Daan, Vreemd dat de link niet werkt (bij jou). Hier met verschillende computers geprobeerd en werkt wel. Je kunt ook op mijn site bij "Historie" en dan vrij onderaan op "seizoen 2013" klikken. Het adres van mijn site staat hieronder.
Daan, Ik vlieg Fosa en Cyril, met dezelfde ballasttube in de romp. Werkt prima. Zorg ervoor dat het zwaartepunt van de geladen tube 2 tot 3 mm achter het model zwaartepunt ligt, zodat bij vol ballast het zwaartepunt 1 mm naar achteren schuift. Dit is bij de Fosa niet erg kritisch maar het helpt om snelheid beter vast te houden in de speedstand. Ik gebruik een op maat geschuurd triplex blokje om de ballast te fixeren. Ik heb daarin - en ook op de ballasttube - een magneetje gelijmd zodat het triplex blokje gefixeerd wordt, ook indien je de neuscone verwijderd. Dit voorkomt dat je ballast uit je romp valt en zoek raakt in het gras... Succes, Robert
Goede informatie allemaal, ga het meenemen als ik weer verder ga met de romp. Werk er vaak alleen de weekenden aan, lekker rustig op mijn gemak. Vooral niet haasten.
@SanderB, het lag aan de weergave in Tapatalk op mijn Iphone. Via die weg is de link niet te openen. Mooie foto's en heldere informatie. Gaat mij zeker helpen. Ik vroeg mij of waarom je er voor gekozen hebt de MPX stekkers in de vleugel te verlijmen en bij de romp los te houden en niet andersom? Dus los bij de vleugels en vast bij de romp. Dit heb ik al vaker langs zien komen. Gezien het feit dat ik deze keus nog kan maken, heb jij uit ervaring wellicht specifiek een reden gehad om dit andersom te doen? Misschien volgen er nog wat andere vragen de komende tijd, maar ik kan sowieso met een gerust hart verder met de romp de komende tijd.
Het maakt eigenlijk niet uit of je de MPX Hochstrom stekker nu de romp of in de vleugel verlijmd. Het gaat erom dat één van de twee niet verlijmd is. Beiden verlijmen is vragen om problemen. Bij een slechte lijmverbinding in geval van 2 verlijmde stekkers (romp en vleugel) kun je dit niet vaststellen bij het in elkaar zetten van je model (losdrukken bij het aanschuiven van de vleugel tegen de romp). Je zou op de grond nog net verbinding kunnen hebben en in de lucht net niet meer. De reden dat ik kies voor losse rompstekkers is dat ik er bij een romp makkelijker bij kan als de stekker "verdwenen" is. In een vleugel moet je dan met een ijzerdraadje (ofzo) gaan hannesen. Succes (het is bijna weekend).
De ballasttube zit inmiddels vast. Nu was ik bezig met het positioneren van het servoplankje met de servo's gemonteerd. De servo's staan hierbij op de bodem van de romp met de bekabeling netjes langszij. Zelf heb ik, n.a.v. een aantal andere baudis modellen op internet, gekozen voor Futaba S3155 servo's voor de V-tails. Nu lijkt er een klein 'probleem' te ontstaan met de stuurstangen. Het lijkt er op dat deze nu licht aan gaan lopen tegen de rand van de romp (aan de bovenzijde bij de rompopening). Vooral de achterste servo, het dichts bij de tube, heeft dit probleem merkbaar. De S3155 servo's zijn blijkbaar iets hoger. Het servoplankje verder naar voren is geen optie ivm ontvanger en accu. Zou ik straffeloos de rand t.h.v. de stuurstang iets uit kunnen vijlen met een ronde vijl? Of is er een andere optie? hier is de positie van de heveltjes en en de rand van de romp te zien. De stangen liggen nu nog laag:
Ook als je het binnenste gaatje van de servohevel gebruikt? En als je de servo nou iets opschuift? (servohevel aan de linkerzijde, servo iets naar rechts)
Als ik het goed begrijp loopt de servo hevel tegen de neuscone aan? Ik gebruik zelf DS-3781 servo's in de romp, die zijn wellicht wat lager. Het past allemaal maar net. Je hebt maar een paar milimeter uitslag op je hoogteroer nodig. 6 mm omhoog en omlaag is voldoende. Het binnenste gaatje van je hevel geeft in de praktijk al genoeg uitslag - maar zorgt ervoor dat je kwik-link tegen de ballasttube aan gaat lopen. Zoek dus naar het gaatje op de servohevel waarbij de tube net niet geraakt wordt. Daarnaast zou je je kwik-link kunnen bijschuren, zodat deze aangepast is aan de ronding van de neuscone.
Daan, Ik heb wat foto's gemaakt van de situatie in mijn Fosa Lift. Op een of andere manier kan / mag ik geen afbeeldingen toevoegen. Als je geïnteresseerd bent kun je het beste je mailadres even doorgeven via PB.
Het lijkt er op dat de keuze voor S3155 futaba's in de romp (nog) niet helemaal goed lijkt uit te pakken. Ze lijken te hoog waardoor de Carbon stuurstangen toch iets aanlopen. Ze steken te ver uit aan de onderzijde denk ik. En de JRPRO DS3405 die Baudis adviseert: Sowieso 2,5 mm lager. De servo's staan nu echt op de bodem.
Tja, hier was ik al bang voor. Die 3155 servos zijn net 2 mm te hoog. De JR servos zijn een stuk duurder, maar passen wel. Bij mijn Fosa zijn de Graupner servo's precies even hoog als het plankje waar ze in moeten. Alsof het er voor gemaakt is...
Balen, maar ik kan ze nog kwijt aan iemand. Neemt niet weg dat het dan inderdaad iets meer dan €100,- duurder wordt. Ik bekijk het allemaal nog even, maar anders zit er niets anders op. Dat zijn trouwens twee heel dure millimeters. Welke Graupner's komen hiermee overeen?
Ik gebruik Graupner DS3781. Die zijn al weer een paar jaar oud, wellicht zijn er inmiddels nieuwere typen.
Gezien de noodzaak een servo te vinden binnen een bepaalde prijs-kwaliteitsverhouding, heb ik via een van de clubleden de MKS DS6188
Zoals Robert al aangaf is de roeruitslag relatief klein bij F3B modellen. Dat houdt in, zeker bij hard vliegen, dat de middenstand erg belangrijk is. Met name het terugkeren naar de middenpositie. Mijn ervaring met goedkopere servo's is slecht. Zie ook hier: f3bnk2005 (werkt niet met Tapatalk...). Het is niet gezegd dat die MKS servo's slecht zijn, maar wees er op bedacht. Helaas is F3B geen goedkope hobby...
DS3728 is nog een optie, de DS3781, out of reach. De betreffende MKS servo's worden door clublid Rick in al zijn F3F kisten gebruikt (Vampire). Hij is er erg tevreden over. Gezien de totaalprijs van het verhaal ga ik uiteindelijk niet mierenneuken om €100,- extra, maar als het niet hoeft. De genoemde JRPRO en Graupnerservo's passen standaard in het plankje. Ook voor de MKS moet het plankje worden aangepast. Ik ga vrijdag avond verder kijken.