4,4m Discus

Inmiddels kan ik vertellen dat alle vleugels door Willem (de vorige eigenaar) zelf gebouwd zijn. Dat is dus met deze Discus en mijn andere toestel zo. (alsook de Ka-6 die uit dezelfde hangar komt) De kernen zijn gesneden door Müller, de rest is door Willem zelf vervaardigd. Bij de ligger met Kevlar versterkt, de rest onder druk verlijmd met een extra glasmat aan de bovenkant. Daarna zijn de vleugels gespoten.

Ik ben blij met deze info, met de vleugels zit het wel goed. Binnenort nog maar eens een bezoekje brengen, ben uitgenodigd door de bouwer zelf...8)
 
We zitten niet stil, zolang de gezondheid het toelaat. Denkwerk, daar gaan we het even mee doen. De reden, het profiel wat op deze Discus zit.



Zoals je ziet zit er een enorme welving in, en met de ervaringen met de Salto ben ik daar geen fan van... De vleugels zijn overigens niet voorzien van een glasmat, het hout is in de grondverf gezet en daarna met 2K lak gespoten. Niet erg, het ziet er goed uit. Maar ik ga ook deze romp voorzien van nieuwe vleugels, en ze worden een maatje groter. Zo rond de 5 meter, mag ook iets meer zijn.

De prijs voor het spuitwerk, dan steek ik liever dat geld in een nieuw setje vleugels. Ik zou dan ook graag willen bomen over het profiel, net zoals in mijn Salto draadje. Het SD7090 profiel blijft verbazen, ik ben daar echt tevreden mee. Je zou kunnen zeggen, waarom niet op de Discus? Nou dat wil ik overwegen, maar een ander profiel sluit ik niet uit.

Misschien een HQ 2.5 of weer zelf een profiel ontwerpen-uitzoeken. Wel met welfkleppen, en ik wil er net zoals met de Salto dynamisch mee kunnen vliegen... Misschien een kleine pijlstelling zoals de Arcus, ik vind het mooi ogen...

Zoals het er nu naar uitziet gaat Top Rippin ze weer maken, maar daarvoor ga ik wel eerst zelf bij ze langs voordat ze gebouwd gaan worden. Ik heb zo nog wel wat specifieke wensen...

Dus, ik ga (of wil) iets afwijken van de Discus look, en wat meer naar een Arcus gaan. Maar een Discus 2C kan ook nog, ook die heeft een mooie look...

Eh Dirk? Ik zou zeggen, shoot!
 
Hahaha, ja dat was nou niet de bedoeling... Maar jouw expertise heeft erg goed uitgepakt bij de Salto, en die is ook hier erg wenselijk... (maar alle andere input ook)
 
Ik ga morgen eens kijken in mijn Salto draadje en wat verschillen vergelijken.

Dirk, als je tijd en zin hebt, zou je dan de profielen SD7090, HQ/Acro 2,5 11 (of 12)
en de SD 6060 op een grafiek willen zetten...

En maakt de dikte een heel verschil? Ik wet niet hoe dun Rippin de vleugels kunnen maken zonder aan sterkte in te boeten...
 
Ik ga morgen eens kijken in mijn Salto draadje en wat verschillen vergelijken.

Dirk, als je tijd en zin hebt, zou je dan de profielen SD7090, HQ/Acro 2,5 11 (of 12)
en de SD 6060 op een grafiek willen zetten...

En maakt de dikte een heel verschil? Ik wet niet hoe dun Rippin de vleugels kunnen maken zonder aan sterkte in te boeten...

Hierbij verschil 7090 en 6060.
Bij de wortel van deze 4 m. Discus vleugel heb ik TP201/13% gebruikt om wat stevigheid te krijgen, uitlopend naar TP201/11% op 750 mm span. Gaat dan tot 1400 over in SD7090 of SD6060. Na de 1400 blijft het 7090 of 6060 constant.

full


Het plaatje spreekt voor zich, deze keer is de keuze niet moeilijk.
Zowel snel als langzaam is de 7090 duidelijk beter.
Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rick, dank voor jouw uitleg. Dan zou nu ook hier bij mijn Discus de SD7090 weer de betere keuze zijn. Ik neig echter wel naar de uitvoering zoals het model bij Paritech, de Janus II.

Paritech Modellbau Janus II

Als ik alles om ga rekenen kom ik met een romplengte van 1m90 naar 5 meter span. Als ik de vleugels ''iets'' dunner kan laten bouwen kom ik wat beter uit met snelheid. Ik blijf mij nog steeds verbazen hoe goed mijn Salto vliegt met het nieuwe profiel. Tel daarbij de 2 kg extra bij op (van 5 naar 7 kg) en dan nog thermiekt het beter. Het loopt ook beter, sneller en op de een of andere manier vind ik dat prettig vliegen...
 
Goed nu een serieuze reactie. :-)

Ik denk dat de polaire die Rick heeft gepost al heel wat duidelijk maakt. Maar voordat we een heel spectrum aan profielen de revue gaan laten passeren, wil ik eerst eens babbelen over de totale kist.

Uitgangsversie is een Discusromp met een vleugel van (pakweg) 4m40. En de wens is uitgesproken om naar meer span te gaan. 5 meter, ergens staat me de kreet 6 meter bij ...
Dan wordt toch erg belangrijk van welke discusversie jouw (schaal) kopie is. Er bestaan nogal wat discussen: CS, 2a, 2b, 2T, 2c, 2cT. 15m span, en 18m span ... Wat opvalt is dat de 15m en 18m versies wel dezelfde romp hebben.
Als jij een kopie van de 18m versie hebt, ben ik bang dat je problemen gaat krijgen met de richtingsstabiliteit. M.n. tijdens thermieken, want dat speelt juist op bij hoge Cl's. Ik spreek uit ervaring! Lees dit draadje er maar eens op na.

Vervolgens: Wat wil je met die kist?
Met de Salto was de wens niet enkel 'een beetje dynamisch kunnen vliegen'. Je had al een set vleugels waarmee je goed kon thermieken, de tweede vleugelset moest dynamisch richting acro worden.
Wat voor vliegstijl stel je jezelf voor bij deze kist?

Nog een paar losse opmerkingen:
- de voorwaartse pijling van een Arcus-type vleugel zorgt er wel voor dat de effectieve lengte van je staartboom groter wordt (het aerodynamisch midden wordt naar voren verplaatst). Dat zou dus een pro zijn als je toch naar meer spanwijdte toe wilt. Maar je zult ook meer lood in de neus nodig hebben, want die wordt korter.
- aangaande die dikte (of beter dunte) en de sterkte. Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken, mits je Rippin van een voldoende grote hoeveelheid Carbon af helpt ... Als je niet eist dat je de kist 400m loodrecht moet kunnen laten aanduiken (tot zeg 300km/u) dan kom je met 10% dikte wel uit de voeten. Maar als je hem niet vol met carbon wilt stoppen, dan moet je dikker.
- het profiel dat jij laat zien op die foto, doet heel erg denken aan een Wortman FX-60-126. Een profiel van de full size kisten die het toentertijd heel aardig deed op grote kisten, maar nu absoluut outdated is.

Wortmaan%20FX-60-126.png


Reageer hier eerst maar eens op.
Gr. Dirk.
 
Dirk, Ik heb jouw bericht meerdere keren gelezen. Ik kan jouw input en de manier van vragen stellen enorm waarderen. Je geeft mij de mogelijkheid om eens echt goed na te denken over de dingen, zonder dat ik maar iets zou kunnen vergeten. Dank daarvoor.

Dan mijn Discus, de romp met de huidige vleugels is op basis van de 15 meter versie. Ik wil dan ook naar de 18 meter versie gaan, en dan kom ik op 5 meter uit. Van 6 meter is geen sprake, want daar heb ik mijn ASW 17 voor. Maar met ''iets meer'' doelde ik op 5 meter en een paar cm meer.

De uitvoering gaat een 2C worden, om op schaal te blijven wat de romp betreft. Ik zou er een Arcus van kunnen maken maar dan klopt de romp in verhouding met de vleugels voor geen meter... Maw, een 2C gaat het worden, alhoewel ik wel iets meer pijlstelling zou willen zien dan de huidige 2C. (niet te, maar een ''beetje'' meer) Ik vind dat gewoon mooi ogen...

Dan de vraag hoe ik ermee wil gaan vliegen. Daar kunnen we kort over zijn. Net zoals de Salto, ik ga dat even uitleggen. De Salto vliegt met zijn nieuwe vleugels en2 kg beter dan de oude versie. Die oude vleugels ga ik niet meer gebruiken. Zo tevreden ben ik nu met de nieuwe setup. Zoals ik al eerder heb aangeven, het blijft mijn verbazen hoe goed het vliegt. Op de een of andere manier geeft de Salto de thermiek duidelijker aan, en ik krijg het nu wel voor elkaar om langer boven te blijven. Met het oude profiel had ik daar meer moeite mee. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind die 2 kg extra veel prettiger vliegen.

Ik wil wel een ''aanslag'' doen voor wat betreft het carbon wat in de vleugels gaat komen, ik weet nog niet wat Rippin hiervoor gebruikt. Dat het erin gaat komen is zeker, desnoods lever ik het zelf aan... Maar daarvoor ga ik eerst persoonlijk even langs (ook voor de gezelligheid en koffie) om mijn wensen duidelijk te maken. Maw, ik wil m vol stoppen met carbon...

400 meter aanduiken, dat weet ik nog niet. Is dat mogelijk met schuim, carbon, abachi en voldoende dikte? Het is geen pre, maar snel mag ie zeker gaan worden. Alhoewel dat mijn Salto dat nu ook is geworden, ik heb m alleen nog niet echt gepushed... Die vleugels zijn echt wel stijf, ik maak mij meer zorgen over de staart. Ik denk dat dat het volgende zwakke punt kan gaan worden als ik er echt hard mee ga vliegen...
 
Ik ben benieuwd naar:
- de romplengte (van neuspuntje tot achterste punt Ri-roer)
- wortelkoorde vleugel
- dikte wortelprofiel (in mm of cm)
- afstand profielneus vleugelwortel tot profielneus stabilowortel
- stabilo, span, wortelkoorde, tipkoorde, pijlstelling (aan profielneus)
- kielvlak (incl. Ri-roer), hoogte onderkoorde, bovenkoorde, pijlstelling (aan profielneus)

Als de kist echt schaal is, en de huidige spanwijdte is 4m42, dan kom ik voor de 18m versie uit op (4m42 / 15) x18 = 5m30

Dirk
 
Goed, hier komen de maten... (in het rood...)

Ik ben benieuwd naar:
- de romplengte (van neuspuntje tot achterste punt Ri-roer) 1m91
- wortelkoorde vleugel 24cm
- dikte wortelprofiel (in mm of cm) 33mm
- afstand profielneus vleugelwortel tot profielneus stabilowortel
- stabilo, span, 79cm wortelkoorde, 16,5cm tipkoorde, 10,3cm pijlstelling (aan profielneus) vanuit het midden naar tipkoorde 36mm
- kielvlak (incl. Ri-roer),34cm hoogte onderkoorde,11cm bovenkoorde, 9cmpijlstelling (aan profielneus)

Als de kist echt schaal is, en de huidige spanwijdte is 4m42, dan kom ik voor de 18m versie uit op (4m42 / 15) x18 = 5m30


Het stabilo is door Rippin gemaakt, op basis van de Discus die zij in het assortiment hebben. Die is een maatje kleiner (3 meter) maar dmv foto's van mijn aansluiting stabilo hebben ze een goed passende stabilo kunnen leveren.

Ik ben nu ff echt niet in staat de kist in elkaar te steken ivm mijn gezondheid. (wat ik oranje heb gemaakt) Maar ik hoop dat ik jou van voldoende info heb kunnen voorzien...
 
Douglas had mij benaderd of ik ook nog eens naar zijn Discusvleugel wilde kijken.
De wensen waren:
- Dynamisch vliegen, maar ook goed in de thermiek
- een Arcus-like vleugel vind hij erg mooi
- Net iets boven de 5 meter spanwijdte
- het SD7090 profiel dat hij ook op de Salto had beviel hem buitengewoon

De Discus die hij had overgenomen was een semi-schaal kopie van een Discus 2C 18meter spanwijdte. De lengte van zijn romp was 1m91. Op basis van een 3view rechtstreeks van de site van Schemmp-Hirth (de bouwer van het origineel) kom je dan uit op een spanwijdte van 5m09.
- wortelkoorde 240 mm
- tipkoorde afgeleid van de 3view: ± 70-75mm
De massa hebben we geschat op 9 kg.

Dit alles heb ik in XFLR5 ingevoerd en ik ben wat gaan spelen met de posities van de knikken, de koordes op de knikken, en de profielen.
Uitgangspunt is de SD7090.

Hier een plaatje van de verschillende profielen:
Profielen.PNG

Ik heb de twee laatste profielen wat gemodificeerd om het kritische Reynolds-getal nog wat lager te krijgen. Aan de tip ligt dat nu op 60.000. Dat is de waarde die bij de overtrek/minimale vliegsnelheid bereikt wordt. Dat doet vermoeden dat deze kist in het gehele snelheidsbereik boven-kritisch vliegt. :-)

Dat is een fors verschil met het profiel van de bestaande vleugel:
Wortmaan%20FX-60-126.png


Het vleugel-plan ziet er als volgt uit:
TopView.PNG


N.B.
Volgens SailplaneCalc.xls bleek het huidige stabilo te groot. Dat geeft te veel stabiliteit. Alle maten met 10% verkleind (x0,9) gaf een veel gebalanceerder beeld (iets boven de gemiddelde advies waarde).

De lift verdeling Ziet er mooi licht over-elliptisch uit. Iets reserve aan de tippen, de overtrek lijkt te beginnen aan de wortelkant van het midden van de vleugel. Over het gehele Cl-bereik blijft die over-elliptische liftverdeling aanwezig. Tussen de stall-snelheid en de 100 km/u blijft de vleugelefficientie boven de 95% van een zuivere ellips!
LIftverdeling.PNG


Vliegpolaires zien er als volgt uit:
Polaire.PNG


Een minimale daalsnelheid van 36 cm/s en een glijhoek van 35 zijn niet verkeerd. Met een romp wordt dat nog wel lager, maar erger dan 50 cm/s en een glijhoek van 28 zal het niet worden. Voorwaar geen slechte waarden.

M.b.v. de alfa-Cm-grafiek heb ik het ZW-punt bepaald op 90±3mm bij een instelhoekverschil van 1 graad. Hij vliet dan ook netjes tussen de minimum-sink en de beste glijhoek in.

Al met al heb ik het idee dat dit wel eens een heel erg fijn vliegende kist zou kunnen worden, met heel aardige thermiek-prestaties, en ook de +200 km/u zit er zeker in ...
 
Ikke niet, ik ben persoonlijk liefhebber van trapesium vleugels en niet te veel knikken erin.

En ik ben niet gek op kerels.;)
 
Het mag hier dan een ''mens only'' club wezen, ik blijf gelukkig nog steeds ''warm'' worden van een mooie zwever... ;-)

Deze semi Arcus look vind ik erg mooi, en ga dan ook Dirk daarvoor bedanken voor alle moeite die hij erin heeft gestopt. Binnenkort maar eens een babbeltje maken met de bouwers van de vleugels...
 
Inmiddels weer terug van de Firma Rippin, altijd gezellig daar... De stand van zaken, ze kunnen het maken! Incl de knikken in de voorlijst en de vleugel zelf. Over de stijfheid maak ik mij niet meer druk, dat zit wel goed. Ik heb iedereen de data's en tekeningen kunnen laten zien, en erg duidelijk uitleg kunnen geven. de 3,78 graden per vleugel vonden ze veel, maar ja Dirk heeft het zo opgeven en dan zal het wel kloppen... :D

ze zien het als een uitdaging, met een voor mij acceptabele vriendenprijs. (zelfs mijn vrouw vond dat ook!) Zonder verstoorders, ik heb daar niets mee... Mijn vrouw kwam op het idee dat als de kernen gesneden zijn dat ik nog een ritje waag naar Rippen als eindcontrole om ervoor te zorgen dat de layout goedkomt. Dus binnenkorkt krijg ik een telefoontje als de kernen gesneden zijn, dan ga ik kijken en dan pas gaan ze vleugels bouwen. Ik heb deze keer mijn romp daar gelaten, dat maakt het voor hun wat eenvoudiger.

Ze hebben er echt zin in om dit aan te pakken, dat was voor mij wel duidelijk. De knikken en het snijden van de kernen worden de uitdaging, de liggers worden bij de knikken met elkaar verbonden met voldoende overlapping. Van Sabine heb ik wat tips gekregen hoe de vleugel te behandelen, ik ga ze in iedergeval niet meer bekleden met folie. Ik kom daar tijdens de bouw nog op terug.

Sabine weet overigens veel van de toestellen en haar klanten. Ze noemde wat namen die mij in iedergeval bekent in de oren klinken... (de laatste ASW 24 bv die afgeleverd is hier ;-) ) Ze had verwacht dat ik niet alleen zou komen, ze vroeg of de grote man er ook bij was... ;-)

Het contact is altijd goed, zeker als je eens je gezicht laat zien. Op de een of andere manier gaat het dan een stuk eenvoudiger, met altijd een lekker bakkie koffie. Ik heb overigens mooie dingen gezien en in mijn handen gehad. Sabine geeft haar zoons voldoende vrijheid voor vernieuwingen en productie processen. Voor mij een positief gegeven, Dat komt wel de kwaliteit ten goed.

Ik heb een aantal nieuwe modellen gezien, met als topper een 5 meter ASW 27, volledig glas! Voor het eerste prototype geen verkeerd model, ik vond het er prima uitzien. Ze stonden open voor mijn advies, wat weer gebruikt gaan worden voor de volgende productie modellen. Het eerste model (wat ik in mijn handen had) zou ik in iedergeval zo willen kopen, is het niet dat ik dus al bezig ben met de Discus, die net iets over de 5 meter word... Verleidelijk, dat was het wel, maar ik vind de aankomende Discus met Arcus look toch net ietsjes mooier...

Ze hebben het echt druk daar, erg druk. Ik heb een goed gesprek gehad met Sabine en de jongens, en ze hebben het in 2013 niet eenvoudig gehad, met name de prive omstandigheden speelden parten. Geen ernstige dingen, maar juist wel de dingen die enorm veel tijd opslokten. Dat verklaard weer de levertijd, waar ze zich wel degelijk bewust van zijn. Maar soms komen ze zowat om van het werk, en ze willen het graag iedereen naar de zin maken, alhoewel dat soms niet altijd lukt.

Ik neem de levertijd maar voor lief, ik maal niet meer om een maandje meer of minder. Sabine had het over een levertijd van 8 weken, we moesten er allemaal hartelijk om lachen.

Ze kunnnen het maken, dat vind ik het belangrijkste... Ze weten dat ze er meer werk mee hebben, maar ze willen graag laten zien dat ze het kunnnen! De extra kwaliteitscontrole na het snijden is voor mij een grote pluspunt. (ik neem dan ook tegelijkertijd een romp van een ASW 17 mee die daar dan staat)

Ik heb wel besloten dat ik het stabilo zo laat zoals het is, die zou ''iets'' te groot zijn maar ik doe het ermee.

Gaat goedkomen...
 
Back
Top