Wat ik op de plaatjes zie aan rijkelijk aangebrachte kleefstoffen lijkt me Stabelit.
Het ruikt bijzonder muf. Epoxy kan loslaten, Stabelit evenzo makkelijk.
Epoxy gaat op den duur niet meuren. Heb hier een epoxy-modelromp van uit de Kaninefatentijd. Ruikt een beetje naar stof van een vorige bewoner.

(we hebben hier een Hunnebed aan de overkant)
Ervaring krijg je door dingen te doen, en je soms voor te bereiden door er over te lezen. On the fly leer je verder.
Epoxy, waar?
Goed gesorteerde lakspecialist, op jachtbouw toe gerust. Zoekronde op Amersfoort, Google?
Redelijk bekend bij het MBF is deze zaak. Heeft goede lamineerharsen, dunne lamineer glasweefsels (geen mat, bevat lijmstof, is alleen polyesterhars geschikt)
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 1 kg epoxyhars
ABS laat zich behoorlijk repareren met polyester. Echter... het bevat styreen, en dat lost in een oogwenk je dunne eierschaalromp op. Plamuur zal nog wel gaan, maar niet in extreme lagen aanbrengen. Ik zou daarom niet met polyester gaan lamineren. Verder blijft het altijd pikkerig en stinken.
Epoxy doet dat niet en kan je dus stabiel in lamineren. Je hoeft het ook niet zo zwaar te pantseren dat je er een stormram van maakt.
Ik werk regelmatig met 25 of 60 grams weefsel. Het 25 grams glas laat zich heel goed in moeilijke hoekjes deppen met een kwastje. Beter meerdere dunne laagjes, dan 1x een dikke miep. Je werkt veel gecontroleerder. Bij uitharden/reageren kan epoxy zeer heet worden. Dat moet je voorkomen. Bij keer op keer dunne laagjes aan lamineren heb je daarvan geen last.
Je lamineert nat in nat of nat op pikkerig of nat op droog, maar dan moet je eerst de onderliggende epoxylaag opruwen voor goede hechting.
Je kan ABS eerst dun primen met secondenlijm. De epoxy hecht beter aan de CA-lijm, dan aan ABS. Het wordt vaak toegepast bij het repareren van epoxyrompen van modelvliegtuigen. Als je de romp moet richten, de breuken stabiliseren.
Het is het glasweefsel wat de sterkte geeft aan de romp, die zo spaarzaam mogelijk gefixeed wordt met epoxy. De lijm zelf is redelijk broos zonder bewapening.
Wel behoedzaam werken met epoxy. Laat je goed inlichten door de specialist. Epoxy is giftig.
Hoort niet in de buurt van kinderen te zijn. Een van de gevaarlijke stoffen is PBA.
Lees daar eens over (en je drinkt van je leven geen melk meer uit een pak)
Werk met vinyl handschoenen, voorkom zo veel mogelijk aanraking met de huid.
Was je handen niet met thinner of aceton of spiritus. Natte epoxy lost daar in op, want dan trekken de stoffen direct door de huid.
Wassen kan je met speciale zeep of met azijn en veel zeep.
Gewoon behoedzaam en rustig werken.
Vinyl handschoenen, geen LATEX!!!! Die laatste zijn poreus op de epoxystofjes. Heb je niets aan.
De gangboorden staan vaak op eBay.de. 120 euro? Zou kunnen. Is wel erg duur.
Zelf gaan etsen. De stikkervellen los via eBay. Of anders boren met de hand.
Nadeel van de transfervellen. Als ze verouderd zijn, laten ze zich niet meer losweken. De arabische-gom-kleeflaag is dan stuk. Ik weet niet of ze nog via Graupner te bestellen zijn. Vast niet.
Om te boren zou ik eerst een werktekening maken op de PC aan de hand van een scan. Een print op het werkstuk plakken en dan onder een proxon boorstandje setjes links en rechts gelijk boren. Je kan werken met dunne 1 mm of dunner, vliegtuig-multiplex. Dat later stabiliseren met een PU lak. Of in styreenplaat of dunne epoxyplaat.
Ernstig zaak om bouwplannen in handen te krijgen. En dat is een tijdsfactor. Maar je vindt ze altijd op den duur.
De epoxyplaat zou je nog zelfs, zelf kunnen maken op een glasplaatje, gewaxed met losmiddel. Je kan het ook in zuivere diktes via eBay.de aanschaffen. Ooit in het verleden een bak van gekocht. Is heel handig knutsel materiaal voor vliegtuig en boot!
Dat boren kan een monnikenklusje zijn. Maar met een avondje driftig aan de slag is het ook klaar. Kan het etsen nog wel eens een langere omweg zijn voor je alles in stelling hebt gebracht.
Styreenplaat of epoxyplaat voor de kuip van het bijbootje...
Met strategisch insnijden van styreenplaat kan je het vouwen als papier van een bouwplaat.
Before...
After...
Gr Bas