Cirrus of Manderin?

lekker hè met zo'n nieuwe kist vliegen :p

Zeker als het ook nog eens lekker weer is en je tegelijkertijd weet dat je binnenkort voor het echie mee mag doen 8O

Morgen heb ik nog maar een middagje vrij genomen om de mijne wat meer in mijn vingers te krijgen..
 
Accu's bij bestellen Jaap.
:D

lekker hè met zo'n nieuwe kist vliegen :p

Zeker als het ook nog eens lekker weer is en je tegelijkertijd weet dat je binnenkort voor het echie mee mag doen 8O

Morgen heb ik nog maar een middagje vrij genomen om de mijne wat meer in mijn vingers te krijgen..

Heeeeeerlijk!!

:yes:

Nou, gezien ik echt addict ben momenteel, vandaag de Mandarin weer uit het folie getrokken. 4 vluchten gedaan. En TEEEEEEEERRRRIINGGG wat ging dat mooi dit keer!

Eerste vlucht. Gelijk dik in de thermiek. De kist geeft waanzinnig mooi de thermiek aan door eerst iets op te liften, en vervolgens het staartje er achteraan te zwiepen. Precies zoals Arjan vertelde een paar weken terug. Geweldig om te zien! Stijgen ging mooi, wel moeite met zichtbaarheid, wat deels aan mijn ogen licht, en deels aan de blauwe lucht. Maargoed, de kleppen af en toe vol open om wat metertjes te dumpen, en vervolgens weer net zo hard omhoog te gaan!

p1BM2Xh.png


Even voor mijn idee, ik moet de vluchttijd toch meten na de eerste 30 seconden? Of tellen de 30 sec motorloop nu mee voor de totale 10 minuten??? Anyway, touchdown op de 10e minuut binnen doellandingsveld :D:D Mijn 10 minuten ontmaagding is een feit! En het had veeeeeel langer gekund! Voelt toch raar om de kleppen te trekken als je net zo lekker bezig bent.. Maargoed, ik was f5j aan het trainen hê.

Tweede vlucht, ik dacht, ik start wat lager (180m), gelijk BAM, afgestraft, geen stijgen gevonden, dus daar hebben we het niet meer over.

Derde vlucht. Starten.. KAK vergeten de timer te resetten. Nouja, toch maar tijdens de vlucht gereset en de 'nieuwe' 10 minuten vol gevlogen. Een te lange vlucht dus, maar voor de oefening voor timing wel prima uitgevoerd. Zelfs heel vet, ik dacht te moeten landen, tot ik mooi laag een bel vond. Mooi uitgevlogen met behulp van goed sturen en concentratie!

ZF5hRSG.png


Vierde vlucht, volgens 't boekje :)

MCjTJMx.png


Allemaal geland op de 10e minuut, binnen doellandingsveld. Man wat gaaf. Nu is dit weer natuurlijk geweldig mooi, en ik weet dat ik met meer wind veel meer moeite heb met inschatten landing. Dus nu 'hopen op iets meer wind' 8O

Ik is blij :D

p.s. hoop dat iemand me uitlegt hoe het nu zit qua timing:
30sec motor, daarna beginnen de 10 minuten te lopen.
of
30sec motor, daarna beginnen de 9,5 minuten te lopen.

Verwarring ontstaan door de timer van Arjan, die geeft een totale tijd van 10minuut en 30 sec, terwijl de f5j.nl site in de banner zegt, 30 sec motorloop en 570sec werktijd....
 
vanmiddag ook lekker bezig geweest, helaas tot 2x toe op 10 min + uitgekomen... ik vergis me soms nog hoeveel tijd ik nodig heb om naar beneden te komen :D

Mijn Alpina is daar een stuk rapper in als het moet :rolling:

nu nog even de logs uitlezen en proberen wakker te blijven 8O ... van 12:30 tot 17:00 in het zonnetje en in de blauwe lucht turen ... word je wat slaperig van :p
 
:D
De mandarin met full flaps komt zeer mooi gestaag naar beneden, zonder snelheid op te pikken. Je kunt gewoon lekker naar beneden kachelen als de 10min in zicht komen.
 
Lukt met de Omni en Gracia ook wel... maar als je het 30 seconden signaal hoort van de mp3 kan je beter niet meer op 200 meter zitten :rolling:

Bob
 
Hoe het zit:

Je hebt 10 minuten werktijd.
Je motor mag je niet starten vóór het begin van de werktijd en je mag ook niet vliegen voor het begin van de werktijd.
Binnen de werktijd mag je één keer maximaal 30 seconden de motor laten lopen.

De signalen die je krijgt:
- 30 seconden tot de start van de werktijd;
- start werktijd;
- nog 2 minuten werktijd over
- einde werktijd.

Waar krijg je punten voor:
- 1 punt voor iedere seconde dat je binnen de werktijd vliegt. Dat is dus vanaf het moment dat het toestel je hand verlaat (je waarnemer start op dat moment zijn stopwatch), tot het moment dat het toestel voor het eerst de grond raakt óf het einde van de werktijd. Dat is dus het moment dat je waarnemer de stopwatch stopt. Als je meer dan 1 minuut na het verstrijken van de werktijd landt vervallen je vlieg-punten.
- Doellanding. Je krijgt alleen punten als je binnen de werktijd landt. Dus als je ná de toeter landt krijg je geen landingspunten.
- hoogte-aftrek: de maximale hoogte tussen het moment dat je de motor start en 10 seconden nadat je de motor uit zet is je starthoogte. Tot 200 meter krijg je 0,5 punten per meter aftrek; vanaf 200 meter is dat 3 punten per meter. Starten op 220 meter levert dus 200*0,5 + 20*3=160 punten aftrek. Starten op 150 meter levert 150*0,5=75 punten aftrek.
 
Laatst bewerkt:
Deze vond ik wel aardig :p

Jaja ..te laat binnen 8O

full


edit.. klein plaatje, starthoogte 137 meter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kicken he bobt!

Dank Arjan! Dat is duidelijk. En als ik een timer programmeer in mijn zender die me meer tijdsinfo geeft, zeg elke minuut, is dat wel toegestaan?
 
En als ik een timer programmeer in mijn zender die me meer tijdsinfo geeft, zeg elke minuut, is dat wel toegestaan?
Ja hoor, dat mag. Je kunt ook je waarnemer vragen je de resterende tijd te geven, bijvoorbeeld om de minuut en vanaf 2 minuten om de halve minuut etc.

Wat ik nog vergeet; je mag binnen de werktijd zoveel vluchten maken als je wilt. Maar alleen de laatste telt.
Soms start je laag en kom je als een baksteen naar beneden, dan kun je snel landen - accu los - accu weer vast (waarnemer reset zijn stopwatch) - en hup weer omhoog. Dan is het wel even opletten wanneer het einde van de werktijd is. Daar hebben we eigenlijk een grote klok voor nodig maar dat blijkt lastig (en héél erg duur.....)
 
Dan is het wel even opletten wanneer het einde van de werktijd is. Daar hebben we eigenlijk een grote klok voor nodig maar dat blijkt lastig (en héél erg duur.....)
Als je iedereen 2 stopwatches geeft (of een bepaalde App ;)). Eén voor de vliegtijd en een voor de werktijd. Is dat dan niet veel goedkoper dan een grote display?
 
misschien wel maar het is op een wedstrijd de bedoeling dat er één eenduidige klok is. Dan krijg je nooit verwarring en weet je zeker dat iedereen de juiste tijd heeft. Het staat iedereen vrij zijn eigen extra klokjes en stopwatches en timers te gebruiken, maar die van mij is de enige die als het er op aan komt telt :-) Geen discussie mogelijk, geen waarnemers die ruzie krijgen met piloten. Wel zo makkelijk.
 
Helaas heeft mijn Manderin een wat onzachte landing gemaakt gisteren.

ra3u8ysy.jpg


apegy3yz.jpg


evu5ehu2.jpg


Kan dus alle hulp en advies gebruiken om voor de eerste wedstrijd de kist weer vliegend te hebben. Heb geen ervaring met repareren van dit soort schades.

Groet Martijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top