Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat dit draadje zo goed loopt qua reacties. Ik geloof dat Flyfun nu wel genoeg advies ontvangen heeft om er wel of niet er iets mee te doen dacht ik zo...

Groeten Paul
 
Ik kan Corrien heel goed volgen in het feit dat onze hobby heel hard veranderd is. De laatste jaren hoef je echt niet veel moeite meer doen om aan het vliegen/varen/rijden te gaan. De instapdrempel is zo laag geworden dat iedereen te stap kan maken om met de hobby te beginnen. Dat zie je ook op de clubs. In elke vliegclub is er wel minstens één jochie van een jaar of 6 die iedereen verbaast met zijn (3D-)vliegkunsten. Dat was vroeger wel even anders. Toen ik 6 was, was ik de jongste in de club en stond ik rondjes te draaien met een lijnbesturingskistje... Heeft de jeugd die start met onze hobby tegenwoordig meer lol dan wij vroeger? Ik denk het niet, maar het leertraject is vele malen korter. Nu sta je een uurtje na aankoop van een rtf al op het veld met je hoogdekkertje, na enkele uren gesimd te hebben en je bent vertrokken.
Je hoeft zelfs geen seizoen meer te wachten om je hoogdekkertrainer in te ruilen voor een acro/schaal/edf/... Het gaat vele malen sneller omdat we op een andere manier consumeren. Toestellen worden veel sneller afgeschreven en vervangen. Dat zie je ook hier in de te-koop-topics. Daar staan kistjes tussen waarvan je je afvraagt hoe lang ze gediend hebben. Voor sommigen onder ons (mijzelf bijvoorbeeld) een goede zaak. Ik koop veelal tweedehands toestellen. Hierdoor tracht ik mijn chronisch tijdsgebrek te compenseren.

De gewijzigde consumentenwensen zorgen voor een verschuiving op elk vlak. Als ik voor mijn oldtimer de spaakvelgen wil laten richten of reviseren kon ik 15 jaar geleden hier in de buurt bij 2 of 3 specialisten terecht, nu moet ik naar Engeland... Hetzelfde met het vervaardigen van op maat gemaakte autoruiten, binnenbekleding,... Maar als ik dan op zoek ben naar een zeldzame binnenspiegel, een speciale cylinderkop of een benzinepomp hoef ik mijn zetel niet meer uit te komen.
 
Zal ik de "believers" eens helemaal op de kast jagen? Binnen enkele jaren sluit de allerlaatste LHS in West-Europa.

Misschien krijg je gelijk, maar ik heb niet het gevoel dat het zo afloopt met de LHS in West-Europa.
Deze bewering vind ik veel te radicaal.
Je kan zelf wel in dit draadje lezen dat er voldoende modelbouwers bereid zijn om spullen bij de LHS te kopen.
Wel is het zo dat bijna iedereen ontevreden is over de huidige winkelformule.

Er zal vast wel eens een geboren zakenman(vrouw) opstaan en een nieuwe weg inslaan.
Inspirerend vind ik het succesverhaal van "Der Schweighofer".
Over deze zaak kan ik meepraten. Ik heb hem kunnen volgen vanaf de eerst dag dat hij zijn deuren opende.
Het is een zakenman met visie. Waarom is hij zo groot geworden?
Niet vanwege zijn mooie worden, maar door daden vanuit een eerlijke overtuiging.
Keihard werken, niet wachten tot de klant naar hem doe kwam, maar onafgebroken modelvliegclubs persoonlijk bezocht met een bus vol spullen voor de verkoop.
Nog voor de komst van internet wist iedereen wie Der Schweighofer was.

Johannes
 
Over 1 zaak ben ik het grondig oneens, en dat is dat je gelooft dat dit proces omkeerbaar is. Dat is het niet want er is niemand bij gebaat, enkel de directe betrokkene. En die groep is totaal verwaarloosbaar in ogen van de beleidsmakers.

Hiermee ben ik het volledig eens.
Vele jaren geleden werd outsourcing door de overheid in onze branche gesubsidieerd. Door de Koninklijke Metaalunie waar ik lid van ben werden doen lezingen gehouden over succesvol uitbesteden in lage lonen landen, met als hoogtepunt een ondernemer die over zijn praktijkervaringen outsourcing vertelde.
Inmiddels zitten wij in de fase van "manarm produceren".
Alle pijlen zijn nu gericht op automatiseren met als doel, zoveel mogelijk te produceren met zo min mogelijk mensen. Want machines praten niet en vragen niet om loonsverhoging.
Vooral in Duitsland zijn belangrijke bedrijven al behoorlijk ver gevorderd met automatiseren en let op, dit zet door en wordt een bedreiging voor de lage lonen landen!

Johannes
 
Misschien krijg je gelijk, maar ik heb niet het gevoel dat het zo afloopt met de LHS in West-Europa.
Deze bewering vind ik veel te radicaal.
Je kan zelf wel in dit draadje lezen dat er voldoende modelbouwers bereid zijn om spullen bij de LHS te kopen.
Wel is het zo dat bijna iedereen ontevreden is over de huidige winkelformule.

Er zal vast wel eens een geboren zakenman(vrouw) opstaan en een nieuwe weg inslaan.
Inspirerend vind ik het succesverhaal van "Der Schweighofer".
Over deze zaak kan ik meepraten. Ik heb hem kunnen volgen vanaf de eerst dag dat hij zijn deuren opende.
Het is een zakenman met visie. Waarom is hij zo groot geworden?
Niet vanwege zijn mooie worden, maar door daden vanuit een eerlijke overtuiging.
Keihard werken, niet wachten tot de klant naar hem doe kwam, maar onafgebroken modelvliegclubs persoonlijk bezocht met een bus vol spullen voor de verkoop.
Nog voor de komst van internet wist iedereen wie Der Schweighofer was.

Johannes

Inderdaad Johannes, maar waarin verschillen de Scheighofers, de Hoellein's en de Staufenbiels van Hobbyking? Ze doen net hetzelfde, enkel op een andere schaal en vanuit een ander continent. Anthony Hand heeft het goed bekeken om zijn tent niet in Australië op te starten maar vanuit Kowloon. Als hij een vastgeroeste Europeaan geweest zou zijn, zou hij nu niet de gehele wereld bereiken met zijn producten maar ook enkel West-Europa. In het verleden was het de gewoonte dat de modelbouwzaken de meetings, clubs en wedstrijden afgingen om hun spullen te tonen en te promoten. De laatste jaren doet Hobbyking dit ook. Zij hebben nu vooral hun focus gelegd op de amerikaanse markt maar voor West-Europa zijn de voorbereidingen ook lopende om demoteams samen te stellen.
 
Met het gemak van goedkoop over de grens kopen verwachten veel mensen dat ze wel hier de forums en winkeliers kunnen lastig vallen met hun aangekochte producten voor support. Het mag duidelijk zijn dat een normale winkelier daar geen zin in heeft en ook hier zie je dat het forum heel vaak als helpdesk gebruikt wordt wat soms de nodige discussies geeft.

Koop het dan niet daar zou ik zeggen....
 
Tja, dit forum en ook overige fora worden inderdaad steeds meer een helpdesk voor producten, die 'elders' zijn gekocht.
 
Hallo,
Wat een discussie over de hobby.
Met mijn bijna 70 leeftijd bouw ik toch alles bijna zelf. Ook dat is hobby en houd je bezig zowel lichamelijk maar zeker ook geestelijk. Inderdaad heeft Corrien gelijk in sommige groepen treed steeds meer vergrijzing op doordat er toch nog mensen zijn die geen kant en klaar model willen hebben. Juist voor die groep ( waar ik bij hoor) wordt het steeds moeilijker om datgene te vinden wat voor hun hobby nodig is.
Als ik iets wil hebben moet ik naar den Bosch of Eindhoven en dan nog is het zoeken.
Je kan veel vinden via internet maar ook niet alles. Nogmaals ben ik een gelukkig mens met alles wat ik bouw , boten, electronica en meer.

Henk
 
Met het gemak van goedkoop over de grens kopen verwachten veel mensen dat ze wel hier de forums en winkeliers kunnen lastig vallen met hun aangekochte producten voor support. Het mag duidelijk zijn dat een normale winkelier daar geen zin in heeft en ook hier zie je dat het forum heel vaak als helpdesk gebruikt wordt wat soms de nodige discussies geeft.

Koop het dan niet daar zou ik zeggen....


Klopt zeker.
Ik kom het vaak tegen en als je het ze dan uitlegt begrijpen de meeste het wel en accepteren het ook.

Ik zeg weleens je hebt er zelf voor gekozen om het goedkoop te willen hebben.
En dan zit er bij die prijs geen goede service en garantie op.
laat staan een manual hahaahah.

Dus niet piepen je kon het van te voren al weten.

En als je dan bv zo een gevaarlijke koffiemolen in huis het gehaald zie ik je vanzelf wel in onze winkel nadat je eerst bij de kruitvat bent geweest voor een doos EHBO middelen.
 
Wij westerlingen hebben die schop onder ons hol nodig om terug te heroriënteren en te innoveren. Flink even met de neus op de feiten gedrukt worden en dan richting kiezen en keihard werken dan komen we er wel. Maar niet meer verlangen naar iets dat is geweest. Dat is voorgoed voorbij!

Haha, begin alvast maar met schoppen uitdelen, misschien helpt dat.

Inderdaad de natuurlijke prikkels zijn weg, waarom zal je je uitsloven als je elke maand je hand kan ophouden.
In de lage lonenlanden moet de bevolking hard werken om überhaupt voldoende eten te kunnen kopen. Daar zijn de prikkels volop aanwezig, zij hoeven geen schop onder hun hol maar krijgen hem wel.
Als er geen prikkels aanwezig zijn wordt de mens van nature lui.

Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens dat we met de neus op de feiten moeten worden gedrukt.

In de metaalbranche is men zich zeer goed van bewust wat zich op deze aardbol afspeelt.
Zelf ben ik al jarenlang een trouwe bezoeker van alle toonaangevende vakbeurzen in onze branche. Daar ontmoet je de hele wereld en kan je de veranderingen op de voet volgen.
Zo volg ik nauwlettend de opkomst van de Aziatische standhouders op de Europese vakbeurzen.
Op de Kunststoffenbeurs K2013 in Düsseldorf waren weer diverse Aziatische bedrijven vertegenwoordigd. Ze hadden een collectieve beursstand, een soort eiland in de grote beurshal, toevallig tussen een aantal gerenommeerde bedrijven.
Opvallend was dat de mensenmassa zich verzamelde bij de gerenommeerde bedrijven en de Aziatische stands bleven leeg.
Dit is natuurlijk een momentopname, dus bleef ik wat langer en ging eens kijken wat de Aziaten voor mooi spul hadden.
Had ik beter niet kunnen doen want ze hielden mij veel te lang aan de praat.
Over drie jaar wordt de volgende Kunststoffenbeurs gehouden. Ben benieuwd of de Aziatische bedrijven dan meer voet aan de grond krijgen, dit jaar was het zeker geen succes.

Johannes
 
En dan zit er bij die prijs geen goede service en garantie op.
laat staan een manual hahaahah.

Dus niet piepen je kon het van te voren al weten.

En als je dan bv zo een gevaarlijke koffiemolen in huis het gehaald zie ik je vanzelf wel in onze winkel nadat je eerst bij de kruitvat bent geweest voor een doos EHBO middelen.

Denk je dat klanten zitten te wachten op populaire praat van een verkoper?

Johannes
 
En als je dan bv zo een gevaarlijke koffiemolen in huis het gehaald zie ik je vanzelf wel in onze winkel nadat je eerst bij de kruitvat bent geweest voor een doos EHBO middelen.

Beetje een vreemde uitspraak :p Ik vind het logisch dat iemand met een kapotte heli naar een winkel in de buurt stapt al dan niet in het verband.
Zij vragen niet om service, maar om hulp ! of is je dat ontgaan ?

Ik zou er in meegaan en de klant proberen te helpen. Want ze komen geheid terug.
 
Ja, ze komen terug met een volgend in het buitenland aangekocht probleem.
 
Hoeft niet.
Als je ze de eerste keer gelijk de deur wijst komen ze geen tweede keer meer hoor.
 
Even over die opmerking van "kom dan niet met je product bij ons voor reparatie".

Heel simpel, als er iets is stuur ik het product terug, dat wordt dan gratis en voor niets vervangen.

Moet je in Nederland eens proberen.

Ash.
 
Wat mij betreft mogen alle hobbywinkels hier sluiten.
Ik kom er bijna nooit.
Als ze goedkoper worden als de buitenlandse websshops ga ik er weer kopen.
We moeten wel eerlijk tegen elkaar zijn.
Als ze twee briefjes papier geld de lucht in houden een van vijftig en een van honderd euro en jullie mogen kiezen pakt iedereen de honderd euro.
Daarnaast moet ik drie uur rijden voor een normale winkel.
Ze willen in den haag een kennis economie nu die kunnen ze krijgen.


verstuurd met mijn smartphone
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top