Ash-31

FES met succes getest

Vandaag de eerste starts met de FES :D
De set-up is voldoende sterk om een 7 meter kist met een gewicht van > 15 kg
via een grondstart de lucht in te krijgen :):):)

meer info volgt :cool:
 
FES

Zoals gezegd vandaag dus de eerste starts.
Na de nodige problemen met de elektronica (:confused:) was nu alles onder kontrole en omdat vlgd de weersverwachtingen vandaag de voorlopig laatste mooie dag zou zijn, vanmiddag tijd vrij gemaakt.

De bedoeling was eigenlijk om wat oefeningen te doen met taxien, maar bij de derde poging had ik plotsklaps lucht onder de vleugels :rolleyes: Twee vluchten gemaakt, en die waren best wel spannend. Het was zoiets als een nieuwe kist invliegen.
Ik probeer nog een paar bewegende plaatjes te plaatsen........

Een paar opmerkingen:
Ik ben gestart van een geasfalteerde startbaan maar er is voldoende power om ook vanaf gras weg te komen. De kist heeft geen enkele neiging om voorover te gaan. Vlgd. keer dus ook maar eens de 15 x 10 proberen.
Het is best wel moeilijk de kist tijdens de start goed op koers te houden. De steunwieltjes onder de tippen zijn super maar helpen niet echt bij het balanceren. Zodra je met behulp van je ailerons de kist recht probeert te leggen is het moeilijk op koers te blijven.
De gemiddelde stijgsnelheid ligt krap boven de 4 m/sec. Kijkend naar de accu's moeten 3 starts tot 300 meter hoog mogelijk zijn.

En wat het vliegen zelf betreft; Vandaag was het nagenoeg windstil hier maar met de extra ballast aan boord (in totaal bijna 1300 gram extra voor de E uitrusting), vloog de 31 super. De hogere vleugelbelasting maakt dit toestel niet slechter.

En nou wachten op het voorjaar; de ombouw naar FES, beoordeel ik tot nu toe positief ;)
 
Kijk dat horen we graag.
Was het landen ook goed te doen met het extra gewicht?
 
Haha dat snap ik.
Maar kan je er op een veld kleiner als 100 meter ook nog landen?
Zelf vond ik het gewicht in de lucht heerlijk je kon er lekker mee steken.
Tijdens de landing was ik het gewicht liever kwijt.
Het zal ook wel komen omdat ik de welfkleppen nooit als rem gebruikte.
 
Mooi man!

Dit was nu de tweede keer dat je met de omgebouwde 31 vliegt. Nu met FES-start. Is het gewicht nu ook anders, of zat de eerste keer ook alle e-aandrijving er al in? En als er nu een zwaardere versie vloog hoe was het stabilo nu? Nog steeds goed gedoseerd?

Gr. Dirk.
 
Dirk ik las net een paar pagina's terug het volgende wat Arno na de vorige vliegdag schreef.

Dit alles maakt dat de ASH zoals vandaag gevlogen 14240 gram weegt. Ga ik met de motor aan de gang komt hier nog eens 1140 gram bij wat dan een totaal gewicht van 15380 gram zal opleveren. Met dit extra gewicht heb ik vandaag dus niet gevlogen
 
Laatst bewerkt:
Haha dat snap ik.
Maar kan je er op een veld kleiner als 100 meter ook nog landen?
Zelf vond ik het gewicht in de lucht heerlijk je kon er lekker mee steken.
Tijdens de landing was ik het gewicht liever kwijt.
Het zal ook wel komen omdat ik de welfkleppen nooit als rem gebruikte.

Landen is werkelijk een eitje, Bertus. Met (funktionerende :rolleyes:) remkleppen en indien nodig daarbij nog extra flaps.
Het is lekker plaats te hebben maar met mnder als 100 meter zou het zeker ook gaan!
 
Mooi man!

Dit was nu de tweede keer dat je met de omgebouwde 31 vliegt. Nu met FES-start. Is het gewicht nu ook anders, of zat de eerste keer ook alle e-aandrijving er al in? En als er nu een zwaardere versie vloog hoe was het stabilo nu? Nog steeds goed gedoseerd?

Gr. Dirk.

Met deze 1300 gram extra, die best goed merkbaar zijn vliegt het véél lekkerder door ;)
Maar zoals ik al eerder schreef; de glijhoek is er zeker niet slechter op geworden :)
 
Laatst bewerkt:
Wat een power hij gaat als een raket omhoog.
Toch lekker als er geen sleper is.
Als je gelijk volgas geeft heeft hij dan ook niet de neiging om voorover te duiken?
Dan kan je misschien beter eerder volgas geven je kan dan eerder sturen misschien. ?

verstuurd met mijn smartphone
 
Als ik zo naar dat filmpje kijk denk ik: zou een startwagen geen verbetering geven ? Betere richting. Hoger boven de grond. Geen slepende vleugeltip. Of is dat dan weer minder mooi bij zo'n toestel ?
 
Als je gelijk volgas geeft heeft hij dan ook niet de neiging om voorover te duiken?
Dan kan je misschien beter eerder volgas geven je kan dan eerder sturen misschien. ?

Gisteren heb ik absoluut niets ervan gemerkt, dat hij voorover wilde; geen enkele keer.
Je hebt gelijk denk ik dat er eerder meer vermogen op moet. Dat starten moet ik nog oefenen, maar dat komt wel goed :rolleyes::rolleyes:


Als ik zo naar dat filmpje kijk denk ik: zou een startwagen geen verbetering geven ? Betere richting. Hoger boven de grond. Geen slepende vleugeltip. Of is dat dan weer minder mooi bij zo'n toestel ?

Startwagens zijn mij al meerdere aangeboden, maar één van de redenen dat ik de 31 omgebouwd heb naar een FES is juist de mogelijkheid van een scale-like grondstart.
Zoals ik al zei tegen Bertus, gisteren was de eerste keer en het is wel duidelijk dat ik nog flink moet oefenen.
Een startwagen heb ik geen moment overwogen en dat is na gisteren niet veranderd :rolleyes::rolleyes:
 
Arno, ik heb nu 2 keer de Segelflugmesse in Schwabmunchen bezocht en vooral de laatste keer meerdere FES starts gezien, het naar links of rechts afdraaien is en blijft een probleem.
Dit geldt overigens ook voor de KTW modellen en andere opzet-aandrijvingen.
Nu is het veld in Schwabmunchen sowieso niet erg geschikt zodat er veel met elastiek werd gestart

Wat ook wordt toegepast is een Gyro op richting en dan in de Heading-mode.
Na de start wordt deze gelijk weer uitgeschakeld, ik heb dit bijvoorbeeld gezien bij een SB14 van SB-14 - Choco Fly hierbij gaf de vlieger mij ook gelijk uitleg over het gebeuren.

Misschien een overweging waard. (eventueel even Chokofly bellen)

Harry
 
Laatst bewerkt:
Arno, ik heb nu 2 keer de Segelflugmesse in Schwabmunchen bezocht en vooral de laatste keer meerdere FES starts gezien, het naar links of rechts afdraaien is en blijft een probleem.
Dit geldt overigens ook voor de KTW modellen en andere opzet-aandrijvingen.
Nu is het veld in Schwabmunchen sowieso niet erg geschikt zodat er veel met elastiek werd gestart

Wat ook wordt toegepast is een Gyro op richting en dan in de Heading-mode.
Na de start wordt deze gelijk weer uitgeschakeld, ik heb dit bijvoorbeeld gezien bij een SB14 van SB-14 - Choco Fly hierbij gaf de vlieger mij ook gelijk uitleg over het gebeuren.

Misschien een overweging waard. (eventueel even Chokefly bellen)

Harry

Dat afzwaaien heb ik inderdaad nog niet echt onder kontrolle :confused:
Nou ben ik geen ervaren motorvlieger die al ...tich grondstarts gemaakt heeft maar ik kan niet ontkennen dat ik gisteren toch wel een paar krachttermen gebezigd hebt. (binnensmonds want de kamera draaide mee :rolleyes:)

Het vreemde aan het gebeuren is eigenlijk, dat je in de aanloop met je richtingsroer het model netjes op koers kunt houden. Maar zodra je denkt genoeg snelheid te hebben en ook maar even aan je ailerons komt om het toestel horizontaal te (willen) leggen, hij die kant op gaat :confused:

Ik zal me eens in dat gyro gebeuren verdiepen; lijkt me leuk. Een geberschalter programmeren in mijn gassschakelaar zodat dat ding meteen uitgeschakeld wordt wanneer het gas ervan afgaat :rolleyes: Dat is dus al opgelost :p
 
@(Ik zal me eens in dat gyro gebeuren verdiepen; lijkt me leuk. Een geberschalter programmeren in mijn gassschakelaar zodat dat ding meteen uitgeschakeld wordt wanneer het gas ervan afgaat Dat is dus al opgelost)

Werkt niet, hij moet gelijk na T.O. worden uitgeschakeld.

Harry
 
Back
Top