springer Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Thijs Slotman, 23 okt 2013.

  1. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    jah. maar als mijn regelaar dan nog door een "te zware boot" overhit raakt heb ik nog niks
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je snapt het nog steeds niet hè?



    Ik heb 11 kg ballast nodig voordat de sleepboot juist op diepte ligt.
    Gelukkig is dat een accu, een benzine tank, een liter ketelwater, een halve liter vuilwater en de opbouw met schoorsteen en geen lood.

    Voor mijn vrachtschip meen ik dat er 6 kg nodig is voordat die op de geladen waterlijn ligt.
    Leeg vaar ik met dezelfde motor en regelaar als wanneer de boot zwaar is.



    Als er iemand zegt "je boot is te zwaar voor de motor en de regelaar" wordt daarmee bedoelt dat er een sterkere motor in moet en dus ook een sterkere regelaar.

    De motor en regelaar die je nu hebt zijn voor een inimini plastic bootje van misschien een halve kilo.
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als je goed leest kan je zien dat er hier meerdere experts zeggen dat het gewicht van je boot 0,niks te maken heeft met het doorbranden van je regelaar.

    Degene die jou dat verteld heeft dat het gewicht wel een rol speelt weet erg weinig van regelaars en motoren af en daar zou ik in de toekomst niet meer om advies gaan vragen!!

    In dit gaval gaat "zware" niet over gewicht, maar over belasting van de motor.
     
  4. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    het gaat mij er om dat jullie niet begrijpen dat ik m'n best er voor doe. tuurlijk willen jullie mij helpen
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Wij kunnen vanuit hier niet zien wat jij allemaal wel of niet doet, dat zul je toch echt zelf aan ons moeten vertellen ;)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waarom stel je dan hier de vragen en niet in die hoek?

    Hoe komt het dat die speedboothoekmensen in dit verslag geen adviezen geven?

    Leg nu niet de schuld bij iemand anders.
     
  7. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Thijsje zet een waterlijn op je romp van je boot. Op de hoogte die jij denkt nodig te hebben voor je boot.

    Zorg nu eerst voor een goeie uit leining van je schroefas met de motor.
    Dit moet heel soepel rond kunnen draaien. Draai dit soepel. Dan is het goed.

    Het beste is een wat zwardere regellaar aan te schafen tot 18v.

    En zet er dan ook gelijk een zekerring tussen. Dat scheelt je een hoop regellaars.

    Voor de rest probeer het goed te lezen wat deze ervaren scheeps mannen jou vertellen.
    Snapje iets niet vraag het dan.

    Gr willem
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het nu weer:
    Ga eens langs bij een ervaren modelbouwer met het juiste gereedschap!
    (zoals bijvoorbeeld een amperemeter)

    Kijk eens naar jouw woonplaats en de mijne.(hint, hint...)

    Dingen fout doen is niet erg. Zo zijn de meesten van ons begonnen. (Ik in ieder geval wél.) Dat kost klauwen met geld. En deze hobby is al duur genoeg.
    Als je nu tips en advies krijgt van een ervaren modelbouwer, heb je een aantal voordelen:
    a) het scheelt geld (bijvoorbeeld omdat je regelaars niet uitfikken)
    b) je boot gaat tenminste fatsoenlijk varen
    c) het zou zo maar kunnen zijn dat het nog gezellig wordt, omdat je samen een hobby deelt.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Wij kunnen op afstand niet bepalen bij welk gewicht je boot diep genoeg in het water ligt en stabiel genoeg. Dat is het enige wat telt bij het aanbrengen van ballast. Daarbij kijk je of roer en schroef ver genoeg onder water zitten. Je boot moet niet "op" het water liggen, als een moerasboot of een blok schuim, het is een sleper, en die moeten stevig "in het water" liggen. Let daarbij op hoe diep andere Springer Tugs op het water liggen, en vergelijk dat met jouw boot.

    Maar ten overvloede, je motor of ESC zal niet doorbranden omdat je een onsje meer of minder lood in je boot doet. Het enige wat gebeurt als je teveel ballast aanbrengt, is dat je boot zinkt. Als een motor te warm wordt, moet hij een te zware schroef rond draaien. Te grote diameter, te grote spoed (hoek van de bladen) etc. Als je regelaar in rook op gaat, dan kon deze niet de stroom leveren die de motor vroeg. Dat kan komen doordat de motor te zwaar werd belast, maar dan zou je moeten merken dat die ook heet wordt. Blijft de motor koud, maar fikt je ESC toch uit, dan is die ESC te licht bemeten voor die motor.
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Een duidelijkere hint qua hulp is er niet...

    Thijs, spreek eens een keer af met Roel, neem je springer tug mee en kijk er samen naar.

    En verder, het meeste is al gezegd.
    Op de tekening van de springer tug moet een waterlijn staan.
    Dat is de normale diepte ligging van de boot.
    Je moet de boot dan dusdanig met lood, of accu`s of beide, verzwaren om de boot op die waterlijn te krijgen als die in het water ligt.

    Een zware boot zal langzamer varen dan een lichte boot, ongeacht het type motor en schroef.
    Moet de "zware boot" sneller varen dan zal het vermogen omhoog moeten, zwaardere motor, grotere schroef.
    Zie het als fietsen, op vlak terrein hoef je niet zo hard te trappen om lekker vooruit te komen.
    Maar als je een helling op gaat moet je harder trappen om met dezelfde snelheid vooruit te komen.
    Als de helling nog steiler wordt raak je buiten adem want jou lichaam kan niet meer zoveel kracht geven om de snelheid vast te houden, oftewel, je brand op, vertaald: je regelaar fikt uit.
    Om dit tegen te gaan moet je dus lichter gaan trappen (kleinere versnelling = kleinere schroef) of veel trainen en sterker worden (grotere/sterkere motor).
    Maar groter/sterker betekend ook meer kracht op alles uitoefenen, dus ga je alles zwaarder belasten (meer amperes trekken).
    Als het materiaal het niet aankan breekt er iets van je fiets af (motor en-of regelaar branden door).

    Heb je al een beetje verstand van electriciteit ?
    Bijvoorbeeld "de wet van Ohm" , geeft niet als je dat niet weet, maar wel handig als je jezelf er een beetje in verdiept.
    Heel moeilijk is het niet:
    de spanning (volt) noemen we de letter U
    de stroom (ampere) noemen we A
    de weerstand (ook wel belasting genoemd) noemen we R
    De wet van (meneer)Ohm is U (spanning) = I(stroom) x R (weerstand)
    Met deze gegevens kun je stromen en spanningen en weerstand uitrekenen.
    Stel je hebt een akku van 12 volt, en je hebt een lampje met een weerstand van 2 ohm.
    Hoeveel stroom loopt er dan? U= IxR ofwel 12 volt gedeeld door 2 ohm = 6 ampere.
    Als dit lampje met 2 hele dunne draadjes aan de akku vast zou zitten worden deze draadje erg warm want er loopt een behoorlijke stroom.
    Zie de spanning als een lange buis die recht omhoog staat (zeg 12 meter).
    onderin zit een kraantje.
    Als de buis helemaal gevuld is met water is de spanning 12 meter aan water.
    Het kraantje is dicht dus de weerstand is maximaal, er komt geen druppel water uit.
    Dus loopt er ook geen stroom(pje) water uit.
    Als we de weerstand verlagen (kraantje open zetten) gaat er een straal water lopen (de stroom).
    Kun je dit een beetje volgen ?

    Als je dus een motor op een regelaar zet die heel veel stroom nodig heeft, en de regelaar kan dat niet geven dan zal deze de geest kunnen geven.
    Andersom, als de motor te erg wordt tegengehouden (te grote schroef) dan gaat de motor steeds meer stroom vragen om toch maar aan zijn werk toerental te komen, de regelaar kan zoveel stroom niet leveren en worst te warm en gaat uiteindelijk kapot.
     
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    bedankt iedereen :D desondanks ik wat boos werd. sorry daar voor ;-)

    roel is het de Salland bij apeldoorn?
    wie weet kan het wel idd
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Stuur maar een PB.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Woerden
    Dat geeft niet Thijs het is mij nu wat duidelijker wat er speelt. Nederlands is best een lastige taal want veel woorden kunnen voor meerdere zaken gebruikt worden en dan kan de betekenis wel eens onduidelijk zijn. Ik heb een Vietnamese collega gehad die met die zaken heel erg veel moeite had en zo soms iets totaal anders "begreep" dan wat wij bedoelde.

    In dit geval bedoelen wij dus nergens het gewicht van de boot of de motor of de regelaar wanneer wij spreken over "te zwaar". Wanneer ik schrijf dat "de belasting van de motor te zwaar is" bedoel ik daar mee dat de motor te veel werk moet verrichten. Dat kan komen doordat de schroef te groot is bijvoorbeeld. Je kan het vergelijken met een auto die je in de vierde versnelling hebt staan als je weg wilt rijden. De belasting van de motor is dan te zwaar en hij zal afslaan. Je zal de belasting moeten verlichten, kleiner maken, door naar een lagere versnelling te schakelen.
    Door een kleinere schroef te gebruiken of een schroef met bladen die een kleinere hoek hebben zal je de belasting van de motor verlichten, kleiner maken dus, zodat de motor minder stroom gaat gebruiken en de regelaar het veel makkelijker zal hebben.

    Maar ga eerst eens met Roel praten want in een persoonlijk gesprek kan je dit soort dingen veel makkelijker en sneller uitleggen en zelfs laten zien. Die boot zal gaan varen en je zal er ook dan plezier van hebben. Daar ben ik van overtuigd want je hebt ondertussen wel bewezen dat je doorzettingsvermogen hebt. Dat is een eigenschap die je als modelbouwer nodig hebt want dit soort dingen komen veel vaker voor. En zal ik je eens een geheimpje verklappen? Het overkomt mij ook nog! Ik zit nu ook met een probleempje waar ik nog geen oplossing voor heb. Maar die zal ik vinden! Het kan alleen nog wel even duren. ;)
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is precies wat ik twee pagina's geleden probeerde duidelijk te maken ;-)
    Ik hoop van harte dat je snel een afspraak met Roel kan maken, volgens mij gaat dat veeeeeeel onduidelijkheden ophelderen.
     
  15. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik hoop dat mijn vader en ik naar roel gaan

    maar als ik het zo lees: de schroef is te groot? omdat de boot aardig zwaar is?

    kortom: de combinatie van een grote schroef en een zware boot is niet goed?
    ik hoop dat ik jullie nu goed begrepen heb
     
  16. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Eigenlijk maakt het(voor de boot) niet uit hoe groot en schroef is, als de motor hem te zwaar vind, gaat hij 'zweten'
    Er wordt weleens gezegd: als een varken zweet gaat hij dood.
    Dat gebeurd dus ook met jouw motor.

    Heb je niet die kleinere schroeven liggen welke je er eerst onder had liggen?
     
  17. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik heb er nu een 24 mm. maar kleiner heb ik niet. voordat al die regelaar doorgebrand waren had ik een 43 mm geloof ik
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Thijs, stop nu eens met jezelf blindstaren op het woord "zwaar".
    Zwaar gaat niet over gewicht, maar zwaar gaat over het vermogen van je motor.

    Ik vergelijk:
    De Fiat Panda van mijn vrouw heeft een motortje van 800 cc.
    Da's een vrij "lichte" motor. (weinig vermogen)

    Mijn Mazda 6 heeft een motor van 2000 cc.
    Da's een vrij "zware" motor. (veel vermogen)

    Zo werkt dat ook met een modelboot.
    In mijn Müritz (Duitz kajuitjachtje) ligt een klein, lief motortje met weinig vermogen. Op volle kracht vraagt dit motortje 0,8 ampere. Met een 4.500 mAh accu kan ik met de Müritz 5 uren varen.

    In een ander schip (een Torpedoschnellboot) liggen 3 beesten van motoren om het ding de snelheid te geven die bij zo'n schip hoort. Die vragen samen op volle kracht zo'n 15 ampere. Met dezelfde accu kan ik met deze boot 15 minuten varen.

    "Licht" of "zwaar" gaat dus niet over gewicht, maar over vermogen.
     
  19. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Fout, de combinatie losse motor + grote schroef is niet goed.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.366
    Locatie:
    Woerden
    Wat schreef ik nu Thijs? Vergeet nu eindelijk dat gewicht eens. Het gewicht van wat dan ook heeft niets te maken met de problemen.
    De schroef vormt een te grote (te "zware") belasting van de motor. Je moet dus of een grotere motor gaan gebruiken als je toch die grote schroef wilt gebruiken. Of je moet een kleinere schroef gebruiken als je die motor wilt blijven gebruiken.
    Als je de zelfde motor en schroef in een bootje van 500 gram zou zetten zou die motor nog steeds te veel stroom gebruiken waardoor de regelaar en eventueel ook de motor kapot kunnen gaan.
    Nogmaals het gewicht van de boot speelt geen directe rol in deze.
     

Deel Deze Pagina