Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Kan iemand mij uitleggen hoe ik throttle cut in kan stellen ben bezig geweest maar zonder goed resultaat, op YouTube staan wel wat maar is met oude firmware

Gr Andre

Ik gebruik voor Electro en Brandstof motoren een verschillende throttle cut.

Electro:
Ik configureer een Special Function met de schakelaar naar keuze die de throttle cut moet activeren. De functie die ik activeer is een override van de channel die gebruikt wordt voor de gas servo. De waarde voor de override is de waarde waarbij de motor helemaal uit staat. In de meeste gevallen zal dat -100% zijn (in mijn geval met een oudere ESC is dat -102,5 waardoor ik ook de extended limits aan moest zetten in het model menu om boven de -100% en +100% uit te kunnen komen). Ook heb ik bij de inputs de trim voor de throttle uit gezet aangezien die voor electro niet nodig is.

Brandstof:
Deze heb ik iets anders geconfigureerd omdat ik de schakelaar alleen wil gebruiken om de carburateur helemaal dicht te zetten. Wanneer de schakelaar in een andere stand staat moet hij nooit verder dicht kunnen dan stationair. Op die manier kan ik niet per ongeluk de motor in de lucht uit zetten. Tenzij ik uiteraard per ongeluk de schakelaar om zou zetten. Ik heb hiervoor overigens één van de 3 positie schakelaars gebruikt waarbij op stand 1 de carburateur helemaal dicht zit. Op stand 2 (middenstand) is de throttle vrij te gebruiken maar kan de carburateur nooit verder dicht dan stationair. Op stand 3 zet ik de carburateur vol open. Op deze manier kan ik eenvoudig voor het vliegen door de schakelaar van stand 2 naar stand 3 te zetten de motor testen (daarbij laat ik de throttle stick zelf in de onderste positie staan). Dat doe ik ook omdat ik een mix heb gemaakt voor de servo die de carburateur bediend waarbij de servo langzaam beweegt (slow up). Wanneer ik dus het gas in één keer vol open zet zorgt deze mix er voor dat de motor iets vertraagd naar vol gas gaat. Wanneer ik de schakelaar van stand 2 naar stand 3 zet en terug is er geen vertraging.

Maar goed om dit te bereiken heb ik de limiet van de servo die de carburateur bediend zo ingesteld dat de minimale waarde de waarde heeft waarbij de motor stationair draait. Overigens heb ik bij de inputs voor de throttle dan uiteraard wel de trim aan laten staan zodat ik deze positie nog wel iets kan aanpassen met behulp van de trim toetsen. Dus in mijn geval is de minimale waarde voor de carburateur servo ongeveer -70%. Ik heb nu 2 Special Functions gebruikt voor de twee uiterste standen van een 3 positie schakelaar. De functie die ik activeer is een override van de channel die gebruikt wordt voor de carburateur servo. De waarde voor de override is de waarde waarbij de motor helemaal uit staat is mijn geval - 100%. Staat de schakelaar in het midden dan doe ik verder niets en is de throttle dus gewoon actief maar kan in dat geval niet lager komen dan de minimale waarde die ik in heb gesteld in het servo menu. Voor de anders stand van de schakelaar heb ik ook een channel override geconfigureerd maar dan met een waarde waarbij de carburateur helemaal open is. Dit laatste is niet nodig voor de throttle cut maar vond ik in mijn geval handig.
 
Taranis

Goedenavond allemaal.
Deze lijn word toch druk bezocht,tof..
Heb straks een mail gestuurd naar Microtechnics,in het frans natuurlijk Maar toch nog geen antwoord.
Ik ga ook wat in Duitsland zoeken.
Maar even terzijde,deze Irishman uit Genk gaat die soms terug vliegen bij de Limburgse Vleugels in Zwartberg,waarschijnlijk wel?????

Groeten
Skyhawk
 
Goedenavond allemaal.
Deze lijn word toch druk bezocht,tof..
Heb straks een mail gestuurd naar Microtechnics,in het frans natuurlijk Maar toch nog geen antwoord.
Ik ga ook wat in Duitsland zoeken.
Maar even terzijde,deze Irishman uit Genk gaat die soms terug vliegen bij de Limburgse Vleugels in Zwartberg,waarschijnlijk wel?????

Groeten
Skyhawk

Hey Skyhawk,
Inderdaad in Zwartberg. Ik heb nog niet gevlogen de nieuwe piste en het vliegen is zoals een virus he. Eens je het te pakken hebt kom je er niet meer van af. Heb je zelf ook een Taranis?

Wat is je echte naam?

Greets from Dimi
 
Ik heb leren vliegen in mode 4 (gas en rollen op de linker stick, hoogte en richting op rechterstick) Als ik een zender in mode 2 aanschaf, veronderstel ik dat het met dit juweeltje geen enkel probleem is om de sticks softwarematig aan te passen? Met de dx6i van spektrum die ik met de sim heb aangeschaft gaat dit jammer genoeg helemaal niet. Snap niet dat ze dat niet in de software verwerken.
 
Ik heb leren vliegen in mode 4 (gas en rollen op de linker stick, hoogte en richting op rechterstick) Als ik een zender in mode 2 aanschaf, veronderstel ik dat het met dit juweeltje geen enkel probleem is om de sticks softwarematig aan te passen? Met de dx6i van spektrum die ik met de sim heb aangeschaft gaat dit jammer genoeg helemaal niet. Snap niet dat ze dat niet in de software verwerken.
soft en hardwarematig.
Je moet de taranis wel even open maken om de schroefjes van de sticks aan of los te draaien om de ratel op de 1 aan en op de ander uit te zetten. ook de schroeven voor de veer op het gas los schroeven en op de andere stick dus weer aan schroeven..
Je hoeft niks los te maken ofzo, is een kwestie van schroefjes aandraaien en los draaien om van mode te wisselen. ( en natuurlijk ook in de software).

Oh en ik heb van de belg altijd gewoon in het nederland contact gehad...
 
Hey Dimi,
Ik ben in Genk beginnen vliegen toen was jij er nog niet,één jaar vroeger..
Dus jij gaat mij niet kennen
Maar er is nog iemand van de club die jouw volgt heb ik vast gesteld.
En wel Knife Edge,onze vriend Dirk.
Maar ik ga jouw een mail sturen,als het kan tenminste,want anders wordt het hier te famillier en daar heeft de rest niks aan..
Groeten

Skyhawk
 
besteld

Eergisteren een mailtje gedaan naar Microtechnics en vandaag netjes een mail teruggehad (in het Nederlands) dat ik op de reserveringslijst sta.
Nu maar hopen dat alles snel geleverd wordt, maar ik heb ik geen haast bij.
 
Laatst bewerkt:
Taranis

Hallo mensen,ge gelooft het niet,ikzelf heb even beduist zitten kijken.
maar ik zag vanmorgen dat ik gisterenavond een mailtje heb gehad,( een zeer vriendelijke) van Microtechnics,dat er en levering van Taranis zenders
binnenkort ging binnen komen en ik was onverbintelijk ingeschreven om er eentje te bekomen met de vraag in welke modus ik hem wilde hebben.
Daar heb ik op geantwoord en ik heb ook al een mail terug met "Dank U"
Dus het word toch nog wat.
Want ik zat al iets anders uit te broeden ik heb gisteren in Rotor de test zitten lezen over de Futaba T10J.
Ik begin er terug hoop op te krijgen,dus we zullen nog een poos gedult oefenen.
Groeten :rolleyes:
Skyhawk
 
skyhawk, gewoon even wachten. Je zal geen spijt krijgen van de taranis. Wat je ook wil, dat ding doet het precies allemaal. Ikzelf heb dezelfde ervaring gehad met microtechnics, de communicatie voor de reservaties verloopt niet zo vlot maar de bestellingen en leveringen gaan wel vlot. Ik weet wel niet als het de taranis plus is die ze binnen krijgen bij microtechnics? Aloft heeft deze al maar daar wordt je zo goed als zeker gekl**t met invoertaksen. Maar op zich is er bijna niets veranderd dus gewoon bestellen zou ik zeggen
 
De Plus versie heeft wel wat zaken die de moeite waard zijn vind ik. Beter geluid zonder storende brom van het RF deel. Iets beter LCD met hoger contrast. Trilalarm wat goed voelbaar is, dit in tegenstelling tot de losse optie voor het huidige model.

Gisteren heeft m'n Taranis fantastisch geholpen om m'n mini quad terug te vinden. Ik was vertrokken met een lege accu (foutje tijdens wisselen) en kreeg na enkele seconden te hebben gevlogen al melding van te lage accu spanning. Ik vloog FPV in onbekende omgeving en wist niet exact waar ik was. De quad viel uit de lucht in het hoge gras en was dus onzichtbaar verstopt. Ik heb de zender antenne rechtop gezet en die als peil zender gebruikt. De RSSI is nl het laagst in de richting van de antenne. De zender stuurde me recht op m'n doel af en binnen 10 minuten had ik m'n quad weer terug.
 
Tja, wel of niet een Taranis, dat is een "no-brainer" he... de lijst van voordelen is zo groot dat je zelfs niet meer moet zoeken naar nadelen.
Ik begrijp zelf niet hoe het mogelijk is dat ik voor maart van dit jaar nog niet van die zender gehoord had. En hoe het komt dat die zender in onze contreien überhaupt zo weinig gekend en zo moeilijk verkrijgbaar is in vergelijking met zoveel andere landen.
Maar nu ik de zender ken en gebruik, begrijp ik alleen iet meer hoe mensen nog voor iets anders kunnen kiezen :D
 
Is er bij microtechnics voorraad? Ik moet namelijk nog een taranis hebben voor een kennis. Of zijn ze ergens anders op voorraad voor de moment? Hoeft geen plus versie te zijn
 
Hallo daar zijn we weer.
Gisteren bericht gehad van Microtechnics dat de Taranis vanaf maandag op vooraad zou zijn...
De laatste nieuwe PLUS versie dus met de nieuwste software 2.09, sliders v2 2AH NIMH lsd accu, nieuwe display met wit en blauw backlighting.
lader, SD kaart,nekriem, nieuw model koffer???? , X8R ontvanger.
kostprijs is dus ook hoger 229 €.
Kan dit verhaal een beetje kloppen???

Heb ondertussen over S-bus gelezen...Nu is de vraag kan je op deze S-bus ontvangers ook nog de gewone standaard ontvangers van Graupner en Robbe en Futaba hangen,dus op het klassieke systeem?????

Zo,ga nu naar de Airmeeth in Kleine Brogel...:p:D

Groeten
Skyhawk

Groeten
 
Kleine vergissing in de vorige post..:rolleyes:

Heb ondertussen over S-bus gelezen...Nu is de vraag kan je op deze S-bus ontvangers ook nog de gewone standaard Servo's van Graupner en Robbe en Futaba hangen,dus op het klassieke systeem?????
 
Sbus is een extra aansluiting op de ontvanger. Op de X8R kun je 8 normale( digitale) servo's aansluiten. Op de Sbus poort kun je speciale Sbus servo's aansluiten waarbij je meerdere servo's aan die ene poort kan hangen dmv splitters. Iedere servo kun je aan een kanaal toewijzen. Je kan er ook sbus decoders op aansluiten waar dan weer 4 normale servo's ingeplugd kunnen worden. Heb je bv een vleugel met 4 servo's dan kun je met één servo draad van de ontvanger Sbus naar de vleugel. In de vleugel leg je zo'n decoder en daar sluit je de servo's op aan. Geeft een zeer nette layout. Ook zijn er steeds meer flybarless systemen en flight controllers die Sbus als input accepteren. Over de Sbus poort komen 16 kanalen binnen.
 
Back
Top