Classicracer zal ik je eens iets "geks" vertellen. Zo moet je eigenlijk alle vliegtuigen vliegen.
Uit (veel) oudere draadjes heb ik de uitleg daarover eens opgediept.
Met de grote straalvliegtuigen gaat het een klein beetje anders omdat de massa daarvan zo groot is en de straalmotoren bij laag vermogen relatief traag op het gas reageren. Daarom hebben die vrijwel allemaal een zogenaamde autothrottle, een computer die automatisch gas bij geeft als de snelheid te laag dreigt te worden en gas terug neemt als de snelheid te hoog dreigt te worden. Tijdens de landing zal de piloot met het hoogteroer de neus omhoog en naar beneden sturen en de computer neemt dan gas terug of geeft juist gas bij.
De neus wordt behoorlijk ver omhoog gehouden om de snelheid niet te hoog op te laten lopen, de motoren moeten dan vrij veel vermogen leveren en leveren behoorlijk vermogen. De motoren zullen dan ook sneller reageren op het gas zodat die autothrottle prima z'n werk kan doen.
Uit (veel) oudere draadjes heb ik de uitleg daarover eens opgediept.
Het gedrag wat jou vliegtuig vertoont is volledig normaal! kijk maar eens naar de formule waarmee de draagkracht (de lift) van de vleugel wordt.
L= 0.5 * r * A * cl * V².
L = lift
r = luchtdichtheids coëfficient
A = Vleugeloppervlak
cl = lift coëfficient
V = Snelheid
Je ziet dat de snelheid in het kwadraat staat. Dat betekend dat de draagkracht heel snel groter wordt als de snelheid oploopt. Als je twee keer zo snel vliegt wordt de lift vier keer zo hoog! Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, als je langzamer gaat vliegen wordt de draagkracht snel kleiner.
Je ziet dat dit effect dus echt normaal is. Ook de "echte" vliegtuigen hebben dit en iedere keer als de snelheid veranderd wordt zal ook de trim van het hoogteroer veranderd moeten worden. Helaas kan je dat niet oneindig blijven doen want op een gegeven moment zal je de vleugel overtrekken en dan stort het vliegtuig naar beneden.
Daarom hebben "echte" vliegtuigen flaps en meestal ook slats. Grote en kleine kleppen die uit de vleugel schuiven om de cl waarde en vooral ook het oppervlak van de vleugel te vergroten. Zo kan een vliegtuig ook langzaam vliegen en bijvoorbeeld met een "beschaafde" snelheid landen.
Wij modelvliegers vinden dit effect echter vervelend, of lastig en in ieder geval ongewenst. Daarom wordt de motor dus zo gemonteerd dat hij een beetje naar beneden wijst. Zo trekt de motor het vliegtuig dus min of meer naar beneden en zal het vliegtuig minder stijgen als je gas geeft.
Stel je vliegt met een Cessna 172, de snelheid is 100 knopen, het motortoerental 2000omw/min en de hoogte 1500 voet. Misschien vreemde waarden maar die zijn nu eenmaal gebruikelijk in de luchtvaart wereld.
Het vliegtuig vliegt netjes horizontaal en is dus goed uitgetrimd. Nu wil je sneller gaan vliegen maar wel op dezelfde hoogte blijven. Om sneller te vliegen heb je meer energie nodig dus geef je gas tot 2500omw/min. Maar wat gebeurt er? Het vliegtuig gaat wel iets sneller vliegen maar slechts en paar knopen en het gaat flink klimmen. Om nu toch sneller te gaan vliegen en niet te klimmen moet je down geven met je hoogteroer. De invalshoek van de vleugel wordt kleiner waardoor de lift kleiner wordt. Het vliegtuig zal niet meer klimmen en omdat de weerstand ook kleiner is geworden loopt de snelheid nog meer op. Uiteindelijk zal je op een nieuw evenwicht uitkomen en het vliegtuig zal weer horizontaal vliegen met b.v. 120 knopen. Het motortoerental zal ook verder oplopen door de lagere weerstand dus moet je weer gas terug nemen uiteindelijk draait de motor nu nog maar 2200 omw/min.
Nu wil je langzamer gaan vliegen. Je hebt minder energie nodig dus trek je het gas dicht tot de motor nog maar 1500 omw/min draait. Het vliegtuig gaat iets langzamer vliegen maar omdat de vleugel veel lift verliest zal de neus naar beneden zakken en het vliegtuig gaan duiken. De snelheid loopt weer op tot de vleugel weer zoveel lift levert dat de snelheid niet verder meer oploopt. Omdat het vliegtuig was afgetrimd op 120 knopen zal die snelheid heel dicht bij die 120 knopen liggen. Het probleem is alleen dat je nu vrij snel naar beneden gaat en niet langzamer vliegt op dezelfde hoogte. Je gaat dus up trekken om op hoogte te blijven. De lift wordt groter maar ook de weerstand van de vleugel wordt evenveel groter. De snelheid loopt er dus snel uit maar je verliest minder hoogte. Uiteindelijk heb je het vliegtuig afgetrimd op een snelheid van 60 knopen. Er is echter nog steeds een probleem, je vliegt nu wel langzamer (door het up trekken) maar door de veel grotere weerstand zak je nog steeds als een baksteen. Je hebt dus weer motorvermogen nodig om het vliegtuig op hoogte te houden. Om met deze lage snelheid op hoogte te blijven heb je flink veel motor vermogen nodig dus draait de motor weer met 2000 omw/min rond maar je vliegt nu geen 100 knopen zoals in het begin maar slechts 60 knopen.
Met deze snelheid vlieg je op final naar de baan toe en als je niet snel genoeg zakt dus niet aan het begin van de baan zou landen moet je geen down geven. Doe je dat wel dan loopt de snelheid weer op en kom je allen nog verder op de baan terecht. Nee je moet iets gas minderen, de snelheid blijft dan hetzelfde maar je zakt iets sneller. Zak je te snel dan moet je natuurlijk iets meer gas geven en geen up. Geef je wel up dan loopt de snelheid er nog verder uit en ga je juist nog sneller zakken.
Zo zie je dat je met het hoogte roer de snelheid bepaalt en met het gas de vlieghoogte.
Vooral bij de landing is dat heel belangrijk en dat is iets wat weinig modelpiloten schijnen te weten en vaak niet geloven als je het verteld. Toen ik zelf nog met "echte vliegtuigen" vloog heb ik wel eens een paar clubleden meegenomen en het hen gedemonstreerd. Pas toen ze het zelf met eigen ogen gezien hadden geloofden ze het en pas toen ze het zelf konden toepassen gingen ze ook hun eigen modellen veel beter landen.
Met de grote straalvliegtuigen gaat het een klein beetje anders omdat de massa daarvan zo groot is en de straalmotoren bij laag vermogen relatief traag op het gas reageren. Daarom hebben die vrijwel allemaal een zogenaamde autothrottle, een computer die automatisch gas bij geeft als de snelheid te laag dreigt te worden en gas terug neemt als de snelheid te hoog dreigt te worden. Tijdens de landing zal de piloot met het hoogteroer de neus omhoog en naar beneden sturen en de computer neemt dan gas terug of geeft juist gas bij.
De neus wordt behoorlijk ver omhoog gehouden om de snelheid niet te hoog op te laten lopen, de motoren moeten dan vrij veel vermogen leveren en leveren behoorlijk vermogen. De motoren zullen dan ook sneller reageren op het gas zodat die autothrottle prima z'n werk kan doen.