Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Tf-zuid, 27 okt 2013.

  1. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Ik heb nog nergens een vergelijkend topic gevonden..
    Het leek mij eens leuk om te zien hoe de (fanatieke:p) vliegers de winter te lijf gaan.
    Wat voor kleding, mutsen, schoenen, alles wat nuttig kan zijn.
    Hoe houd je je heli, zet je die in de auto, of laat je die gewoon buiten?
    Houden jullie je lipos op temperatuur, zo ja hoe?

    Ik zal aftrappen:

    Afgelopen winter ben ik voor het eerst door wezen vliegen. Deze winter ga ik dat zeker weer doen. En dan even iets beter als de vorige,

    Buiten de functionele warme kleding (Jack Wolfskin jas) en (hand)schoenen,
    ga deze winter gebruik maken van een zendertent:

    http://rc.runryder.com/helicopter/rr/rrpv.htm?ID=722299&PG=1&IN=3

    Ook denk ik er over om me lipos te gaan verwarmen deze winter.
    Maar hier heb ik nog niks voor gemaakt of bedacht.

    Dus brand los en laat je ideeën en oplossingen zien aan iedereen.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2013
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    je foto van de zendertent is bij mij niet te zien ( safari )

    Dit word m'n eerste vlieg-winter.
    Maar ga ook lekker binnen vliegen op 't werk in het theater met de super cp.

    Maar als het een mooie dag is ga ik ook wel naar buiten met de super en de master cp.
    De heli's staan altijd lekker warm binnen en gaan dan de auto in.
    Accu's zitten bij m'n gestoffeerde zenderkoffer dat hopelijk ietwat bijdraagt aan het warmhouden van de lipo's .
     
  3. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Nu dan?
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    het linkje werkt.
     
  5. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik vlieg s`winters ook gewoon door.
    Dikke jas aan en gebreide handschoenen met de duimen erafgeknipt.
    Maar zit te denken om ook zo`n zendertent aan te schaffen,en er dan een weerstand in te bouwen met een 3S lipo zodat hij van binnen verwarmd is.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Vlieg in de winter ook met een mietjes tent om de zender :)

    Verder lekker warme laarzen en eventueel een skibroek. Lekker warm, muts op en gaan.

    Maar in de winter het liefst een zonnetje en weinig wind. Gelukkig beschikt de club over een zeer aangenaam clubhuis met alle voorzieningen, daar kan je lekker bijtanken na het vliegen.
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat is dan ook wel weer het leuke van een club inderdaad.
    Niet alleen 't vliegen, maar ook de gezelligheid met elkaar.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik een zendertent met ongeveer 18W aan warmte-elementen er in (warmte stickers van de Conrad) die gevoed worden door de oude afgekeurde LiPo's van het indoorvliegen. Pak je ruim een uur warmte per LiPo van. Verder óf een doorwerkoverall, óf de jas van het winter-motorpak... lekker warm!

    Electrisch vliegen doe ik buiten niet, dus geen gedoe met LiPo's warm houden. Dat scheelt al weer.

    Verder vlieg ik niet onder de 5 graden, dan begint namelijk het kunststof wat Vario gebruikt duidelijk stugger te worden. Voor het vliegen maakt het geen drol uit, maar in geval van een crash is de schade wel 2 keer zo groot als anders.... En crashen gebeurt nu eenmaal wel eens als je aan het lesgeven bent.
    (en sowieso, wij moeten het zonder clubhuis doen, dus échte kou, die mijden we toch een beetje).

    Groet, Bert
     
  9. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Wat betreft warm houden van lipo's...
    In de binnenzakken van de jas en broek stoppen, tegen je lichaam aan.
    Goedkopere warmte bestaat er niet en het is werkelijk effectief.

    Groet.
     
  10. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Hmmz, ik zie het niet zo zitten om de lipos tegen me lijf te hebben. Het zijn in mijn geval al blokken van 6s 3300mah en 5000mah.

    C6903
     
  11. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
  12. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Hoeveel mah Lipo moet je daarvoor gebruiken, en hoelang kan je het dan gebruiken? Iemand ervaring mee?

    C6903
     
  13. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ik houd de lipo's warm in de auto, aanjager en verwarming aan en lipo's op het dashboard , ff een paar vluchtjes doen en dan snel weer naar de kachel toe thuis.....
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat bedoel je? Een verwarmde zender tent of een verwarmde LiPo koffer?

    De lipo koffer heb ik geen ervaring mee.

    Ik heb in de zendertent met 18W aan warmte ongeveer een uur plezier van een afgekeurd 3S 2200 mAh pakketje, maar die warmte is marginaal: nét voldoende om de handen niet totaal te laten verkleumen. Van mij had het een stuk warmer gemogen....

    Groet, Bert
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De hobbyking heater trekt tussen de 5 en 6A , wil je daar wat aan hebben zit je dus al gauw aan een 3s 5000mAh pack.

    Kleiner kan wel maar de gebruiksduur holt dan wel achteruit.

    Het is eigenlijk een bandenwarmer systeem , de pads worden dus flink warm en in de standaarduitvoering erg lokaal.... Het is hoofdzakelijk de weerstandsdraad die warm wordt ipv de gehele pad. Is wel gedeeltelijk op te lossen met een paar lagen dik aluminium tape maar echt egaal krijg je het niet.

    Ook de afslag dmv een los thermokoppeltje wat je ergens tussen moet klemmen is minder , is het contact niet helemaal goed warmt het koppeltje nauwelijks op , slaat de heater niet af en worden de weerstandsdraden gloeiend :!: heet.

    Na de aanpassing met aluminium tape is de warmtespreiding wat beter , maar brandplekken in de hoesjes zijn niet uitgesloten blijkt uit eigen ervaring ;-)
     
  16. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    probeer het eerst met alleen de lipotent. ik kon makkelijk vliegen zonder extra verwarming en dan was het alsnog te warm in die tent en had ik heel veel last van condensatie.
    Ik vloog vorig jaar met cleanroom handschoenen, heeft geisoleerde tips en verder is het maar extreem dun dus geen restrictie in je bewegingen. De alu sticks maken het normaal koud en het dunne laagje stof vermindert de windchill.
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ik vlieg in principe ook met zendertent, zonder extra verwarming, mijn ervaring is dat vooral de wind de handen enorm afkoelt.
    Condens blijft lastig, na een pack gevlogen te hebben leg ik de tent in de auto met de rits open zodat het vocht weg kan.

    Voordat ik ga vliegen leg ik de lipo's thuis op de vloerverwarming, vervolgens in een krat, afgedekt met een fleece trui of deken. Achterin de auto blijven ze verassend genoeg vrij warm (komt warschijnlijk ook door de 6s 5000mAh packs die aardig wat massa hebben en daardoor ook de warmte aardig vasthouden).
    Na het vliegen de warm geworden lipo's weer terug leggen bij de andere, dat scheelt ook weer !

    mvg
    Bas
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik vlieg ook de winter door,
    wel met jas, warme kleren dus en goede schoenen en een muts,
    maar geen handschoenen en geen zendertent !

    Al kijk ik uit voor de temperatuur, dat die zo mogelijk boven de 10 graden is
    (wat Bert al schreef: voor te grote schade bij crash, en voor de vingers)

    vaak vind je een zonnige winterdag met deze temperaturen

    Groet, Heli-Uwe
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn handen koelen gewoon veels te hard af.
    Onder de tien graden kan ik mn handen opwarmen wat ik wil, maar een volle accu/tank kan ik niet leegvliegen..

    Handschoenen werken niet. Dus zendertent met verwarming gemaakt.
    Werkt geweldig!
    Ff prutsen met om je nek hangen, maar als het eenmaal hangt kan ik me helemaal uitleven.
    Er zijn trouwens wel een paar wintervliegdraadjes.. Eens kijken..
     
  20. DutchRC

    DutchRC Guest

    Vorig jaar heb ik met onverwarmde zender-tent gevlogen, en dat geviel me eigelijk prima.. Warm genoeg.. Ik heb echter ook het 1-en-ander aan hand-gelanceerde modellen.. Dan werkt een tent uiteraard een stuk minder lekker :)
    Dus met zender tent dan maar alleen met landing-gestel toestellen aan de slag.. So be it..

    Lipo's warm ik niet op, maar liggen in de auto.. Dat bleek warm genoeg te blijven.. Ik had op die manier geen vreemd afgenomen vliegduur..
     

Deel Deze Pagina