NK 1:10 brandstof

Wordt voor mij ook weer van der Valk. Moet nog wel boeken maar nu eerst nog even drie dagen met 80 tot 90 km/h over het witte spul (sneeuw) glijden in Oostenrijk.

Hoop wel dat we mooi weer hebben en niet zoals een paar jaar terug met sneeuw, regen, hagel en zonneschijn op Real80.

En de italianen zeggen dat hij het zelfde is :-) , maar we zullen wel moeten.Berlusconi zei ook dat ze 18 was :-)
 
Ik denk dat dat sowieso handig is. Als ze gelijk zijn, dan wordt eea. gewoon eenvoudiger. Niet te krijgen is overdreven, maar gedurende het seizoen wordt het niet beter...

Regelement wijzigen is misschien niet eens nodig. Het is geen andere motor immers.

Ik kom terug op bovenstaande. Er blijkt nog ruim voorraad te zijn van de n12t1 bij de distributeur in europa. Dus wellicht nog niet aan de orde.
 
Wat is het beste om te doen met de voorste zijramen van de body?
Helemaal verwijderen, gaten erin maken of dicht laten.
Ik heb ze er altijd helemaal uit gehaald maar zie ook de andere opties om me heen gebruikt worden.
 
Wat is het beste om te doen met de voorste zijramen van de body?
Helemaal verwijderen, gaten erin maken of dicht laten.
Ik heb ze er altijd helemaal uit gehaald maar zie ook de andere opties om me heen gebruikt worden.

De theorie,
Ramen eruit geeft theoretisch de meeste koeling maar door de turbulentie zal de luchtweerstand omhoog gaan en het verbruik, het grotere verbruik elimineer je doordat je door de betere koeling de motor wat armer kan zetten, blijft over, de grotere luchtweerstand van het geheel.
Ondanks de toch al slechte CW waarde van een 1:10 body iets wat je wat mij betreft niet wil.
Ramen eruit geeft ook een meer kwetsbare body maar ook het laagste gewicht, esthetisch vind ik het persoonlijk trouwens geen gezicht om de hele ramen te verwijderen, maar dat terzijde.

Ramen laten zitten geeft theoretisch de minste koeling en beste CW waarde daarnaast is de body sterker. Je kan ook nog redeneren dat op deze manier het koelen voldoende is immers de luchtstroom is een rechte lijn van voor naar achter langs de motor, in ieder geval zul je dus bij snelheid geen koelproblemen ondervinden, bij langzame bochten, voor de start, etc sowieso minder koeling.

De praktijk,
Het zal CW technisch, koeling technisch en motor technisch om of minieme of niet merkbare verschillen gaan in Nederland immers zo warm is het hier meestal niet als wij rijden, laat staan dat je wat merkt in andere situaties.
Mijn advies, en dat doe ik al bijna zo lang ik rijd, pak een gaten boor en maak een paar esthetisch verantwoorde ronde gaten in je zijramen, takes the best of both worlds without any risk.
 
Wat is het beste om te doen met de voorste zijramen van de body?
Helemaal verwijderen, gaten erin maken of dicht laten.
Ik heb ze er altijd helemaal uit gehaald maar zie ook de andere opties om me heen gebruikt worden.

Over het algemeen haal ik de zijruiten er vrijwel geheel uit. Maar dat is voornamelijk uit gewoonte en omdat dat al jaren de standaard is.

Ik heb bv. nooit de tijd genomen om eens met bv een temp gun te checken of het weer dichtplakken van de zijruiten een merkbaar effect heeft op de temperatuur. Wellicht is het zelfs gunstiger aangezien de flow dan recht van het tankgat naar de achterruit loopt.

Ik zou zeggen, pak je huidige body met volledigverwijderde ramen en ga rijden. Meet de temp van de motor na 5 minuten en doe dan nog een run met gelijke afstelling, maar nu met plakband over de zijruiten. Weet je ook gelijk of je verschil merkt met rijgedrag.

En graag het resultaat delen hier, want als ik minder werk heb aan bodies is het altijd beter!
 
Ik ga het zeker wel uit proberen en zal hier de bevindingen wel posten maar als iemand het al geprobeerd heeft dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

@ruud bedankt voor je uitleg en komt ook met mijn eigen idee overeen en ook met de lessen aerodynamica die ik op de MTS heb gehad.

@julius had eigenlijk met jou ervaring eigenlijk wel verwacht dat je het al eens zou hebben geprobeerd ;-)
 
Ik ga het zeker wel uit proberen en zal hier de bevindingen wel posten maar als iemand het al geprobeerd heeft dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

@ruud bedankt voor je uitleg en komt ook met mijn eigen idee overeen en ook met de lessen aerodynamica die ik op de MTS heb gehad.

@julius had eigenlijk met jou ervaring eigenlijk wel verwacht dat je het al eens zou hebben geprobeerd ;-)

Ik begreep dat Salven het eens geprobeerd had en de auto wel beter vond me ramen, maar dat het kwa temperatuur niet zo goed beviel voor de motortjes. Nu zal hij niet met 'n NT1 rijden gok ik :-)

Ik heb zelfde de gaten telkens kleiner gemaakt. Groter maken als het allemaal te warm word kan atijd nog... kleiner maken niet.. raar is dat toch..........
 
Ik ga het zeker wel uit proberen en zal hier de bevindingen wel posten maar als iemand het al geprobeerd heeft dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

@ruud bedankt voor je uitleg en komt ook met mijn eigen idee overeen en ook met de lessen aerodynamica die ik op de MTS heb gehad.

@julius had eigenlijk met jou ervaring eigenlijk wel verwacht dat je het al eens zou hebben geprobeerd ;-)

Tja, de wens is er wel eens geweest. Alleen heb ik nooit een temp gun gehad...
 
Back
Top