dat niet.
    2.8v is toch een veel te lage spanning voor een lipo?
    " Most manufacturers claim a maximum and minimum voltage of 4.23 and 3.0 volts per cell, respectively." http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery
    (posted with a tablet)
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt @chrisdv:
    ik zou met de dealer contacteren

    Groet, Uwe
     
  20. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Vanmiddag ondanks de soms harde wind, toch nog weer alle packs van de T-rex 500 leeg kunnen vliegen:D
    Weer een super gezellige middag gehad samen met mijn vliegmaatjes.
    Jammer dat het weer er voor morgen niet goed uit ziet (nog meer wind)

    mvg. Freddie
     

Deel Deze Pagina