Ash-31

** lang geleden heb ik vrij intensief F3J gevlogen. Daarbij stonden de flaps voor butterfly op de gasstick.
Zoals je weet komen bij F3J de flaps behoorlijk ver omlaag ;) De gasstick een fractie te laat dicht gooien kost je dan ook meestal/vaak een servo :confused: Na 1 jaar intensief F3J vliegen en xxx servo's verder heb ik dan ook, in een helder moment besloten, om de gasstick neutraliserend te maken.
Je moet dan wel iets meer goochelen om maximale flap-uitslag te krijgen maar ik heb om die reden nooit meer één servo stuk gemaakt ;) Sticks los en alles staat weer goed ;)

En omdat ik meer een zwevert ben als een motor-mens heb ik dat ook altijd zo gehouden :D:D:D

:yes::yes:
 
Ik begrijp er geen fluit van ik had bij mijn ash-26 32 x 1700 mah cellen, plus bij elkaar 14 penlites voorin liggen.
Wel zat de motor iets achter het zwaartepunt, maar hoe kom jij aan zo'n zware neus dan?
Hoe ga jij dat trouwens oplossen met je lange accu draden naar de motor en regelaar?
Bij mijn piper heeft dat voor veel problemen geleid.
Het zijn geen vragen uit kritiek maar de ash-31 vind ik gewoon een geweldige kist soms droom je wel eens van een mooie zwever enne meestal is dat een ash.:p:p:cool::p:p
 
Ik begrijp er geen fluit van ik had bij mijn ash-26 32 x 1700 mah cellen, plus bij elkaar 14 penlites voorin liggen.
Wel zat de motor iets achter het zwaartepunt, maar hoe kom jij aan zo'n zware neus dan?
Hoe ga jij dat trouwens oplossen met je lange accu draden naar de motor en regelaar?
Bij mijn piper heeft dat voor veel problemen geleid.
Het zijn geen vragen uit kritiek maar de ash-31 vind ik gewoon een geweldige kist soms droom je wel eens van een mooie zwever enne meestal is dat een ash.:p:p:cool::p:p

Ik heb al eens eerder geschreven dat de rompneus relatief lang is. Om je een idee te geven; gemeten, vanuit de zwp positie, ligt de motor daar 75 cm voor.
Tot het midden van de staartgroep is het ca. 1450 cm. Dat is een verhouding van 1:2 .....
Verder heb ik mijn best gedaan de staartgroep relatief licht te houden om redenen eerder omschreven......

De regelaar ligt meteen achter de motor, 5 cm. De kabels voor de voeding zijn ca. 50 cm lang. Gerben heeft me al geadviseerd om over de voedingkabels heen een condensator te plaatsen. Zou nodig kunnen zijn ......
 
zwaartepunt

Zoals ik gisteren al aanhaalde; er moet ballast in de staart :(
Daarvoor een buisje gemaakt van gfk/epoxie met een inwendige diam van 15 mm. (3 wikkelingen 50 grams doek)
Dit buisje wordt ingelijmd in het kielvlak. Wanneer je het stabilo afneemt heb je toegang tot deze buis waar als ballast loden kogeltjes in kunnen verdwijnen ;)

j5cj.jpg
[/URL]
Dit buisje is 47 cm lang en wordt helemaal, tot op de bodem van de romp ingeschoven en dan vastgelijmd.

8aof.jpg

de ballast :confused:

Het grotere (en slankere) stabilo heeft voor het zwaartepunt tot gevolg dat in vergelijk tot "vroeger" het zwp 10 mm naar achteren moet!
Dit laten tenminste mijn eigen berekeningen zien (W Laengs en Rainer Stumpf).
Ter kontrolle heeft Dirk S. dit nog eens alles nagelopen met behulp van FLZ en XFLR5. In principe had Dirk identieke resultaten, zodat ik weet waar te beginnen voor wat betreft de zwp positie :cool: (160 mm vkv)

En tenslotte
De re-maiden van de ASH-31 staat gepland voor zondag a.s. :D:D:D
De sleepkist is al besteld want de eerste starts wil ik toch echt wel omhoog "gebracht" worden ;)
Ik ben trouwens nog altijd aan het wachten op de prog card voor de regelaar :(
Dus omhoog met de motor zit er sowieso nog niet in :confused:
 
Arno, ik had de zelfde op mijn 4,4 meter Roedel B4.

Op gras zie ik geen enkel voordeel, ik heb ze weer verwijderd (een verloren) en een kleine GFK slof gemonteerd.

Harry
 
Arno, ik had de zelfde op mijn 4,4 meter Roedel B4.
Op gras zie ik geen enkel voordeel, ik heb ze weer verwijderd (een verloren) en een kleine GFK slof gemonteerd.
Harry

Op mijn vliegveldje :) ligt een vrij forse asfaltbaan voor alle fluitketelmodellen (sorry, jets) en die baan nodigt uit om op te landen..........
En aangezien ik een uitdaging nooit uit de weg ga :rolleyes:
 
zoek de verschilllen LOL

Dit is mijn meest favoriete foto van de ASH :) (tot nu toe)
Deze foto is gemaakt op 5 mei 2011, de ASH in het zonnetje liggend op het tuinpad.
Af was de kist nog lang niet en de maiden zou nog 3 1/2 maand op zich laten wachten .............

dscn0289j.jpg


Nu is de ASH-31 klaar voor zijn re-maiden, die morgen zal plaats vinden. Natuurlijk eerst weer een foto op het tuinpad :D

i3v1.jpg


Alleen is het geen ASH-31 mi meer, zoals het beestje officiel heet, maar meer een AH-31 met FES :rolleyes:

woh0.jpg
 
Zondagmorgen 12 januari

De ASH-31 heeft na excact 526 dagen vandaag opnieuw gevlogen :D

De aangebrachte wijzigingen, vooral voor wat betreft het stabilo, lijken erg goed uit te pakken. Het toestel vliegt gewoonweg super in alle opzichten. De sleeps achter Bert zijn Wilga verliepen probleemloos en ook de landingen waren allemaal een eitje. Vooral wanneer de remkleppen goed werken, maar dat is weer een heel ander verhaal :rolleyes:

Meer details later; eerst ff nagenieten met een lekker biertje en dan eens wat dingen gaan nameten. Heb enige keren het zwp veranderd en ben nu zelf nieuwsgierig waar ik uitgekomen ben. (al vliegend uitgekomen ben) Ik vermoed dat ik kort voor, de uitgerekende waarde, zit op dit moment en dat bij een EWD van 1.2 graden.

En voor de duidelijkheid; de E-motor heeft nog geen sekonde gelopen ...
 
Back
Top