Hoogte beperkingen niet knvvl velden.

Ben benieuwd naar het volgende.
Nu wij als knvvl club ons aan de nieuwe wetgeving moeten houden,dus niet boven de 300 mtr.
Mogen wij dan ook van de rondvluchten die bij ons veld overkomen onder de 300 Mtr . Kunnen wij dan ook reclameren. Wij hebben nu verplichtingen ,maar zij dan ook? Wij staan officieel geregistreerd bij de Knvvl dus beide partijen zijn op de hoogte neem ik aan. Het moet dan niet zo zijn dat de een de lusten en lasten heeft en de andere alleen de lusten.
 
Ga me hier toch eens wat meer in verdiepen. Staan de modelvliegvelden genoteerd op de luchtvaartkaarten kleine luchtvaart? Als daar alleen knvvl (en LF) velden geregistreerd staan kan ik me ineens eens stuk meer voorstellen bij de keuze van het ministerie.
 
Laatst bewerkt:
Nee, lang niet alle modelvliegvelden van bij de KNVvL aangesloten staan op luchtvaartkaarten.
 
Wij moeten altijd aan de kant voor mandragende vliegtuigen.
Heel die 300 meter slaat ook nergens op.
Vandaar dat ze in den Haag ons ook onder de 120 meter willen hebben.
Mandragend mag volgens mij tot 150 meter dan zouden we geen last hebben van elkaar.


verstuurd met mijn smartphone
 
Ben benieuwd naar het volgende.
Nu wij als knvvl club ons aan de nieuwe wetgeving moeten houden,dus niet boven de 300 mtr.
Mogen wij dan ook van de rondvluchten die bij ons veld overkomen onder de 300 Mtr . Kunnen wij dan ook reclameren.
Nee. Bemande vliegtuigen hebben een minimale hoogte van 500 voet (=150 meter).
Het gebied tussen 150 en 300m is dus gedeeld luchtruim waarbij modelvliegtuigen altijd voorrang moeten verlenen. Modelvliegtuigen/drones worden (werden) gedoogd maar dat heeft de afgelopen jaren dus tot incidenten geleid.
Daar komt ook de maximum hoogte van 120m vandaan in de nieuwe regelgeving.

Verder; in sommige gebieden (bijvoorbeeld bij Wilp, tegenover Deventer) is de minimale hoogte 100 voet (30 meter - geen schrijffout) om noodlandingssprocedures te oefenen. En er zijn laagvliegroutes van Defensie, en helicopters van politie en hulpdiensten hebben ook speciale regels. In al die gevallen moet je met je model gewoon wijken.
 
Uiteraard wijken voor mandragend. Maar het is dus zo dat de kleine luchtvaart niet op de hoogte is van modelvlieglocaties?
 
Nu wij als knvvl club ons aan de nieuwe wetgeving moeten houden,dus niet boven de 300 mtr.

Onder de huidige wetgeving is de maximale vlieghoogte voor modelvliegtuigen 300 meter. Voor bij de KNVvL aangesloten verenigingen veranderd er na 1 juli wat dit betreft niets.
 
Nee, die staan niet aangegeven. Zou ook niet zinnig zijn want je mag (bijna) overal modelvliegen als jij dat wilt. Je zou voor de grap eens een luchtvaartkaart moeten bekijken en zien hoeveel info daar al op staat. Probeer daar de modelvliegvelden eens bij te zetten....

prosim4u_33.jpg
 
Naar wat ik begrepen heb is de 120m beperking voor ons een gelijktrekking of iets in die richting met de commerciële jongens ( Darpas )

Er loopt een draadje hot news ( knvvl sub forum ) waar de knvvl ook in reageerd. Draadje is aardig onderhevig aan een hoop moddergooien maar er staan nuttige zaken tussen..

En die opmerking over dlg-en... Alles wat straks wild vliegt tot 4 kg valt per definitie onder de drone categorie. Dat betekent max 50m hoog en 100m ver...
 
Hmmm toch zou ik bekende modelvlieglocaties willen weten als piloot vliegend tussen 150 en 300m. Ik ken de kaarten uit de 1:1 zweefvliegtijd. Daar kan ik ze niet op vinden inderdaad. Mijn kaarten zijn al oud, dus ik dacht dat dat misschien veranderd zou zijn..

Tuurlijk kun je een modelvliegtuig overal tegenkomen, maar een vogel ook. Bij een modelvliegclub weet je zeker dat je ze tegenkomt. We weten als modelvliegers allemaal hoe moeilijk hoogte en afstand zijn in te schatten vanaf de grond.

Ik vind het doemscenario zoals blaquiredinges dat aandraagt in de openingspost nog niet zo onrealistisch zo [emoji12] Byebye f5j . Of ontheffing aanvragen tot 1000m op westrijdlocatie/NOTAM [emoji41][emoji41]
 
Ken het wedstrijdprogramma voor de F5J niet. Maar als het nodig is daarbij boven de 300 meter te vliegen dan klopt er iets niet.
 
Even een vraagje tussendoor.
Wij zijn als modelvliegers toch ondertussen met veel meer dan de sportvliegtuigjes?
Waarom gaan die herrie dingen niet aan de kant?
Moeten duizenden modelvliegers leiden voor een paar honderd sportvliegtuigjes

verstuurd met mijn smartphone
 
Ken het wedstrijdprogramma voor de F5J niet. Maar als het nodig is daarbij boven de 300 meter te vliegen dan klopt er iets niet.

Voor de duidelijkheid, ik bedoelde t als grapje he.. Bij f5j hoef je niet boven 300m te vliegen. Maar als je dan toch ontheffing aanvraagt, dan gelijk maar tot 1000m :)

Even een vraagje tussendoor.
Wij zijn als modelvliegers toch ondertussen met veel meer dan de sportvliegtuigjes?
Waarom gaan die herrie dingen niet aan de kant?
Moeten duizenden modelvliegers leiden voor een paar honderd sportvliegtuigjes

verstuurd met mijn smartphone

:) ;)
 
Nee, die staan niet aangegeven. Zou ook niet zinnig zijn want je mag (bijna) overal modelvliegen als jij dat wilt. Je zou voor de grap eens een luchtvaartkaart moeten bekijken en zien hoeveel info daar al op staat. Probeer daar de modelvliegvelden eens bij te zetten....

prosim4u_33.jpg

Als je de kaart van de CTR van Maastricht Aken Airport bekijkt dan zie je daar wel diverse modelvlieg locaties op zijn aangegeven. Dus zo moeilijk is dat niet, Dat zal voor de andere kaarten dus ook mogelijk zijn.
 
Even een vraagje tussendoor.
Wij zijn als modelvliegers toch ondertussen met veel meer dan de sportvliegtuigjes?
Waarom gaan die herrie dingen niet aan de kant?
Moeten duizenden modelvliegers leiden voor een paar honderd sportvliegtuigjes

verstuurd met mijn smartphone

Ja omdat er mensen in zitten en in jou model zit niks van waarde dat je kan stellen tegenover een mensen leven. Ik heb ooit een model gecrashed omdat de trauma heli even langskwam. via mail heb ik contact gezocht en ja ze hadden mij gezien en vonden het jammer dat ik mijn Pibros de grond in drukte. Ze gaven aan dat ze altijd moesten uitkijken voor vogels en andere zaken, en mijn modelletje hadden ze gezien.
 
Het is voor mij niet meer doenlijk om op alle draadjes te volgen of te reageren, die er nu zijn of die er nog komen.
Ik beperk me tot het "hot news" draadje.

Één item dan als laatste hier: het publiceren van alle bekende modelvliegvelden (en andere luchtsport sites) is ondoenlijk op de VFR kaar van NEDERLAND. Dan zou je een flap papier nodig hebben van 3 X 3 meter. Leuk voor aan de muur, maar niet werkbaar in een kleine cockpit.
De naderings kaartjes van bvb Maastricht/Aachen staan op een A4tje en beslaan maar een klein gedeelte van heel Nederland, daar komt het nog wel tot zijn recht.
Verder moet je je niet rijk rekenen als er iets op een kaart staat. In Frankrijk staan er op de VFR kaarten een tiental kerncentrales ingetekend. Goed te zien. En ook nog eens duidelijk herkenbaar als de betonnen blokken/koepels vanuit de lucht. Niettemin zijn er jaarlijks tientallen incidenten en dat komt de sportvlieger op boetes te staan van meer dan 5000 euro.
Die lui doen dat dus nooit expres, maar als je al half verdwaald bent, met weinig brandstof zit, het donker aan het worden is, je de verkeersleiding niet goed hoort of verstaat(áls je die al aan de lijn krijgt), je paniekgevoelens aan het krijgen bent, je wel andere zaken aan je hoofd hebt om te kijken of er in de vele groen nog een modelveldje ligt waar je ook nog omheen zou moeten. Het is "daar boven" allemaal niet zo makkelijk als het het er van beneden uit ziet.
 
Daarom zeg ik stoppen met de sportvliegtuigjes.
Kunnen we geen acties gaan houden?
Die dingen vliegen op een paar naool voor de lol net als wij dus verschil zit er wat dat betreft niet in.

Zie je hoe oneerlijk de regels zijn?

verstuurd met mijn smartphone
 
Back
Top