OS Max 60FSR Welke versie

Ik heb een nieuwe OS Max 60 FSR op de kop getikt.
Nu heb ik er al 2 in gebruik maar deze is net iets anders.
De krukas is gedeeld en de kop is niet gegoten maar gefreesd.
Wie weet hier wat meer over?

Jan

full

Jan , deze foto komt uit een Graupner katalogus van januari 1978 , lijkt wel sterk op jou motor , ook met gefreesde kop , enkel de regelnaald lijkt anders .

full


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de info. Erg leuk!
Dat ziet er inderdaad gelijk uit.
Ook de krukas is deelbaar.
Alleen wel een andere sproeier.
Als ik even tijd heb stuur ik een mailtje naar OS.

Jan
 
Vandaag ook zo'n motor op de kop kunnen tikken. Hij was me aangeboden als "heeft een keer proefgedraaid", dus bij aankoop even het achterdeksel opengemaakt om te kijken of er geen roest in zat. Het zag er als nieuw uit en voelde allemaal goed aan, dus ik heb hem gekocht. Bij thuiskomst ook de kop er eens afgehaald en toen bleek dat hij nooit een druppel brandstof had gezien. Ook zie ik op de flenzen geen enkel spoortje of krasje dat hij ooit bevestigd is geweest in een proefstand of met boutjes. Conclusie: hij is nieuw. :D

P1110646.jpg


Dat had ik aanvankelijk niet in de gaten, want hij is wel een klein beetje bruin verkleurd. Ik dacht dat dat castor was van het inlopen, maar ik vermoed nu dat het een residu is van de fabrieksolie. Het is ook niet zo dat de delen die heet worden meer verkleurd zijn dan de delen die koel blijven. Geen idee wat voor olie ze daarvoor hebben gebruikt.

De carburateur is een Type 7B en ziet er exact zo uit als op de foto van Jef. Ook met dat chromen sproeiernaaldje. Op het meegeleverde gebruiksaanwijzing van de carburateur is het onderdeelnummer van de "needle valve assembly" 26581903 voor de 7B carburateur.

P1110649.jpg


Wat is eigenlijk het idee achter die gedeelde krukas? Bij deze is ook het voorste deel van de krukas, waar de opsluitmoer op gaat los te schroeven. De krukas is aan de voorkant hol en heeft binnenschroefdraad. Voor mij een raadsel.
 
Wat is eigenlijk het idee achter die gedeelde krukas? Bij deze is ook het voorste deel van de krukas, waar de opsluitmoer op gaat los te schroeven. De krukas is aan de voorkant hol en heeft binnenschroefdraad. Voor mij een raadsel.

Ben niet zeker, maar volgens mij was het idee erachter dat als je dan crashte en de as krom sloeg, alleen dat draadeind krom zou gaan en de eigenlijke as recht zou blijven. Een crash zou dan dus minder kostbaar zijn.

Of het ook echt zo bleek te zijn (dat alleen dat draadeind krom gaat in een crash) durf ik niet te zeggen...

Groet, Bert
 
Oi!!!!! Heren! Crashen? Bogus!
Je ontwerpt geen RC motor voor crash-impact. Zeker niet in die tijd van rekenlinealen. Alleen een goed gevulde portemonnee geeft je extra klappenvangers...

Als ik het zo interpreteer.... Tru-Turn aftermarket adapter-kit.. om een spinner te kunnen monteren, van aluminium... van het type met een centrale bout ;)

Dacht ik zoot!

gr Bas
 
dat draadeind krom zou gaan en de eigenlijke as recht zou blijven.
Als ik naar de materiaaldikte kijk dan denk ik dat de holle krukas eerder open splijt bij een crash, dan dat het massieve stuk wat er in wordt geschroefd krom gaat. Er zit weliswaar een propmeenemer om het holle deel, maar die is van lichtmetaal.
 
de motoren die bik heb zijn van de latere serie
carter nietmeer gedeeld
iets meer berekend op koppol I p hooge toeren
en man wat konden deeze oudjes een toeren draaien

ik heb er 1 op een curare zo hard zien gaan dat het bickend stutje van de krukas af brak

gevlogen door Rob pommerel

dat waren nog is tijden
geluid niet belangerijk
snelheid hoe harder hoe beter
 
Oi!!!!! Heren! Crashen? Bogus!
Je ontwerpt geen RC motor voor crash-impact.

Als ik naar de materiaaldikte kijk dan denk ik dat de holle krukas eerder open splijt bij een crash, dan dat het massieve stuk wat er in wordt geschroefd krom gaat

Kun jij een andere reden verzinnen dan?

Ik heb een K&B .40 gehad met zo'n los stukkie draad er in, en dat ging toch echt krom van een crash.... kon je zo vervangen. En dat zat nog vreemder: daar was de as een massieve stomp tot 8 mm buiten het lager, daarop zat een aluminium propmeenemer bevestigd met een gerolde springpin, en het losse draadeind was in de propmeenemer geschroefd.

Die krukas splijt niet open hoor: dat draadeind zit relatief maar een paar gangen in de as, en het uitstekende deel is vrij lang. Dat gaat ECHT krom.... Een buis met 2 mm wanddikte en 5 mm binnendiameter is normaliter buigvaster dan het er in passende stuk rond van 5 mm...

Groet, Bert
 
Njouw... plaatje gevonden hoor! RC-Groups. Deze was net even wat inzichtelijker voor mij.

a4680388-90-3.2.12%20006.jpg


En dat is dus geen Tru-Turn adapter. :rolleyes:

Kan bedoeld zij als klappenvanger? Dan hoef je idd alleen het tapeind te vervangen.
Had je een houten prop, dan ging die direct heen. Wellicht standje-heipaal op betonnen platform? Dat gaat alles stuk. Carter incluis... Is een vervangbaar tapeind niet meer aan de orde.
Ik weet het niet, maar wellicht had het meer iets et het type prop te maken, of andere toepassingen voor de motor. Heli? Boot, tandriem-vertraging? En kan vlot een ander type aansluiting gekoppeld worden.
Voor de boot-aandrijvingen ging er een waterkoelkop op.

Kijk je beter, dan vraag je je af hoe je de prop gemonteerd gaat worden tegen de meenemer. Er steekt nog een stuk 8 mm staal uit de flens...
 
Laatst bewerkt:
Kijk je beter, dan vraag je je af hoe je de prop gemonteerd gaat worden tegen de meenemer. Er steekt nog een stuk 8 mm staal uit de flens...

Niks bijzonders: de bedoeling was dat je props met getrapte boring gebruikte...

De grijze Graupner SuperNylon props, die hadden dat bijvoorbeeld standaard, zo'n getrapte boring, en Graupner leverde daar speciale pasringen voor in allerlei maten, want bij de SuperNylons was die achterste boring altijd veel te groot...

Die K&B die ik had, die had dat ook, zo'n uitstulping aan de propmeenemer.

De gouwe ouwe Webra Record ook....

Om er maar een paar te noemen.

Dat was dus vroeger niet ongebruikelijk.

Groet, Bert
 
Klopt... want ik heb ook nog een paar van die stok oude props hier slingeren...
Wel zijn ze in de opvolgende SF series er weer van af gestapt...


Hier wat plaatjes van m'n OS 61 SF-P, ring (anders staat er ABC in de vermelding), NIB...

full



Type "86" carburateur...

full



Gasklepje...

full



Pompje achterop. Dat wat geel is afgelakt is, betekent 'afblijven'. In de fabriek afgesteld. Met de twee andere schroefjes kan je de stand van de (brandstof)nippels stellen...

full


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie motoren zijn het toch allemaal weer!
Ik heb 3 60 FSRen.
Ik heb die andere 60 FSR ook ergens voorbij zien komen maar ik heb er al 3 dus maar laten gaan.
Ik heb is gekeken wat voor carburateurs er op zitten.
Op degene waarmee dit draadje begon zit een 7B carburateur met een moderne uitvoering sproeier.
full


Deze heb ik ook een keer nieuw gekocht en heeft dezelfde carburateur.
full

Dit is trouwens ook de motor (lagers) die met Klots snel gaat roesten. Met Aerosave geen last meer van.

Deze heb ik een keer gekregen. Die heeft een 74 carburateur.
full

Deze heeft ook een moderne sproeier maar dat heb ik er zelf opgezet omdat deze ontbrak toen ik de motor kreeg.
Het is overigens een lastig af te stellen carburateur omdat de stationair sproeier heel gevoelig is. Daarom hebben later carburateurs met de zelfde spray bar een excenrische schroef gekregen om het minder gevoelig te maken.

De 74 carburateur zit overigen ook op de OS 60 FRG.
full

Die heeft wel de ouderwetse sproeier.

full

Deze motor heb ik overigens pas opgeknapt.
Op de Tacu beurs vond ik voor 5 Euro een nieuwe kop, Cilinderbus, Zuiger, propmenemer en pakking set.
Vervolgen 2 nieuwe lagers en een zuigerveer van Frank Bowman en de rest stralen met glasparel en het lijkt weer nieuw.

Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook aardig is om het verschil tussen de krukas van een 61 FSR en SF te zien zoals hieronder.
De "gestroomlijnde" is van de SF.

full


Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie voorbeelden... zit ook zo in de SF-P :-)

De rechter krukas-boring zie je ook terug in de 46 AX... met een ronding aan de tip uitgekotterd. Een 'cupje' dat als een 'bocht' aansluit op de carburateur hals...

Webra 61F heeft een gelijksoortige krukas, als de linker.
Ben daarvoor nog naarstig op zoek naar onderdelen. Net te laat voor een bus... stond er voor een tientje... #1024 type...

Maar de sport is alle voor een prikkie op te kop te tikken. Anders loont het niet... moet wel een sport blijven... dat restaureren!
 
Zal ik maar is in mijn oude motoren bak duiken voor je Buskin
Het kan zomaar wezen dat ik nog heb liggen wat je zoekt
 
Ga ook eens mijn ouwe doos in duiken, denk dat ik nog een paar Dynamix carbs liggen heb ook.:p

Stevo
 
Helaas geen 10 cc webra meer in mijn oude motoren doos
wel 3 6,5 cctjes
waarvan 2 een setje zijn
normaal en tegengesteld draaiend
en nog een oude os 15cc sf
ik heb nog 1 10 cc sf ook maar die gaat niet weg
 
Ha Jeroen, kan verkeren... :p
Dank voor het kijken. Komt met der tijd wel voorbij. Gewoon geduld.
Zelf draaien lijkt me ook leuk om te doen.

Ik denk dat ik eerst even een nieuwe zuigerveer zoek.
Startpoging op wonderolie. En hij zal vast lopen. Soms wil ik te perfect.
Groet Bas
 
Back
Top