Is dit de elektrostatische ontlading?

Toch even een nieuw draadje starten omdat ik met een vraag zat in een ander topic...
Bedankt voor de reacties.

Ik probeer dus m'n Atom 500 FBL te maidenen en nét toen ik hem volledig de lucht in wilde laten, "stotterde" hij. Ik kan het beschrijven alsof hij een 10de van een seconde geen stroom meer kreeg! Ik heb dat 2 keer waargenomen.Toch maar rustig afgetoerd en mijn handjes gaan opwarmen binnen.

Is dat nu dat befaamde elektrostatisch effect dat je krijgt wanneer je staart niet geaard is? Moet ik nog doen...

Mijn setup: Hobbywing Pentium 60A op stock-motor en losse Hobbywing 5A, 6V BEC voor 3GX (met OrangeRx sats) en 4 Hitech HS5245MG servos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf een Atom 5.5 gehad en nooit last van statische ontlading gehad.

De Atom is daar door het gebruik van de grotere diameter tailboom niet gevoelig voor. Ik denk dat je het in de 3GX moet zoeken.

Ik ben zelf totaal geen fan van de Align FBL units. Ik zou deze zsm vervangen door bijv een fail en fool proof Microbeast, die komen hier op het te koop gedeelte van het forum regelmatig voorbij.

Just my 2ct.....er zijn genoeg mensen die de 3GX wel goed hebben maar ik ben iemand die wil vliegen en niet wil klooien ;). Beast er op en be done with it.

Meer budget? MSH Brain is zeker een aanrader!
 
Zonder filmpje is dat eigenlijk niet te zeggen...

Maar een 3gx heeft meestal geen enkele controle over gas, dus is het een beetje onzin om daarvoor de estab te gaan vervangen.
Er is volgens mij een mogelijkheid om de 3gx standalone te gebruiken (dus zonder ontvanger), maar zelfs dan doet hij niets met het gas. Alleen doorsturen.

Msschien is je regelaar wat gevoeliger. Misschien iets anders.
Misschien plaatsing verkeerd.
Persoonlijk zou ik bij statische electriciteit zoeken. Kun je checken door je belt even in te vetten met een smeermiddel wat vriendelijk is voor de belt (dus absoluut niet zomaar wd40 erin gooien!!!)
 
De Atom is daar door het gebruik van de grotere diameter tailboom niet gevoelig voor.
daaardoor is hij er misschien minder gevoelig door ( al betwijfel ik het) maar het kan nog steeds gebeuren, sowieso is het sterk afhankelijk van weersomstandigheden, electronica plaatsing en materiaal gebruik.
aarden is simpel te doen en dan is de kans in ieder geval vele malen kleiner dat je er ooit last van hebt.
 
Statische elektriciteit is een opgebouwde lading op een geïsoleerd deel van de heli. In de meeste gevallen bouwt de lading zich op in de staartsectie omdat deze geïsoleerd is opgesteld door de plastic klemmen.

Een riemaandrijving werkt als een soort "van der graaff generator". Door je staartbuis te verbinden met een carbon frameplaat zorg je er voor dat er geen overslag plaats vind naar je elektronica.

Even een draadje spannen en je weet of het helpt ;-)
 
Bekijk mijn bouwverslagje nog maar eens hoe ik dat op heb gelost,
lijkt wel lelijk met dat vijlen aan de tailboom.

Als jouw heli niet meer reageert en gewoon doorvliegt, dat is wat je kan verwachten met statiesieteit op je Spektrum ontvanger ?
DSM2 zoiezo, ik weet niet hoe dat zit met DSMX of Futaba.

Linkje : [post129]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vijlen valt heel goed mee. Heb ik gisteren met een Dremel en een heel klein frees-kopje een klein plekje mee vrijgemaakt. Het kabeltje erop solderen lukte me niet. Wel netjes contact laten maken en met een stuk zwarte tape afgeplakt. De andere kant wel gesoldeerd op het rondelletje van de motor-mount. Uitgemeten en beep! :-).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een weerstand van 1M ohm is voldoende om statische elektriciteit adequaat af te leiden. Blank draadje met een ty-rap op de geverfde staartbuis is al voldoende ;-)
 
ff gaatje boren in de tailboom en zorgen dat je het carbon wat opruwd. En ff door meten met een multimeter to be safe.


Nogmaals ik had op mijn atom deze mod niet en meer als 500 vluchten in weer en wind geen problemen mee gehad. Maar better safe than sorry toch?
DSC_0116.jpg
 
Ha! Maar ik heb geen carbon frame, wel uit ouwe. Daarom dat ik een draadje naar de motormount heb geleid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
soms weet je het toch niet.
hoeveel trexen vliegen er niet rond MET snaar, maar zonder anti statische rommel?

Misschien dat vlieglocatie of de manier van bouwen er nog mee te maken heeft..
 
Het is de vraag of ze ook met staties weer buiten komen.
Met al die verwarmde zendertenten enzo steeds meer denk ik.
Zoiezo heb ik carbonfiber tailboom voor de 450, vind ik de beste oplossing.
 
Ik heb het natuurlijk nog niet kunnen testen. Als ik thuis kom van m'n werk is het al donker en het weer is er hier ook niet echt naar. Er wordt al sneeuw voorspeld voor vannacht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een 500 size met een 3gx die ik nog niet goed ken, daar neem ik buiten al een serieuze afstand van. Dat durf ik echt niet binnen hoor! Met mijn 450 met flybar doe ik dat zelfs niet. Alleen m'n Blade Msrx wel :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tip: Kijk naar de rotordisc.
als de gang eenmaal een beetje in de rotor zit tijdens optoeren, kun je aan de rotordisc zien waar hij heen wel.

soms zie je de disc helemaal voorover kantelen, of zijwaarts, dan weet je dus vrij zeker dat wanneer je op dat moment opstijgt, de heli faliekant achter de rotor aan gaat. Dus bladen in de grond.

Hou je die in de gaten, samen met de swash, kun je jezelf aardig voorbereiden op wat er gaat komen.
zie je de rotor of swas echt de hoek in gaan, ff rechtsturen. langzaam pitch geven, voel wanneer hij licht wordt.

doe je dit rustig, zie je ook vrij vlot wanneer hij een andere kant op wil. En omdat je het rustig doet, heb je nog tijd om te corrigeren.
trek je hem in 1 keer naar 1 meter hoogte, kan hij met alle gemak die 1 meter niet halen. Zeker tijdens een maiden weet je gewoon niet wat ie doet.. iig, niet zeker ;-)

Dit is trouwens een richtlijn voor alle stabilisatiesystemen... Dus niet alleen 3gx.
 
doe je dit rustig, zie je ook vrij vlot wanneer hij een andere kant op wil. En omdat je het rustig doet, heb je nog tijd om te corrigeren.
trek je hem in 1 keer naar 1 meter hoogte, kan hij met alle gemak die 1 meter niet halen. Zeker tijdens een maiden weet je gewoon niet wat ie doet.. iig, niet zeker ;-)

Dit is trouwens een richtlijn voor alle stabilisatiesystemen... Dus niet alleen 3gx.

Nooit geen problemen gehad de jij beschrijft.......Gewoon goed en secuur bouwen. Ik heb de laatste tijd heel wat heli's in elkaar gestoken en nog geen probleem gehad met een maiden.....

Staat tegen over ik heb ook nog nooit met die 3G en 3Gxen geklooid , zal daar wel aan liggen ;):D
 
Ik heb nog wel eens wat heli's hun swash scheef zien trekken tijdens optoeren..
Ook mb

Secuur bouwen is natuurlijk altijd een vereiste. Maar een estab moet ook nog afgesteld raken, en daar zijn sommige merken gevoelig voor
 
Ik merk dat er hier niet veel 3Gx liefhebbers zitten op dit forum. Dit zal zeker wel een reden hebben.... hoewel... Zou het ook niet een beetje snobisme zijn?
Ik wil het echt wel proberen om die 3gx goed te laten werken. Alleen zit het seizoen me nu spijtig genoeg niet echt mee. Leve de zomer!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top