6mm Eurofighter

Hallo,

Na een tijdje te vliegen met een hawksky heb ik besloten zelf een vliegtuig te bouwen.

Mijn oog viel op de eurofighter gemaakt van 6mm depron.

Alles goed gegaan zoals het beschreven staat op het net , enkel heb ik nu een probleem met de servo's / elevons.

Het filmpje spreekt boekdelen denk ik.

Wat zou een oplossing kunnen zijn?
Te dunne servo "staaf"?
Teveel spanning op de elevons? Deze zijn gewoon met plakband bevestigd.

Alvast bedankt!

Hier is het filmpje: [media=youtube]u4AOJWN1NkI[/media]

Groetjes Dirk


full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Voortmans,

Een tweevoudig probleem! Ik denk inderdaad dat de drijfstangen veel te dun zijn voor deze toepassing, een stapje dikker kan geen kwaad.

Daarnaast denk ik dat de busmontage op het heuveltje van je roervlakken te stroef loopt. Dit is vaak het geval bij dit soort constructies. Voor de duidelijkheid, die behoort te kunnen draaien! In je video is duidelijk te zien dat de busjes met schroefjes in een vaste oriëntatie blijven staan - dat is niet gewenst en forceert je drijfstang krom te gaan staan.

Leuk ding overigens, benieuwd naar de maiden videos ;)
 
Perfect! Het losdraaien van de busmontage heeft al heel veel geholpen!

Nu zit ik met nog een vraag; Ik heb de mix op elevon gezet in mijn DX6i. Is het dan normaal dat ik pas maximale verandering zie in de elevons als ik die naar een hoek stuur, dus niet enkel naar links sturen, maar echt naar de linker boven hoek van de zender. (Als dit duidelijk is?)

Bedankt!!
 
Perfect! Het losdraaien van de busmontage heeft al heel veel geholpen!

Nu zit ik met nog een vraag; Ik heb de mix op elevon gezet in mijn DX6i. Is het dan normaal dat ik pas maximale verandering zie in de elevons als ik die naar een hoek stuur, dus niet enkel naar links sturen, maar echt naar de linker boven hoek van de zender. (Als dit duidelijk is?)

Bedankt!!

Bij het gebruik van de elevon optie in de DX6i zie je inderdaad dat je pas volle uitslag ziet als je zowel vol hoogte als richtingsroer geeft, dit zorgt ervoor dat je bij vol richtingsroer nog ruimte hebt voor hoogte correcties.

Bij mijn weten doen vrijwel alle zenders dit. De DX8 limiteert het op 75% maar zet de maximale servo uitslag op 150%, de DX6i dus op 50% met een maximale uitslag van 100%. Hoe non-spektrum zenders hier mee omgaan weet ik niet.

Als je dit liever wilt ontwijken kun je de standaard elevon mixer (onder setup list, wing tail mix) uitschakelen en Mix 1 en Mix 2 gebruiken.

Mix 1 is dan:
Elev -> Rudd

Mix 2 is dan:
Rudd -> Elev

Dan heb je volle roer uitslag bij enkel vol richting of hoogteroer.

Je kunt dit op een aantal manieren aanpakken, handleiding erbij en proberen :)

Ik zie overigens dat je ook nog een los richtingsroer hebt? Of lijkt dat maar zo, lastig te zien op de foto. In dat geval wil je misschien elevon en aileron mixen in plaats van elevon en rudder.
 
Je zou ook dit soort roerheuveltjes kunnen gebruiken:
Blizzard40.jpg


Die kun je in alle rust erg soepel laten lopen zonder het risico te lopen dat het tijdens de vlucht los laat. Het busje zit hier ingesloten tussen 2 stukjes nylon.
 
Je hoort de volledige uitslag op de elevons ook alleen maar te hebben bij volle uitslag hoogteroerstick en volle uitslag rolroeren. Het zijn 2 afzonderlijke functies die op hetzelfde roer, en dus dezelfde servo van toepassing zijn.

Als je bij vol hoogteroer trekken al volledige uitslag van je elevon servo hebt, dan krijg je er binnen het bereik van die servo geen rolbeweging meer bij. Volgens mij is de verhouding max. travel rolroer / max. travel hoogteroer altijd 50 % / 50 % van het totale bereik van de elevon servo.
 
Als je bij vol hoogteroer trekken al volledige uitslag van je elevon servo hebt, dan krijg je er binnen het bereik van die servo geen rolbeweging meer bij

Ik begin het te snappen! Ik ga hem op deze mix laten staan!

Normaal moet hij redelijk stabiel vliegen dus hoop niet dat hij meteen de grond in gaat voordat ik leer werken met de mix setting :p

Je zou ook dit soort roerheuveltjes kunnen gebruiken:

Misschien dat ik ook een "Z" plooi aan de servo kant, dan kan die al niet meer loskomen.

Ik zie overigens dat je ook nog een los richtingsroer hebt
Nope, dat is enkel op de sticker :rolleyes:

Bedankt voor de hulp!
 
Je hoort de volledige uitslag op de elevons ook alleen maar te hebben bij volle uitslag hoogteroerstick en volle uitslag rolroeren. Het zijn 2 afzonderlijke functies die op hetzelfde roer, en dus dezelfde servo van toepassing zijn.

Als je bij vol hoogteroer trekken al volledige uitslag van je elevon servo hebt, dan krijg je er binnen het bereik van die servo geen rolbeweging meer bij. Volgens mij is de verhouding max. travel rolroer / max. travel hoogteroer altijd 50 % / 50 % van het totale bereik van de elevon servo.
Niet volledig akkoord. Stel je geeft vol up, servo's sturen 100% up en dan doe je links rol: enkel rechtse servo laten zakken tot bvb 50%, linkse blijft 100%..

Is een andere filosofie die bij gecombineerde up en rol hetzelfde resultaat geeft.
 
Back
Top