Hulp rc aansluiten> omgeving Groesbeek

Nee dat zou ik niet doen.
Een Auto accu lader is wel voor lood accus maar is voor een grotere accu even snel vol stampen zodat de auto weer start.
Deze accu is veel kleiner en zal met maximaal een paar ampere geladen moeten worden.
Hoeveel precies zal op de accu staan.
1.2A dus en meer indien aangegeven.;)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Misschien is een 3S lipo ook een optie.
Die is veel sneller te laden.
Is kleiner en lichter en een lader moet je toch aanschaffen en een lader die alles aan kan is niet of nauwelijks duurder.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mij niet vergis gebruiken ze juist zulke loodaccu's in zulk soort boten omdat je toch al ballast nodig hebt.
Ik weet niet wat de fabrikant van de boot voorschrijft.
Daarnaast heeft Graupner liever niet dat je LiPo's aan je regelaar hangt.

Navy V15R V30R
Betriebsspannungsbereich: 6...12V 6...12V
Zellenzahl NiCd, NiMH: 5-10 5-10
Zellenzahl Pb: 3-6 3-6
Dauerstrom vorwärts max.: 15A 30A
Dauerstrom rückwärts max.: 10A 20A
Max. Motorstrom (10s): 30A 60A
Temperaturabschaltung: - -
EMK-Bremse: - -
Rückwärtsfahrt: ja ja
Einschaltruckunterdrückung: ja ja
Taktfrequenz ca.: 800Hz 800Hz
Abmessungen in mm ca.: 39x31x11 69x31x11
BEC: 5V/kurzz. 5A 5V/kurzz. 5A
Gewicht ca.: 43g 65g
Akkuanschlussstecker: JST JST

Loodaccu's laad je op met 1/10C. (C=Capaciteit)
In jouw geval is C dus 1,2Ah, wat betekent dat je nominale laadstroom dus 1/10*1,2Ah= 0,12Ah moet bedragen.
Het hangt af van de autoacculader of hij toepasbaar is maar 95% van zulke leveren een te hoge laadspanning (min. 2-5Ah) daar auto accu's een veel hogere capaciteit hebben (gemiddeld 50Ah).

(Het is jammer dat Groesbeek niet echt in de buurt ligt want ik heb hier een stuk of 7 van zulke loodaccu's staan 12V 7,6Ah.)
 
Hallo Mike,

Voordat je een accu koopt; heb jij al een idee wat de accu moet gaan wegen in je boot?

Ik wil je best zo'n accu toesturen maar het benodigde gewicht is ook wel handig om te weten.
Mijn accu's wegen zo'n 2,5 kg, wil ik je best toesturen, maar het heeft weinig nut als je daarna de naam van je viskotter moet veranderen in U 96 of zo :mrgreen:

Wat voor een boot is het precies die je aan het bouwen bent, wellicht ook wel handig om te weten ;)
 
Ik heb het getest met 2.5 kg suiker, de boot ligt voor iets dieper dan de waterlijn maar aan de achterkant moet er nog een klein beetje lood bij dus dat wordt gecompenseerd. Als ik er aan de achterkant 0.5 kg lood bij leg licht ze overal perfect op de waterlijn.

U96 is niet echt het plan hahaha, ik houd het mooi bij TX38;)
 
... Loodaccu's laad je op met 1/10C. (C=Capaciteit)
In jouw geval is C dus 1,2Ah, wat betekent dat je nominale laadstroom dus 1/10*1,2Ah= 0,12Ah moet bedragen. ...
Typevaudtjes, maar wel een belangrijk verschil: stroom moet 0,12A bedragen, niet 0,12Ah.

Beter/uitgebreider uitgelegd
wikipedia...Ampère·hour : Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur)
versus
wikipedia...Ampère :A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'

Deze vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het getest met 2.5 kg suiker, de boot ligt voor iets dieper dan de waterlijn maar aan de achterkant moet er nog een klein beetje lood bij dus dat wordt gecompenseerd. Als ik er aan de achterkant 0.5 kg lood bij leg licht ze overal perfect op de waterlijn.

U96 is niet echt het plan hahaha, ik houd het mooi bij TX38;)


OK, maar moet er dan nog de besturing, motor e.d. nog bij? Of enkel de accu?
Indien de accu 2,45 kg mag wegen wil ik je best wel zo'n accu toesturen tegen porto en een euroknaak voor een biertje :xmas:


Zo'n RC U-96 is best wel een heel gaaf ding trouwens :cool:
 
Ron lijkt een beetje op mijn vrouw, vaak hou ik van haar, maar soms.....:evilbat: :murder:
Ik weet het, en je bent niet de eerste. Maar aangezien beginners doorgaans wat moeite met het verschil hebben, en matig begrip hierin tot ongelukken kan leiden, probeer ik ervoor te zorgen dat vauten zich niet voortplanten.
 
Hallo allemaal,
Nadat ik thuis kwam van vakantie zijn alle spullen binnengekomen en heb ik alles aangesloten, het werkt gelukkig nu allemaal goed.
Ik heb nog wel 3 vragen:
hoe kan ik er voor zorgen dat een servo niet meer terug keert naar de 0 graden positie maar blijft staan op 45 graden als ik de stik loslaat, kan dit eigenlijk wel?
Wat ik ook nog graag wil is dan een servo 360 graden draait zodat ik die als lier kan gebruiken, ik heb diverse filmpjes op YouTube bekeken maar ik kom er echt niet uit.

En ik heb nog iets met mijn zender, als ik deze aanzet gaat er naar een aantal seconden een piepje en dat gaat steeds zo door. De zenderaccu is nu leeg maar als deze vol ik zal ik even een filmpje posten.

gr mike
 
Een servo die op welke stand dan ook stil blijft staan ondanks knuppel bewegingen daar heb je niets aan dus wat wil je daar mee bereiken.:confused:
Als je de knuppel op de zender niet niet wil laten terug springen naar het midden dan is dat eenvoudig aan te passen in de zender en dit wordt vaak gedaan bij de gas knuppel.

Servos die 360 graden of meer kunnen draaien zijn zijlwinches en onder die naam bekend.
Dat is dus een soort lier zo als jij het noemt.

Dat zou wel eens een waarschuwing kunnen zijn dat je accu leeg is.:);)
 
@cdrom flyer: Ik wil inderdaad dat de servo niet terug springt naar het midden, het gaspedaal is een optie maar ik wil eigenlijk dat 2 servo's dat kunnen laten doen, het probleem is dat deze 2 afzonderlijk gestuurd moeten worden.

wat betreft de lier, ik weet dat de zeilwinch bestaat maar het moet mogelijk zijn om een servo om te bouwen als zeilwinch.

@ron: zoals ik het lees blijkt het inderdaad de accu te zijn, ik ga deze nu goed opladen en kijken hoe de zender dan reageert.


gr Mike
 
Handigheidje voor het werken met PB's , bespaart je typewerk als hierboven en je ziet geen PB meer over het hoofd :smile:
Gebruiksinstellingen (links in horizontale blauwe balk)
-> opties wijzigen
-> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten
en/of
-> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten
 
@cdrom flyer: Ik wil inderdaad dat de servo niet terug springt naar het midden, het gaspedaal is een optie maar ik wil eigenlijk dat 2 servo's dat kunnen laten doen, het probleem is dat deze 2 afzonderlijk gestuurd moeten worden.
gr Mike
Dan moet je met 2 knuppels dezelfde truck uithalen door ook daar de veertjes te verwijderen.
Een andere mogelijkheid is elevon mixing te gebruiken als je een computer zender hebt.

wat betreft de lier, ik weet dat de zeilwinch bestaat maar het moet mogelijk zijn om een servo om te bouwen als zeilwinch.
gr Mike
Ja alles is mogelijk b.v met een tandwiel vertraging de terugkoppel potmeter aan drijven.
Het aantal slagen dat de servo maakt is dan afhankelijk van de overbreng verhouding.
Als je dat makkelijker vindt?
Ik weet alleen niet of alle servos onbeperkt rond kunnen draaien.:confused:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top