Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Allen,

    Even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Roland, ik woon in Amersfoort, ben 45 en heb zelf twee dochters. Mijn vrouw had echter 3 zoons uit een eerder huwelijk, dus U begrijpt: boten, treinen, vliegtuigen, auto's :D papa blij!

    Ik ben al mijn hele leven (met tussenpozen) met modelbouw bezig. Ik heb In mijn studententijd geprobeerd te vliegen (met vliegtuigjes natuurlijk ;-)) en heb bootjes gebouwd en laten varen. Uit deze tijd heb ik nog een hele mooie oude Hamburg II van net na de bevrijding (inclusief robbe zender bekleed met echt kunstleder en kooperen plaquette) en een nog niet afgebouwde bismarck. Beiden overgenomen van een vriend destijds. De Hamburg was toen al zo antiek dat het grappig was. Bijzonder is dat hij een harde polyester romp heeft en niet de originele houten romp.

    In de tussentijd ben ik fanatiek modelspoorder geworden. Nu had ik onlangs de mogelijkheid een aantal bouwdozen supergoedkoop over te nemen, dus dat heb ik maar gedaan:

    Drie vliegtuigen RTF (Graupner) en drie boten

    1) Robbe Seawolf ongebouwd - Vanwege de complexiteit netjes opgeborgen voor later
    2) Billingboats Andrea Gail - Mooi model voor de winteravonden - opgeborgen dus
    3) Robbe San Diego - Die vonden mijn jongens vet!


    Nadat alles bekeken en opgeborgen was, besloten met de San Diego te beginnen.

    Al snel kwam ik er achter dat de beslag set, motoren, koppelingen, snelheidsregelaar, accu's, etc een klein fortuin gingen kosten. Eerst eens gekeken wat ik nog had, maar dat was niet veel meer. Mijn in 1985 tweedehands aangeschafte Robbe Luna zender is nu toch echt antiek en de servo's hebben nog van die stekkertjes met pootjes eraan ;-)

    Op Marktplaats kon ik van iemand een San Diego - met alles erbij kopen voor weinig.

    Hij was begonnen aan de romp, en wat hij tot nu toe heeft gedaan, ook al is het niet veel, is helaas fout. De romp zit al in elkaar en de roerkoning zit er nog niet op: bijna niet bij te komen! de schroefaskokers steken te lang uit de romp, waardoor hij achter de bovenste bevestiging een plaatje hout heeft gezet. Niks dus. Ik ga proberen de boel uit elkaar te halen, lukt dat niet dan moet ik mijn eigen bouwdoos gebruiken. Lukt het wel: dan heb ik nog een mooie bouwdoos van een San Diego ter overname:rolling:

    Inmiddels heb ik de volgende onderdelen:

    San Diego
    Beslagset
    2 x nieuwe Graupner 600 motoren 8,4 volt (moet eigenlijk 700 in, maar dit zal ook wel lukken)
    1 x robbe snelheids regelaar 535 RSC watercooled
    1 x graupner zender set SSM 40
    6 x loodaccu Hawker Cyclon 2 volt 5 Ah
    de noodzakelijke kleine pruttel.


    Nu kunnen we dus beginnen, en heb ik direct een paar vragen die ik na zoeken niet op dit mooie forum heb kunnen vinden

    1) Ik wil o schaalsnelheid varen (min of meer) het hoeft dus geen raceboot te worden. Daarbij moet het ook niet teveel gaan kosten. Zouden de graupner 600 motoren voldoen voor dit doel, of komt de boot dan amper van zijn plek?

    2) Voor zover ik kan zien is 1 snelheidsregelaar 535 genoeg voor de beide motoren. Is de waterkoeling noodzakelijk, en zo ja waar plaats ik het beste de inlaat (ik heb gezocht op het forum maar kan dit niet vinden)

    3) Is er een slimme manier om het (met ABS lijm) verlijmde dek van de romp af te krijgen zonder het aan stukken te scheuren?

    4) Heb ik perse die dure "hochbelastungskupplung" robbe 1-1446 nodig (15 euro per stuk) of voldoet de 1-1445 van 4,29 euro ook nu ik 600 motoren ga gebruiken ipv 700?

    5) ik heb 6 hawker cycloon loodaccus van 5 Ah. Deze heb ik in serie gezet, waardoor het 12 volt zou zijn (aangeraden door toemen aan de vorige eigenaar) Mij lijkt het dat dit problemen op gaat leveren, aangezien de motoren 8,4 volt zijn met maximale belasting 9,6 volt. Wat zouden jullie aanraden ( 5 gebruiken, zodat we op 10 volt komen?) Ik laad de accu's op met een robbe 5 lader uit de flowerpower tijd van 500 mA. zou dus een uur of 12 moeten laden om vol te zijn volgens mijn berekening. Wat voor laadapparaat raden jullie mij nu aan om te kopen, of voldoet die lader 5 van robbe nog prima?


    Het is wat veel tekst en veel vragen, maar toe maar.

    Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

    Nu eerst eens kijken of we de hamburg weer vaarklaar kunnen krijgen
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    700-motoren zijn racemonsters, 600-motoren zijn wat tammer. Wat wil je zelf?

    Waterkoeling voor (neem ik aan) de regelaar? Als je een regelaar koopt die met ruime marge het amperage van beide motoren (schroeven in het water, met stilgehouden model) aankan, heb je geen waterkoeling nodig. De inlaat van een waterkoeling plaats je het best achter de schroef. Dan heb je én de waterdruk door de snelheid én de waterdruk door de schroefwerking. Echter... Ik denk dat je in dit geval gebruik moet gaan maken van een pompje, omdat het model nu niet écht snel gaat.

    Geen ervaring mee. Ik zou zeggen: "op z'n egeltjes", oftewel: héééél voorzichtig.

    Koppelingen zijn best belangrijk in de aandrijfketen. Gebruik goeie cardankoppelingen bijv van Raboesch. Zeker als je niet zeker weet of de motoren en assen wel 100% zijn uitgelijnd.

    Meneer T. en kompanen zeggen wel meer domme dingen... google maar eens op zijn naam.
    5 gebruiken is een optie. Wat je ook kunt doen is er Nicad inleggen (9,6V).
    Lichter, betere belastbaarheid. Voor het amperage hoef je het tegenwoordig niet te laten ,ik heb nicads en NiMH van 5 Ah liggen.
    Dan heb je wel een andere lader nodig, maar ook die kosten niet zo veel meer, vergeleken met vroeger.
    Ongetwijfeld zullen anderen je lipo's (3S, 11,1V) aanraden ,maar dan zit je meteen aan een lipo-lader vast. Beïnvloed het kostenplaatje meteen weer...:(
    Succes!
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad. Bij serieschakeling, van gelijke capaciteiten!, spanning optellen, capaciteit van totaalpakket blijft hetzelfde: 12volt, 5Ah.
    Bij parallelschakeling, van gelijke spanningen!, capaciteiten en stromen optellen, spanning blijft hetzelfde: 6volt, 10Ah
    De totale energie en de C-waarde van accu staan los van serie- danwel parallelschakeling, blijven hetzelfde, het zijn produktietechnologie eigenschappen.

    Even los van de praktische bootgebonden overwegingen van Roel c.s.: een motor kan elke RC gangbare spanning aan, mits stroom en toerental maar binnen gezonde grenzen blijven. Je zou gerust hoger dan 9,6volt mogen gaan, maar dan met een lichtere schroef zodat stroom weer zakt.


    Twee forumtipjes, e.e.a in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  4. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    denk niet dat je het dek er zonder het te beschadigen nog af zal krijgen,
    maak gewoon een opening in de zitbank op het achterdek boven de roerkoning dat kan je nadien terug dichtmaken eventueel iets voorzien dat je makkelijk open kan maken ingeval er iets loskomt.

    om de assen los te maken zij er op het forum al enkele oplossingen te vinden
    heb die boot enkele jaren geleden ook gebouwd en die ging als een speer
    wel te verstaan met 700 motoren maar denk dat 600 wel zullen volstaan want deze heb ik in de tjekoa zitten die veel zwaarder is van bouw en toch zeer snel vaart.

    wel de assen en de z drive goed uitlijnen
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo, Bedankt voor de reacties, maar niet helemaal antwoorden op mijn vragen, dus of ik begrijp het niet, of ik heb de vragen verkeerd gesteld, vandaar:

    1) Pimboly, bedankt, dat was het antwoord wat ik zocht. Eerst hier maar mee proberen dan.

    2) Ik heb 1 regelaar 535 voor de beide motoren. Volgens specs is deze genoeg. Dat begrijp ik dus. Ik vraag me alleen af of deze regelaar met twee 600 motoren ook waterkoeling nodig heeft, of dat zonder ook kan. Indien niet zou ik graag willen weten waar ik hem moet plaatsen. Ik heb uiteraard geen idee wat het verbruik (amperage) is als ik de boot op vol vermogen in het water tegenhoud, want ik heb de boot nog niet gebouwd! De inlaat achter de schroef plaatsen zal niet mee vallen bij Z drives, dus hier zoek ik nog een antwoord op van iemand die hier ervaring mee heeft.

    3) Ik heb op zijn egeltjes geprobeerd een beginnetje te maken, maar dat valt nog niet mee. Ik ben alleen bang dat het hele dek niet goed gelijmd zit, dus ik ga het toch nog proberen. Wat ik bedoelde is of er niet een truc is om de lijm week te maken (bv warmte, of een oplosmiddel waar de lijm niet maar het abs wel tegenkan) Als iemand hier wat op weet hoor ik het graag.

    4) Ik zoek nog naar een antwoord op de koppelingen. Roel: welke koppelingen van Raboesch zou ik dan nodig hebben? Ik vraag me gewoon af of bij die 600 motoren de koppelingen ook zo belangrijk zijn, of dat dat meer voor de snellere 700 geldt.

    5) Ok, dat een in serie geschakelde 6 accu's van 2 volt 5 Ah samen een pack maken van 12 volt 5 Ah, dat wist ik al Ron, dit verhaal:

    Begrijp ik niet. Ik denk dat ik gewoon advies wil hebben hoeveel accu's ik zal gebruiken in de boot. Heb ik gelijk als ik denk dat 6 (en daarmee dus 12 volt) aan de hoge kant is?

    Met het Gewicht zal het wel loslopen, de boot heeft immers een waterverplaatsing van 5 kg, en dat redt je niet met wat abs en twee Nicads lijkt me. Wat is het risico als ik teveel accu's in de boot leg, maw wat kan er gebeuren; doorgesmolten vaarregelaars?


    Verder heb ik vandaag de oude Hamburg II weer vaarklaar gemaakt met mijn robbe luna zendertje en het stokoude motortje. Ik heb de accupacks vervangen en alles werkt nog top! Het motortje maakt wel veel herrie (door de open vertragingen kast) maar snort prima. De boot loopt mooi, maar ik heb er nog zo'n vooruit/achteruit regelaar in zitten met een serve, en die regelt het 'gas niet" dus hij gaat altijd op volle snelheid. Met 4 loodaccuutjes van 2 volt liep hij best mooi. Toch eens kijken naar een ander vaarregelaartje en een ander motortje. Geen idee wat er in moet, maar daar komen we wel uit denk ik. Ook de boot maar eens restaureren want er was wel het een en ander afgebroken.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    Hey, Pimboly zie dat je een bismarck aan het bouwen bent? heb je daar ergens foto's van staan? Ik heb er boven nog een staan die ik van iemand heb overgenomen 25 jaar geleden die hem van werktekening is gaan bouwen. Moet nog steeds afgebouwd worden, maar is niet eenvoudig. Vaart super.
     
  7. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    hoi,
    enkele foto's kan je vinden op http://scheepsmodelbouwverenigingjabbeke.yolasite.com/

    de bismarck is wel nog in opbouw en zal binnenkort behandeld worden met g4

    de waterkoeling werk zoals eerder vermeld best achter de schoef
    [​IMG]

    maar is zeer broos bij een z drive

    wat ook werkt is een buisje aan de onderkant van de boot door de romp ,deze moet je wel schuin vijlen(zie foto) om een grotere opening te maken,graupner verkoopt er ook maar die zijn moeilijk te vinden
    ps.heb zonder het te weten nog een oplossing voor het roerprobleem op de foto meegegeven
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ah! zo achter de schroef. Nee, dat wordt niks, ik heb drie zoontjes die het varen ook leuk vinden, dus dat pijpje ligt er zo af MAAR: die van graupner heb ik toevallig in het bezit, dus maar door de romp heen. Ik zou eigenlijk verwachten dat de cooling voor de regelaar icm de 600 motoren niet nodig is, maar dan zit hij er maar vast voor als er toch 700's in blijken te moeten.

    Ja, dat idee van die roerkoning met zo'n hoogteroer lipje zat ik ook al aan te denken. Mooi om te zien dat het werkt.

    PS: wat een prachtige bismarck! Is de opbouw alles messing? hele mooie detaillering. Die van mij is vaarklaar (alhoewel dat al 25 jaar niet meer gebeurd is) maar de detaillering van de bovenbouw ontbreekt, en om dat zelf te maken moet je flink ervaren zijn. Wellicht komt het nog een keer. Hoe lang is jouw Bismarck? die van mij is 1,25 geloof ik.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    De San Diego is een fors model, dat eigenlijk wel de twee 700 motoren (of iets dergelijks) nodig heeft om te kunnen varen zoals in dit filmpje:
    [media=youtube]mXtfwTDFk5k[/media]

    Nu vind ik de boot in standaard uitvoering (door met name de robbe schroeven en de sturende aandrijving) tamelijk abominabel varen; als er meer gas wordt gegeven zie je de enorme roostertail ontstaan en geen noemenswaardige snelheidstoename.
    Deze ontwerpfout wordt hier ook besproken:
    robbe-san-diego-wel-niet-meedraaiende-props

    Met twee 600 motoren zul je hier geen 'last' van hebben, omdat je te weinig vermogen hebt om de romp als halfglijder te kunnen laten varen.

    Het hangt er van af welk type 600 motoren je wilt inzetten en welk formaat (en merk) schroef, of je waterkoeling nodig hebt.
    Gezien het formaat en gewicht van de boot, zou ik de motoren voorzien van mantel én borstelkoeling, want ze zullen bij vol gas hard moeten werken.

    Of je regelaar dit aan zal kunnen hangt weer van het motortype af.
    Een gemiddelde Speed 600 trekt onder last zo'n 12-15A, de pieken bij het accelereren zijn gemakkelijk twee keer zo hoog, dus zonder waterkoeling zal de regelaar het benauwd krijgen.

    Twee 700 motoren in deze romp aan één 535 lijkt me vragen om problemen.
    Als je loodaccu's gebruikt, heeft de regelaar het gemakkelijker, omdat een loodaccu niet de piekstromen kan leveren die twee 700 motoren kunnen trekken, een soort beveiliging als het ware...

    @pimboly:
    Als ik het goed heb is dat een robbe Florida.

    Ik heb de bouwer van dat moois er destijds gelukkig ervan kunnen overtuigen dat een spray pick-up toch echt boven water zit en niet als een rem achter de prop...

    Een testrun met deze opstelling was gelijk de laatste, behalve enorm veel water door het koelsysteem en een teleurstellende snelheid, brak de verlijming na verloop van tijd los door de zooi die achter de buis bleef hangen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,


    bedankt voor je antwoord. Zoals ik al schreef zijn het graupner 600 motoren 8,4 Volt.


    Ik denk dat ik het hier maar mee ga proberen, en wel de waterkoeling voor de snelheidsregelaar installeer. Mochten we het allemaal te langzaam vinden gaan, dan kan mijn oudste zoon altijd voor S.klaas, K.man of overig, twee 700 motoren en een tweede snelheidsregelaar verkrijgen ;-)

    Heb je ook een mening over mijn vraag betreffende de koppelingen? Al het overige heb ik al in huis, alleen de koppelingen moet ik nog bestellen. Ik vind 30 euro voor twee koppelingetjes wat heftig.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik geef daar dan ook geen advies, ben geen botenman, maar plaats een kanttekening bij specificaties door fabrikanten, achtergrond info, de door fabrikanten opgegeven spanning zijn geen wet van Meden en Perzen. Dus wat motor alleen betreft gerust boven 9,6 volt, met eventueel een kleinere/lichtere prop mocht stroom te hoog worden. Of dat hogere toerental en die kleinere prop verstandig zijn voor jouw boot kan ik niets zeggen
    Zie ook dit algemenere verhaal
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  12. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    over de koppelingen kan ik me niet herinneren dat ik die heb gebruikt ,denk eerder aan die van graupner zoals tussen de z drive, deze vangen een beetje afwijkingen op en ik weet uit ervaring dat die met die rubbers stuk slaan bij de minste afwijking in de uitlijning.
    bismark is eerst houtbouw en dan bekleed met messing
    hier vind je de volledige bouw(duitse site) bismarck.oehm.net
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    De motoras is Ø3,17mm, welke maat heeft de schroefas?

    Welke props ga je gebruiken?
    Van die beide gegevens hangt af welke koppelingen je nodig hebt.

    Daarnaast is de uitlijning van motor en schroefas belangrijk; is die 100%, dan kun je een starre koppeling nemen, zoiets:30pcs/lot 4x5mm motor cnc koperen kaak askoppeling 4mm tot 5mm messing koppeling, model schip model vliegtuig
    Is de uitlijning geen 100% dan een kardan, in de kleine rubberkoppeling van robbe heb ik niet zoveel fiducie bij zo'n groot model en de maat van de props.

    Is dit de motor?
    http://www.graupner.de/de/products/5c5b118e-afc6-4ee2-b03a-c3f2e91947c1/3301/product.aspx

    Daar kun je bij een oppervlakteaandrijving maximaal een Graupner 37,5K achter hangen en dan is borstel- & cankoeling een goed idee...

    De motor op de foto's is een 700, maar het principe is gelijk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Motorspecificaties
    Speed 600 - 8.4V
    4.8 - 9.6 V
    15500RPM
    1.8 - 11A

    Kortom: als je je model in het water legt, met een touwtje vast aan de kant en je geeft vol gas trekt elke motor rond de 11A.
    En zoals hierboven al aangegeven: de aanloopstroom kan hoger zijn!
    Je zult dus een regelaar moeten hebben die minimaal 2 x 11A trekt.
    Liefst nog meer, om een beetje marge te hebben en de regelaar niet constant op topniveau te belasten. Ergens boven de 40A of zo.
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Kijk, dat zijn antwoorden!


    @jan: ja, dat zijn de motoren. Kan ik niet de schroeven gebruiken die robbe erbij levert? Schroefas diameter is 4 mm.

    Ik ga er niet vanuit dat ik het de eerste keer dat ik zoiets doe voor elkaar krijg om de boel perfect uit te lijnen, dus een kardan is beter. Kun jij me advies geven welk merk en type, want ik heb er totaal geen ervaring mee en moet dus gokken.

    Die motorkoeling is nieuw voor mij. Lijkt me dat ik dat zelf kan maken. Ik ga eens even zoeken naar een beschrijving op het forum. Link je gewoon alle te koelen elementen met elkaar? Bv vaartregelaar, motor1, motor 2?

    @ roel: de vaartregelaar is een robbe rsc 535 mp. Bestelnr 8353.

    Volgens de specs heeft hij 27a continue of 35A als hij watercooled is. Dit zou dan dus goed moeten gaan!

    Mannen, bedankt voor alle info. Het is flink zoeken als je er niet in thuis bent!

    Roland
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    De robbe speedschroeven zijn maar goed voor één ding; zo ver mogelijk weggooien!

    Even afgezien van het feit dat het hydrodynamische ondingen zijn, als ze 40 mm of groter zijn, zul je je Speed 600 hier geen plezier mee doen, sterker nog, ondanks waterkoeling zullen ze in rook op gaan.

    Ik zou beginnen met een paar Graupner 2318.36K of 2318.37,5K; met grotere props wurg je de motortoeren te ver af, de motor blijft proberen de 15000 toeren te halen en zal daarbij enorm grote stromen gaan trekken, als je regelaar niet in de thermische beveiliging schiet, gaat die ook de lucht in.

    Als je je manier van varen een beetje in de hand kunt houden, door altijd geleidelijk gas te geven, dan kun je het eens proberen met deze koppelingen van robbe:
    Robbe Navy-Kardan 44, R-1449 - MHM-Modellbau®

    Eventueel een strak passend stuk siliconenslang er omheen, zodat de onderdelen niet door de hele boot heen knallen als je toch eens per ongeluk van vol vooruit naar vol achteruit bent gegaan...

    Groeten, Jan.
     
  17. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, nieuwe schroeven dus.

    Wat berreft die koppeling zat ik daar ook al aan te denken. Die zitten namelijk ook al in het z drive systeem. En aangezien de ketting net zo sterk is als de zwakste schakel, zou het in theorie dus geen zin hebben om tussen motor en schroefas een zwaardere koppeling te zetten dan tussen schroef en as ( op zijn boers geredeneerd dan)

    Ik ga eerst maar eens proberen of ik de fouten in deze romp kan herstellen, want anders heb ik nog een hele z drive met kardan koppelingen over.

    Bedankt voor de hulp
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Goed hierop aansluitend verhaal

     
  19. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    nog even dit

    bij een boot draaien de motoren niet beiden in dezelfde richting.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Da's geen probleem, de Speed 600 draaien in beide richtingen even hard (volgens Graupner)

    De 2318.36 is in links en rechtsdraaiend verkrijgbaar, van de 37,5K weet ik het niet.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina