naar aanlijding van het 7 prov topic
voor somige chinees voor andere dan weer iets om over na te denken
toeval of niet :?:
ik moet nu witsen en van yk door elkaar nemen om het uit te leggen want witsen spreekt niet over stuurlast.
van yk stuurlast 1v per 50 v lengte.
terug naar witsen maar dan zijn schip 134 v lang + somt hij de buikstukken op om later de scheerstrook aan te maken en zo het schip gestalte te geven.
op de tekening zie je de lengte dan het hooftspant aan geduid met H +de buikstukken die hij legt. vanaf het laatste buikstuk zou de zandstrook naar een vertikale stant moeten gaan tegen het achtersteven ( gelijdelijk aan )
van yk: de sponning gaat naar een vertikale stand op de kiel als het achtersteven hoog is . hier 25 v dus zou het laatste spant ijgelijk op 25 v van het achter steven moeten zitten als we van yk mogen geloven.
bij witsen is dit niet het geval dus ? terug naar van yk 1v per 50 voet lengte voor de stuurlast.
als we dat op witsen zijn schip gaan bekijken is dit 2v 7 duim.
nu komt dus het mooie als we de afstand tussen het laatste buikstuk en de 25 v van het achtersteven er af trekken kom ik juist op 27 voet uit.
10x meer dan de 2,7v stuurlast.
dit lijkt me tog wel alemaal heel toevallig te zijn .
ik weet dat dit iets is dat de meeste niet willen bespreken omdat we echt geen idee hebben wat we aan het zeggen zijn en niet weten of het wel juist of niet
juist is. maar door er over te zwijgen komen we er ook niet uit dus daarom lees dit ff en laat het ff bezinken en geef dan gerust je mening.
ik vind het wel heel toevallig dat dit zo uitkomt
voor somige chinees voor andere dan weer iets om over na te denken
toeval of niet :?:
ik moet nu witsen en van yk door elkaar nemen om het uit te leggen want witsen spreekt niet over stuurlast.
van yk stuurlast 1v per 50 v lengte.
terug naar witsen maar dan zijn schip 134 v lang + somt hij de buikstukken op om later de scheerstrook aan te maken en zo het schip gestalte te geven.
op de tekening zie je de lengte dan het hooftspant aan geduid met H +de buikstukken die hij legt. vanaf het laatste buikstuk zou de zandstrook naar een vertikale stant moeten gaan tegen het achtersteven ( gelijdelijk aan )
van yk: de sponning gaat naar een vertikale stand op de kiel als het achtersteven hoog is . hier 25 v dus zou het laatste spant ijgelijk op 25 v van het achter steven moeten zitten als we van yk mogen geloven.
bij witsen is dit niet het geval dus ? terug naar van yk 1v per 50 voet lengte voor de stuurlast.
als we dat op witsen zijn schip gaan bekijken is dit 2v 7 duim.
nu komt dus het mooie als we de afstand tussen het laatste buikstuk en de 25 v van het achtersteven er af trekken kom ik juist op 27 voet uit.
10x meer dan de 2,7v stuurlast.

dit lijkt me tog wel alemaal heel toevallig te zijn .
ik weet dat dit iets is dat de meeste niet willen bespreken omdat we echt geen idee hebben wat we aan het zeggen zijn en niet weten of het wel juist of niet
juist is. maar door er over te zwijgen komen we er ook niet uit dus daarom lees dit ff en laat het ff bezinken en geef dan gerust je mening.
ik vind het wel heel toevallig dat dit zo uitkomt