Aziz - Model Slipway

Ik heb er geen vertragingen op, heb 2x rokraft 120navy inliggen. Vaar je rustig mee maar ook snel of kracht bij slepen
 
OK, dank je, Stefan!

Zojuist ook maar alvast de schroeven besteld, want die kan ik volgens mij niet meer zo makkelijk plaatsen als de roeren eenmaal gemonteerd zijn. Het zijn afgetopte Raboesch exemplaren van 45mm geworden. Volgens mij zijn die dingen trouwens van massief goud :D
 
Kwaliteit moet je betalen. Ik zou de hakken van de roeren demontabel maken. Ik kan deze van de HH los schroeven. Zitten met 2 kleine schroeven vast aan de tunnel.
 
Voilà!



Erg mooie kwaliteit hoor, dat moet inderdaad gezegd worden. Wat ik me nu echter afvraag: Gevoelsmatig moet de rechtsdraaiende schroef links en vice versa, maar is dat correct?
 
Dat kan weer een leuke discussie opleveren:p. Bij mij ook rechtsdraaiend links en linksdraaiend rechts, van achteraf gezien.
 
verschillende draairichting.

heb 2 motoren robbe 755/40 met 2 regelaars en links en rechtsdraaiende schroef.
Hoe keer ik de draairichting van de motor om voor de linksdraaiende schroef ?
Bedankt.
 
Knappe schroefjes hoor!
Re de discussie: Sommige landen en bedrijven noemen linksdraaiend, rechtsdraaiend....

Ik heb altijd geleerd om achter de schroef te gaan staan en dan een blad met de handen vast te houden. Als je rechterhand verder reikt dan de linker heb je een rechtsdraaiende schroef. Andersom uiteraard links. Maar inderdaad noemen sommige bedrijven dat anders, maar als je 2 schroeven onder je boot hebt en een linker en rechter besteld komt het altijd goed:p
 
Wat bij Propshop in Engeland een linksdraaiende schroef heet (en bij een heleboel ander firma's, zoals Graupner,Robbe, noem ze maar op, ook) heet bij Raboesch een rechtsdraaiende schroef. Waarom? Geen idee. Ga het ze vragen in Zeewolde.

Eén troost: het staat wel luid en duidelijk in hun catalogus...:D
 
Ik heb altijd geleerd om achter de schroef te gaan staan en dan een blad met de handen vast te houden. Als je rechterhand verder reikt dan de linker heb je een rechtsdraaiende schroef. Andersom uiteraard links. Maar inderdaad noemen sommige bedrijven dat anders, maar als je 2 schroeven onder je boot hebt en een linker en rechter besteld komt het altijd goed:p

Een rechtsdraaiende schroef draait rechtsom (dus met de klok mee) om de boot vooruit te laten gaan. Da's hier in NL volgens mij de gangbare benoeming, en net omgekeerd met hoe jij het beschrijft. ;)
 
Marc, volgens mij is dit een rechtsdraaiende schroef. Zet 1 blad recht omhoog, ga achter de schroef staan en dan rekt mijn rechterarm verder uit toch?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, Marc je zou eens moeten weten hoeveel watersporters niet eens weten wat voor schroef ze onder hun boot hebben. En je kunt er zoveel profijt van hebben als je het wel weet.
 
Terwijl ik het donders goed weet hoor, heb het een paar weken geleden nog moeten leren voor m'n vaarbewijs examens.
 
Ik ben bijna op het punt dat ik moet besluiten om wel of geen boegschroef in te bouwen. Gebruiken jullie die bij het varen vaak? Ook als je schroeven onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn?
 
Altijd in bouwen. Zelfs met twee onafhankelijke motoren krijg jij je kop niet zo om, als met een (goed werkende) boegschroef.
 
Zijn er nog voorkeuren voor bepaalde merken, of anderszins zaken om rekening mee te houden? Ik weet dat de totale lengte van het ding iets is waar ik op moet letten, maar zijn er buiten dat nog andere aandachtspunten?
 
Back
Top