Vraagje over electro setup

Heb de lijst met te bestellen items zo goed als gereed, las de hele topic nog een keer door en vroeg mij af wat voor prop jij dan voorstelde bij een 3000kv versie?

Dat was een 17x9.
Bij de PeggyPepper in gelijke combinatie staat een reeks gegevens. Voor wat ze waard zijn, want Reisenauer heeft dit vast niet allemaal zelf getest. Komt waarschijnlijk zo uit Ecalc o.i.d.
Maar wel een indicatie.

Peggy Pepper HK-2221/10 3000KV mit Micro Edition 5:1NL/T

Een 17x8 is efficienter; is een kwestie van uitproberen of daarmee stijgen voldoende is. Meest gebruikte richtwaarde in F5J: stijgen met 10m/sec. Dan is eerst rondsnuffelen mogelijk en daarna evt. nog snel stijgen.
 
Ik heb de PeggyPepper 2221/10 met micro. Ik vlieg met 16x8.5, 16x8 en 17x8. Deze trekken de Xplorer2 F5J prima omhoog. Al mist de 16x8.5 de bite om vlot omhoog te komen. Wel een hele veilige keus om niet boven de 200 meter te komen in 30 sec :). Zelf heb ik wel het idee dat de 17.x8/16x8 net misschien wat snelheid missen in vlakke vlucht maar is voor wedstrijden zeker niet van toepassing. Vlieg met 3 standen (uit, trimbaar 20% tot 90%, vol) wat voor mij gevoel ideaal is.
Met de 16x8 haal ik 9m/s zonder de xplorer aan de prop te hangen ergens 70-80 graden hoek. Wellicht is steiler ook te doen, maar vind ik niet fijn vliegen. Dit is allemaal wel op 3S lipo.

Mijn +/- 400 watt (in plaats van 2 euro cent)
 
Ik wacht nog even met het bestellen van de regelaar, waarschijnlijk de regelaar die jullie adviseerden. Of toch een regelaar van JETI als ik daar uiteindelijk voor kies. Nog niet uit tot ik weet welke nieuwe zender ik ga gebruiken. Vooralsnog ben ik daar niet uit.

Op basis van de topic en om mijzelf het niet te moeilijk te maken zal ik dan gaan voor een vertraging + motor combinatie. De enige 3000 kv versie die ik kon vinden is onderstaande. Een veilige keus misschien een paar tientjes te duur maar voor mij als leek toch de beste keus om het "plug and play te houden". Is op de accu na, dit alles wat ik nodig heb? of zijn er nog een paar handige items die ik moet bestellen? montage tools etc, missende items om de prop te monteren een motorspant ?

Om het simpel te houden lijkt het me het handigst de accu's van SLS dan maar te bestellen oo bij reisenhauer. Dan ben ik met 1x bestellen en verzendkosten klaar. Uit alle topics kan ik concluderen dat de SNS accu's misschien iets overpriced zijn maar niet onderdoen voor de Turnigy's ( en aangezien het bestellen uit amerika niet rendabel is ) is SLS dan de beste keus als ik bij reisenhauer alles in 1x wil bestellen.

SLS - Reisenauer Präzisionsantriebe,Reisenauer Getriebe, Planetengetriebe, Micro Edition,Super Chief, Motor Chief,Spinner,Klemmmittelstück,Brushlessmotor,Lipo Akku,Brushless Regler,CFK Propeller,Holzluftschrauben,Luftschraube,RS E Strecker,Scorpion,A

Welk accu pakket kan ik het beste kiezen uit deze serie? Het zegt me echt totaal niks allemaal die verschillende opties ( APL, XTRON en APL MAGNUM ).
Hyperflight.co.uk had voor een Maxa / Supra het advies om een 3S 1.3Ah 65C LiPo (could also use 3S 850mAh 65C up to a 2.2Ah LiPo) accu te gebruiken.

Nogmaals mijn dank voor jullie advies, ik denk dat dit topic zeker andere newbies kan helpen in de vele mogelijkheden in aandrijving en accu combinaties.

Er was ook nog een opmerking ergens dit topic om wat montage gereedschap erbij te bestellen maar ik kan dit niet terugvinden. Oftwel wat heb ik verder nog nodig, mis ik nog dingen voor de bestelling? bedankt!

De bestel lijst zou dan worden tot nu toe:

Peggy Pepper 2221 - 10 3000KV - powered by Scorpion - mit Micro Edition 5:1NL inkl. Torque Ritzel (T) [ 186.00 ]
motor: http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1623

Aeronaut Cam Carbon 17x8 [ 12,50 ]
http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=614

Accu;
iets van SLS

ESC:
Bepalen na bepaling nieuwe zender
 
Er was ook nog een opmerking ergens dit topic om wat montage gereedschap erbij te bestellen maar ik kan dit niet terugvinden. Oftwel wat heb ik verder nog nodig, mis ik nog dingen voor de bestelling? bedankt!

Zoeken is niet je sterkste kant. Stond toch wel heel duidelijk opgesomd. Ik herhaal het nog een keer voor je:

Ik heb weinig tijd vanavond, daarom even in telegramstijl:
- ik gebruik de lichte versie ME;
- ritzel OK;
- Spant hangt ervan af wat er in jouw romp zit. Ik ken de Supra-versie niet die jij gaat bestellen (ik heb zelf hier een CLMPro-kopie liggen, die is af te zagen op 32mm). Als er al een spant is gemonteerd, dan niet nodig natuurlijk. MarcS heeft kennelijk een grotere diameter in zijn romp of heeft de romp ingekort, en had wel een spant nodig.
- spantpad is wel handig voor die ene Euro;
- vergeten ben je een Motorflansch. Je hebt de M3 16mm versie nodig;
- elastieken staan onder Spinner Zubehör;
- Loctite zit in de assorterdoos.
- veel gekl... voorkom je door de de Montagesclüssel 17-2mm mee te bestellen.



Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet begrijp waarom je niet de equivalente motor bij Aircraft-World bestelt en bei Reisenauer de Micro edition. 10 minuutjes monteren, en je hebt 70 Euro verdiend.
 
Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet begrijp waarom je niet de equivalente motor bij Aircraft-World bestelt en bei Reisenauer de Micro edition. 10 minuutjes monteren, en je hebt 70 Euro verdiend.

Ah, ik zie het. Ze zijn allemaal weg. Er waren er vorige week nog 9. Je bent te laat.
 
Ik heb inderdaad niet helemaal goed gezocht, de motors waren inderdaad uitverkocht :P
Maar kan wachten heb nog geen vliegtuig ervoor.

Nogmaals mijn "idiots bestellijst" hierop zijn dan alle items meegenomen behalve de spinner, het middenstuk voor de spinner bladen, en de elastieken daarvoor.
Ik heb de goedkope versie motor geselecteerd zoals voorgeschreven en alle benodigde items denk ik zo. Omtrent de spinner type/afmeting en de of er een motorspant nodig is bij de Maxa heb ik nog geen duidelijkheid, dit kon ik nog niet vinden in de manuals.

Nog een paar leek vragen waar andere newbies vast ook tegenaan lopen:
Ik heb echt m'n moeite echt gedaan om uit te vogelen wat voor diameter spinner ik moet hebben voor een maxa, en of er een motor spant benodigd is maar kan deze info nergens vinden ( of , en dat is waarschijnlijker ik zoek niet op de juiste manier ernaar )
* Raden jullie de spinners aan van reisenhauer? of beter wat anders?
* Met of zonder koelgat?
* met 0° 5° Versatz?? ( wat betekend dit überhaupt?)
* Welke afmeting bij een Aeronaut Cam Carbon 17x8?

Zoiets als dit?
http://f3j.in.ua/en/hyper-spinner-30.html
Zegt me niks wat de "blade tilt angle"
nu inhoud.

Bestel lijst dan zo ver:

[ Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER
Planetengetriebe
+ Assorter, Loctite und 9-Drops-Lube ]
Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGERPlanetengetriebe+ Assorter, Loctite und 9-Drops-Lube

[ Micro Edition 5:1 Ritzel ]
Ritzel für Micro Edition 5:1 3,17 mm

[ Motorflansch M3 für Micro Edition 16mm Lochabstand ]
Motorflansch M3 für Micro Edition16mm Lochabstand

[ Spantpad ]
Spantpad

[ Aeronaut Cam Carbon 17x8 [ 12,50 ] ]
Aeronaut Cam Carbon 17x8

[ Montageschlüssel 17mm für Micro Edition Flansche ] (2 x ? )
Montageschlüssel 17mmfür Micro Edition Flansche

[ Motor Outrunner HS2221 Series Motors. 3000Kv Type $13.69 ]
Outrunner HS2221 Series Motors. - Air Craft
 
Laatst bewerkt:
Wachten bij Aircraft-World heeft geen zin. Het gaat hier kennelijk om een grote opgekochte restpartij. Het type (2213) dat Adrie en ik al meer dan een jaar geleden kochten, is snel na de verkoop van het laatste exemplaar uit de lijst verdwenen en dat zal met de 3000kV versie van de 2221 dus ook wel snel gebeuren. Je zou terug kunnen gaan naar het oorspronkelijke plan: de 2580 kV versie (die is nog wel in voorraad bij AW). Je krijgt dan een combinatie gelijk aan deze:

Peggy Pepper HK-2221/12 2580KV mit Micro Edition 5:1NL/T

Prop moet dan een 18x9 of 18x10 worden.

Nog even over die sleutel. Op een plaatje op de Reisenauer site zie je dat men twee sleutels gebruikt. Ik heb toch maar 1 sleutel gekocht (voor tussen motor en vertraging); een sleutel voor op de vertraging (met de gaatjes) heb ik zelf gemaakt uit een strip alu.

De Hyper spinners zijn goed (ik gebruik enkel deze); ze zijn lichter dan de RFM´s en ook goedkoper (als je ze bij Vladimir zelf koopt). Hyperflight in UK heeft ze ook, maar kosten dan wel meer. Schweighofer heeft ze helaas niet meer.
Deze spinners hebben een Z-vormig middenstuk. Daarmee vallen de bladen beter langs de romp. Dit niet te verwarren met Versatz (Twist). Dat is verdraaiing (spoedvergroting); in F5J onnodig (wordt in F5B etc. gebruikt). Equivalent aan de Hyper´s (zonder ¨twist¨) zijn dus de RFM spinners met 0% Versatz.
 
Wachten bij Aircraft-World heeft geen zin. Het gaat hier kennelijk om een grote opgekochte restpartij. Het type (2213) dat Adrie en ik al meer dan een jaar geleden kochten, is snel na de verkoop van het laatste exemplaar uit de lijst verdwenen en dat zal met de 3000kV versie van de 2221 dus ook wel snel gebeuren. Je zou terug kunnen gaan naar het oorspronkelijke plan: de 2580 kV versie (die is nog wel in voorraad bij AW). Je krijgt dan een combinatie gelijk aan deze:

Peggy Pepper HK-2221/12 2580KV mit Micro Edition 5:1NL/T

Prop moet dan een 18x9 of 18x10 worden.

Nog even over die sleutel. Op een plaatje op de Reisenauer site zie je dat men twee sleutels gebruikt. Ik heb toch maar 1 sleutel gekocht (voor tussen motor en vertraging); een sleutel voor op de vertraging (met de gaatjes) heb ik zelf gemaakt uit een strip alu.

De Hyper spinners zijn goed (ik gebruik enkel deze); ze zijn lichter dan de RFM´s en ook goedkoper (als je ze bij Vladimir zelf koopt). Hyperflight in UK heeft ze ook, maar kosten dan wel meer. Schweighofer heeft ze helaas niet meer.
Deze spinners hebben een Z-vormig middenstuk. Daarmee vallen de bladen beter langs de romp. Dit niet te verwarren met Versatz. Dat is verdraaiing (spoedvergroting); in F5J onnodig (wordt in F5B etc. gebruikt). Equivalent aan de Hyper´s zijn dus de RFM spinners met 0% Versatz.

Mijn dank is wederom weer groot :) Ik zal airtech vragen of hij deze spinner erbij kan leveren. Die hyperspinners zijn inderdaad nog goedkoper ook. Wellicht 1 extra als reserve. Ik heb daar dus verder geen elastieken voor nodig ( ofwel? ) gewoon de aeronaut's monteren aan deze spinner en klaar is kees. De prop klapt automatisch terug als het toerental terugloopt ( aanname )

Balen dat die motors niet meer op voorraad zijn, dacht ik eindelijk dat ik eruit was. Ik wou juist die 3000kv versie met de voorgestelde propeller omdat dit op jullie advies de beste keuze was.

Is er niet nog (elders) een 3000kv motor voor dit geld? Anders zit je ook met dat probleem als de motor uitverkocht is( hoewel je voor dat geld er natuurlijk 10 in kan slaan maar toch ). Anders dan toch maar de preggy pepper met micro combi aanschaffen voor teveel geld, maar dan dus ook geen geklooi. Dan zou het dus deze worden:
http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1480]Peggy Pepper HK-2221/12 2580KV mit Micro Edition 5:1NL/T
Heb ik ook een aantal componenten niet nodig.

Rest nog de vraag welke accu hier het beste bij past? Eventueel een Turningy is toch nog een optie daar ik waarschijnlijk toch nog een bestelling ga doen by hobbyking.com en dan die Turnigy's erbij kan bestellen. Ik zat te denken aan 4 accu pakketten. Zodat ik kan rouleren en er op het veld altijd genoeg bij me hem om "onbeperkt" te vliegen.
 
Nu ben ik helemaal ¨lost¨, hoor.

Het lijkt me dat je enerzijds de keuze hebt uit de Hyperion 2580 kV van AW + ME 5:1 + 18x9, of anderzijds de complete combinatie bij Reisenauer met de 3000 kV Peggy Pepper en 17x8. Waarom zou je naar de 2580 kV Peggy Pepper gaan?

Maar nogmaals: de 2580 was je oorspronkelijke plan. En die motoren of een equivalent blijven echt wel te koop hoor. En als je je wilt indekken, dan koop je er toch twee bij AW? Ik heb het gevoel dat iemand anders op het forum dat met de 3000 kV´s ook heeft gedaan ;).

Ten aanzien van accu´s: er is je al door diverse personen, waaronder mij, geadviseerd om eerst het model aan te schaffen en bij de inbouw te kijken hoeveel ruimte je hebt en gewicht nodig hebt. 850 mAh, van enig welk merk ook, is te krap voor stromen boven 40A.
4 pakketten bij 1 model is veel, zeker als je geen wedstrijden vliegt. Ze verouderen dan allemaal gelijkelijk, je moet meer in storage zetten, etc.
En over HK: accu´s in China bestellen is, net als in de USA, niet meer mogelijk/interessant. HK heeft inmiddels heel veel types in voorraad in het Europese warehouse (in NL).
 
Mijn dank is wederom weer groot :) Ik zal airtech vragen of hij deze spinner erbij kan leveren. Die hyperspinners zijn inderdaad nog goedkoper ook. Wellicht 1 extra als reserve. Ik heb daar dus verder geen elastieken voor nodig ( ofwel? ) gewoon de aeronaut's monteren aan deze spinner en klaar is kees. De prop klapt automatisch terug als het toerental terugloopt ( aanname )
Balen dat die motors niet meer op voorraad zijn, dacht ik eindelijk dat ik eruit was. Ik wou juist die 3000kv versie met de voorgestelde propeller omdat dit op jullie advies de beste keuze was.
etc etc etc

Jammer van deze discussie. In principe ben ik en zijn waarschijnlijk veel anderen geïnteresseerd in goede en goedkope aandrijvingen voor F5J en ja soms vind je leuke tips tussen de berichten in dit draadje vandaar dat mijn aandacht er steeds weer toe getrokken wordt maar om nu méér dan 100 berichten te besteden aan een nooit definitief geworden bestellijst gaat me te ver.
Dus: Kopen of Kappen;)
 
Ik ga bestellen morgen thx voor alle tips. Hoop dat mijn "zoektocht" In ieder geval een zinvolle discussie heeft losgemaakt en nuttig is voor andere newbies in de f5j of electro algemeen.

Kunnen we nu weer ontopic;)
 
Nu ben ik helemaal ¨lost¨, hoor.

Het lijkt me dat je enerzijds de keuze hebt uit de Hyperion 2580 kV van AW + ME 5:1 + 18x9, of anderzijds de complete combinatie bij Reisenauer met de 3000 kV Peggy Pepper en 17x8. Waarom zou je naar de 2580 kV Peggy Pepper gaan?

Maar nogmaals: de 2580 was je oorspronkelijke plan. En die motoren of een equivalent blijven echt wel te koop hoor. En als je je wilt indekken, dan koop je er toch twee bij AW? Ik heb het gevoel dat iemand anders op het forum dat met de 3000 kV´s ook heeft gedaan ;).

Ten aanzien van accu´s: er is je al door diverse personen, waaronder mij, geadviseerd om eerst het model aan te schaffen en bij de inbouw te kijken hoeveel ruimte je hebt en gewicht nodig hebt. 850 mAh, van enig welk merk ook, is te krap voor stromen boven 40A.
4 pakketten bij 1 model is veel, zeker als je geen wedstrijden vliegt. Ze verouderen dan allemaal gelijkelijk, je moet meer in storage zetten, etc.
En over HK: accu´s in China bestellen is, net als in de USA, niet meer mogelijk/interessant. HK heeft inmiddels heel veel types in voorraad in het Europese warehouse (in NL).

Had de verkeerde link gepost uiteraard de 3000kv.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik gooi er nog maar weer een ( ik hoop/denk ) interessante vraag in met betrekking tot de regelaars.

Nu zien we bij de motors vaak dat de duurdere merken gewoon een ander logo erop plakken of de moters "rebranden" is dit principe doorgaans ook actief bij regelaars?

Kijken we bijvoorbeeld naar een 60A regelaar die voor F5J doorgaans gebruikt word dan zijn er verschillende opties zoals bijvoorbeeld:

* YGE 60 ( 114,00 ) YGE 60
* SunriseModel ICE 60A ( 59,- )SunriseModel ICE 60A
* Jeti regelaars.

Nu eigenlijk dezelfde vraag als toentertijd met betrekking tot de motors. Wat rechtvaardigd hier het enorme prijsverschil? En zijn regelaars van Jeti bijvoorbeeld beter dan die van Sunrisemodel of de YGE. Ik zit te denken om later dit jaar een DS-16 te kopen en vraag me af of een regelaar van JETI nog toegevoegde waarde geeft.
 
Nou ik gooi er nog maar weer een ( ik hoop/denk ) interessante vraag in met betrekking tot de regelaars.

Nu zien we bij de motors vaak dat de duurdere merken gewoon een ander logo erop plakken of de moters "rebranden" is dit principe doorgaans ook actief bij regelaars?

Kijken we bijvoorbeeld naar een 60A regelaar die voor F5J doorgaans gebruikt word dan zijn er verschillende opties zoals bijvoorbeeld:

* YGE 60 ( 114,00 ) YGE 60
* SunriseModel ICE 60A ( 59,- )SunriseModel ICE 60A
* Jeti regelaars.

Nu eigenlijk dezelfde vraag als toentertijd met betrekking tot de motors. Wat rechtvaardigd hier het enorme prijsverschil? En zijn regelaars van Jeti bijvoorbeeld beter dan die van Sunrisemodel of de YGE. Ik zit te denken om later dit jaar een DS-16 te kopen en vraag me af of een regelaar van JETI nog toegevoegde waarde geeft.

De een is hierin wat stelliger in zijn beweringen dan de ander.
Bijna alle regelaars worden in China gemaakt en vaak zijn er regelaars die op de zelfde band worden gemaakt, b.v. de YGE, YEP en SunriseICE.
Dit hoeft niet persé in te houden dat ze exact gelijk zijn, maar vaak zijn ze het wel.
Je mag wel verwachten (wat ook niet altijd zo is trouwens) dat de kwaliteitscontrole bij de dure merken beter is en ook dat de service beter is.

Al met al gebruik ik zowel de goedekope als duurdere ESC's.
Het is niet nodig om een ESC of servo van het zelfde merk als de zender/ontvanger te gebruiken, tenzij je van telemetrie in de ESC gebruik zou willen en kunnen maken.

Rick
 
Misschien nog wel even letten op het amperage wat de BEC kan leveren?
De YGE 3 ampere en de Sunrise 6 ampere. Ik heb destijds om deze reden de YGE niet durven aanschaffen voor een kist met 6 digitale servo's.
Of dit terecht is weet ik eigenlijk niet. De meningen hierover lopen wat uit elkaar...
 
Back
Top