Mini F3P

Discussie in 'F3P' gestart door crins, 25 nov 2013.

  1. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Alweer enige tijd geleden werd ik geïnspireerd door mini versies van een paar bekende F3P modellen.
    Mooie uitdaging!
    Bij deze mijn vorderingen tot nu toe:
    Idee:
    45 cm span <30gram vliegklaar
    aandrijving: Ap03 7000kV, 1S LiPo en 2-grams servo's.

    Tekening/ontwerp:
    [​IMG]

    Foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2013
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Alles lijkt ok....<30 gram is haalbaar.
    Maar...
    de motor doet niets...geen krimp.
    Een andere regelaar/motor combi op 1S...ook niets. Niet op default kanaal 3 ook niet op kanaal 6 (mee gemixt met 'throttle).
    De servo's doen het wel, dus de ontvanger wordt netjes gevoed. Zowel via kanaal 3 als kanaal 6
    2S tgy Plush6 met de bekende oranje motor op kanaal 3.. werkt.. PRIMA!

    Grrr.......

    Iemand een idee/oplossing? Waar kan ik beginnen met doormeten?
    De ontvanger lijkt het te doen.
    wat zou ik moeten meten aan de drie draden die uit te regelaar komen die voor de motor bedoeld zijn?

    EDIT: Accu-spanning kan te laag zijn.... tgy Plush6 reageert niet met een van de 2S accu's en piiep constant met een andere cell. Later alles weer eens aan de lader hangen......
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Cool! Benieuwd hoe dit vliegt.

    Dit draadje vanaf post 14 is ook inspirerend ;-)
    Smallest 3d micro rc foamy in the world!!!! - RC Groups
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dank voor de link!

    De aanpassing aan de Ap03 durf ik niet...
    En eigen servo's is me nu ook teveel gedoe.
    Als ik het aan't vliegen krijg valt het te overwegen eens zoveel mogelijk van de servo's af te halen...(aan behuizing e.d.)

    Depron lijk me op deze manier wel erg slap....
    Het is makkelijke samen te drukken en daardoor ook niet veel stijver als je er koolstof op plakt...
    Balsa met strategisch minimale hoeveelheden koolstof is veel stijver/lichter....
    De 1.5*1.5 latjes in mijn model voelen nu nog als 'overkill' aan.

    Ik bouw 'm eerst zonder landingsgestel. Bij mij gaf juist het landingsgestel breuken in de romp. (door mijn onkundige landingen)... ik moet nog steeds wennen aan het vlieggedrag van een F3P ksit t.o.v. aan 'gewoon vliegtuig'.
    Blijft raar dat zo'n ding op z'n kant doorvliegt als je ietsjes rolt ....
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Ap03 buitenloper weer aan de praat!
    Hij deed het niet door slechte soldering....
    De bekabeling is ook weer een paar tienden lichter.
    Nu uitvogelen hoe ik de aansturing van de staart wil maken.
    In eerste instantie denk ik pull-pull met een klein stukje elastiek om de vervorming op te vangen.
    Enkele sprieten kevlar moet genoeg zijn.
    Bracing van de romp wil ik maken met wolfraam.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Update

    Weer een paar stapjes verder.

    Gewichten weet ik nog niet. Ik leg later het e.e.a. op de pijnbank....

    Foto's:
    [​IMG]
    Overzicht. Nog niet alle electronica netjes op z'n plek...
    Landingsgestel wordt gemaakt van 1mm koolstof buis en wat balsa. Geen rollende wielen!
    [​IMG]
    Motor is bevestigd met drie koolstof buisjes en wat tissue....
    [​IMG]
    Meer detail
    [​IMG]
    Rolroer-aansturing. Ik ga de uitslagen niet precies gelijk maken...
    [​IMG]
    Detail van de rol-roerhevel. 0.7mm koolstof buis, balsa, tissue en 0.2mm gitaarsnaar.
    [​IMG]
    Detail
    [​IMG]
    Kielvlak pull-pull-aansturing. 'bekabeling' is 0.025mm wolfraam......
    [​IMG]
    Detail
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    sub 25?

    Nu: 24,2 gram!
    Nog een landingsgestel en wat spandraden te gaan....
    Edit:
    24,6 gram vliegklaar! Misschien komt er nog wat versteviging in de staart bij (wolfraam; weegt bijna niets...)
    Enige probleem is dat ik wellicht het landingsgestel te kort heb gemaakt en niet 'glijdend' van de grond los zal komen..
    Ik kan er langere poten onder plakken, of deze wat stijler zetten.
    Met een halfvolle accu lijkt de AP02 genoeg vermogen te hebben om te prophangen..

    Nu mijn stuurmanskunsten nog
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2013
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Laatste post dec. 2013.....
    Gisteren heeft ze gevlogen!
    Glijden ging goed, opstijgen ook.
    Mijn stuurkunsten iets minder.... KRAK.
    Secondenlijn to the rescue!
    Daarna de zender in handen van 'special painter' gegeven.....
    Billen bij elkaar.. En daar kwamen de loopings, roling circels,.... etc!
    Zelfs prophangen lukte hem.
    Geslaagd project!
    Nu kijken hoe het e.e.a. lichter en stijver kan. Prophangen hield niet over.
    De staart had ik nog niet verstevigd. Da's wel nodig. Bij een rol zag ik de boel duidelijk torderen.

    Wie weet later meer...
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Foto's:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Herplaatsing van de foto's!

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Eindelijk op film!


    Er is helaas een ander model in gevlogen. Dus ik mag meteen voro versie twee aan de slag.
    De servo's kunnen nog op dieet en de neus mag steviger. Verder weet ik zo niet wat er te verbeteren is.
    Ik ben er blij mee!
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heel mooi van bouw! Maar ergens begrijp ik het niet dat hij zo snel moet vliegen?
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Wingload is stiekem best groot.
    Oppervlak is een kwart van een grote F3P (Span is de helft) En massa gaat niet helemaal netjes mee.. ;)
    En de snelheid lijkt helaas ook groter bij kleine modellen.....

    Ze mag op diëet... Misschien zelfs de motor wat lichter maken...
    Als ik d'r maar lol in heb!
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Oh en Vincent vloog 'm ook best snel. Kan langzamer.
    Ik had bij rustig rondjes vliegen ongeveer 1/4 throttle.....
    Als ik de volgende lichter kan maken zou ie ook groter kunnen met het zelfde gewicht. Wort ie weer trager van....
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Klein én traag gaan niet hand in hand.
    Zoals je weet betekent schaal factor 50% dat het gewicht naar 25% moet om dezelfde vleugelbelasting (en dus min of meer dezelfde vliegsnelheid) te verkrijgen.

    Wil je traag, dan moet je dus een groot vliegtuig bouwen.
     

Deel Deze Pagina