Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat er maar 1 keurmeester uberhaupt is vind ik al raar.

    dan is mijn mening nog veel sterker geworden.

    1 kerel die zijn eigen ideen op de regels kan loslaten in een keuring.

    meer monopoly kan je niet creëren. ..
     
  2. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Er zijn meer keurmeesters. Van een andere instantie. Die zijn minder ervaren op het gebied van kleine en zelfbouw rpas systemen dan de persoon waar blikvanboven het over heeft.
    En deze persoon handelt serieus en zo objectief mogelijk, maar is gebonden aan de onzinnige regels van de ilt.
    De ilt blijft het probleem. Die begrijpen er helemaal niets van maar hebben het wel voor het zeggen.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    Ik twijfel er ook zeker niet aan dat hij serieus met zaken omspringt, ik neem aan dat je niet zomaar benoemd word.

    vind het wel vreemd dat hij dan de regels en zijn visie dus met elkasr kan combineren zonder ze keihard te toetsen aan regels.

    dat er dus (schijnbaar) wel meerdere keurinstanties zijn met meerdere keurmeesters is helemaal frapant.

    dan is het dus zeer zeker mogelijk dat je bij de een een "nee sorry" krijgt en bij de ander een thumbs up.


    vind ik persoonlijk raar, zeker bij instanties waar het eigenlijk vooral om veiligheid draait.
     
  4. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Waarom zou het verplicht moeten zijn dat de piloten óók een compleet technisch inzicht hebben van het materieel (want dat is het).

    Wat voegt dat toe aan de veiligheid? Als er iets mis is en hij komt naar beneden zal dat hoe dan ook wel gebeuren. Kennis van fijne elektronica of niet.


    Dat het erg veel toevoegd om wel dit soort kennis te hebben binnen een bedrijf is duidelijk, maar het is onlogisch dat piloten dit ook behoren te kennen.


    Om een autorijbewijs te behalen is er ook geen technisch inzicht nodig. (bandje wisselen en olie peilen is in mijn opinie niet technisch maar daar valt nog over te twisten)
    Tevens is autorijden gevaarlijker voor de bestuurder en omgangers.
     
  5. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Euh, een piloot moet toch best veel kennis van techniek hebben. Misschien doet hij er niets mee maar het is wel de basis. Lijkt mij niet meer dan logisch.
     
  6. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Want? Argumenten?

    Ik dacht dat men hier niet was van vrij te interpreteren zaken.

    Handig; wellicht. Noodzakelijk? Denk 't niet.

    Tevens zeg ik heel expliciet een compleet technisch inzicht.
     
  7. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112
    als het al naar beneden komt is het inderdaad te laat... maar een belangrijke reden waarom er bij luchtvaartexamens (PPL/CPL) technische vakken zijn is dat de piloot bij de dagelijkse (oftewel A) inspectie vakkundig genoeg is om te kunnen vaststellen dat een luchtvaartuig in orde is. Je moet gewoon in staat zijn de "walkaround" en pre-start checklist alsmede de "run-up" van de motor en de overige systemen uit te voeren....

    de technische vakken zijn meestal niet van diepgaande aard als die voor erkende technicus maar het gaat er om dat je weet waar je naar kijkt en dat je begrijpt waarom en hoe je kan herkennen als het niet goed is.

    Een RPAS piloot is een luchtvarende, en zijn UAS is een luchtvaartuig. Het volgt dan ook logischerwijs dat normen vergelijkbaar zijn met bemande luchtvaart, Des te meer dat een RPAS piloot erg afhankelijk is van de techniek aan boord voor de instrumentweergave alsmede beeldtransmissie.
     
  8. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    De RPAS controleren op luchtvaardigheid aan de hand van een checklist(zitten de boutjes vast, zitten de props vast etc etc etc) zie ik niet als "compleet technisch inzicht".

    Immers controleer je van te voren of een project uberhaupt uitvoerbaar is en of je apparatuur in goede staat is.
    Dat zou los moeten staan van de fijne technische werking van het apparaat. Kennis welke in het veld veelal toch niet te gebruiken is voordat het kwaad al is geschiet.

    Maar als de generieke stelling hier is dat pre flight checks vallen onder compleet technisch inzicht heb ik mijn twijfels over het technisch inzicht van de zogeheten techneuten hier.
     
  9. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Dan gaan we toch niets meer keuren, want tja als het valt valt het toch. Ik heb nergens gezegd dat een pre flight check kennis van techniek vereist. Maar het is wel het moment waar je een mogelijk probleem nog kunt opmerking voordat het echt te laat is. En zonder kennis heb je dan niets want je weet totaal niet waar je op moet letten.

    Daarbij is de piloot de man achter de zender, niet Sjaak die op kantoor zit en wel over de benodigde kennis beschikt.
     
  10. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    Sjaak op kantoor met uitvoerige kennis over fijne elektronica kan zelf ook een piloot zijn. Of niet.

    Doet er eigenlijk niet toe. Want ook al is Sjaak bij elke project buiten in het veld met de piloten komt 'ie hoe dan ook nog steeds naar beneden wanneer de speed controller er mee uit schijt.

    Dat piloten basis kennis behoren te hebben over het apparaat en weten wat vast moet zitten en ook zorgen dat dit gecontroleerd wordt is noodzaak. Maar in mijn optiek valt dit toch echt onder een pre flight check. Dus dit vereist een klein beetje technisch inzicht. Waarschijnlijk net zoveel inzicht om de auto te besturen waarmee je op de locatie aankomt.

    Maar om dat te betitlen als compleet technisch inzicht is van den zotte.
     
  11. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    En hoe moeilijk is dat dan? De machines waar we het over hebben is echt geen rocket science. Lijkt me geen probleem voor de meeste.
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    IDCA Interpretatie...

    All,
    weer even terug naar de mogelijkheid om de RPAS in te mogen zetten terwijl hij wellicht deels afwijkt van de gestelde eisen.

    Collega Henk Ottens omschrijft het als volgt:
    Lang verhaal kort,
    er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
    Waar het om gaat is dat je dus aannemelijk moet maken dat je systeem veilig kan worden ingezet. Wijk je af van 1 van de eisen dan dien je aan te tonen waarom dat binnen jouw systemen geen beperking oplevert qua veiligheid binnen jouw inzet.

    Zelf werk ik met DJI Systemen.
    De DJI Inspire 1, s900 en s1000 worden geaccepteerd mits juist gebouwd en met de juiste procedures in het Operations Manual.
     
  13. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Medische Keuring miv 1 Juli 2015

    Miv 1 Juli dienen alle RPAS Piloten medisch gekeurd te zijn. Als eis geldt de LAPL keuring (vergelijkbaar met de keuring voor zweefvliegers). Deze keuring komt gemiddeld op €99,- per Piloot.

    Ikzelf ben Diabeet.
    Officieel zijn binnen Nederland mensen met Diabetes type 1 (Insuline) uitgesloten van een positieve keuring en mag er na 1 Juli door een Diabeet dus niet commercieel gevlogen worden.

    Nu doet de bizarre situatie zich voor dat als je je in de UK laat keuren (Keuring is in heel Europa geldig), je wel wordt goedgekeurd als Diabetespatient.
    Ik heb gisteren eea doorgesproken met een Nederlandse Keuringsarts en ILT en uiteindelijk is overeengekomen dat Diabetes Patienten ook in Nederland goedgekeurd worden met als restrictie dat iedere 2 uur de bloedsuiker geprikt moet worden...

    Mooi om te zien dat het een bespreekbaar On Going proces is :D
    Door samen goed te overleggen met de instanties komen we steeds een stapje verder de goede richting in.
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik gs eens een keer bij jou komen buurten over heel die regelgeving want eerlijk gezegd raak ik steeds verder de weg kwijt.

    als je rpas niet voldoet aan de regels maar je weet aannemelijk te maken dst het toch wel goed is (grote glimlach blauwe ogen) dan word er toch een ontheffing gegeven ????

    sorry maar dan kan je eigenlijk net zo goed alle regels overboord mikken.....

    ik ga er hier niet meer over door, want het plaatsen van mijn onbegrip zal snel leesbaar zijn als iemand die doelbewust bezig is de boel te torpederen en dat is niet zo.
     
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo ervaar ik je niet hoor Gerard. Als je niet 'diep' in de materie zit is het ook verwarrend.

    Dat bezoek vind ik een super goed plan!
    Sowieso goed elkaar eens fysiek te zien.
    Wanneer kun je? Verse koffie. Of thee staat klaar.
     
  16. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    Als dat maar goed gaat :/
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    waarom zou dat niet noel ?
     
  18. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Leukste topic van MBF. iedere dag weer iets om over te lachen.
     
  19. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    Het is meer als grap bedoeld.

    Jullie hebben soms best wel radicale meningsverschillen.
     
  20. tamiyadave

    tamiyadave

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    112

    safety pilot erbij, gebeurt in de vfr/zweefvliegerij vaak genoeg als een brevethouder zn medical om een of andere reden niet haalt. overigens UK EASA medicals horen gewoon in NL geldig te zijn. Die uit Duitsland ook ;)
     

Deel Deze Pagina