ecs travel op 50%

Discussie in 'Electro offroad' gestart door jahrno, 6 nov 2013.

  1. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    Ik heb hier een elektro offroad buggy en die gaat te hard voor het baantje waar we rijden.

    Daarom wil ik de travel in de zender van 100 naar 50 zetten .

    Kan dat zomaar?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ligt eraan wat voor zender je hebt, of die optie er is.

    Verder kun je ook overwegen om een kleiner tandwiel op de motor te zetten, dan krijg je meer acceleratie, maar minder topsnelheid. Of een minder krachtige accu, stel dat je nu op 3S LiPo rijdt, dan naar 2S LiPo.

    Maar zonder meer info kunnen we niet meer dan algemene tips geven.
     
  3. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    Zender dx3c

    ecs kan tot 2s

    heb nu een 2s lipo

    kleiner motor tandwiel zou kunnen.
    en ik heb de travel optie op mijn zender.

    is dit niet schadelijk?
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    ESC afknijpen via de zender kan op termijn een uitgefikte regelaar opleveren........

    Stevo
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben wel benieuwd hoe Traxxas dat dan doet met de trainings stand, dat is ook een begrenzer.

    Heeft je regelaar nog opties waardoor hij wat rustiger optrekt? En je kan natuurlijk ook niet vol gas geven, da's ook een optie.
     
  6. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    mijn zoon rijdt al 3 jaar met verminderde travel. en wij passen onze travel ook aan naargelang de grote van het circuit.het kan helemaal geen kwaad. dat is hetzelfste als je gewoon minder gas geeft heel de tijd. dus gewoon doen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Minder gas geven om leven van regelaar te vergemakkelijken werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij op 100% overbelast zou worden. Zie
    Castle Creations | FAQ: General
    -> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel
    en
    Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing). Uitleg door Bruce Abbott:
    looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups


    Martyn McKinney, Steve Neu and notably Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT:
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1504410

    Uitleg van timing, door o.a. Bruce Abbott
    What IS timing? - RC Groups

    About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De mooiste/beste manier is lichter vertanden.

    Handige tools voor berekening van tandwielen en overbrengingsverhoudingen, gearing, Kv en ander ongerief. Ook heel veel nuttige LiPo, lader, voeding, BEC bedradings tips en -tooltjes, leerzame demo's onder 'electrical' menu. Toevoegen aan favorieten?
    The Script Asylum
    -> [​IMG]
    -> gears
    en
    -> electrical
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Blij dat ik dit topic heb gezien want heb ook even een vraagje dan.
    Ik heb zelf ook de spektrum dx3c zender en hier kan je dus alles tot op 150 procent zetten.
    De gas staat bij mij op 100 procent (op de zender) en is zo ook met de regelaar gecallibreerd.
    Heb nog niet op 150 procent gezet nu om te kijken of die dan sneller kan maar kan dit dan kwaad voor mij? Of is het zo omdat ik hem op 100 procent gecallibreerd heb,de regelaar dus ook alles geeft op 100 procent? Want heb ook al eerder gehoord dat het schadelijk is om altijd maar half gas te rijden.Of is het alleen schadelijk als de zender op 150 wordt gezet en dan gecallibreerd en dan terug naar 100 wordt gebracht om te rijden?
    Lijkt mij dat als de zender op 100 procent wordt gezet en dan gecallibreerd wordt met de regelaar,de regelaar dit dus ook ziet als volgas en dus geen schade kan maken?Of is dit dan toch verkeerd gedacht?Misschien is die 150 procent gewoon om meer liniair gas te kunnen geven als die zo wordt gecallibreerd?
     
  10. Lyrix

    Lyrix

    Lid geworden:
    14 apr 2013
    Berichten:
    127
    Als jij je ESC kalibreert met 50% uitslag op de zender zal de ESC denken dat het gewoon 100% is.

    Ik dacht dat een ESC nooit meer dan 100% kan geven dus nee hij zou niet harder gaan met 150% op je zender.
     
  11. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ok thanks :)
     
  12. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    Ik heb hem nu op 50% gezet en zon 10 lipo leeg gereden.

    en we zien wel hoelang die heel blijft.

    bedankt voor de reactie's
     

Deel Deze Pagina