Servo setup Titan X50

Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel bezig mijn servo setup van mijn X50 opnieuw te doen. Ik had wat problemen met een servo en heb deze vervangen. Het grootste probleem was dat de afstandtussen de servorlinkjes op de bellcrank verschilt met die van de servohoorn.

Ik heb nu een servohoorn gevonden waarbij de afstand 24mm is en die van de bellkrank 23mm ik denk dat dit wel zal werken.

Maar nu mijn vraag. Op welk moment moeten de servo's neutraal staan? is dat wanneer de pitschstick op 0 staat of bij midstick?

Ik heb een Futaba 8tf zender en daar kan ik op de servomonitor alle servos in de neutraalstand zetten. de vraag is dan hoe moet de swash op dat moment staan? Want dan weet ik ook hoe ik mijn servohorn op de servo moet klikken.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben :)

Groeten, Jan-Martijn
 
Hoe vlieg je?
Vlieg je met midstick = 0 graden pitch, of met midstick = hoover (dus +/- 5 graden)
 
In dat geval, midstick = 0 graden = hevels haaks

Oke, dus als ik in mijn servomonitor alle servo's in de neutraal stand zet, vervolgens alle linkjes haaks monteer, dan zou op mid-stick alles weer haaks moeten staan.

Ik heb nu natuurlijk al pitchcurves ingesteld, zou ik deze ook eerst moeten wijzigen?

In het begin heeft iemand mij geholpen hiermee, dus vandaar nu de vragen.
 
dan kom je er opeens achter wat een ervaren persoon zo uit zijn mouw kan schudden, en waar een beginner soms uren naar aan het zoeken kan zijn :mrgreen:

Hier:http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372
en dan voor jou het hoofdstukje "instellen" kun je erg veel vinden.

Qua pitchcurves, persoonlijk zet ik die altijd identiek in alle vliegmodussen.
een rustiger vliegbeeld stel ik in door het toerental wat lager te houden.

Als je zonder governor vliegt, ben je al een stevige tijd bezig om de throttlecurve correct te krijgen. Ga je ook de pitch curve nog eens aanpassen, krijg je straks een lastig geheel.
moet je nou de pitch, of de throttle pakken?
Daarom doe ik dus alleen throttle. Pitch altijd gewoon standaard.
Is alles ok, maar blijft die laatste "onhebbelijkheid" over, kun je de pitch curve eens pakken.

Op deze manier werken is ook positief voor een stabilisatie, als je een fbl heli hebt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan kom je er opeens achter wat een ervaren persoon zo uit zijn mouw kan schudden, en waar een beginner soms uren naar aan het zoeken kan zijn :mrgreen:

Hier:http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372
en dan voor jou het hoofdstukje "instellen" kun je erg veel vinden.

Qua pitchcurves, persoonlijk zet ik die altijd identiek in alle vliegmodussen.
een rustiger vliegbeeld stel ik in door het toerental wat lager te houden.

Als je zonder governor vliegt, ben je al een stevige tijd bezig om de throttlecurve correct te krijgen. Ga je ook de pitch curve nog eens aanpassen, krijg je straks een lastig geheel.
moet je nou de pitch, of de throttle pakken?
Daarom doe ik dus alleen throttle. Pitch altijd gewoon standaard.
Is alles ok, maar blijft die laatste "onhebbelijkheid" over, kun je de pitch curve eens pakken.

Op deze manier werken is ook positief voor een stabilisatie, als je een fbl heli hebt...

Oke, dank je wel! ik denk dat ik daar wat mee kan! Heb het destijds ook samen met iemand gedaan, alleen 'vergeet' je dat snel weer. Daarom wil ik me er nu eens goed in verdiepen. Ik vlieg in principe met een Govenor alleen wil ik wel goeie throttle curves hebben op moment dat mijn Govenor het zou begeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk heb ik alleen een curve om op te toeren.. Dus in normal
idle 1 heb ik ooit wel eens een curve uitgezocht, die staat er nog steeds in..
Maar ik vlieg nu gewoon op de governor.

EN zo heel erg is het ook niet als die curve fout staat.
als het goed is, vlieg je er nooit op. Alleen de curve in normal moet een beetje ok zijn.
En aangezien ik zelf nooit in normal vlieg, is dat bij mij een lijn tot ong. 90%, zodat ik normaal op kan toeren.
eenmaal opgetoerd schakel ik over naar idle.


heb je trouwens een flybar, of flybarless heli?
 
Persoonlijk heb ik alleen een curve om op te toeren.. Dus in normal
idle 1 heb ik ooit wel eens een curve uitgezocht, die staat er nog steeds in..
Maar ik vlieg nu gewoon op de governor.

Governor of niet, ik toer op met de tijdsvertraging in de zender: gewoon de schakelaar omzetten, en het gas wordt in 4 sec langzaam opengedraaid naar de stand die op dat moment in de curve staat.
Werkte ook met mijn governor (Futaba GV-1) want die kwam automatisch in, op het moment dat het gas een bepaalde stand passeerde, waarna de curve gewoon genegeerd werd door het ding....

Groet, Bert
 
Persoonlijk heb ik alleen een curve om op te toeren.. Dus in normal
idle 1 heb ik ooit wel eens een curve uitgezocht, die staat er nog steeds in..
Maar ik vlieg nu gewoon op de governor.

EN zo heel erg is het ook niet als die curve fout staat.
als het goed is, vlieg je er nooit op. Alleen de curve in normal moet een beetje ok zijn.
En aangezien ik zelf nooit in normal vlieg, is dat bij mij een lijn tot ong. 90%, zodat ik normaal op kan toeren.
eenmaal opgetoerd schakel ik over naar idle.


heb je trouwens een flybar, of flybarless heli?

Mijn titan x50 is met flybar.

Op dit moment 'vlieg' ik nog in normaal, ik ben nog druk bezig voor mijn brevet, vandaar dat ik ook nog maar één gascurve in hoef te stellen. Mijn govenor vertrouw ik nog niet helemaal, kakt af en toe even in tijdens de hover. Lijkt dan net of de motor effe geen branddstof krijgt. Iets wat ik niet heb als ik op de curves vlieg.

Om dit probleem te tackelen heb ik al verschillende dingen bekeken en eventueel vervangen maar het blijft bestaan. Dus vandaar dat ik ook een vliegbare curve heb.
 
Ik vermoed dat dan je afstelling van de motor niet goed is...
En weet je zeker (dus gemeten) dat je hetzelfde toerental draait?

Best kans dat je bv op de curve een tik ander toerental hebt, waardoor je bv net wat meer op de lage naald draait.
Het komt voor dat de lage naald zo vet staat, dat deze een veel te arme hoofdnaald camoufleert.

Tot je wat langer volgas vliegt, en dus alleen op de hoofdnaald komt...
Ik heb hierdoor laatst een autorotatie mogen doen, was er even in geslopen..

In principe mag er geen verschil zijn tussen gov of niet.
Als je dezelfde toerentallen draait..

Was de motor koud of heet na zo'n run met governor aan?

@brutus
Bij mij zit de governor meegemixt in de idle standen.
Dus ik heb aangegeven dat normal geen governor heeft, en in idle 1 en 2 schiet hij aan, met bij beide een ander percentage.
 
Ik vermoed dat dan je afstelling van de motor niet goed is...
En weet je zeker (dus gemeten) dat je hetzelfde toerental draait?

Best kans dat je bv op de curve een tik ander toerental hebt, waardoor je bv net wat meer op de lage naald draait.
Het komt voor dat de lage naald zo vet staat, dat deze een veel te arme hoofdnaald camoufleert.

Tot je wat langer volgas vliegt, en dus alleen op de hoofdnaald komt...
Ik heb hierdoor laatst een autorotatie mogen doen, was er even in geslopen..

In principe mag er geen verschil zijn tussen gov of niet.
Als je dezelfde toerentallen draait..

Was de motor koud of heet na zo'n run met governor aan?

@brutus
Bij mij zit de governor meegemixt in de idle standen.
Dus ik heb aangegeven dat normal geen governor heeft, en in idle 1 en 2 schiet hij aan, met bij beide een ander percentage.

Het grappige is dat ik er net een nieuwe redline motor in had, de vorige had wat problemen, dus is vervangen. Dus ook nieuwe cabarateur, alles weer opnieuw ingeregeld. In het hover gebied zijn de toerentallen ongeveer gelijk. Ik heb mijn governor nu nog op een schakelaar staan met twee verschillende toerentallen een van +- 1700 en een ander van ongeveer +-1900. bij beide het zelfde probleem.

Het lastige is ook dat het probleem zich af en toe voor doet, en altijd alleen als de governor aan staat. Ondertussen zijn de motor en cabarateur al vervangen, heb ik voor de zekerheid de brandstofleidingen en uitlaad vervangen, andere sensor voor de governor en nieuwe magneetjes. Heb nog niets met de Gains gedaan maar vraag me af of dit het probleem ook verhelpt.

Blijft vreemd toch?
 
Mijn titan x50 is met flybar.

Op dit moment 'vlieg' ik nog in normaal, ik ben nog druk bezig voor mijn brevet, vandaar dat ik ook nog maar één gascurve in hoef te stellen. Mijn govenor vertrouw ik nog niet helemaal, kakt af en toe even in tijdens de hover. Lijkt dan net of de motor effe geen branddstof krijgt. Iets wat ik niet heb als ik op de curves vlieg.

Om dit probleem te tackelen heb ik al verschillende dingen bekeken en eventueel vervangen maar het blijft bestaan. Dus vandaar dat ik ook een vliegbare curve heb.

Dat inkakken, is dat een regelmatig verschijnsel? of een volkomen onvoorspelbaar "zo nu en dan"?

Als je alles verder al vervangen hebt, zou je toch aan de gains denken, maar normaal gesproken is zoiets eerder de sensor of zoiets...

Hoe dan ook, zelf vind ik curves ten allen tijde beter, omdat je rechtsstreeks controle over de gasklepstand houd, en dus gas terug kunt nemen om te voorkomen dat je motor uitgaat.

Daarnaast heb ik een paar keer meegemaakt dat mijn governor begon te "hunten" op het moment dat ik richting nul pitch ging (landingsaanvlucht) en dan kun je geen kant meer uit dus, want je moet die kist toch ooit eens neer zetten. En een huntende 23 cc Zenoah, dan gebeuren er hele angstwekkende dingen met je heli....
Ik vond het werkelijk prachtig zolang het goed werkte, maar ik heb het er toch weer uit geflikkerd, die governor....

Groet, Bert
 
Ho eens..
Redline? Zoek voor de grap eens op google over vastzittende carbs?

Ik heb een clubgenoot met een redline, die heeft in het begin verschrikkelijk veel gezeur gehad met een "plakkende" throttle barrel, kortweg die hele schuif die open en dicht draait
was iets met het schroefje in het gleufje wat vast ging zitten

Bij hem gebeurde het doorgaans als de motor warm was, dan reageerde de motor soms niet op veranderingen in het gas.
hij vloog ook op curves, maar soms hoorde je hem echt overtoeren als hij omlaag kwam.
In het begin van de tank was het geen probleem, maar later in de tank kwam het voor.
Nu is het opgelost, geen idee wat hij gedaan heeft eigenlijk.. zou het eens moeten vragen

Misschien, heeeeeeeeeeeel misschien, klemt hij bij jou een beetje, waardoor de minieme correcties van de governor niet doorkomen.. opeens schiet hij door, en trekt zodoende ff het gas dicht voor een tel. of juist open.
met curves zit jij (aangezien je nog in de brevet fase zit) hoogstwaarschijnlijk bijna constant in 1 stickstand, dus 1 stand van de gasschuif, dus weinig te corrigeren.
een governor is altijd wel een beetje aan het corrigeren.

Dit is ff een hersenspinsel :mrgreen:
maar gezien de energie die er al ingegaan is, kan het een mogelijkheid zijn..
 
Hey Student,

Klopt ik ken het probleem en heb er al veel over gelezen. Was namelijk ook mijn eerste gedachte.

Wat volgens mij het probleem is, is dat de cilinder van een te zacht materiaal is gemaakt. Er loop een gleuf door voor een geleide schroefje. Er zit altijd een beetje speling op; de cilinder kun je namelijk iets naar binnen drukken. Bij te hete temp druk dit veertje het geleide schroefje vast in de behuizing. Tt heeft hiervoor een nieuwe carb uitgebracht.

Ik heb deze nieuwe op beide motoren gehad. Bij de vorige de carb uit elkaar gehad maar zag geen sporen van slijtage. Wel zag ik dat er geen veertje in zat maar wel speling op de cilinder. Ik heb zelf een wat minder sterk veertje gevonden en deze er in geplaatst.

Het zou kunnen dat dit het probleem met de governor is maar denk het niet. Motor word ook totaal niet warm. Na het hooveren kan ik rustig 10 sec mijn vinger op het carterdeksel leggen.

Ben wel benieuwd hoe jouw vliegcollega het probleem heeft verholpen.
 
Ik dacht dat hij domweg een andere carb erop heeft gevogeld...
Zal s vragen..
 
Bij hem gebeurde het doorgaans als de motor warm was, dan reageerde de motor soms niet op veranderingen in het gas.
hij vloog ook op curves, maar soms hoorde je hem echt overtoeren als hij omlaag kwam.
In het begin van de tank was het geen probleem, maar later in de tank kwam het voor.

Overtoeren tijdens de afdaling is domweg een verkeerde gascurve, in combinatie met een te schraal hoovermengsel. Niks meer niks minder, en het feit dat het bij legere tank voorkwam (schraler lopen) wijst daar op.
Heli's zonder reso-pijp hebben er wat meer last van, en het ontstaat doordat veel mensen de fout maken de curve zo in te stellen dat de heli op de grond al een min of meer constant toerental draait.

Je curve dient zodanig te staan, dat je heli met 0 graden pitch ongeveer 70~80% van het vliegtoerental draait, en vanaf 0 graden tot hooverpitch (de heli staat dan nog aan de grond) geleidelijk oploopt tot het punt waar de heli "licht" wordt. Vlak voor loskomen moet het toerental dan verder constant blijven.
Met die instelling blijft het toerental in de lucht tijdens een daling ook constant (geloof het of niet, het is zo....).

Daarna moet je met een gloeiplugger het hoovergebied dusdanig vet stellen dat de heli na hooveren vrijwel onmiddellijk stationair gaat draaien als je het gas dicht zet (throttle hold o.i.d.). Blijft hij te lang najengelen, dan is hij te heet (dus te arm) en gaat hij tijdens een daalvlucht zo vroeg ontsteken dat hij in combinatie met de geringe smering het drijfstanglager aan gort kan stampen.

Het bijstellen van het hoovermengsel KAN noodzakelijk maken dat je de curve ook weer bij moet stellen.

Met vonkontsteking heb je van deze verschijnselen geen last, omdat ze het gevolg zijn van het "aan de haal gaan van het tijdstip van ontsteking" wat een gloeiplug vertoont onder lastwissel.

Groet, Bert
 
Bert,
we zijn er toen lang mee aan het rommelen geweest, en het probleem was echt dat de carb compleet was vastgeslagen.
De servo kreeg er geen beweging meer in.
Dan kun je curves maken wat je wilt, maar als hij vast zit, zit hij vast...

hij is toen ook met een nieuwe carb aan het rommelen geweest, gaf in no time dezelfde problemen.
Na zijn oplossing was het over. Tuning van het spul was verder gewoon goed.
 
Dan werd ik even op het verkeerde been gezet door de zinsnede dat het "soms voorkwam, met name als de tank leger was", want daaruit concludeerde ik dat de situatie zich na een paar seconden herstelde...

De keren dat bij mij de carb vast zat, stond ik namelijk gelijk een kwartier lang zenuwachtig om een hoog toeren jengelende heli heen te dansen, niet wetend wat ik moest doen....

Groet, Bert
 
Oei dat zijn idd gevaarlijke momenten en maar hopen dat je tank dan snel leeg is.

Mijn probleem met de governor is echt luttele seconden. Power valt ff weg maar word gelijk weer opgepakt. Kan er ook geen pijl op trekken wanneer het voor komt. Hij doet het af en toe. Soms elke vlucht andere keren helemaal niet.

Een vast zitten carb lijkt me ook geen pretje, hoe heb jij het opgelost?
 
Back
Top