Kan iemand mij uitleggen hoe ik throttle cut in kan stellen ben bezig geweest maar zonder goed resultaat, op YouTube staan wel wat maar is met oude firmware
Gr Andre
Ik gebruik voor Electro en Brandstof motoren een verschillende throttle cut.
Electro:
Ik configureer een Special Function met de schakelaar naar keuze die de throttle cut moet activeren. De functie die ik activeer is een override van de channel die gebruikt wordt voor de gas servo. De waarde voor de override is de waarde waarbij de motor helemaal uit staat. In de meeste gevallen zal dat -100% zijn (in mijn geval met een oudere ESC is dat -102,5 waardoor ik ook de extended limits aan moest zetten in het model menu om boven de -100% en +100% uit te kunnen komen). Ook heb ik bij de inputs de trim voor de throttle uit gezet aangezien die voor electro niet nodig is.
Brandstof:
Deze heb ik iets anders geconfigureerd omdat ik de schakelaar alleen wil gebruiken om de carburateur helemaal dicht te zetten. Wanneer de schakelaar in een andere stand staat moet hij nooit verder dicht kunnen dan stationair. Op die manier kan ik niet per ongeluk de motor in de lucht uit zetten. Tenzij ik uiteraard per ongeluk de schakelaar om zou zetten. Ik heb hiervoor overigens één van de 3 positie schakelaars gebruikt waarbij op stand 1 de carburateur helemaal dicht zit. Op stand 2 (middenstand) is de throttle vrij te gebruiken maar kan de carburateur nooit verder dicht dan stationair. Op stand 3 zet ik de carburateur vol open. Op deze manier kan ik eenvoudig voor het vliegen door de schakelaar van stand 2 naar stand 3 te zetten de motor testen (daarbij laat ik de throttle stick zelf in de onderste positie staan). Dat doe ik ook omdat ik een mix heb gemaakt voor de servo die de carburateur bediend waarbij de servo langzaam beweegt (slow up). Wanneer ik dus het gas in één keer vol open zet zorgt deze mix er voor dat de motor iets vertraagd naar vol gas gaat. Wanneer ik de schakelaar van stand 2 naar stand 3 zet en terug is er geen vertraging.
Maar goed om dit te bereiken heb ik de limiet van de servo die de carburateur bediend zo ingesteld dat de minimale waarde de waarde heeft waarbij de motor stationair draait. Overigens heb ik bij de inputs voor de throttle dan uiteraard wel de trim aan laten staan zodat ik deze positie nog wel iets kan aanpassen met behulp van de trim toetsen. Dus in mijn geval is de minimale waarde voor de carburateur servo ongeveer -70%. Ik heb nu 2 Special Functions gebruikt voor de twee uiterste standen van een 3 positie schakelaar. De functie die ik activeer is een override van de channel die gebruikt wordt voor de carburateur servo. De waarde voor de override is de waarde waarbij de motor helemaal uit staat is mijn geval - 100%. Staat de schakelaar in het midden dan doe ik verder niets en is de throttle dus gewoon actief maar kan in dat geval niet lager komen dan de minimale waarde die ik in heb gesteld in het servo menu. Voor de anders stand van de schakelaar heb ik ook een channel override geconfigureerd maar dan met een waarde waarbij de carburateur helemaal open is. Dit laatste is niet nodig voor de throttle cut maar vond ik in mijn geval handig.