renovatie van een iets oudere draaibank

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door americanspinningwheels, 17 apr 2014.

  1. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Er is volgens mij niet echt een rubriek voor het speelgoed waar je het speelgoed mee maakt, dus post het maar hier.
    Ee paar maanden vond ik op marktplaats een advertentie van een meuser draaibank.
    Een klein fotootje er bij, geen verdere omschrijving en een prijs van nog geen euro de kilo.
    Ik kende het merk van de verhalen van mijn vader, de goede man was voor de oorlog werkzaam bij de AI Hembrug , en is daarna bij de Shell in Amsterdam gekomen.
    Daar werkte hij later met een Meuser, en ondanks zijn diepe afkeer voor alles wat Duits was hoorde ik hem vaak zeggen dat dat een super machine was om mee te werken.
    Ik dus bellen met de verkoper, er zou de volgende dag iemand komen kijken.
    Ik zeg ik kom nu, dus handgeld mee en plankgas die kant op.
    Het ding zag er in eerste instantie nog beroerder uit dan op de foto, onder het stof en een dikke laag uitgedroogd vet.
    [​IMG]
    maar dan ga je even beter kijken, doekje er over en dan zie je al snel dat het bed er zo uitziet.
    [​IMG]
    De bank kort geprobeerd, motor loopt, voedingen werken ( natuurlijk niet alle 250+ standen voor draadsnijden alleen al geprobeerd)
    Verkoper had ondertussen al een aantal biedingen gehad, maar ik was met geld in de hand, dus voor 1250 euro was het ding van mij.( 1 euro de kilo)
    De dag erna opgehaald en bij een maatje die de ruimte heeft het ding neergezet om op te knappen, mijn oude bank stond nog in mijn werkhok dus geen ruimte.
    Digitale uitlezing voor het ding besteld en gemonteerd, frequentie regelaar er op.
    En na de nodige uurtjes werk zag het er zo uit.
    [​IMG]
    Ik was er bij mee, denk dat mijn pa het ook wel mooi gevonden zou hebben.
    Ik had al een paar dingetjes gemaakt op de bank om alles uit te proberen en dat ging goed, totdat ik een andere voedings- snelheid selecteerde en inschakelde.
    een klap en geluiden die je liever niet hoort.
    Dus de boel openmaken en dan zie je dit.
    [​IMG]
    In total 4 tandwielen stuk, 3 missen een tandje en een mist er 5.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het is dus geen standaard moduul , en niet meer te koop.
    Dus de tandwielen herstellen met stift tanden.
    had nog het een en ander aan oude tandwielen waar ik stukken uit kon zagen om stifttanden te maken.
    Net niet de juiste vorm natuurlijk dus met een diamant schijf op de vorm slijpen.
    [​IMG]
    Ben niet helemaal ontevreden over het resultaat, ben wel zo´n 6 uur per tandje bezig geweest, maar dat werkt weer.
    Nu druk aan de gang om alles weer te monteren, heb een hoop foto´s gemaakt van de demontage dus dat zal ook wel lukken.
    De volgende stap is een freeshulpstuk waar ik al half mee klaar was.

    Remco
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Mooie bank .
    Wat een beetje poets al niet doet .
     
  3. renovatie draaibank

    Remco,

    ongelooflijk project, dat je dat aandurft zeg.

    hoe doe je dat, met een stifttand? Met overmaat uit een oud tandwiel en dan in het te repareren tandwiel monteren? Voorboren en dan lassen?

    Staat de draaibank nu in je woonkamer? Hoe heb je die meer dan 1 ton binnengekregen? Met een paar uitgeslapen mannen tillen, red je dat niet ;). Blijkbaar houdt je vloer het
     
  4. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    tandwielen

    Knappe bank, die ziet er heel best uit!

    Ik heb dat laatst zitten doen met een hoofdwiel van een friese klok, totaal 6 tanden eraf. Die waren natuurlijk wel kleiner, fijner vertand en van messing, maar inderdaad uit een ander tandiel stukje gezaagd, pas gemaakt en ingesoldeerd. Voordat je dat goed hebt ben je wel ff verder, maar een hoofdwiel van honderdzoveel tanden ga je ook niet zomaar ff namaken.

    Ik noem het vakmanschap, heel knap van jou zelfs, omdat die draaibankwielen ook nog eens knal en knal hard zijn. Heel best gedaan!

    Groet, Monster Diesel
     
  5. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Nette machine hoor, altijd mooi om te zien hoe zoiets "smerigs" met een beetje poetsen en aandacht gewoon weer een knap apparaatje wordt!

    Ook de tandwielen zien er netjes uit, goed bezig!
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Peter,
    Voor het maken van een stifttand haal je materiaal weg onder de tand, op de voorlaatste foto is net te zien dat ik dat ingetekend heb. het mooiste is het als dat een zwaluwstaart vorm heeft, dus iets breder naar onderen.
    Daarna uit een oud tandwiel dat er op lijkt of uit een stuk nieuw materiaal, maak je een stuk wat er klemmend ingaat.
    Ik heb het daarna met hechtlasjes vastgezet, dus met een hoge lasstroom steeds net even aanpikken en dan koelen.
    En dan is het afwerken, die tandwielen zijn redelijk hard dus vijlen kan je wel vergeten.
    Tandwiel in de drieklauw, een beugel gemaakt voor de slijptol zodat deze in de beitelhouder past.
    met een hand de kop heen en weer draaien, en dan met de andere hand het support verdraaien.
    Het bed heb ik natuurlijk wel eerst goed ingepakt wat dat slijpstof is heel erg slecht voor het bed.
    De vorm van de tandjes heb ik iets bijgewerkt met een diamandschijfje op de slijptol.
    Schijfjes zijn er eigenlijk niet voor, zijn voor tegels maar dat ding toch goed.

    Het ding staat niet in mijn huiskamer hoor, maar bij een maatje in de loods.
    En inderdaad tillen doe je dat ding niet, maar daar hebben ze motortakels voor uitgevonden.
    Heb zo´n Chinees ding waar 1500 KG opstaat, zijn Chinese kilo´s denk ik, Arm is is mooi krom maar even verstevigen voor ik het ding weer ga verplaatsen.
     
  7. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Mopper scheld tier,
    Het laatste tandwiel wat ik moet repareren krijg ik niet lekker voor elkaar.
    Daar miste dus 5 tanden op rij.
    Een ander tandwiel gevonden ( ik sloop regelmatig wat en alle tandwielen gaan in een grote bak) krukas tandwiel van een Honda motorfiets blok.
    exact de goede vertanding maar zo´n 15 tanden meer dus de radius klopt niet, verschil is ook veel te groot om er in een keer een setje van 5 tanden uit te slijpen en als een geheel in te zetten.
    eerste poging twee setjes van twee tanden en dan een enkele er tussen.
    Spul met hechtlasjes vastgezet en tandwiel monteren, leek op het oog goed maar toch een zwaar punt met ronddraaien.
    Tandwiel er weer uit, dan maar 5 losse tanden er in zetten, wat een gemier en geklier om dat netjes in de goede radius te krijgen, en alles ook nog eens zo te slijpen dat het mooi aansluit.
    Heb er denk ik van een 10 stuks de stift verslepen. net te kort of de hoek niet goed.
    Het lijkt nu goed, als ik het setje van 5 tanden op een goed stuk van het tandwiel leg zie ik geen afwijking.
    Morgen maar weer monteren en proberen, moet nu goed zijn heb bijna niets meer over van het tandwiel van die Honda.
    Een stifttandje er in is goed te doen, maar zo´n heel stuk is knap lastig.
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ik heb de Meuser weer zo´n beetje klaar.
    Maar ik wil wel iets maken om degelijke ellende te voorkomen.
    Achteraf bleek dat er voor de vergrendeling van de handels er een kogeltje en een veertje gebruikt werd.
    Van een set miste kogeltje en veertje, dus daardoor een handel niet goed geplaatst zodat hij op twee tandwielen pakte.
    Met als resultaat dus dat de boel vastsloeg.
    De Norton kast word aangedreven door een tandwiel met een spie en natuurlijk een moer daarvoor.
    Ik denk spie er uit, schroefdraad uit de moer vijlen en moer op tandwiel lassen.
    Gaatje boren door de moer en de as en een breekpennetje er in, is dit wat ?
    Of gaatje door moer boren en klein putje in de as en met een kogeltje en een veertje, dit is dan af te stellen.
    Wat zou de mooiste oplossing zijn.

    Remco
     
  9. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Die breekpen is mooi, alleen moet die wel sterk genoeg zijn om je gebruikelijke krachten op te kunnen vangen....
    En het originele veertje kogeltje terug monteren?
    Ben je dan ook niet van het probleem af?
     
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Veertje kogeltje, zit op de handels om die in een bepaalde stand te laten staan.
    Zit er nu weer in en zou dus goed moeten zijn.
    Ik weet hoeveel uren ik bezig ben geweest met demontage van de complete tandwielkast, 8 stifttanden maken en de boel weer in elkaar zetten.
    Het was heel leerzaam om te doen daar niet van maar maak nu toch liever iets om dit te kunnen voorkomen.
    Zoals ik het nu bedacht heb is het beschermkap er af, breekpen er uittikken en nieuwe er in.
    Maar met een veertje en een kogeltje is de kracht waarbij het kogeltje loskomt instelbaar maar is dat sterk genoeg?

    Remco
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zou zeggen van wel, tenslotte heeft het systeem waarschijnlijk jarenlang op duizenden machines goed gefunctioneerd? Mijn A1 heeft als ik het goed begrijp eenzelfde constructie. Werkt prima (zolang alle onderdelen aanwezig en intact zijn, maar dat lijkt me vrij logisch)
     
  12. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Op zich zou het nu inderdaad weer goed moeten zijn, nieuwe veertjes erin en redelijk op spanning gezet.
    Maar vind het aan de andere kant toch wel vreemd dat er geen breekbeveiliging inzit.
    Wel op het support, die klapt in de vrij bij teveel druk, is ook nog instelbaar.
    Maar twijfel tussen veertje kogeltje of een breekpen.
    Veertje kogeltje is iets meer werk om te maken maar instelbaar.
    Als dat niet werkt ( te zwak is ) is een gat door en door voor een breekpen natuurlijk snel gemaakt.
    Ik weet niet wat de beste oplossing is.

    Remco
     
  13. renovatie

    Remco,

    ik kan je hier niet in raden maar ik zou bij het originele blijven.

    En als je dan wat moet schakelen, dan wel met beleid en niet in haast en wachten tot alles stilstaat maar dat weet je waarschijnlijk beter dan ik ;).

    Met de Myford moet ik bij het inschakelen van de automatische voeding links- of rechtsom eerst de motor uitzetten en wachten tot de tandwielen stilstaan. Dan kan ik pas schakelen.
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    @Peter, zelfs dan, op t moment dat 1 set niet ''ontkoppeld'' en je start de bank weer op doet die evengoed boem..
     
  15. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Gaatje boren in de as ging dus niet, een beetje hard.
    Heb wel eens gehoord over een steenboor ( met widia tips) te slijpen voor staal daar maar eerst weer eens naar op zoek, slijpmachine met diamant schijf voor het slijpen van widia beitels heb ik.
    Al met al is dit wel een leermomentje geweest om zo maar te zeggen, heeft veel meer inzicht gegeven hoe het hele spul inwendig werkt ( niet dat je er echt iets aan hebt )
    De meuser heeft nogal wat draadsnij en voeding mogelijkheden.
    Gaat van 157 TPI tot 1/2 TPI in inch
    Spoed van 0,5 tot 92 mm Metrisch
    Langsvoeding van 0,03 tot 1,3 mm per omwenteling en een dwars van 0,008 tot 0,33 mm per omwenteling.
    Heel veel instellingen en dus aardig wat onderdelen, niet echt ideaal voor een leermoment, maar het ding was stuk en je moet wat..
    Ik probeer het hieronder een beetje uit te leggen.
    Boven in de kop is het naar verhouding redelijk simpel, slechts 2x6 snelheden ( enkel en dubbel werk) en twee setjes koppeling platen voor de voor en achteruitloop.
    Omkeer inrichting voor de nortonkast en een hoge en lage gearing hiervoor.
    Wat olie leidingen voor de smering.
    [​IMG]

    Via drie tandwielen word de aandrijving naar de norton kast verzorgd, het middelste tandwiel is van kunststof ( beveiliging? )
    [​IMG]

    De nortonkast is opgebouwd uit 5 assen met setjes tandwielen.
    een linkerdeel met twee assen boven elkaar, en een rechterdeel met twee assen boven elkaar.
    Links en rechts word verbonden met de 5e as die daar weer onder zit.
    Het linker deel geeft 5 vertragingen die altijd alle 5 ingeschakeld zijn.
    Op de 5e as die hier weer onder loopt, zit een verplaatsbaar tandwiel , waarmee je de juiste vertraging kiest en deze doorgeeft aan het tweede deel van de kast.
    [​IMG]

    Het tweede ( rechtse deel ) is een ander verhaal, daar word het een beetje gecompliceerder, Weet wel wat het doet maar exact hoe ben ik nog niet helemaal uit.
    Toch zitten hier maar 7 tandwielen in die bewegen / schakelen.
    De tweede as , slecht te zien is een vaste set van 16 stuks.
    Het meest rechtse schakeltandwiel is alleen voor de selectie van de voeding of de draadsnij spindel.
    op deze foto zijn de schakel rollen er uit,
    [​IMG]

    op deze foto het hele spul gemonteerd, de bovenste schakelrol bediend 5 tandwielen
    De onderste twee schakel wielen en de selectie voor voeding of draadsnijden.
    Links onderin de schuif voor de eerste 5 vertragingen.
    [​IMG]
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Met een degelijke (nieuwe) Widiasteenboor heb ik al eens in een geharde as geboord , gaat redelijk goed , traag draaien , snijolie gebruiken en geduld hebben , ik had ze niet anders geslepen , je snijd niet echt maar "vermaald" het metaal . Vroeger op de machinefabriek waar ik werkte hadden we boren om gebroken tappen mee uit te boren en dat noemde "Hardcut" , als test hebben we eens een gat door een toolbit geboord , ging prima , maar ik weet niet of ze nog te verkrijgen zijn , ik kan ze niet vinden , moest er iemand zijn die dit kent er ze weet te vinden mag het me altijd laten weten .

    Groeten Jef
     
  17. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Jef,
    VHM boren zijn er natuurlijk wel, maar weet niet of die geschikt zijn om uit de hand mee te boren.
    En voor een klein setje ben je zo een paar honderd euro verder als ik het zo bekeken heb.
     
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Anders misschien proberen een klein stukje erin te boren met een Widia/gewone boor om vervolgens met een frees erin te gaan?
     
  19. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    De draaibank draait weer.
    Moet eerlijk bekennen dat ik er zelf op bepaalde momenten zelf wel een hard hoofd in, of het ding weer netjes aan de loop zou komen.
    Maar helemaal goed zonder vreemde bijgeluiden.
    Van de week maar hopen op mooi weer en dan een stuk uit de zijkant van de schuur zagen, ding past niet door de deur.
     
  20. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Eindelijk bijna zover, woensdag de oude draaibank de schuur uit en de nieuwe er in.
    Stuk van twee meter uit de zijkant van de schuur gezaagd, Vrachtwagen met kraan geregeld om de oude op een kar te tillen en de nieuwe er af.
    Met een hoop gemartel de oude op twee wielstellen gekregen , heb een motortakel made in china en dat ding mag 1500 kg tillen ( staat er op) denk dat een chineese kilo aardig minder is als een Nederlandse kilo het ding boog aardig door, met een bank van 800 kilo er aan.
    De werkplek nog iets anders inrichten takeltje aan de zoldering voor de vierklauw en het freeshulpstuk , dat ding zit nu op ruim 80 kg ga ik niet met het handje tillen.
    Zag bij een kennis een led leeslampje met een heel dun voetje , ook maar even halen en op het support vast zetten , daar komt een hoop licht uit, en is klein genoeg om er geen last van te hebben .
     

Deel Deze Pagina