Hoe zit het met modelbouw garantie?

Wat jij bedoelt is gevolgschade, als mijn ontvanger tijdens de vlucht kapot gaat en mijn dure helikopter daardoor wordt vernietigd, krijg ik een nieuw ontvangertje, meer niet. Jij hebt gewoon garantie op een Phantom, maar als hij door een defect in de plomp valt heb je pech.
 
Borgqueenx, zoals iemand al opmerkte is het de vraag of dit wel een hobby is voor jou. Als je het vreemd vindt, dat een vliegend model crashgevoelig is, mankeert er wat aan je verwachtingspatroon.

Bij een vliegend model kan niemand je garanderen, dat het uit eigen beweging in de lucht zal blijven. De lol van het spelletje is nu eenmaal grotendeels, dat je daar zelf voor moet zorgen. Komt het model echter om wat voor reden dan ook onbedoeld naar beneden, dan ben je daar zelf voor verantwoordelijk. Er is geen garantie, die dat kan dekken. Er is namelijk ook niemand, die kan reproduceren wat jij voorafgaande aan zo'n crash had kunnen/moeten doen om dit te voorkomen.

Garantie wordt verleend op materiaal- en productiefouten, dus niet op gebruikersfouten. De termijn is 24 mnd. Mijn ervaring is, dat er als regel best wel soepel wordt omgegaan met garantieclaims. Gevolgschade is volgens de garantiebepalingen echter altijd uitgesloten.
 
Rheli beschrijft het goed vind ik.

Garantie zal vooral nuttig zijn als het toestel na aankoop niet wil opstijgen omwille van een defecte ontvanger of dergelijke. (en dan mag die al niet doorgebrand zijn)

Er zullen véél meer DJI's stuk gaan door fout gebruik dan door garantieproblemen.
 
yes, maar zoals ik al zei, snap ik best dat als ik zelf iets fout doe, dat ik dan met de (enorme) kosten zit.
@Rhelie: de ontvanger/zender en phantom is hetzelfde pakket. dus ik mag er van uitgaan dat deze aan elkaar gekoppeld zijn, tenzei ik een ontvanger/zender ga gebruiken van een ander merk of product neem ik aan:confused:

Zijn er verzekeringen die crashes kunnen dekken trouwens?
 
Alles is te verzekeren. Helaas is daar de premie dan ook naar.
heb wel gezocht maar als ik hiernaar zoek vind ik voorwaarden waar staat dat modelbouw niet inbegrepen is. ik betaal voor mijn 900 euro iphone iets van 60 euro + 45 eigen risico.
als het ook zoiets zou zijn qua kosten lijkt het me zeer interessant.
 
Je zou altijd eens een verzekeraar kunnen bellen of even langsgaan. Ik denk dat dat het beste advies zou zijn.

Hoewel ik persoonlijk denk dat wanneer je normaal vliegt en goed oefent, je zo een apparaat moeilijk uit de lucht krijgt. En aangezien je toch niet boven bebouwing mag vliegen.. zou ik vooral boven gras etc vliegen.

De schade die je dan hebt na een crash/val... tja... is te repareren lijkt mij..

En alles is te verzekeren, als de boezem van Kim Kardashian, en de benen van Lionel Messi vezekerd kunnen worden. Het achterste van Jennifer Lopez, dan moet een modelbouw helikopter ook te verzekeren zijn.. ;-)
 
tja. Er staat doorgaans iets in de handleiding over pre flight checks, controleren van de zender/ontvanger, over de omgeving waar je vliegt, over dat je het toestel niet zomaar uit het zicht mag verliezen...

kortweg, doorgaans heeft men de handleiding zodanig geschreven, dat een garantie vrij vlot van tafel geveegd kan worden.
Het mag dan een set zijn.. Maar wie zegt dat er niets aan is veranderd?
Vrij lastig te bepalen of het een gebruikersfout is, of een fabrieksfout..

een kapot onderdeel kun je wat van zeggen.. maar na een crash is dat lastig, zeker bij een multicopter.

Verzekeren kan, er zijn 1 of 2 verzekeringen die ook het model zelf dekken.
zit wel iets in de voorwaarde dat het er maar 1 of 2 per jaar mogen zijn, en dat het toestel van deugdelijk materiaal voorzien moet zijn, en correct aan elkaar gekoppeld.


De vliegende hobby is toch voornamelijk zelf zorgen dat iets vliegt, en zelf zorgen dat het blijft vliegen..
gps is een hulpmiddel, geen toevlucht om een gebrek aan vliegkwaliteiten op te vangen..

Daarnaast, ik vlieg voornamelijk met brandstofmodellen, als de motortjes in elkaar lopen ( wat bij een gevorderd gebruiker zelden gebeurt..) moet je gewoon hopen dat de winkelier het goed oppakt..
Bij die dingen is de garantie weg zodra je de motor ronddraait..
als je de handleiding goed leest..
 
yes, een dorp. dus de kans dat daar net iemand loopt bij net een crash ...
Ook daar wegblijven. En je hoeft nog niet iemand te raken om de reputatie van de hobby te beschadigen, grote kans dat clubs bij jou in de buurt erop aangekeken worden. Mocht je iemand raken terwijl je op/boven zo'n beroerde plek vliegt, kun je je huis verkopen, en terecht.
 
Gevolgschade valt meestal niet onder garantie, dus je DLSR camera die je eronder hangt zal je die gewoon goed moeten verzekeren en misschien moet je je WA verzekering veruimen voor schade aan derden.
 
Ik kan echt geen info vinden over verzekeringen afsluiten voor deze dingen.
heb gezocht naar drone verzekering, modelbouw verzekering en AR Drone verzekering.
 
Alles is idd te verzekeren. Maar wat gaat je premie zijn?
Het zal ook even zoeken zijn naar iemand die je eigen crashes wil verzekeren (omnium dus).

Beste verzekering is een club denk ik. Leren vliegen met instructeur.
Tweede optie voor een verzekering is beginnen met een goedkoop (micro-size) model en simulator.
Derde optie voor een verzekering is het gewoon voorzichtig en rustig aanpakken.

Die dingen zijn wel duur maar kosten nu ook geen fortuin he. Je moet je maar verzekeren tegen zaken die je persoonlijk faillissement kunnen betekenen. Dus met je multicopter bv. crashen op een wagen die daardoor de weg af gaat en een ongeval veroorzaakt met blijvende lichamelijke schade aan de inzittenden. DAAR moet je tegen verzekerd zijn. Dat kan je honderduizenden euro's kosten.
De €500 tot €1.000 dat zo'n multicopter je kost moet je niet gaan verzekeren. "crashen" doe je sowieso eens. Meestal kost je dit enkel wat props, misschien je landingsstel of een motor. Dat ga je toch niet verzekeren???

Deze vraag hangt weer helemaal samen met de huidige evolutie hobbyvliegen. Kant en klare kit kopen en bij het minste garantie / verzkering / herstelling door winkel / ... nodig hebben.
Vroeger was het uren, nee, dagen bouwen aan een balsa model, bespannen, van elektronica en motor voorzien enz. Bij de 2de vlucht deed je iets fout en mocht je de vleugel opnieuw gaan bouwen. Weer uren plezier.

Nogmaals: garantie bij modelbouw is enkel goed als je iets uit de verpakking haalt en er blijkt iets fout te zijn of niet te werken.
 
Zonet heb ik de openingspost nog eens herlezen. Eigenlijk is mijn advies: laat deze hobby voor wat ze is want het is niet jou ding en je gaat tegen te veel teleurstellingen (en kosten) aan lopen.
 
Alles is idd te verzekeren. Maar wat gaat je premie zijn?
Het zal ook even zoeken zijn naar iemand die je eigen crashes wil verzekeren (omnium dus).

Beste verzekering is een club denk ik. Leren vliegen met instructeur.
Tweede optie voor een verzekering is beginnen met een goedkoop (micro-size) model en simulator.
Derde optie voor een verzekering is het gewoon voorzichtig en rustig aanpakken.

Die dingen zijn wel duur maar kosten nu ook geen fortuin he. Je moet je maar verzekeren tegen zaken die je persoonlijk faillissement kunnen betekenen. Dus met je multicopter bv. crashen op een wagen die daardoor de weg af gaat en een ongeval veroorzaakt met blijvende lichamelijke schade aan de inzittenden. DAAR moet je tegen verzekerd zijn. Dat kan je honderduizenden euro's kosten.
De €500 tot €1.000 dat zo'n multicopter je kost moet je niet gaan verzekeren. "crashen" doe je sowieso eens. Meestal kost je dit enkel wat props, misschien je landingsstel of een motor. Dat ga je toch niet verzekeren???

Deze vraag hangt weer helemaal samen met de huidige evolutie hobbyvliegen. Kant en klare kit kopen en bij het minste garantie / verzkering / herstelling door winkel / ... nodig hebben.
Vroeger was het uren, nee, dagen bouwen aan een balsa model, bespannen, van elektronica en motor voorzien enz. Bij de 2de vlucht deed je iets fout en mocht je de vleugel opnieuw gaan bouwen. Weer uren plezier.

Nogmaals: garantie bij modelbouw is enkel goed als je iets uit de verpakking haalt en er blijkt iets fout te zijn of niet te werken.
nee natuurlijk hoef ik niet een motor, landingsgestel of propellortje te verzekeren. Maar ik heb een ar drone gehad, en dat ding doet waar ie zelf zin in heeft, of maakt als het even goed gaat een salto en valt uit de lucht, of hij heeft opeens 0% batterij, of wil niet opstijgen omdat er iets fout is met een verbinding. Altijd en dan ook altijd gezeur gehad met de ar drone. heb in totaal 3 motoren moeten vervangen, het moederbord 1 keer, propellors/shafts wel zo'n 10 keer. En dan heb ik er zo'n 30 keer in totaal mee gevlogen. Het leuke van de phantom vind ik de stabiliteit in de wind, en de gps zodat hij ongeveer weet waar hij moet blijven.
Zolang hij in de lucht hangt en niet lekker willekeurig denkt "hee een boom daar gaan we even naartoe" dan ben ik blij.

EDIT: ik heb ooit ook eens iemand zn helicoptertje gevlogen. een walkera ofzo. Ging perfect, is weinig moeilijk's aan. Het is niet dat ik als een randebiel aan het vliegen ben :p
 
Definieer "helicoptertje". Was het een coaxial (2 hoofdrotors boven elkaar), een FP of een CP? 3 of 4 kanaals? En binnen of buiten? Buiten bij wind?

Nu, je zal wel kunnen vliegen als ik je zo hoor. Dan is't enkel nog wat verdiepen in de techniek.
Heb je geen verzekering nodig. En garantie... Een goede lokale hobbywinkel kan soms al eens wat moeite doen voor een (vaste) klant. Dat zal een webshop meestal niet doen.
Vaak is het geen probleem van garantie (defect) maar van instellingen. Daarvoor is het makkelijk als je bij iemand (je shop) kan langs lopen om dit na te kijken.
 
ook in helicopters heb je vrij gemakkelijk vliegende dingen. Vaak een 45 graden flybar, of een coaxiaal..

Ik gok zomaar dat je niet met een cp gevlogen hebt
iemand met een 450 maatje (+- 70 cm rotor) of 700 size cp (1,50 meter rotor) zal deze echt niet zomaar aan iemand meegeven van "probeer het maar ff"
crash met een 450 kan makkelijk 100 eur per keer kosten. al dan niet meer...
geef je dus niet zomaar uit handen, of je moet 200% zeker weten dat diegene echt kan vliegen.. is vaak 1000 eur of meer nieuwwaarde.

dat ding waar jij mee hebt gevlogen, gaat stilhangen als je de knuppels loslaat.
dit is inderdaad makkelijker vliegen dan een multicopter.
maar, een cp heli (wat dus de grotere en sterkere jongens zijn) is moeilijker vliegen dan een multi.
Veel minder gestabiliseerd, en doet vrij weinig zelf.

Een multi heeft weer meerdere standen etc, maar je moet wel leren vliegen..
als je zo even zo'n ding in de lucht hoopt te gooien, en hem zo meteen te kunnen laten vliegen, gaat hij een keer of wat tegen de grond..
hou je dan het gas erop (wat veel beginners doen), fakkelt de regelaar, printplaat of motor uit.
Crash je hard, gaan de assen van de motor krom.. zeker als je geen propsavers erop hebt zitten..

Gezien het lage aantal vluchten, en de hoop vervangen onderdelen, gok ik erop dat het niet enkel en alleen aan de multicopter heeft gelegen ;-)

Dat type schades kan een leverancier zo van achterhalen wat de oorzaak is geweest.
dus garantie weg.

Beste manier is gewoon bij een club of een bevriend vlieger gaan kijken, en leren vliegen van diegene..
 
yes, een dorp. dus de kans dat daar net iemand loopt bij net een crash....wel ik denk dat ik eerder een miljoen win bij de loterij. Natuurlijk heb je het hier over verwondingen maar dit soort dingen ga ik me echt niet druk over maken.
Ik ga niet een centrum in, bij supermarkten hangen en boven de snelweg hangen.

Als jij je "over dat soort dingen" niet echt druk gaat maken, adviseer ik je dringend een andere hobby te gaan zoeken. Je attitude staat dan echt 100% verkeerd. Ga modelvaren of zo, dan is de enige kans op brokken dat je schip zinkt.
Je controleert een vliegend object. Op enig moment komt zo'n ding omlaag. Bij een goede piloot met voldoende technische know-how gaat dat gecontroleerd. Bij een minder ervaren / slecht piloot of bij een technisch analfabeet die er een elektronisch zootje van maakt, gaat dat ONgecontroleerd.

Over het hoofdstukje "kansberekening" wil ik nog wel eens boom met je opzetten: dat maakt deel uit van mijn beroep. Mensen schatten de kans dat ze ergens de fout ingaan stelselmatig te laag in.

Risico = Kans x Effect x Tijd van blootstelling.
De kans dat zoiets gebeurd, mag dan wellicht klein zijn (en wordt kleiner naarmate je je spullen voor elkaar hebt en goed getraind bent), de tijd van blootstelling mag dan klein zijn (Wat zal het zijn? Een uurtje per dag op mooie dagen?) het effect (materiele schade, een gewonde in het meest ernstige geval een dode) is verd*md groot.

Overigens kan ik foto's en video's prive hebben, vervolgens kunnen mensen deze zomaar eens kunnen willen kopen en gebruiken toch?:P
Op het moment dat de foto's die jij "privé" hebt gemaakt plotseling in een commerciële setting opduiken ben JIJ commercieel bezig geweest.
ILNT is daar vrij simpel en rechtlijnig in. En terecht.

Met betrekking tot garantie:
Vergelijk het met autorijden. Koop je een nieuwe auto, heb je garantie.
Op de lak, roest van binnenuit, blablabla. Mooie praatjes volop.
Tot jij een fout maakt en je mooie nieuwe auto tegen een betonnen paaltje parkeert. Dat noemen ze een "gebruikersfout". Einde garantie op dat punt: reparatie moet je zelf betalen.
Een RPV wordt door jou bestuurd. Klapt hij ongecontroleerd tegen de aarde kan dat twee oorzaken hebben: Jouw fout ("Duimstoring") of een technisch falen.
Een klein nadeeltje aan dit verhaal: bij een gechrashte RPV is het nogal moeilijk om de initiële oorzaak van het falen te achterhalen. de Lipo's zijn stuk, props in 3 stukken, motoren aan barrels, bedrading waarschijnlijk doorgesmolten, enz enz. En dan kom jij met je verzameling chemisch afval bij je winkelier. Maak maar hard dat het een technisch falen van het ding was, en géén "duimstoring". Ik wens je veel succes.


Verzekering: Zoals gezegd: alles is te verzekeren. Maar ook: alles heeft z'n prijs. En: alle polissen hebben in de kleine lettertjes een clausule opgenomen dat jij je met je RPV aan de wet dient te houden.
Dus: als je RPV boven de bebouwde kom (= verboden) last krijgt van storing, en met de zwaartekracht mee naar beneden komt en een kinderoog naar de vernieling helpt, zegt jouw verzekering: "Je hebt je niet aan de wet gehouden, wij keren niet uit. Succes met het betalen van smartegeld... Mazzel!" En achter je rug lachen ze je nog uit ook. En vervolgens krijg je waarschijnlijk ook nog bezoek van je plaatselijke dorpsveldwachter die er ook iets van vind en proces-verbaal op gaat maken. Als je dát allemaal over hebt voor je hobby, wens ik je veel succes.
 
Back
Top