Power Distribution Board kiezen

Hoi,

Ik heb een HEX met
Turnigy D3536/8 motor
HK 50A SBEC 4A ESC
LIPO 4S 8000mAh

Als power Distribution iets van HobbyKing. Daar ben ik niet tevreden mee.
Ik heb het idee dat dit ding als een soort flessenhals werkt, niet voldoende stroom naar de motoren door laat. Ik zie op dit forum dat er meer mensen last hebben van die verschijnsel.
Dus wil ik naar iets anders. Ik kan kiezen voor link, lijkt mij een prima produkt maar ook wel aan de prijs.

Heeft iemand misschien ervaring met een self-made distributie "ding" ?? Bijvoorbeeld zoals [URL="
[/URL]
Of mogelijk een andere suggestie voor een kant en klaar Power Distribution Board ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pdb

Allemaal troep van hobbyking :-) maar waarom denk je dat je pdb als flessenhals werkt. Heb je wel eens gemeten???
Anders gewoon gelijk voor een Gryphon PDB gaan. 260 A continu, zekerheid voor alles.
Btw: heb je al eens gevlogen met dat ding?
 
Natuurlijk heb gevlogen. Gistermiddag nog in de wind.
Prima stabiel. Maar ik kom, lijkt wel, vermogen te kort.
Meten is natuurlijk wel het beste maar wel een karwei om alles op vol vermogen te draaien en dan meten. Meten als er geen props op zitten heeft niet zoveel zin, er wordt dan weinig vermogen gevraagd.
Ik heb dat distributie bordje bekeken maar ziet er niet best uit.
 
Als het verlies zo hoog is dat je vermogen te kort komt en de oorzaak is het distributieboard, dan moet een temperatuursverhoging van het board te voelen zijn.

Een te kort aan vermogen kan vele oorzaken hebben...
 
Sorry, maar dat distributie bordje zit helemaal weggebouwd kan ik zomaar bij.
Maar is werd er verdacht op door dat mijn Batterij protection bijna direct gaat knipperen als ik ga vliegen. Accu was net helemaal geladen.
Instelling zijn First level loaded 14.3V
Second level Loaded 32.4V

Na nog geen 6 minuten ging hij als een dwaas kipperen, dus snel naar de grond.
Accu gemeten was 14,6 Volt. Met een echte Fluke.
Dus ik vond het maar vreemd.

edit: of mijn accu is gaar....
 
Je vervangt toch geen componenten als je niet zeker weet dat die de problemen veroorzaken.
 
Snap zowiezo niet dat je aan een goed werkend systeem twijfelt.....als iets werkt niet meer aan zitten mijn tbs vliegt ook korter met de kou, anders je batterij (heeft een gerespecteerd forum lid ooit tegen me gezegd) in je auto op temperatuur laten liggen tot je gaat vliegen of in je zak houden. Pdb zal wel niets mee zijn geeft alleen maar stroom door en kan volgens mij in princiepe niet afknijpen. De draden daar in tegen wel maar die zijn dik zat. ff andere lipo proberen anders je voltage orotection uit zetten en een volle accu meten en dan 6 min vliegen enndan weer meten.
 
Je kan kijken of je je pdb iets toegankelijk kan krijgen om zo desnoods met je pink ( of je moet een vinger hebben die kleiner is ) te kunnen voelen of het heet wordt. Maar PAS OP, als het te heet wordt loop je kans je pink oid te verbranden.
 
Elke geleider, dus ook een PDB heeft weerstand. Daardoor zal er altijd een beetje verlies in optreden. Het gaat er om of dit verlies acceptabel is.
 
Je vervangt toch geen componenten als je niet zeker weet dat die de problemen veroorzaken.

Nee dat zal ik niet doen. Daarom maakt ik liever iets zelf.
Mogelijk heeft iemand een leuk ontwerp.
Ik heb zelf ooit elektronica gestudeerd. Dus ik weet hoe een correcte soldering er uit dient te zien. Maar is zie dat zelfs mijn accu beroerd gesoldeerd is, te snel gesoldeerd is niet warm genoeg geweest.
En zulke zaken zie ik in mijn Hex ook. Pruts werk althans naar mijn norm.
Ga het wel eens helemaal uit elkaar halen, maar eerst maar eens lekker vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Elke geleider, dus ook een PDB heeft weerstand. Daardoor zal er altijd een beetje verlies in optreden. Het gaat er om of dit verlies acceptabel is.
Wat zal vogens jou een aanvaardbare waarde (verlies) zijn.
Ik wil zulke zaken altijd bepalen voor ik ga meten, anders ga ik mogelijk een beetje marchanderen.
 
Ik denk toch dat het een combinatie van slechte lipo is en de kou

Slecht zou kunnen. Koud daar twijfel ik .
Hij was net geladen en had een paar dagen binnen gestaan.
En met de auto naar de plaats waar ik vlieg is 1,5 min. Ik zou kunnen lopen maar ik kan niet alles dragen...
 
Ik zou het risicio niet nemen om er nog mee te vliegen als het allemaal zo slecht is. Zal je zien dat hij neerstort door al die slechte solderingen.
Ik zou het wel weten, ALLES direct uit elkaar en helemaal naar jou normen weer gaan opbouwen.
Suc6.
 
Wat zal vogens jou een aanvaardbare waarde (verlies) zijn.
Ik wil zulke zaken altijd bepalen voor ik ga meten, anders ga ik mogelijk een beetje marchanderen.

Hooguit enige tienden van een volt.

Voor een van mijn toestellen met een motor die 40 ampère verbruikt gebruik ik ca. 20 cm kabel met een doorsnede van 4 mm2 tussen Lipo en ESC. Aansluitkabels van ESC en Li-Po meegeteld. Twee maal (voor plus en min) is 40 cm kabel.

Per kabel is er een berekend verlies van 0.15 volt. Bij 5 Li-Po cellen (18.5 volt) is dit verwaarloosbaar. Minder dan 2%.
 
Das lekker dan zeg...

Idd alles uit elkaar, die apkruijt weet wel waar die over praat zo te horen.
Vorige eigenaar ... Das een ander verhaal zo te lezen.
 
Back
Top