Schaalheli: belt of torque tube?

Klopt mijn idee dat je voor een schaalheli best een staart met torque tube gebruikt?

Belt geeft kans op statische elektriciteit (op te lossen).
Beltspanning regelen in een schaalromp is om problemen vragen.
Belt geeft meer kans op trillingen.

Of zie ik het verkeerd? En maakt het niet uit.
 
Nou, je ziet het ged, EN je ziet het verkeerd.

Beide systemen werken, maar beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen.

Belt is lastig spannen in een romp, maar loopt over het algemeen mooi stil.
Belt heeft wel een staartbuis nodig, dus een raised tail is lastig, en de staartbuis is dood gewicht. Daarentegen kan de romp veel lichter zijn want die hoeft geen krachten meer op te vangen.

Torque tube maakt meestal iets meer geluid en trillingen, en als het een dunne as is, is er veel torsievering en stuurt het beduidend minder goed.
Mechanisch is het kwetsbaarder, maar een raised tail is weer veel makkelijker.
De romp KAN dragend zijn, en in dat geval word je schaalheli weer lichter, maar dat hoeft niet (de chinese heli's van Smartmodel/Kin hebben torque tube MET staartbuis, een waardeloze constructie in mijn ogen....

Persoonlijk geef ik sterk de voorkeur aan een dragende romp en een as-aandrijving, maar helaas zijn bijna alle moderne rompen gebaseerd op het klakkeloos er in smijten van een T-Rex achtige, inclusief staartboom en de aandrijving die daar bij hoort.

Jammer....

Maar :D :D :D, wat Rene zegt klopt: het werkt op zich allebei prima!

Groet, Bert
 
Klopt Bert, de 450/500 modellen worden met staarbuis en al in de rompgezet met een achterlijk zwaartepunt tot gevolg. Dus in dat geval maakt het weinig uit.
 
Interessante bijdrages! Ik zag het dus wel wat verkeerd.

Is het een probleem de belt aan te spannen bij de schaalrompen van Align (bv. mijn Huges 500) die speciaal voor de Trex500 gemaakt is? Of houdt men enkel rekening met de afmetingen en tailboom en verder niet?

Mijn AS350 (heli-artist) is geen goede schaalromp voor een belt-heli. Aanpassingen aan de snaarspanning in de romp lukt totaal niet. Daarom heb ik er een Trex 450 pro voor.
 
Nou, dat is dus een van de problemen: De BO 105 van HeliArtist is ook niet echt geschikt voor het spannen van de snaar, en toch moet het, want er is geen TT aandrijving beschikbaar....

(dus heb ik dat maar zelf omgebouwd naar flex-as....)

Maar hoe dan ook, het huidige aanbod van rompen is door de markt gedicteerd (want iedereen koopt 450 sizers) en dat toont aan dat de consument onnozel is, want dat levert gewoon domweg geen goed vliegende heli's op....en daarvoor heb je dan weer HH gyro's of FBL nodig om het weer "goed vliegend" te krijgen, men installeert 500 W in een 450 size en accepteert vliegtijden van 5 minuten, etc etc....

Het zou mooi zijn als er eens een helifabrikant opstond, die zich a la Vario richtte op een modulaire 450 sizer (zeg maar een mini skyfox of een mini Xtreme), waarvan de modules goed bruikbaar zijn in rompjes....

Dan zou er een wereld open gaan, aan kleine schaalmodellen die niet alleen écht mooi zijn, maar ook nog eens leuk om te bouwen EN goed om te vliegen....

Groet, Bert
 
Mijn "probleem" is de Align Huges 500 romp.
Ik wil de Blade 500 3D hier deftig in krijgen (was er mee bezig) maar dan lees en hoor ik allerlei verhalen over problemen met de snaarspanning in schaalheli's (algemeen) alsook de betrouwbaarheid van een tt...
Dus project even aan de kant gezet.

Dus ben ik op zoek naar een Align Trex500 met tt. Ook weer een probleem, al diegene die ik 2dehands aangeboden vindt zijn met snaar. Tja, dan kan ik even goed de Blade er proberen in te passen. Maar krijg ik die snaar wel aangespannen. Enz...

Snap je?
 
Kun je hem niet spannen voor je hem erin doet? Zo zit dat in de blue thunder ook en werkt prima, spannen, tail los, in de romp schuiven, tail er weer op en doorrrrrr...
 
Wat doe je dan als je de belt moet vervangen?
Dan kan je toch weer alles gaan uitbouwen om de belt te spannen voor inbouw?
 
Misschien moet ik dan toch maar de 500 3D er in proberen bouwen. (zou lukken volgens de verkoper van de romp, ik heb nog niemand gevonden die het ook gedaan heeft)
 
Soms ontkom je niet aan dit:

full


soort oplossingen.... gaatjes in de romp om schroefjes aan te kunnen draaien (op deze foto ook exact met als doel de riem fatsoenlijk te kunnen spannen....)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is een HK 500 CMT (TT) echt 100% gelijk (maat onderdelen, afstanden gaten,...) aan een T-REX 500?

HK-500CMT (TT) 3D Torque-Tube Helicopter Kit Align T-Rex Compat. (EU warehouse)

Naar aanleiding van de inbouw"problemen" van m'n Blade 500 3D in een Align Huges 500 "police" schaalromp ben ik al een tijdje op zoek naar een goede, betaalbare 2de hands Trex 500. Maar omdat ik toch geen zware 3D eisen aan het toestel ga stellen ('t is schaalvliegen) dacht ik die HK 500 dan maar te kopen en in te bouwen.

Heeft een torque tube en zou dan identiek aan afmetingen moeten zijn aan een trex. Waar de romp speciaal voor gebouwd is. Dus zou perfect moeten passen.

Goed plan?
 
Ja akkoord. Dat had ik al gelezen ook (er zijn andere 500-size TT HK heli's waar dat niet bij staat).

Maar ik had graag geweten of dat helemaal klopt.
Heb zo in't verleden nog andere zaken gekocht (totaal anders dan heli-zaken) die 100% compatibel en 100% hetzelfde waren. Maar dan kloppen afmetingen en posities van onderdelen bv. niet en dan sta je daar bij de inbouw.
 
Kom kom.... beetje experimenteren, beetje modificeren....

[post1]

keuze-electromotor-project-ec-135-geslaagd

Maakt de opsteker die je krijgt van de succesvolle maiden nergens mee te vergelijken, en een dergelijk project, als het geslaagd is, je vliegt er jááááren mee, inplaats van over 3 maanden verveeld op zoek te gaan naar het volgende "project"

Ik kan het je alleen maar aanraden, om voorzichtig te proberen wat je zelf kunt aanpassen om zo'n project tot een goed einde te brengen: je leert er van, je heli's worden voor jou véél waardevoller en je hobby word er echt tientallen malen bevredigender van....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Brutus,

Heb je natuurlijk wel gelijk in... Alleen is't als beginner vaak zo al ingewikkeld genoeg. Al ben ik wel iemand die houdt van een uitdaging op modelbouwvlak. Misschien moet ik je goede raad maar opvolgen. Ga ik inderdaad het meeste voldoening aan hebben.
 
Hier is er nog een:

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van brutus: Kleine BO 105

Geen bouwverslag, maar gewoon en reeksje foto's van wat er mogelijk is.

Die heli vliegt ook al weer ruim een jaar in deze vorm rond, deze verbouwing leverde niet alleen een 50gram lichtere heli op, maar ook een véél stilleren heli (zo'n raised tail belt drive maakt een hoop herrie) maar ook nog eens bijna anderhalve minuut extra vliegtijd vanwege de lichter lopende aandrijving, EN een beter sturende tail vanwege het kogelgelagerde knieheveltje waar ik anders met een soort van bowdenkabeltje liep te kutten....

En je leert ontzettend veel van deze projecten, al mislukt er gerust ook wel eens wat (ook bij mij....)

Groet, Bert
 
Back
Top