Project/restpratie: Heim A-109 Agusta Power

Heb van een kennis een Graupner Agusta power over kunnen kopen. Hij licht nog helemaal in stukken maar hij is compleet en als ik alles in elkaar schroef vliegklaar. Hij heeft 3jaar in de kelder gelegen dus hij is wat stoffig maar voor de rest is er nog niks kapot:).
Het is een Heim mechaniek met Futaba en Graupner servo's, een OS61 met zimmerman uitlaat, en een rotorkop met SAB bladen 690mm.
Ik wil er uiteindelijk wel een 4-blad op zetten aangezien de Agusta die origineel ook heeft. Ik heb nu vakantie dus genoeg tijd om eraan te knutselen.
Hij is ongeveer 1.55m in lengte dus ongeveer een 700er maat






full
full
full
full


Zo moet hij worden als de romp afgewerkt is.
Het is nu niet meer zo'n schoonheid maar hoop dit er wel weer van te maken
:Fade-color:pc:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Setup:
Heim Mechaniek,
Swash servo's Futaba S3152
Staart servo Futaba S9254
Gas servo Graupner-----
Motor: OS Max 61
Uitlaat: zimmerman reso,pijp
3x landinggestel servo's futaba(analoge)
 
Als er verder niks aan de heli mankeert (verborgen gebreken of missende onderdelen) dan heb je er een heel goed vliegende heli aan, en zo te horen zijn de componenten ook goed (servo's uitlaat en motor etc, zijn gewoon goed)

Maar hou er rekening mee, dat va het mechaniek de onderdelen slecht te krijgen zijn, omdat Heim al een tijdje uit de handel is.

Voor heel veel onderdelen kun je bij Vario terecht (hekrotor, hoofdrotor) die hebben gegarandeerd iets wat past. Maar het mechaniek, daar zit de kneep.

Echter: als je er goed mee omgaat en niet crasht, zullen motor en mechaniek best een heel behoorlijk tijdje meegaan.

Groet, Bert
 
Ik heb met mijn vader laatst het frame en de elektronica goed nagekeken. Elke servo doet het goed, het enige wat ik moet moet doen ik een nieuwe cooling fan op de motor maar die heb ik nog liggen.
Aan de romp is niks kapot. Alleen wat gaatjes opnieuw vullen omdat daar switches heben hezeten die ik ergens anders wil hebben

Gr.Thomas
 
PROJECT VERTRAGING:
De brandstof spullen van deze heli gaan de verkoop in.
De romp gaat in de loop der tijd wel afgemaakt worden maar ik wil mijn 600 stretchen naar 700 zo dat deze hierin past.
Alles gaat de verkoop in behalve de servo's en de romp die blijven.


mvg.Thomas
 
Waarvoor dat nu weer????:confused:????

Zonde man, zo'n mooie heli, en helemaal compleet.... kans is groot dat je die spullen aan de straatstenen niet kwijt raakt, maar je doet wel een prachtig en goed, en oerdegelijk mechaniek weg.

Het kan een enorm gelazer zijn om een romp en mechaniek die niet bij elkaar passen, vliegend te krijgen. Weet je zeker dat je dat wilt?

Check desnoods bij Bruteforce hier op het forum voor een electro conversie kit (al vind ik dat ook gewoon domweg zonde: die heli is gewoon niet compleet zonder die blauwe pluim uit de kont), maar ik zou er absoluut geen 600 of gestretchte 600 in hangen.... Daar krijg je spijt van, het karakter van die rotorkop past niet bij het vliegbeeld van deze romp.

Maar goed, jouw heli, je moet het zelf weten....

Groet, Bert
 
Grote kans dat je met je staartaandrijving in de knoei raakt.
Die van de T-Rex ligt namelijk hoger dan die van het Heim mechaniek.

Zoals Bert al zei, erg zonde ! Je gaat toch ook geen Fiat motor in een Mercedes knutselen.
 
Ja helaas doe ik het toch echt.
De romp blijft ook en die wordt afgemaakt.
Er komt alleen een andere mechaniek in.
(wordt ook zowiezo geen trex)
gr thomas
 
Kan je dan niet veel beter deze kit compleet houden en als dusdanig verkopen om vervolgens een losse A-109 fuselage aan te kunnen schaffen?

Dan gaat dit stukje nostalgie/techniek niet ten onder en heb je zelf waarschijnlijk een romp die beter toepasbaar is.
 
Ik kan het alleen maar volledig met Floriske.nl eens zijn:

Je moet het zelf weten, maar je moet niet klagen als je straks een klote vliegende of mischien helemaal niet vliegende heli overhoud, die je nog niet aan de straatstenen kwijt raakt ook.... Maar dan ook ECHT niet...

Als je hem compleet houd zal het ding geen grof geld opbrengen maar is het tenminste een goed vliegende heli. Als je het project verkloot, heb je een Raptor of wat dan ook die je al had (en IEDEREEN heeft een Raptor, dus daar is niks byzonders aan) en een verprutste romp die je alleen nog maar kunt weggooien, en een Heim mechaniek wat zonder romp niet vliegen kan, en dus ook goed voor de vullisbelt is....

M.a.w: nu heb je wat, en je hebt gerust te zeggen iets byzonders.
Straks heb je op zijn best "niks byzonders" en op zijn slechtst helemaal niets....

Ik word er gewoon een beetje stil (en ook een beetje droevig) van, van de manier waarop er met klassiekers omgesprongen wordt....

Alsof je een TractionAvant voor de autocross gebruikt....

Groet, Bert
 
En geloof gerust dat je never nooit de uitlaat kwijt kan in die smalle romp met het re-track mechaniek achterin.
 
Ik kan met mijn vader genoeg eraan werken om alles passend te krijgen.
Wat er uiteindelijk in komt maakt mij niet zo veel uit, als de mechaniek niet verkoopt hou ik deze gewoon maar wel elektro conversie.
Hij hoefd niet speciaal te zijn zo lang hij maar vliegt,
ik heb 1/4de betaald van wat dit nieuw zou kosten dus wat gepingel tussen spullen is voor mij niet zo belangrijk
Heb al opgemeten en mijn 600 mechaniek zou erin moeten passen.

ik zeg al de romp WORDT AFGEMAAKT, ook gewoon met foto's op deze topic.

Wat eigenlijk van mij niet zo slim was is dat mijn interesse meer uitgaat op het 3D vliegen waar ik ook al voor aan het oefenen ben. Deze schaalromp is een bijzaak voor mij en zal in de loop der tijd afgemaakt worden.
Van verkochte spullen ga ik met wat extra centen een 3Dheli kopen.

Hopelijk is dit wel ook een beetje te begrijpen ook al is dit mijn eigen keuze
 
Denk er wel an dat ik pas een 15 jarige vlieger ben, ik ben deze hobby nog grondig aan het ontdekken. Dat sommige dit jammer vind begrijp ik best, maar het is een hobby en een hoby moet leuk blijven. Dat ben ik nu voor mijzelf aan het doen.
 
Dat je jong bent, dat begrijp ik helemaal....

Maar als ik kijk wat je nu uit achteloos elkaar haalt (potverdikkie, en OS RX-60 is geen kattepis hoor....) en als losse delen verkoopt....

Weet je, jong zijn is één ding, kijken of je iets wel of niet leuk vind, ook, maar een onschuldige heli, die daar verder helemaal niks aan kan doen, er de dupe van laten worden....:rolleyes:.

Wat jij doet, is vergelijkbaar met iemand die bij toeval de laatst overgebleven originele Norton motorfiets uit elkaar sloopt, en in losse onderdelen verkoopt omdat ie beginnende motorrijder is en er een ander blokje in wil hebben.... Iedere motorfietsliefhebber zou je toeschreeuwen "gebruik daar een minder bijzondere fiets voor sukkel..."

Dat je je weg aan het zoeken bent in deze hobby, tsja, het is jouw keuze het zo te doen... maar het is zo zonde dat je dat doet ten koste van deze toch wel heel erg mooie heli....

Dat je de heli compleet houd maar het Heim mechaniek naar electro converteert, dat klinkt me heel wat verstandiger in de oren, en het zal de vliegeigenschappen vermoedelijk flink ten goede komen....

Groet, Bert
 
Hoi Thomas,
Het is jouw heli en je kan ermee doen wat je wilt, ook al steek je 'm in brand.

Ik kan vrij eenvoudig een elektro ombouw voor je realiseren, en omdat ik ooit ook als 15jarige met heli's begonnen ben wil ik best een coulant prijsje rekenen. Ik ben tenslotte ook een oldie-liefhebber.
Dan nog heb je hoge uitgaven want je hebt wel een stevige motor en regelaar nodig en flinke 2x5S of 2x6S Lipo's.
Wat ik als beperking (voor jou) zie is de 2mm staartaandrijving, daar kunnen moderne heading-hold vliegers niet zo makkelijk aan wennen ook al is het technisch geen enkel probleem. Maar ook dat is met moderne Vario onderdelen om te bouwen.

Om een beetje met power rond te kunnen vliegen zou ik eerder aan een 700 (=duur) denken en de staartboom zit dan te hoog. Je zal dan de framehoogte aan moeten passen en dan zou het redelijk kunnen passen.

Groeten, Marco.
 
Je hebt toch ook een Agusta voor een trex 700?
Dan zou een 700 toch ook in mijn romp moeten passen, het houten frame wat erin zit aanpassen is niet zo moeilijk.

Een goedkope assault 700 van HK zou er toch in kunnen?
Is wat mindere kwaliteit maar het is tenslotte schaal en niet voor 3D bedoeld dan.

Gr.Thomas
 
Een goedkope assault 700 van HK zou er toch in kunnen?
Is wat mindere kwaliteit maar het is tenslotte schaal en niet voor 3D bedoeld dan.

Gr.Thomas

Dat het schaal is, heeft NIETS te maken met de benodigde kwaliteit....
Hoeveel vermogen je nodig hebt, hoe zwaar je de boel constructief uitvoert, dat heeft er wel mee te maken, maar je wilt ook in een schaalheli gewoon goede kwaliteit spullen hebben...

Beetje een redenatie waar je voorzichtig mee moet zijn:

Als je goed weet hoe je een heli opbouwt, en je vliegstijl aanpast aan waar je mee vliegt, DAN kun je (heel mischien) met mindere kwaliteit toe.
Ik durf op zich gerust met een HK 700 te vliegen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt daar een romp omheen te hangen...

Maar ik snap je niet: je HEBT een goede heli, en Marco (Bruteforce) heeft al aangegeven voor jou een prima ombouwset te kunnen regelen.

Dan heb je twee vliegen in één klap: het mechaniek wat bij de romp hoort, en tóch electro....

Groet, Bert
 
Back
Top