Oei....
Tsja, dat krijg je van verkeerde "meetmethoden".
De methode van voelen aan de backplate, die moet je zo snel mogelijk vergeten, die berust namelijk op toeval....
De "wetenschap" dat méér nitro goed is voor je motor, OOK.... dat is het niet. Als je motor veel nitro nodig heeft, is het gewoon een matig ontworpen motor....
Wat er gebeurt is dit: als je meer nitro toevoegt, verminder je de energie-inhoud van de brandstof (het bevat minder per liter, en je hebt voor hetzelfde vermogen méér brandstof per minuut nodig).
Wat er óók gebeurt, is dat je per omwenteling véél meer brandstof goed kunt verbranden, dus ondanks de lagere energie inhoud, passeert er zovéél méér brandstof, dat je méér vermogen bereikt.
Hierdoor neemt het brandstof verbruik zoals gezegd toe, en die brandstof, het allereerste wat die doet nadat het de sproeier gepasseerd is, is via de holle krukas, rechtsstreeks tegen die backplate aan klotsen. Letterlijk, het is een behoorlijke straal brandstof die daar tegenaan staat te sproeien.
Dus die backplate die blijft wel koud, en word alleen maar kouder naarmate je meer nitro bijmengt, ook al ontwikkelt je motor méér vermogen
Dat vermogen, dat bepaalt echter de warmte ontwikkeling in de cylinder.
De Nitro veroorzaakt (als je alle andere factoren buiten beschouwing laat) dat de ontsteking vroeger en heftiger gaat verlopen, en daarvoor had je een koudere plug en een extra headshim moeten toepassen.
Die te vroege ontsteking leid er namelijk toe (iedereen weet, dat als je een gas samenperst, dat het dan heet wordt) dat je een verbrandend gasmengsel aan het samenpersen bent, en dus een reeds warmte producerend gas, nóg heter maakt door het nóg verder samen te persen, en DUS debiel hoge verbrandingstemperaturen bereikt. Véél hoger dan het zuigertje aan kan....
Die extreem hoge temperatuur, bereikt de zuiger éérst aan de uitlaat kant (aan de andere plekken word hij nog een béétje gekoeld door de verse lucht) en aan die hete kant begint hij op een gegeven moment aan het zuigeroppervlak te ontsteken, nog vóór de gloeiplug het mengsel ontsteken kan. En DAN gaat het mis....
Die zuigertemperatuur, dat is nu net de enige temperatuur die er écht toe doet, en die kun je slecht meten.... Zeer zeker niet door aan de backplate te voelen.
Normaal gesproken, mag je cylinderkop ongeveer 120-150 graden worden in de vlucht, en dat houd in dat je als je onmiddellijk na het landen tegen de kop spuugt, dan mag hij nét sissen maar meer ook beslist niet....
Nogmaals: die backplate methode, om de motortemperatuur te bepalen, gooi die alsjeblieft uit het raam. Er staat in je motor gebruiksaanwijzing keurig netjes vermeld, bij welke nitropercentages je welke headshimsmoet gebruiken, en welke plug. Dáár moet je je aan houden.
Groet, Bert
PS: zou je de foto's ONDER elkaar willen zetten, in plaats van NAAST elkaar? het leest zo beroerd als je zijdelings heen en weer moet scrollen....
Thanks alvast!