jouw 10 m/sec bij 200 Watt en 18 meter bij vol vermogen
Ik schreef 10 m/s bij 50-75 W en 18 m/s bij 200 W en 25 m/s bij 500 W, maar die 18 m/s blijkt mogelijk beter in de richting, zie hieronder.
Ik heb nog wat zitten analyseren en rekenen gisterenavond voor een F5J voorbeeld.
Bij een gegeven aandrijving (accu-regelaar-motor-prop) en vliegtuig zijn er optima voor diverse gasstanden, lees vermogens.
Ik heb hierbij op basis van eigenschappen van je 16 x 8.5 smal en je aangegeven vermogens samen met typische daaleigenschappen van een bijbehorende F5J wat rekenwerk in een plaatje gezet.
Je ziet hier in rood in feite het rendement van een 16 x 8.5 maal een asvermogen van 400W (=500W x 80%) gedeeld door de massa x g. Dit is de ideale stijgsnelheid. Alles uitgezet tegen vliegsnelheid.
Het motorvermogen is ter vereenvoudiging constant verondersteld, deze vereenvoudiging mag zeker tot het punt van maximum rendement, daarboven neemt het door de prop opgenomen vermogen met stijgende vliegsnelheid wel merkbaar af.
Wat je ziet is dat het propeller rendement maximaal is bij ongeveer 22 m/s.
Maar de weerstand van het model neemt (inderdaad Tim) toe bij hogere snelheid, maar wanneer we de daalsnelheid in de zelfde grafiek uitzetten in het groen kunnen we dat meenemen.
Door nu de daalsnelheid af te trekken van de ideale stijgsnelheid krijgen we de werkelijke stijgsnelheid. Deze is paars in de grafiek.
We zien hier een breder maximum bij een wat lagere vlieg snelheid. Tussen 15 en 22 m/s zitten we redelijk dicht bij het optimum.
Voor het lagere vermogen zijn de zelfde lijnen berekend en dan gestippeld weergegeven.
Door het lagere propeller toerental liggen de snelheden lager en komen de vliegsnelheden voor maximale ideale stijgsnelheid en die van minimale daalsnelheid beter overeen. Dus we vliegen dan het liefst rond de 10 m/s in dit voorbeeld.
Let op:
De waarden zijn inschattingen voor deze componenten, gebaseerd op ervaring, aerodynamisch onderzoek en metingen aan vergelijkbare componenten.
Voor iedere F5J kunnen de exacte getallen wat afwijken.
De grafiek van minimale daalsnelheid is mogelijk gebaseerd op een hogere vleugelbelasting dan van een lichte F5J.
Wanneer ik wat meer info heb over de componenten kan ik exacter berekenen, de optimale vliegsnelheden zullen niet erg veel veranderen en zoals je schreef is het niet makkelijk deze exact te vliegen. Omdat de optima niet erg scherp zijn, is dat ook niet zo erg.
Rick