450-size: flybar of flybarless?

Ik ben al eens rustig aan het uitkijken naar een 450-size heli (of heel misschien een 500). Moet nog heel wat oefenen met m'n mCPx maar ik maak toch vorderingen en het plan was om deze zomer met een 450 aan de slag te gaan.

Momenteel overweeg ik naar ofwel de Blade 450 te gaan ofwel de Align Trex 450.
Beide zijn met flybar beschikbaar (Blade 450 3D en Trex 450 plus) alsook flybarless (Blade 450 x en Trex 450 plus DFC).

Mijn eerste gedacht was om sowieso naar een FBL heli te gaan met BeastX.
Maar wanneer ik de Trex 450 in Phoenix sim vlieg vind ik de versie met flybar veel gemoedelijker vliegen. De FBL is zo zenuwachtig.

Ik heb niet dadelijk de intenties om naar 3D te gaan. Of héél beperkt. Het plan is zelf met de jaren richting schaalmodellen te gaan.
Wat is dan voor mij het beste? Met of zonder flybar?
 
Vooropgesteld dat er verschillen zijn tussen FBL en flybar, zitten die niet heel erg in het vlieggedrag, want flybar kun je als je weet wat je doet, redelijk naar je hand zetten, en in principe kun je FBL volledig naar je hand zetten qua vlieggedrag en afstellingen. Dus van die SIM moet je niet uitgaan, sowiso valt daar natuurlijk ook heel veel in af te stellen, en mogelijk gaat dan dat zenuwachtige er ook wat af

Persoonlijk vind ik flybarred wat "natuurlijker" vliegen (qua vlieggevoel), maar dat is echt wat het is, een persoonlijke mening.

De keuze is meer een academische, vergelijkbaar met of je een auto met handgeschakelde bak of eentje met automaat koopt. Beide rijden en beide doen wat je er van verlangt, ze doen het alleen op een iets andere manier.

Als je schaal gaat vliegen, tsja, een schaalheli die in de lucht hangt alsof hij op een betonnen voetstuk staat, sommigen vinden het prachtig, ik persoonlijk vind het er erg onnatuurlijk uit zien.

Keuzes, keuzes....

Groet, Bert
 
Een heli met een flybar maakt gebruik van aerodynamica, BeastX gebruikt elektronica. Over aerodynamica kan Bert je veel vertellen en de BeastX doet wat jij wilt. Jij geeft door middel van de zender aan wat je wilt en de BeastX doet het. Ongeacht of je in een bocht vliegt of windinvloeden.

Beide hebben voor en nadelen. En wat de sim betreft, ik verwacht dat jij Phoenix gebruikt. Daar is de 450FBL inderdaad super zenuwachtig. In het echt (ik spreek uit ervaring) is dit niet zo.
 
Da's simpel: flybar! Gewoon in elkaar zetten volgens tekening, zorgen dat alle stangen de juiste lengte hebben, en het vliegt.... Echter, mechanisch gezien zijn het wel méér stangetjes dan bij FBL.

BeastX (FBL electronica in zijn algemeenheid moet ik eigenlijk zeggen) moet in principe niet veel moeilijker zijn, maar is voor een beginner wat minder "inzichtelijk".

Daar bedoel ik mee: Bij beide geldt dat je het niet hoeft te begrijpen om het werkend te krijgen (als je de manual maar correct opvolgt), maar bij flybar is het voor de meeste mensen wat makkelijker om te zien waar ze een eventuele fout gemaakt hebben, bij FBL electronica kom je dan gelijk terecht in een lijst met parameters die niet voor iedereen even begrijpelijk is.

Overigens: bij beide is het wel een reuzegroot voordeel te weten (begrijpen) hoe het werkt....

Groet, Bert
 
Persoonlijk denk ik dat beide even lastig zijn, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Een flybar is mechanisch complexer maar wel inzichtelijk. Je ziet direct wat je doet.

Een fbl is mechanisch eenvoudiger maar moet je de BeastX instellen. En als je echt geen idee hebt wat je aan het doen bent merk je dit pas bij de eerste (en waarschijnlijk) korte vlucht.

En dan kan in beide gevallen een bezoek aan een ervaren helivlieger geen kwaad. Heb je voldoende geduld en technisch inzicht dan raad ik toch de flybar aan. Zeker in het begin maakt het niets uit of je fbl of flybar vliegt. Beide zijn dan een uitdaging ;-)
 
Technisch inzicht, handigheid, aerodynamica,.... zijn allemaal geen probleem.
Ben me de laatste maanden meer en meer aan het verdiepen in deze fantastische hobby maar moet nog gigantisch veel leren.

Allemaal al erg bedankt voor de antwoorden. Momenteel neig ik naar een Trex 450 plus (dus met flybar). Maar ik ga nog heel wat lezen, simmen en oefenen met de mCPx vooraleer ik naar de aankoop over ga.

Ik hou ook meer van het mechanische aspect dan alles te laten controleren door een computer. Niet dat ik geen vertrouwen heb in die computer maar ik ZIE graag hoe iets werkt.
 
FB of FBL

Hallo,

je moet die dingen uit elkaar halen:
dat ene is vlieggedrag en dat andere is instelling.

Een FBL heli kan je RTF kopen en ook vliegen, zo als jou mCPX
of je kan hem zelf bouwen en de FBL unit instellen
of je gebruikt een paddelstang-heli, die niet moeilijk intestellen is.

En vliegen is inderdaad een paddelstang iets gemoetlijker te vliegen,
voelbar is het bij groteren helis nog meer dan bij een 450er,
b.v. voel je bij een paddel-heli 500 size en FBL 500size geen groot verschil,
maar vraag maar een 700er piloot wat de verschill is tussen paddel en FBL.

Ik vlieg nog 2 grote Varios, da zijn het werelden aan verschil.

Mijn mening:

niet bang zijn voor FBL en instellen,
eenmaal gedan, weet je om wat het gaat,
en FBL is de toekomst in mijn ogen,

maar de basis van RC heli vliegen en vlieggedrag
leer je zeker met een paddelheli !!!

Nou is de keuze aan jou, suc6

Heli-Uwe
 
Momenteel neig ik naar een Trex 450 plus (dus met flybar).

Tsja, als inzicht en handigheid geen probleem zijn, dan is sowiso Flybar de betere keuze, ook al omdat het toch wel een grotere leerzaamheidsfactor heeft (bij FBL "is het nu eenmaal zo" en bij flybar kun je zien, redeneren, met je ogen volgen wat er gebeurt, etc etc.)

Je schreef eerder dat je de schaalkant uit wilde, en eventueel nadacht over 500 size....

Ik zeg: altijd doen! Hoe groter, hoe rustiger het vliegt, en ook hoe minder kritisch een en ander wordt.
Ondanks dat er prachtige voorbeelden zijn van 450 size schaalkistjes kun je in zijn algemeenheid stellen dat hoe groter de heli, hoe meer ruimte voor detaillering je hebt, hoe minder kritisch een en ander wordt m.b.t. overgewicht, en dus hoe kleiner de kans op een prachtige heli die helaas ondanks alle moeite toch niet goed vliegen wil.

Wees gerust: Ik probeer je echt geen 3-meter heli aan te praten, en dat heb je ook helemaal niet nodig om lol in je hobby te hebben. Maar als je keus hebt uit twee opeenvolgende grootte-klassen, en je kunt het je veroorloven, kies dan de grootste voor schaalvliegen, da's altijd beter!

Groet, Bert
 
Ik zag da nog wat:
keuze tussen verschillende merken

Dat is wel een vraag, wat je met de heli wild,
dagelijks oefenen, hard vliegen, vertrouwen op kwaliteit, of goedkoop ??
Voor mij zou het geen vraag meer zijn !!!

full


Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw mcpx is ook een FBL heli. Ik ben zelf overgegaan op FBL omdat ik ook met een mcpx begon te vliegen en enigszins hetzelfde gevoel wilde hebben. Is mij goed bevallen!
 
@Nevermore: Mocht het mogelijk zijn dan zou ik zeker voor de 500 size gaan. Het is allemaal net een stuk groter en het sleutelt een heel stuk prettiger.
 
Vandaag met de mCPx wat in de wind aan het hooveren geweest. Knap om te zien hoe de gyro de rotor helemaal schuin zet tegen de wind in (bv. wind van rechts) om de heli toch ter plaatse te houden.

Nu, ik veronderstel dat met flybar je dit zelf moet doen?
Lijkt me moeilijker vliegen maar wel logischer vliegen, je geeft dan toch zelf de correcties tegen de wind in ipv. de gyro?

500-size (of groter)... Ik weet't niet.
Al heb ik al verschillende keren overwogen richting een 500 te gaan zit ik wel met de hogere kosten in aanschaf, lipo's, herstellingen,... Al zal dat bij een 500 tov. een 450 wel meevallen.
Ook heb ik niet onbeperkt plaats. Heb hier thuis een eigen weide van ruwweg 80x50m ('t is eerder een T waarbij het bovenste been 100x60 is en de verticale 40x30 of zo maar er staan nog wat bomen ook...). Het hoeft voor mij geen 3D te worden of extreem hard. Maar wat rondvliegen en oefenen. Ik veronderstel dat ik op die oppervlakte niet met een 700-size moet gaan oefenen.

Verder lijkt het me ook alleen maar gevaarlijker te worden, die grote heli's.
Zal eens in de lokale modelbouwwinkel de formaten gaan vergelijken en bespreken;

En heli-uwe, ik wil zo veel mogelijk vliegen en kwaliteit. Ik ga zeker niet het onderste uit de kan halen bij de heli dus topkwaliteit is geen absolute noodzaak (blijf wel ver weg van de limieten van zo'n ding). Maar ik wil een betrouwbare, degelijke heli. Goedkope rommel aanschaffen is normaal niet mijn ding.
 
Ik ga zeker niet het onderste uit de kan halen bij de heli dus topkwaliteit is geen absolute noodzaak (blijf wel ver weg van de limieten van zo'n ding).
Als je het echt leuk gaat vinden kan er binnen een jaar heel veel veranderen ;-)

F7Umo7tK4-s[/media] to fly my CopterX 450 pro - crashing it into a T-rex 450 pro flybarless ;-) - YouTube

Inmiddels vlieg ik 2,5 jaar en heb afgelopen jaar mijn eerste wedstrijd gevlogen. Tja, ik denk dat ik het gewoon heel erg leuk vind haha.

Maar zoals je al aangaf wil je graag de schaalkant op en dan belast je de heli gewoon op een andere manier. Maar ook dan is degelijkheid en vooral betrouwbaarheid van groot belang.

Lastig om al die (luxe) keuzes te kunnen maken ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met of zonder flybar allebei hebben hun charme maar de vlieg eigenschappen met flybar vind ik persoonlijk wat gemoedelijker.
Ben nu toch verslaafd aan FBL maar heeft ook met gemakzucht te maken.
Het vliegt messcherp en supersnel en ik heb de indruk dat een FBL heli ook stabiler is vooral met veel wind.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 500 size heli omdat ik dan met 1 6s lipo een relatief snelle en lichte heli heb.
Maar momenteel heb ik ook een 550 staan die op 1 6s lipo gaat draaien.
Het is een keuze die je zelf moet maken maar via een forum kun je die misschien gemakkelijker maken.
Wel komt er wat meer bij kijken om het FBL controle systeem correct in te regelen maar er zijn zoveel vliegers die je hiermee op weg kunnen helpen en er woont vast wel iemand in jouw omgeving.
Veel succes en wijsheid bij je verdere keuzes.
 
Met fbl hang je de heli scheef tegen de wind, en de fbl controller houdt hem redelijk in die stand.
Eigenlijk een beetje onlogisch, als je er over nadenkt.

Maar een flybar machine zal ook niet zomaar als een blaadje met de wind mee dwarrelen.
Absoluut niet zelfs.
Fbl is wat makkelijker in de wind, omdat deze graag zijn hoek vasthoudt. Moet de fbl unit wel geheel correct afgestelt zijn natuurlijk ;-)

In het begin maakt het zeker geen fluit uit.
Persoonlijk heb ik, voor beginners, een voorkeur richting de flybar.
Geen technisch goed te volgen.
Een estab (dus flybarles) is altijd een beetje koffiedik kijken tot hij loskomt... En dan komt de verrassing :mrgreen:
Komt meestal wel goed, maar flybar ervaring gaat je veel helpen om een fbl machine goed in te stellen qua vlieggedrag etc.

Vind ik, tenminste...
Vele mensen, vele meningen. En bijna iedereen begint anders:mrgreen:
 
Interessant topic, ga ik volgen omdat ik een beetje met dezelfde vraag worstel, FB of FBL.

Als ik bij mijn keuze die ik gemaakt heb qua heli blijf, dan valt die keuze denk ik weg, want ik zou me graag midden 2014 een LOGO 500 bouwen, en denk niet dat die met FB te krijgen zijn...:)
 
43736002.jpg

:mrgreen:
[..]
Een estab (dus flybarles) is altijd een beetje koffiedik kijken tot hij loskomt... En dan komt de verrassing :mrgreen:
Komt meestal wel goed, maar flybar ervaring gaat je veel helpen om een fbl machine goed in te stellen qua vlieggedrag etc.

Vind ik, tenminste...
Vele mensen, vele meningen. En bijna iedereen begint anders:mrgreen:
Ik denk dat je met de meeste fbl gyro's tegenwoordig wel een redelijk goede basis instelling hebben maar je kan er inderdaad niet zeker van zijn of het goed komt of niet tot je de heli laat vliegen. Mocht die heli dan gekke dingen gaan doen dan kan enige ervaring met het vliegen zeker goed van pas komen. Idem eigenlijk qua verdere afstelling omdat het natuurlijk handig is een idee te hebben wat je zoekt qua vlieggedrag en wat die heli wel of niet hoort te doen.

Als je de flybar kop gewoon volgens de theorie/handleiding instelt zou dat goed moeten komen alhoewel, ik heb daar in het begin ook het nodige mee zitten prutsen ;) zoals met alle armpjes en linkjes die gelijk moeten staan maar niet echt een idee hebben hoe je dat voorelkaar krijgt. Dan welk linkje je nou moet hebben om het bladspoor er uit te krijgen of mechaniek dat net niet helemaal lekker loopt en dus ook niet goed vloog.
Sommige flybar rotor-koppen hebben meer instellingen dan de ander zoals m'n 6hv bijvoorbeeld een phasing ring had en dat gaf me ook het nodige experimenteren en uitzoekwerk.
De 450 sport vond ik qua flybar afstelling wel het gemakkelijkst vanwege niet verstelbare linkjes :)

Dus ja voor- en nadelen en wat het beste is is toch persoonlijk. Volgens mij zijn de meeste nieuwe modellen enkel fbl dus mogelijk is dat op een gegeven moment de enige keuze of dat is nu al zo afhankelijk van het merk/model. Als je dan voor fbl gaat sta je opnieuw voor een keuze voor een fbl gyro.
Vandaag met de mCPx wat in de wind aan het hooveren geweest. Knap om te zien hoe de gyro de rotor helemaal schuin zet tegen de wind in (bv. wind van rechts) om de heli toch ter plaatse te houden.

Nu, ik veronderstel dat met flybar je dit zelf moet doen?
Lijkt me moeilijker vliegen maar wel logischer vliegen, je geeft dan toch zelf de correcties tegen de wind in ipv. de gyro?
[..]
Die flybar is wat een mechanische gyro dus als graag zelf de correcties doet kan je het best de heli als fbl vliegen zonder de fbl gyro. Streef je naar 3d vliegen dan is dat wellicht niet een goed idee maar een schaal-heli op die manier meer zelf vliegen kan misschien wel leuk zijn.
 
Back
Top