Lipo's

Juun,

De IR waarden zelf betekenen weinig... Ze vertellen eigenlijk niets over de toestand van het pack en wanneer een pack een lagere of hogere IR heeft betekent dat niet automatisch dat zulk een pack meer of minder vermogen aflevert. Alleen door deze waarde te volgen kun je kwaliteitsconclusies aan dat specifieke pack vastknopen.
E.e.a. heeft te maken met de meetmethode die relatief erg moeilijk is (er wordt niet voor niets altijd gezegd dezelfde apparatuur te gebruiken) en met de externe kondities. (temp o.a.)

Dat is één reden waarom ik op een andere manier ben gaan meten.
 
De IR waarden zelf betekenen weinig...

Dat weet ik, en daarom besloot ik ook met een opmerking over het gebruik in de praktijk van de Nanotechs. Ook lijken ze redelijk duurzaam (althans het type dat ik gebruik), i.t.t. hetgeen nogal eens beweerd wordt.

Ik gaf de meetgegevens omdat ze aardig in lijn liggen met jouw metingen, en er een verouderingseffect zichtbaar is t.o.v. het nieuwe pakket.
 
Dat van de NT's was ook mijn ervaring. De duurzaamheid bedoel ik.
Alleen laten de capaciteitsmetingen zien dat de NT's toch wel serieus achterblijven.
Wat dit betekent voor de duurzaamheid van de andere packs vertel ik je vlgd. jaar wel ;)
 
Ik vraag me af bij welke stroom die Ri gemeten wordt.
Misschien is het mogelijk een stroommeter tussen de (dikke) + en de - te hangen tijdens deze meting? Mogelijk wordt een "constante belasting" van bijvoorbeeld 1 Ampere gebruikt om het uitlezen op de display te vergemakkelijken.
 
de metingen

Nog 2 merken heb ik de voorbije dagen gemeten. En wel de WELLPOWER SE 1000 mah/11,1V 45/80C en de Gens Ace 800mAh 11.1V 40C.
De resultaten staan hier:
Foto800-87GPYOJI.jpg


Het lijkt mij vrij duidelijk welk pack het meest geschikt is voor gebruik in F5J :D
En ik ben er best wel blij mee dat dit verschil zo duidelijk naar voren komt.
Dan was, al dat werk, niet voor niets :cool:
note: alle metingen zijn gedaan bij packs, voorverwarmd tot 40 graden Celsius!!

Dit verhaal hier lezend verklaart misschien het goed presteren van de de SLS packs :SLS-Magnum V2 - Elektromodellflug Infos Dit ondanks het feit dat ik ook niet alle verhalen geloof die de ene duitser over de andere schrijft :rolleyes:

Ook nog een opmerking over de GensAce packs. Deze packs zijn, gezien de lage inwendige weerstand, vlgs mij van goede kwaliteit, echter niet bij hoge belastingen. Dit bleek ook uit mijn metingen. Bij de lage vermogens hielden de GensAce packs goed de spanning vast. Bij hoge vermogens klapten ze snel in.

En ik zal het nog maar eens een keer hier aanhalen; zijn er, of hebben jullie packs die jullie graag gemeten zouden zien, stuur ze maar op. Ik meet ze wel :) Zelf stop ik nu met deze aktie. Ik heb een resultaat en er zit nu wel genoeg eigen geld en tijd in ;)
 
Laatst bewerkt:
Arno,
De conclusie dat het pack met de hoogste spanning 'de beste' is deel ik niet perse.
Natuurlijk geeft het pack met de hoogste spanning het meeste vermogen op een motor/prop combinatie, maar is dat nu echt relevant? Een nog hoger vermogen kun je bereiken door een grotere prop te plaatsen, als je motor dat kan hebben.
Het kan zelfs zo zijn, dat als je motor/prop op de limiet zit met een pack met een wat lagere gemiddelde spanning, je de motor zult oververhitten bij een pack wat een hoge spanning heeft. De spanning van een pack, die hier als graadmeter gehanteerd wordt, is weliswaar relatief gemakkelijk te meten, maar niet perse een indicatie van wat 'het beste' is.

Voor F5J lijken mij twee parameters belangrijk; het gewicht en de levensduur. Het gewicht om je totale vlieggewicht te miniseren en de levensduur om de kosten beperkt te houden.

Groetjes,
Gerben
 
De conclusie dat het pack met de hoogste spanning 'de beste' is deel ik niet perse.
Natuurlijk geeft het pack met de hoogste spanning het meeste vermogen op een motor/prop combinatie, maar is dat nu echt relevant? Een nog hoger vermogen kun je bereiken door een grotere prop te plaatsen, als je motor dat kan hebben.

Ik wilde simpelweg weten welke (klein) lipo pack het meeste vermogen aflevert. Dit vlgs de eerder genoemde parameter (8 sec. op 30%, 14sec. op 10% en het restant op vol vermogen)
Hier is bij de gebruikte motor/prop kombinatie dit resultaat uitgekomen.

Of deze motor prop kombinatie ook het beste resultaat geeft tijdens het vliegen weet ik nu nog niet. Dat wordt een nieuw testprogramma voor vlgd. jaar.
 
Laatst bewerkt:
Arno, ik begrijp je gedachtengang, maar probeer er wat perspectief aan te geven. Een lipo met de hoogste spanning hoeft niet perse 'het beste' te zijn voor iemands aandrijving. Ik begrijp wat je probeert te bereiken qua starttaktiek binnen de mogelijkheden die het F5J reglement mogelijk maakt. Ik krijg alleen het gevoel dat een belangrijke variabele (afmetingen van de prop) voor het gemak uit het plaatje gehaald is en nu de gemiddelde spanning van de lipo als primaire maatstaf gehanteerd wordt.

'Het meeste vermogen' bereik je door een grotere prop te plaatsen, net zo groot tot je motor op zijn thermische grens komt. De thermische beperkingen van je motor bepalen het maximale vermogen wat je uit je motor kunt halen. Tuurlijk speelt de spanning van de lipo mee in dit plaatje, maar in verhouding tot de effecten van een andere propellor is dat maar klein.

Gerben
 
'Het meeste vermogen' bereik je door een grotere prop te plaatsen, net zo groot tot je motor op zijn thermische grens komt. De thermische beperkingen van je motor bepalen het maximale vermogen wat je uit je motor kunt halen. Tuurlijk speelt de spanning van de lipo mee in dit plaatje, maar in verhouding tot de effecten van een andere propellor is dat maar klein.

Gerben

Dit zijn de motordata:
Technische Daten (Motor mit Getriebe):
Gewicht 99 Gramm
Länge 70 mm
Durchmesser 22 mm
Lochkreisdurchmesser 17mm
Wellendurchmesser 5 mm
Eingangsleistung ca. 430 – 520 W
Zwei Varianten für 3s oder 4s Lipos
Empfohlener Propeller: RF 16×8/ 16×8,5*
1000 bis maximal 1300 mAh Akku

Bij een "verse" en goede lipo kom ik met piekvermogen aan die 520 Watt. Op dat maximale vermogen zou ik de motor echt geen 30 sekonden durven laten lopen want na 8 sekonden op vol vermogen wordt het dingetje al lekker warm.
Het spelen met propellers zal dan ook redelijk begrenst blijven en elke andere prop die ik wil proberen zal dan ook eerst gemeten worden (voltage en amps)
 
Meten is weten. Houdt voor de temperatuur een maximum aan van 80 graden (gemeten direct op het motorhuis, tijdens de vlucht). Bij de F5B motoren zie je de max temperatuur ongeveer 1 minuut na de laatste stijgvlucht, met een iets lichtere F5J motor is dat waarschijnlijk iets korter.

Dat maximale vermogen zul je geen 30seconden gebruiken, want dan zit je op 400+mtr.
Voor een stukje verhouding: F5B motoren van 350gram lopen ongeveer 25seconden op 5kw+ en worden dan rond de 70 graden (verdeeld over 11 stijgvluchten in 200seconden).
Nu zal bij de F5J motor de gearbox verhoudingsgewijs meer gewicht hebben en dus de motor zelf wat minder. Maar zolang je volgas tijd beperkt is tot een max 8sec zou je waarschijnlijk nog wel een stukje hoger dan die 520W kunnen gaan. Of je het echt nodig hebt?? Het wordt iig lastiger beheersbaar...

Gerben
 
Maar zolang je volgas tijd beperkt is tot een max 8sec zou je waarschijnlijk nog wel een stukje hoger dan die 520W kunnen gaan. Of je het echt nodig hebt?? Het wordt iig lastiger beheersbaar...

Gerben
Het is natuurlijk helemaal de vraag of en hoe lang je meer als 520 W uit een 800 mah pack kunt halen. Met de aanbevolen 16x8,5 smal redt je dit ook maar een seconde of twee, drie. En dit alleen nog maar met de "goede" Lipo's. Ik kan me voorstellen dat met een 1300mah (SLS) lipo je dit langer kunt volhouden, (en dan begint het motor temp vraagstuk te spelen), maar dit heb je niet nodig.
Ik reken er mee (hoop:rolleyes:) dat je met 500watt plus een stijgsnelheid tussen de 10 en 15 meter/sekonde kunt halen. En dat 8 sekonden lang moet je minimaal 100 hoogte meters opleveren. Tel daarbij iets tussen de 50 en 100 meter uit de eerste, 22 sekonden durende, "zoek fase", dan moet je toch wel hoog genoeg zitten. En als je vanaf die hoogte geen belletje kunt vinden ..............

Maar alle data bekijkend lijkt het er veel op dat de propeller die ik nu gebruikt het maximale is, waarmee je deze motor moet belasten. Zeker wanneer zal blijken dat een 800 mah pack te licht zal zijn en ik een groter pack moet gaan inzetten om het zwp van de kist goed te krijgen.
 
Voor F5j is rendement van de aandrijving van ondergeschikt belang, zeker in vergelijking met F5b. Ik probeer voor een kleinere prop te gaan die dan minder weerstand oplevert in de eigenlijke vlucht. Dat ik dan maar half zo snel stijg met dezelfde input is niet zo erg. Voor de manier waarop Arno zijn stijgvlucht beheert, met het minimale gewicht dat hij nastreeft , zit hij in de goede richting. Van zodra hij ballast nodig heeft maakt het weinig verschil. Hij mag zeker geen zwaardere lipo of grotere prop gebruiken of zijn motortje zal het inderdaad snel begeven.
 
Hallo,
interessant draadje , heb de nieuwe Xplorer2 3800mm span besteld en hoop deze in maar t binnen te krijgen .
Ben ook al een tijdje bezig geweest voor een accu en was er voor mezelf uit nl. deze
SLS APL MAGNUM 1000mAh 3S1P 11,1V 35C/70C - Lipo Modellbau Akkus bei Stefansliposhop online kaufen

in combinatie met deze motor.
https://shop.afterbuy.de/public/cat...e6c-4149-8934-7f380577fb2d&productid=49330579
had een andere motor uitgezocht ( ook goedkoper) maar omdat ze die niet konden leveren boden ze me deze aan zonder bijbetaling .
Bovengenoemde combinatie lijkt me voor mij prima , daar ik geen wedstrijd zwever ben . gr. Joop
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
interessant draadje , heb de nieuwe Xplorer2 1800mm span besteld en hoop deze in maar t binnen te krijgen .
Ben ook al een tijdje bezig geweest voor een accu en was er voor mezelf uit nl. deze
SLS APL MAGNUM 1000mAh 3S1P 11,1V 35C/70C - Lipo Modellbau Akkus bei Stefansliposhop online kaufen

Dat is de verkeerde SLS; ik zou voor deze gaan :SLS APL MAGNUM 1000mAh 3S1P 11,1V 45C/90C - Lipo Modellbau Akkus bei Stefansliposhop online kaufen
Die paar euri maken het verschil ook niet en vergeet niet je lipo's voorverwarmd te gebruiken !
 
Ha ha , wat een type foutje al teweeg kan brengen.
Heb het een paar keer moeten lezen voor het kwartje viel ,
zal er een plaatje bij doen alle misverstanden weg. Maar allemaal bedankt , met name de tip voor de Lipo,
vr.gr,
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
SLS lipo's nog een keer

Nu de nieuwe kist klaar is bleek dat de 3s800/850 packs met een gewicht van 75 tot 80 gram net te licht zijn. Het zwp ligt daarmee op de achterste grens.
In deze was het logisch te wisselen naar de één maat grotere lipo's van natuurlijk SLS. SLS APL MAGNUM 1000mAh 3S1P 11,1V 45C/90C - Lipo Modellbau Akkus bei Stefansliposhop online kaufen
Jammer genoeg wegen deze geen 100 gram zoals aangegeven op de site maar slecht 91 met de kabeltjes op de juiste lengte. Moet er misschien toch nog een stukje plumbum bij, maar daarvoor moet er eerst gevlogen worden :cool:
Metingen vlgs mijn eigen procedé gaven een energie waarde (6705) die 2,2% boven die van de 800 packs ligt. Alles meer dan ok dus.
Zeker wanneer je weet dat SLS meeleest en mij een aantal 1000ma packs free of charge toegestuurd heeft :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top