Houten model Batavia

Garen, daar kun je zeker voor kiezen, maar let dan op de schaal.
Breeuwnaden zijn in het echt 7-9 mm breed, en die werden inderdaad met touw gebreeuwd
Bij een model van 1:72 zoals jouw Batavia ongeveer zijn de breeuwnaden 0,09 mm breed.
Zie How-to dekbeplanking in het sub forum;)
 
Aan één zijde van de boot zit de beplanking er nu tegenaan, en aan de binnenzijde heb ik pseudospanten geplakt.

full


Het gat voor het dekluik is ook gemaakt - Ik twijfel of ik dit met een zeil af zal dekken of dat ik het luik als rooster zichtbaar laat.
Een zeil scheelt een hoop priegelwerk...:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...- Ik twijfel of ik dit met een zeil af zal dekken of dat ik het luik als rooster zichtbaar laat.
Een zeil scheelt een hoop priegelwerk...:)

Met een zeil erover maak je wel een echt bijzonder model:yes:, de meeste bouwers laten het bij de meegeleverde roosters


Andy
 
Ik was laatst op de Batavia in Lelystad, daar hadden ze een zeil over het rooster liggen.

Vandaar dat ik op dit idee kwam. Wellicht de optie waar ik voor ga is het rooster maken, en dan een deels weggeslagen zeil eroverheen maak.

Heeft er iemand tips om een echt lijkend zeil te maken? Ik dacht aan een dun stukje laken wat ik met leerbruine verf insmeer. Ik heb dit nog nooit geprobeerd - misschien iemand anders wel?
 
full

(foto Batavia Lelystad)

Een zeil een stukje open is wel een veel gebruikte toepassing anders was er onderdeks helemaal geen ventilatie meer.

Ik zou de verf verdunnen met water en het laken erin onderdompelen, je zou ook donkere thee of koffie kunnen proberen. Als mogelijk ook zijde kunnen proberen is wel mooi dun en soepel maar met verven daarvan heb ik geen ervaring.
Met het verven van stoffen van kunstgarens heb ik slechte ervaringen, verf pakt slecht.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik deze foto vergelijk met die van Andy een stukje hierboven lijkt me dat toch een goede oplossing. Ik ga in elk geval toch de dekroosters in zijn geheel maken. Heeft er iemand een foto hiervan (van de echte Batavia dus)?
Ik kan op mijn foto's niet 123 terugvinden of dit rooster nu uit 3 of 4 delen bestaat...
 
Ik kan op mijn foto's niet 123 terugvinden of dit rooster nu uit 3 of 4 delen bestaat...

Ik kon ze wel vinden ;)

full


full


full


full



Er zit dus verschil in de balkdikte overlangs en overdwars, over de roosters gingen eerst luiken en daarna pas het zeildoek.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvankelijk roosters willen maken conform de standaard roosters die je kan kopen. Op basis van de foto's van Andy echter het rooster aangepast met dikke balken overdwars en dunne planken in de langsrichting.

De roosters moeten daarna donker gemaakt worden, maar de combinatie licht en donker hout vind ik altijd wel mooi. Wat te doen... vrije interpretatie - licht donker, of de luiken ook donker eiken maken zoals het echt.

Ben benieuwd wat oplettende lezertjes hiervan vinden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je roosters zien er goed uit.
mogelijk kun je deze bewerken met een eikenbeits? eerst even een proefstukje natuurlijk voor je deze mooie roosters verpest.
 
Zelf heb ik ze donker gemaakt zodat het als geheel contrasteert met het lichte dek. Je zou nog kunnen overwegen het notenhout wat extra donker te maken en de roosters iets lichter zodat er wat verschil is. Op één van de Batavia foto's lijkt dit ook zo te zijn.
 
De Nar op de Batavia

Vraagje aan de historici onder ons: hoe juist is historisch gezien de nar die op de stuurplecht van de Batavia naar de roerganger keek?

Ik ben met de luikjes bezig en vraag me af of ik zal proberen een nar te snijden, of dat ik dit luikje gewoon dicht maak.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De nar op de Batavia (ook wel 'het wakend oog') hield de roerganger in de gaten en moest hem behoeden voor dwaze fouten. Ik heb ergens gelezen dat dit specifieke beeld een verzinsel van de Batavia Werf is, maar dat vroeger schepen bezaaid waren met dit soort ornamenten: de mensen waren toen minstens zo bijgelovig als nu.
Op de Vasa bijvoorbeeld is de knie onder de kraanbalk een beeld van een Pool die als straf onder de tafel zit. Dit was in die tijd een enorme vernedering en aangezien de Zweden niet de grootste vrienden waren met de Polen, waren er tal van dit soort verwijzingen verwerkt in de beelden op het schip.
 
Dat is altijd leuk om terug te lezen. De nar moet er dus toch maar komen.

Eén van mijn zoons was ooit verwoed Warhammer - poppetjes schilderaar. Hij kwam met een spul genaamd green stuff - een twee componenten kneedbaar plastic waarmee je beeldjes kan boetseren. Ik ga daar eens mee oefenen.
 
Dat is altijd leuk om terug te lezen. De nar moet er dus toch maar komen.

Eén van mijn zoons was ooit verwoed Warhammer - poppetjes schilderaar. Hij kwam met een spul genaamd green stuff - een twee componenten kneedbaar plastic waarmee je beeldjes kan boetseren. Ik ga daar eens mee oefenen.

fervent warhammer hobbyist hier. als je wat wilt weten over green stuff etc schroom niet te vragen :)
 
Chris,
Mijn jongens zijn er ook veel mee bezig en bezig geweest. Alle verf die ze hebben staan komt goed van pas.

Meteen wat vragen:
- kan het spul verouderen? Hij had het al wat langer liggen (uiteraard nog niet door elkaar gekneed)
- Wordt het volledig hard, of blijft het enigszins kauwgumachtig? Ik heb gisteren wat geprobeerd (beeldjes van 9 mm hoog - is nog niet echt wat geworden)
- Is het naderhand nog te bewerken? Vijlen etc. (lijkt me van wel)
 
Chris,
Mijn jongens zijn er ook veel mee bezig en bezig geweest. Alle verf die ze hebben staan komt goed van pas.

Meteen wat vragen:
- kan het spul verouderen? Hij had het al wat langer liggen (uiteraard nog niet door elkaar gekneed)
- Wordt het volledig hard, of blijft het enigszins kauwgumachtig? Ik heb gisteren wat geprobeerd (beeldjes van 9 mm hoog - is nog niet echt wat geworden)
- Is het naderhand nog te bewerken? Vijlen etc. (lijkt me van wel)

Hoi Hans,

Als de 2 componenten luchtdicht verpakt zijn in plastic dan blijft het heel lang houdbaar. Zodra je het mengt en kneed word het die kauwgom achtige groene substantie, daarna droogt het volledig en kei hard op en is prima te vijlen. De droogtijd kan wel enkele dagen tot een week zijn afhankelijk van hoe dik je hebt gemodelleerd. Dit moet je even zelf bekijken per geval.

Er zijn nog veel meer goede modelleer producten, kijk eens op de site van XFORM in Amsterdam, dat is een goede speciaalzaak daarvoor.
 
Ondertussen op de Bataviawerf in Dordrecht...

...wordt er gemodelleerd met groen spul.
Lastig spul om mee te werken
- het kleeft enorm aan je handen
- als je een patroontje wilt maken vervorm je het hele modelletje

Uiteindelijk lukt het me toch wel om er iets van te maken wat op houtsnijwerk lijkt (hoop ik :)). Mijn zoon (voor wie de boot wordt) heeft al aangegeven dat hij met het beschilderen er iets herkenbaars van kan maken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je moet wachten tot verf droog is, of je figuurtje wat tijd nodig heeft om uit te harden, dan ga je maar weer eens op het forum kijken. Ik besteed ondertussen net zoveel tijd in lezen als in bouwen:D

Veel interessante weetjes en info zo bij elkaar verzameld!
En wat er aan foto's en super afwerking langs komt - dan ben ik echt een prutser:(

Afijn - nog een paar plaatjes van mij:

Zeildoek voor op de luiken:
full


Lapje linnen twee maal in de oker en afgewerkt met een bruinrode laag.

De luiken (opnieuw gemaakt omdat de verdeling niet goed was):

full


En het zeildoek zoals dat over de luiken komt:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top