Bouwverslag Vintage Wik Salto

haha, als ie straks vliegt ga ik pas echt gas geven met de Salto, want de vleugels zijn echt bere sterk met deze constructie. Ik vind het wel grappig dat ik nu het glas op de vleugels bespaard heb.

fijne jaarwisseling iedereen alvast
 
haha, als ie straks vliegt ga ik pas echt gas geven met de Salto, want de vleugels zijn echt bere sterk met deze constructie. Ik vind het wel grappig dat ik nu het glas op de vleugels bespaard heb.

fijne jaarwisseling iedereen alvast

Dan ga ik supersonisch, want ik heb glas én liggers in de vleugel :D

Je gaat lekker Hendrik. Wordt samen invliegen, maar dan moet ik wel opschieten :lol:

JB
 
Voordat ik de neuslat ga maken, maak ik een sleufje in het schuim dmv een soldeerbout er doorheen te trekken. Door deze sleuf laat ik de servokabel lopen:



Hierna heb ik de neuslat (iets overmaats balsa 12 mm) er op gelijmd, en daarna eerst grof schuren met de machine, en daarna het fijne met een schuurblok:



En dan is dit het resultaat:



Nu eerst de tips eraan maken.
 
De tips uit een stukje balsa 12 mm dik gemaakt:




De V-staart was nog ongehavend uit de crash van Arjan zijn Salto gekomen, dus die kan ik zo weer gebruiken. Vanmiddag de verbinders ingelijmd. Op de achtergrond een verlengde zwaaihaak om de vlakken precies 40 graden te stellen voor het verlijmen (en daarbij de vleugels ''vlak'' gehouden):


 
Rolroeren uitgezaagd:



schuinte eraf geschuurd, latjes erop gelijmd:



en klaar:


Tussendoor de romp alvast spuit-plamuren:

 
Mooi hoor Hendrik, wat een bult werk is het toch elke keer.

Ben beniewd zondag

groet


Terence
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Ik ben blij dat ik het project geen ''winterproject'' genoemd heb, want dan was ik nog niet zo ver geweest. Jeetje, was gewoon zweten vandaag met het bouwen, lijkt wel zomer
 
Nog even terugkomend op de bevestiging van de V-staart: Hiervoor is een aluminium hoek nodig die je door de sleuven in de achterzijde van de romp schuift. Er is alleen 1 probleem: je moet de hoek veel buigen om hem door de romp heen te krijgen, óf je moet de slueven in de groot veel te groot maken. Ik heb het anders gedaan. Ik heb de hoek doorgeslepen zodat je de 2 helften gewoon door de sleuven kan steken (foto 2). Vervolgens heb ik 2 hoeklijntjes van aluminium gemaakt en die (uiteraard nadat de staart in de 40 graden staat) verlijmd (foto 1 en 3). Werkt veel makkelijker en met wat epoxy zit het als een huis.





 
En tussendoor de romp in de spuitplamuur/primer gezet, eerst sommige delen wat geplamuurd. Nu klaar om af te lakken:

 
Maar eerst de stuurkabels erin. Ik heb een balsa ''bakje'' gemaakt waar de kabels in liggen, zodat ze niet doorbuigen en er dus geen speling op de kabels komt. Aansluiting wordt gewoon met soldeerbus en kwik-link

 
Netjes hoor. Precies zo zit het bij mijn HAI. Deze aansturing is simpel te maken maar absoluut zonder speling en met keiharde roeren.
Toen ik het voor het eerst zag in de HAI vroeg ik me af waarom deze methode niet veel vaker (meer?) wordt toegepast.
 
Ik neem aan dat die 'dakgoot' ook nog ergens vast zit, zodat de buitenkabels niet mee schuiven met de stuurbewegingen, of opzij knikken, ...
 
Bij mijn HAI hangt dat helemaal los. In feite is het dezelfde constructie als een massieve balsa stuurstang naar achter, maar dan met de buitenkant los van de binnenkant. Als je me kunt volgen. Het is dus ook in een handomdraai in zijn geheel te demonteren. Of de buitenkabels mee schuiven maakt geen enkel verschil. Dat zou hetzelfde zijn als een losse koker om een massieve rondhouten stuurstang naar achter. Je moet er zondag maar eens naar kijken, is echt een slimme oplossing.
 
Back
Top