Adolfje, Adolfje

Hallo Allen,

Nadat de Najade en de San Diego zo goed als klaar zijn (op de kussentjes na) deze week een nieuw wrak via MP gekocht voor 50 Eu, de Adolf Bermpohl met Vegesack, u allen uiteraard wel bekend.

Bij thuiskomst blijkt het nogal een uitdaging (ander woord voor probleem)

a) Er missen nogal wat onderdelen
b) motortje bijboot is opgerookt
c) Er zit een gat in het achterdek met een vastgekit kleppie er overheen
d) de achtersteven sluit niet aan op de romp e zit met siliconen kit vastgekit.

duss

de najade in de kast samen met de San Diego wachtend op voorjaar
IMG5001.jpg

IMG5002.jpg


en de bermpohl onder de loep

IMG4993.jpg
 
Direct valt op dat er een gat in het aachterdek zit, waarschijnlijk om iets aan de roeren te herstellen. op zich geen probleem, alleen heeft mijn voorganger het uitgezaagde stuk weggegooid en er een nieuw stuk overheen gekit :-(

IMG4994-1.jpg


Het hek sloot ook niet aan op de romp (spant te smal waarschijnlijk) dus reeds ontleed.

VRAAG: Moeten de scharnieren in het losse stuk achtersteven vallen zodat de beide delen strak tegen elkaar aan zitten (heb geen tekeningen namelijk

VRAAG 2: Heeft iemand een bestand met de tekeningen voor mij? :-)

IMG4995.jpg
 
Weet iemand wat dit voor motoren zijn (er staat weinig op)

IMG4996.jpg


ze werken uitstekend, wat van de motor in de bijboot niet gezegd kan worden, maar daar komen we wel uit lijkt me



Dussss ontdaan van alle resterende glorie, ligt ze nu bloot bij mij op de werf, wachtend op plastische chirurgie. Ik ben erg benieuwd of ik dit tot een goed eind ga brengen, maar de boot is de moeite van het proberen waard, lijkt mij.

IMG4999.jpg


Ik weet dat dit een welbekende boot is met veel bouwverslagen. Vindt iemand dit nog interessant om te zien? zo niet dan sluiten we dit topic gewoon weer!

Roland
 
Volgens mij is de middenmotor een Decaperm en de buitenste Duoperms. Alle drie van Marx.
 
Roland, Even googlen op Graupner Bauanleitung Adolph Bermpohl. Hen twee pdf bestanden gezien, maar niet geheel uitgespit. Kan zijn dat die beschrijvingen van een nieuwere uitvoering zijn, maar allicht zit er iets bruikbaars bij. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas, dat zijn de bouw beschrijvingen. Ik zoek een tekening om de ontbrekende onderdelen na te kunnen maken, maar toch bedankt!
 
Je treft met zekere regelmaat tekeningen-sets op de eBay.de Modelbau afdeling.
Is een kwestie van geduld hebben. Over de Bermpohl is verschrikkelijk veel te vinden via Google. Voorbeelden zat.

De Buitenste motoren zijn 'Monoperms'. Geen krachtige motoren, en zet er dus niet te grote propellers op, die fikken geheid door. 6V motoren.

De middelste motor is idd een Decaperm. De as is aangesloten op de reductie-as. Deze as is dus vertraagd. De motor voor het 'snellere werk' Ook 6V? Zou op een stikker moeten staan. Ook geen krachtige motor. Maar in de jaren 70 was dit qualitatief zo een beetje het beste wat je kon kopen op modelaandrijfgebied. Ze zitten ook goed in elkaar, maar zijn niet zo sterk als de Japanse Mabuchi ontwikkening die in feite een 'wereld-motor' is geworden, tot en met industrietoepassing, vrijwel onverwoestbaar.
Dat is e firma Marx niet gelukt, hoewel ze industrie en laboratorium-motoren ontwikkelden etc.

Bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/search?q=breu...TCc_28QOaosW8DQ&biw=899&bih=760&gws_rd=cr,ssl

In de binnenhaven van Emden in Duitsland ligt de Georg Breusing.
De Bermpohl was het zusterschip van de Breusing. Vandaar dat het schip de Breusing-klasse werd gemoemd. Al die details staan op het internet. Ga daar maar eens lekker op inlezen met de kinders erbij.
De Breusing is een museumschip, en kan dus bezocht worden. Ideaal doel voor in de vakantie... en gewoon een verdomd mooi schip.

[media=youtube]QGGIoXS9yYI[/media]

De Breusing-klasse is ook verkocht aan de USA en aan Italië. Ook daar zijn de schepen nu als museumschip opengesteld.
https://www.google.nl/search?q=Brun...&biw=1204&bih=1090&sei=5yXuUOnXFPHB0gXGzoDABQ

Zoek maar eens op 'Peacock Pilot'
https://tugster.wordpress.com/tag/peacock/

https://www.google.nl/search?q=peac...er.wordpress.com%2Ftag%2Fpeacock%2F;1400;1050

En zo zit het op de Theodor Heuss klasse schepen... Scharnier nog net zichtbaar bovenin...

full



En een scannetje van de tekening van de Graupner Theodor Heuss uit de '60 jaren.
Dat draaipumt op de tekening klopte geen hout van. Het wilde niet werken. Ander scharnier verzonnen, en dikke 30 jaar later kwam ik er achter hoe het in het echt in elkaar stak... kon ik er met m'n tengels aanzitten en plaatjes schieten...


full


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super Bas, dank je! vooral die eerste link, dat helpt. de "heckklappe" moet dus nog grondig verbouwd worden. Hmm eens over nadenken.

Zeg jij met niet zo krachtig dat ik de motoren beter kan vervangen door wat anders? Het hoeft geen speedboot te worden natuurlijk.


Voor zover ik bergijp is het de bedoeling van graupner dat links en rechts buiten samen op 1 snelheidsregelaar zitten en de middenmotor op 1 snelheidsregelaar, waarbij de mixer op de zender de twee buitenmotoren pas bij hogere snelheden inzet.

Zou het niet realistischer zijn de motoren allemaal een eigen regelaar te geven waarbij de buitenste motoren ook voor manoeuvreren instelbaar zijn (tegengesteld draaien bijvoorbeeld?) heeft iemand hier ideeën over?
 
Als je niet alles overhoop wilt gooien, volstaan de motoren.
Je kan op iedere motor een eigen regelaar aansluiten, maar als je dat uit oogpunt van bijzondere manouvres wilt doen, moet je zender daarvoor ook geschikt zijn. Sturen op de props bijvoorbeeld.

Je kan het ook houden bij twee. Buitenste op een en eentje voor de middenmotor. Full-speed rechtuit.
Daarvoor was de middenmotor eigenlijk bedoeld. De extra punch tijdens reddingsoperaties. De Breusing liep 21 knoop, de Bermpohl iets van 24 knoop met iets van 2400 pk. Uiteraard koste dat veel brandstof.
In die tijd was dat voor reddingschepen bijzonder vlot (snelheden bij vlak water).
Normale vaarten gebruikte men beide buitenste motoren, die verstelbare schroeven propelden. Zo rond de 11 knoop...

De romp van de Bermpohl (gelijk de Theodor Heuss) is niet geheel schaal. Het onderwaterschip is zeer lang industriegeheim geweest. Semi-waterverplaatsingsromp.
Ter voorkoming van kopie... etc

Overstap op brushless kan ook, maar dat vraagt toch ook om veel investeringen. 3 regelaars, andere propellers. Goede props zijn schaars geworden sind Graupner failliet is gegaan, de mensen die er verstand van hadden, zijn weggestuurd.

Je kan goed voort met Raboesch natuurlijk. Origeel hadden de schepen stalen schroeven, en geen blinkende messing... (wel mooi)

De Prop-Shop in Engeland heeft RVS propjes. Met 3 stuks ben je wel +100 euro verder...
 
Als je niet alles overhoop wilt gooien, volstaan de motoren.
Je kan op iedere motor een eigen regelaar aansluiten, maar als je dat uit oogpunt van bijzondere manouvres wilt doen, moet je zender daarvoor ook geschikt zijn. Sturen op de props bijvoorbeeld.

Je kan het ook houden bij twee. Buitenste op een en eentje voor de middenmotor. Full-speed rechtuit.
Daarvoor was de middenmotor eigenlijk bedoeld. De extra punch tijdens reddingsoperaties. De Breusing liep 21 knoop, de Bermpohl iets van 24 knoop met iets van 2400 pk. Uiteraard koste dat veel brandstof.
In die tijd was dat voor reddingschepen bijzonder vlot (snelheden bij vlak water).
Normale vaarten gebruikte men beide buitenste motoren, die verstelbare schroeven propelden. Zo rond de 11 knoop...

Grappig, Graupner stelt volgens mij het tegenovergestelde voor: Normaal varen op de middenmotor en extra punch door bijschakelen van de twee buitenmotoren.

Volgens mij kan mijn zender het wel aan, heb een Graupner MC 16/20 omgebouwd naar 2,4 Frsky, de vraag is alleen of het zinvol is.
 
Dat kan ook? De Decaperm is feitelijk gunstiger belast door de reductie.
De monoperms zijn direct drive, zeer ongunstig, en draaien niet goed op rendement. Eigenlijk snel te zwaar belast. Moeten er kleine, slechter renderende propjes achter...

Ik heb zelf van die monoperms met planetaire reducties liggen. 6V. Die werden bij de Haagse Modelbootclub op 12V gezet met een 4:1 of 3:1. (Voor de Heuss heb ik dan alle 3 gelijk monoperm + pile, niet schaal in die zin).
Niet dat ze meer amperes leverden, dat vermogen blijft gelijk, maar wel een stukken beter rendement op de hogere spanning, en dus zuiniger doordat ze veel lager belast worden. Een zekering tussen regelaar en motor en regelaar was wel een must. Blokkeren is doorfikken.
De motoren hebben 2 mm asjes, sinterbronzen glijlagers. Door de kleine diameter van de assen, geen slijtage. Regelmatig smeren. Bij veelvuldig vooruit/auchteruit, brusk, schiet de collector los. Kan je de boel weer vast solderen.
Nadeel... de reductikastjes, Pile Getriebe, bleken toch iets lawaaierig door de kunststof tandwieltjes. Maar er was niet beter. Er waren nog geen Kontronik of Maxon gearboxen met goede lagering.

Dat betere spul heb je nu wel. Een brushless heeft reeds ongereduceerd al een heel goed rendement, nog iets te verbeteren met een reductiekast, en kan je toe met een behoorlijk klein motortje, dat je loei zuinig kan laten draaien.

Deze unit is vrijwel even groot als een monoperm, maar komt geblokkeerd 50x meer vermogen uit. De nullast is echter laag, zo rond de 1 ampere.
Belast was het iets meer. (had het gemeten, spullen even niet bij de hand hier), bij een snelheid van 11 tot 12 km/h.
Met 10A LifePo4, stukken lichter dan loodcellen, supersnel te laden, is het lang varen, op vol-uit met een compact model...

Maar het heeft wel het een en ander aan centjes gekost om al die wetenschap bij elkaar te sprokkelen. Alle in m'n kop zittende aandrijvingen te testen :-)

full


Maar varen met de boven getoonde is varen met een fraaie technische aandrijving. Mooi stil door de goede reductiekasten. Deze zijn van MP-Jet met flenzen voor 480 motoren. Die pasten weer op de schroefgaten van de brushless. Een heel samenselsel, maar het kwam toevallig net zo uit na wat gepuzzel. Soms is het wat het is... past het als gegoten.

Het model gaat al verschrikkelijk lang mee. Zo een beetje sinds 1974.
Daarvoor hadden ze de Theodor Heuss in het modelassortiment.
De Heuss (vernoemd naar de eerste na-oorlogse Bondpresident van de BDR) was een product van de wederopbouw. De motoren, reductiekasten, de bouw en de nautische ontwikkeling, alle hoogstandjes van kwaliteit in het nieuwe Duitsland. De hoofdmotor trof je ook in dieseltreinen aan...

Algoed... ik heb er wat boekjes over gelezen en het een en ander...
Best interessant die DGzRS Seenotkreuzers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:-)

Voorlopig zit ik met het probleem hoe ik dat gat in het achterdek netjes dicht ga krijgen. Vergeleken met robbe is dit kunsstof allemaal wel erg dun en wiebelig :-(

Toen ik de motoren eruit haalde, had ik ineens een schroefaskoker in mijn hand. Epoxy houdt niet goed op abs! Afijn beter dat we er nu achterkomen dan dat de boel weer dicht zit. Ik denk elke keer dat zo'n half klaar model veel minder werk is, maar dat valt altijd weer tegen door de fouten die mijn voorgangers gemaakt hebben ( zie najade en san diego) afijn, goedkoop is het wel en uiteindelijk komt het wel weer goed!
 
...Zou het niet realistischer zijn de motoren allemaal een eigen regelaar te geven waarbij de buitenste motoren ook voor manoeuvreren instelbaar zijn (tegengesteld draaien bijvoorbeeld?) heeft iemand hier ideeën over?

Uitgaande van borstelmotoren:
Ik vind het overkill en "zonde" van een regelaar.
Onder mijn eerste Schnellboot S131 zitten ook 3 schroeven met 3 motoren.
Binnenste motor voor "aanvalsvaart" met eigen regelaar, buitenste motoren voor kruisvaart, samen op één regelaar.
Wendbaar? Ja, óók in de haven. Middenmotor langzaam vooruit, buitenmotoren beiden langzaam achteruit en je kunt draaien op een dubbeltje.

In mijn huidige Schnellboot ligt als middenmotor een speed 500 met eigen regelaar; de buitenste motoren zijn Robbe Roxxy's brushless, elk met een eigen regelaar. (Brushlessmotoren kun je niet samen op één regelaar zetten)
Overigens worden ze wel door één kanaal op de zender aangestuurd middels een V-kabel in de boot.
De voortstuwing van de S139 heb ik nét omgekeerd ingeregeld als bij de S131:
Binnenmotor (Speed 500) voor kruisvaart, buitenste motoren voor aanvalsvaart.
Wendbaarheid bij langzame vaart ook prima, net als S131.

Snelheid...
full

Het blijft een spuitgiet plastic rompje (ook al ligt er een glasmatje in) dus veel sneller durf ik niet.

Over plastic gesproken: hou er rekening mee dat jouw nieuwe aanwinst op leeftijd is. ABS wordt met het verstrijken van de jaren bros. Als je grootscheeps gaat renoveren, lamineer dan meteen een glasmatje in de bodem...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo moet je het ook zien. De tijd voor nemen.

Mogelijk is de lijm verouderd. Of het dan wat slordig aangelegd is, maakt dan niet uit. De lijm vergeeld en wordt zacht en broos, oxideert uit, weekmakers of wat dan ook voor stofjes. Bekend probleem. Het model is vast stok oud.
Stabelit Express van Heinkel... en dat wordt 'smerig' Valt thans onder Pattex...

Maar daarmee laat de oude lijm zich ook wel weer makkelijk wegnemen. Alhoewel je moet opletten niets te forceren. Bij mijn Oude FL8 SAR schip heb ik ook alle oude verbindingen weg moeten poetsen en bikken. Maar is wel van een veel dikkere ABS plaat gevacumeerd.

Je hebt tegenwoordig wel weer de keuze uit veel betere kleefstoffen. Maar ook dan... niets blijft of houdt eeuwig durend. Ook ABS zelf niet.
Er zijn tegenwoordig goed hechtende 2K Acrylaatlijmen.
Araldite is een bekende industrielijmsoort. Er is ook een speciaal lijmpje voor ABS van.
Nadeel... als de pest voor de portemonee met alles er op en er aan, doseerspuitpistool en mengtuitjes, en zeer korte vershouddatum. (ik heb wat hele dure tubes weg moeten knikkeren, vet balen). Dan is het een heel erg duur lijmpje geworden...

Hier zie je wel wan die setjes tussen...
https://www.google.nl/search?q=2K+a...univ&sa=X&ei=PJfvVMrDA5Lvau7RgXg&ved=0CHoQsAQ

Nu zag ik dat UHU ook weer een 2K acrylaatlijm heeft in hun lijmwijzer.
2-Komponenten-Klebstoffe ? Epoxidharzkleber, Acrylatkleber und UHU repair all powerkitt

Wellicht kan je daar goed mee verder werken. Ander nog even een zoekronde, of popt hier nog een patent merkje lijm op in de adviezen...

Hier nog wat plaatjes...
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/h-b-busking-albums-theodor-heuss.html

Achterdek? 1.001 mogelijkheden. Voornamelijk praktische keuzes maken, daar kom je vast wel uit.
Bij mijn model komt er 'ooit' een waterdicht schot achter de roeren met een duikbootdoorvoer voor de aansturing. De zeer korte altijd lekkende roerkoningen en hevels in het nat. Badewanne dan deels uitneembaar. Zelflozers in de achterste spant. De zijkanten onder het kuipje ook afgedicht voor weer wat meer drijfvermogen...

Ligt hier een beetje stil door project klassieke auto en wat modelvliegerijprojecten...
Van mooie Seenotkreuzertjes in restauratie wordt ik altijd weer vrolijk :-)

Tot zovers!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het overkill en "zonde" van een regelaar.
Onder mijn eerste Schnellboot S131 zitten ook 3 schroeven met 3 motoren.
Binnenste motor voor "aanvalsvaart" met eigen regelaar, buitenste motoren voor kruisvaart, samen op één regelaar.
Wendbaar? Ja, óók in de haven. Middenmotor langzaam vooruit, buitenmotoren beiden langzaam achteruit en je kunt draaien op een dubbeltje

Hallo Roel,

Bedankt voor de nuttige reactie.

Dat overkill valt wel mee, want ik gebruik hiervoor van die HK esc's en die kosten nog geen tientje per stuk en werken prima (mits je niet hoger dan 2s gaat).

Ik heb alleen (nog) geen idee hoe ik dat op mijn zender nou goed moet inregenen. Ik denk idd dat ik de middenmotor voor kruissnelheid hou, waarbij de buitenmotoren automatisch bijgeschakeld worden op hogere snelheid. Goed voor een avondje probeer plezier. of ik dan ook nog in de haven de middenmotor vooruit en de buitenmotoren achteruit kan doen voor wendbaarheid (ook dat lijkt me gaaf een keer te proberen) weet ik niet en moet ik uitzoeken.

Dat van dat glasmatje is een goeie tip. Ik heb nog TOTAAL geen ervaring met epoxy en glasmat, dus de binnenkant van de romp is waarschijnlijk een goed punt om dat te proberen, en idd heb ik nu alles eruit gehaald dus kleine moeite.

Kun je me vertellen waar ik dit kan kopen?

Zo snel als jouw boot hoeft hij niet te gaan. Schaalsnelheid is meer dan voldoende. Voor sneller heb ik de San Diego en de Najade.
 
Mogelijk is de lijm verouderd. Of het dan wat slordig aangelegd is, maakt dan niet uit. De lijm vergeeld en wordt zacht en broos, oxideert uit, weekmakers of wat dan ook voor stofjes. Bekend probleem. Het model is vast stok oud.
Stabelit Express van Heinkel... en dat wordt 'smerig' Valt thans onder Pattex...

Hallo Bas,

Leuke bijdrage en nuttige tips (niet alleen voor mij lijkt me!)

Het probleem is hier niet de veroudering van de lijm (hoewel ook aan de orde) maar het feit dat er een soort epoxy gebruikt is wat simpelweg niet voldoende hecht aan de abs. Ik trok de schroefas er zo uit, inclusief het steuntje, en er bleef geen enkel residu op het abs achter.

Ik heb uitstekende ervaringen met de hechting van stabilit hoewel het duur is en een rotmiddel om aan te brengen.

Dat gat gaat idd mijn eerste hoofdpijn item worden. Ik heb er simpelweg nog te weinig ervaring mee, maar we gaan zien waar het schip strand (haha) .

Denk ik in de goede weg als ik er eerst een plaat ondermaak, en dan een plaat zo goed mogelijk pas in maak (waarschijnlijk meerdere delen ivm alle knikken) om het gat op te vullen, dan de naden opvul met polyester plamuur en de boel zo glad mogelijk schuur?

Als iemand verder nog een tip heeft waar ik op het net iets meer hierover kan vinden (youtube zou te gek zijn) hou ik me aanbevolen. Ik kan niet veel vinden, maar het hangt er natuurlijk van af waar ik op zoek.

Verder moet ik ook een schoorsteen maken (bovenste deel weg) en een antenne mast solderen (ook nog nooit gedaan) dus veel nieuwe probeersels.

Iemand ook een idee waar ik materiaal zou kunnen vinden om zelf zo'n vangnet te maken als op het voordek hoort?

Verder: de originele looproosters op de gangboorden zijn voorzien van gaten. Ik geloof dat dit bij de bouwdoos met stickers werd opgelost. Er zijn geëtste kant en klare boorden te koop, maar die kosten 120 euro (!)

Weet iemand, of heeft iemand een creatief idee waar ik een dergelijk geperforeerd plaatmateriaal vandaan zou kunnen halen, of hoe ik dat zelf kan maken (gaatjes boren snap ik, maar ik zie niet hoe je dat netjes recht gaat krijgen)


Bedankt voor alle tips, het helpt mij enorm!
 
Wat ik op de plaatjes zie aan rijkelijk aangebrachte kleefstoffen lijkt me Stabelit.
Het ruikt bijzonder muf. Epoxy kan loslaten, Stabelit evenzo makkelijk.
Epoxy gaat op den duur niet meuren. Heb hier een epoxy-modelromp van uit de Kaninefatentijd. Ruikt een beetje naar stof van een vorige bewoner. :-) (we hebben hier een Hunnebed aan de overkant)

Ervaring krijg je door dingen te doen, en je soms voor te bereiden door er over te lezen. On the fly leer je verder.

Epoxy, waar?
Goed gesorteerde lakspecialist, op jachtbouw toe gerust. Zoekronde op Amersfoort, Google?
Redelijk bekend bij het MBF is deze zaak. Heeft goede lamineerharsen, dunne lamineer glasweefsels (geen mat, bevat lijmstof, is alleen polyesterhars geschikt)

Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 1 kg epoxyhars

ABS laat zich behoorlijk repareren met polyester. Echter... het bevat styreen, en dat lost in een oogwenk je dunne eierschaalromp op. Plamuur zal nog wel gaan, maar niet in extreme lagen aanbrengen. Ik zou daarom niet met polyester gaan lamineren. Verder blijft het altijd pikkerig en stinken.
Epoxy doet dat niet en kan je dus stabiel in lamineren. Je hoeft het ook niet zo zwaar te pantseren dat je er een stormram van maakt.

Ik werk regelmatig met 25 of 60 grams weefsel. Het 25 grams glas laat zich heel goed in moeilijke hoekjes deppen met een kwastje. Beter meerdere dunne laagjes, dan 1x een dikke miep. Je werkt veel gecontroleerder. Bij uitharden/reageren kan epoxy zeer heet worden. Dat moet je voorkomen. Bij keer op keer dunne laagjes aan lamineren heb je daarvan geen last.

Je lamineert nat in nat of nat op pikkerig of nat op droog, maar dan moet je eerst de onderliggende epoxylaag opruwen voor goede hechting.

Je kan ABS eerst dun primen met secondenlijm. De epoxy hecht beter aan de CA-lijm, dan aan ABS. Het wordt vaak toegepast bij het repareren van epoxyrompen van modelvliegtuigen. Als je de romp moet richten, de breuken stabiliseren.
Het is het glasweefsel wat de sterkte geeft aan de romp, die zo spaarzaam mogelijk gefixeed wordt met epoxy. De lijm zelf is redelijk broos zonder bewapening.

Wel behoedzaam werken met epoxy. Laat je goed inlichten door de specialist. Epoxy is giftig.
Hoort niet in de buurt van kinderen te zijn. Een van de gevaarlijke stoffen is PBA.
Lees daar eens over (en je drinkt van je leven geen melk meer uit een pak)

Werk met vinyl handschoenen, voorkom zo veel mogelijk aanraking met de huid.
Was je handen niet met thinner of aceton of spiritus. Natte epoxy lost daar in op, want dan trekken de stoffen direct door de huid.
Wassen kan je met speciale zeep of met azijn en veel zeep.
Gewoon behoedzaam en rustig werken.

Vinyl handschoenen, geen LATEX!!!! Die laatste zijn poreus op de epoxystofjes. Heb je niets aan.

De gangboorden staan vaak op eBay.de. 120 euro? Zou kunnen. Is wel erg duur.

Zelf gaan etsen. De stikkervellen los via eBay. Of anders boren met de hand.
Nadeel van de transfervellen. Als ze verouderd zijn, laten ze zich niet meer losweken. De arabische-gom-kleeflaag is dan stuk. Ik weet niet of ze nog via Graupner te bestellen zijn. Vast niet.

Om te boren zou ik eerst een werktekening maken op de PC aan de hand van een scan. Een print op het werkstuk plakken en dan onder een proxon boorstandje setjes links en rechts gelijk boren. Je kan werken met dunne 1 mm of dunner, vliegtuig-multiplex. Dat later stabiliseren met een PU lak. Of in styreenplaat of dunne epoxyplaat.

Ernstig zaak om bouwplannen in handen te krijgen. En dat is een tijdsfactor. Maar je vindt ze altijd op den duur.

De epoxyplaat zou je nog zelfs, zelf kunnen maken op een glasplaatje, gewaxed met losmiddel. Je kan het ook in zuivere diktes via eBay.de aanschaffen. Ooit in het verleden een bak van gekocht. Is heel handig knutsel materiaal voor vliegtuig en boot!

Dat boren kan een monnikenklusje zijn. Maar met een avondje driftig aan de slag is het ook klaar. Kan het etsen nog wel eens een langere omweg zijn voor je alles in stelling hebt gebracht.

Styreenplaat of epoxyplaat voor de kuip van het bijbootje...
Met strategisch insnijden van styreenplaat kan je het vouwen als papier van een bouwplaat.


Before...

full



After...

full



Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roel,

Bedankt voor de nuttige reactie.

Dat overkill valt wel mee, want ik gebruik hiervoor van die HK esc's en die kosten nog geen tientje per stuk en werken prima (mits je niet hoger dan 2s gaat).

Ik heb alleen (nog) geen idee hoe ik dat op mijn zender nou goed moet inregenen. Ik denk idd dat ik de middenmotor voor kruissnelheid hou, waarbij de buitenmotoren automatisch bijgeschakeld worden op hogere snelheid. Goed voor een avondje probeer plezier. of ik dan ook nog in de haven de middenmotor vooruit en de buitenmotoren achteruit kan doen voor wendbaarheid (ook dat lijkt me gaaf een keer te proberen) weet ik niet en moet ik uitzoeken.

Het "bijschakelen" van je buitenste motoren is niet moeilijk. Als je een mixer ("Master-Slave" schakeling) op je zender hebt, kun je die ervoor gebruiken. Bij de FF7 van Futaba kan ik die met een tuimelschakelaar in- of uitschakelen.
Dan is de "master" je middenmotorkanaal en de "slave" de regelaar voor je buitenste motoren.

Dat van dat glasmatje is een goeie tip. Ik heb nog TOTAAL geen ervaring met epoxy en glasmat, dus de binnenkant van de romp is waarschijnlijk een goed punt om dat te proberen, en idd heb ik nu alles eruit gehaald dus kleine moeite.
Kun je kopen bij elke goed gesorteerde modelbouwzaak. Of Conrad.

Voor een vangnet kun je naar de hengelsportzaak gaan. Of een héél spannend stukje textiel van je vriending/verloofde/echtgenote/concubine achterover drukken en verknippen. Slecht voor je relatie, dat dan weer wel...
Of zelf een lingeriewinkel binnenstappen...:help:

Geperforeerde plaat heb ik gekocht bij Hobma in Elst (Gld). Een prima gesorteerde modelbouwzaak die ook nog eens VOORRAAD heeft.
 
Heb zelf prachtige fijnmazige alu plaat weggehaald bij de Hornbach.
Eigenlijk niet in het juiste ritme...
Maar de gangen werden bij tijd en wijlen toch ook vervangen door industrie plaat... kreeg je zoiets...

Ja en dat schepnetje...het is zelf te knopen? Moeders de vrouw?


Heuss...

full


full



Breusing (Emden)... Aanrader om eens te gaan bekijken met de kinders, direct voeling met je restauratieproject...

full



Met zonder visnetje...

full



Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top