DFS Habicht made in China 2,40mtr

Justus, Ik heb de romp spanten zowat klaar, ik heb alleen 1 spant over die ik echt niet kan plaatsen. Hij past nergens tussen...

Voor wat de hoek van de vleugels betreft...

DFS_Habicht_E_1.jpg


Machtige foto.
 
Ik was in de war. Ik bedoelde de 8 meter versie. Ik heb een extra romp spantenset, je weet wel voor de China vleugels. Ik vraag mij af of er nog eer aan te behalen valt. ;-) Ik kan het proberen, maar ik ben er zeker van dat deze zelfbouw kit beter gaat vliegen... schiet mij iets te binnen... Waarom denk ik nu pas aan de 2e romp set? Ik ga die 2 straks eens vergelijken en zal dan ook een foto voor je maken.
 
Ik ben een beetje aan het kijken naar servo's.

In de Chinees had ik 40grm standaard servo's in de romp en hs-82mg's in de vleugels.
Voor deze zijn die standaards echt te groot en de hitecs zitten in de Twin en ik heb verder niets voor dit formaat liggen dus ik zal nieuwe servo's moeten gaan zoeken.

Voor de rolroeren denk ik om bij die 82's te blijven. Als de vleugels een eind in elkaar zitten kan ik meten of die 13mm past. Wel zijn dymond d260-mg's even zwaar/licht, even sterk en 5euro/stuk goedkoper maar daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over (niet negatief maar ook niet positief)

Voor richting en hoogte kan dat ook maar ik zou ook net 1 maatje groter kunnen en naar de hs-85 kunnen gaan. Richting wil ik een stevige op i.v.m de stootgevoeligheid bij transport van dat enorme roer en hoogte mag ook best een stevige zijn.

Vraagje voor Terrence en Douglas: moeten jullie t.z.t. ook nieuwe servo's kopen en zo ja wat heeft jullie voorkeur? Want je hebt nogal eens wat korting op meerdere in 1 koop en kunnen we misschien iets regelen.
 
Ik heb servo's genoeg, 82MG voor de ailerons. 85MG voor richting en hoogte. Lijkt mij een prima keuze. Wat het spant betreft, ik was in de bonen. Ik had per ongeluk 2 spanten verwisseld, nu klopt alles weer.
 
Ik had de standaard servo's al afgeschreven maar toch nog eens gepast:


Het valt eigenlijk reuze mee. Als ik ze op deze plek zet komen ze ook nog heel ruim voor het zwaartepunt dus ik denk dat ik toch deze ga gebruiken.
De aansturing ga ik pas definitief plaatsen als ik de vleugelophanging in de romp heb en daar wil ik eerst de vleugel pasklaar voor hebben dus daar ga ik ook mee verder:

Na een beetje meetkunde van vroegáh heb ik de hoek van de hulzen in de romp te pakken: 14 graden V-stelling. Ik heb er nu voor gekozen om daarna de knik weer 14 graden terug te gaan voor een horizontale buitenvleugel.
Dat weer doorgerekend in de bouwhelling en alles vastgeschroefd aan het werkblad zodat ik het ook niet per ongeluk kan verschuiven.


Ik heb een rechte lijn voor de hoofdligger getekend en daarna de positie van de ribben van de tekening overgenomen en haaks op de liggerlijn genomen.
Zoals de ribben op de foto losjes zijn neergezet lijnen ze perfect op. (mijn zeemansoog ziet er geen fractie afwijking in) dus dat gaat helemaal goed komen!!
 
Ik ben met de vleugel bezig.

De gaten voor de vleugelbuis heb ik in de eerste 2 ribben gezet maar als ik er zo naar kijk lijkt het een beetje weinig.
Is het verstandig om ook de 3de rib mee te pakken of is dat een beetje overkill?


Ik heb ook iets gevonden om de tijd tussen de lijmmomenten een beetje door te komen:

Ik heb niets met heli's maar dit is toch wel heel erg leuk!!
 
Justus,

Zou ik ook doen en de gfk strips die de knik verbinden richting de wortelrib, langer maken en de 3 de rib voorbij.

Tussen de liggers uitvullen met kops balsa, en sterk wordt die dan zeker.

Ik zou overigens de wortelrib van sterker multiplex maken als wat je hebt, en misschien de derde ook wel.


Terence

Absoluut niet.
Ik zou er die derde ook in betrekken.
Enkele grammetjes meer maar verwaarloosbaar t.o.v de meerwaarde aan sterkte.

Mvg,
Aurectar
 
Heb jij die kurk onder plaat nog nodig? @Terence, ik heb hier nog wat kurk materiaal liggen. (van Ilse haar werk) Ze doet er niets mee, misschien iets voor de helling voor de vleugels?
 
Ik was in mijn jeugdig enthousiasme al zonder begonnen, ik wil dezelfde lijnen voor de linker vleugel gebruiken om ze zo gelijk mogelijk te krijgen dus heb ik de kurk imderdaad niet meer nodig.

Ik ben soms erg lekker bezig, dan zie ik iets dat ik even wil lijmen....en dan nog iets, en als ik dan toch bezig ben kan dat ook....en ineens heb je dan een halve vleugel in elkaar zitten.
 
Ik heb de afgelopen week niet zoveel tijd kunnen besteden aan de Habicht als ik had gewild maar ik ben toch weer wat opgeschoten.

De rechter vleugel zit een heel eind in elkaar. Nog wat hulpliggers plaatsen en dan kan ik de buis opvullen en de hoofdliggers omkasten.

Nu weer een week werken.
 
Sorry Douglas, ik had je vraag niet gezien.

Ik bouw op bruine vezelplaat van de gamma, bedankt voor het aanbod

voorlopig eerst nog de Astir afmaken:p

Terence

Heb jij die kurk onder plaat nog nodig? @Terence, ik heb hier nog wat kurk materiaal liggen. (van Ilse haar werk) Ze doet er niets mee, misschien iets voor de helling voor de vleugels?
 
(Nog) geen foto's deze keer. Wel lekker bezig geweest deze week maar jeetje wat gaat er toch een hoop tijd in de shear-webbing zitten!

Ik heb de messing buis tot in de 3de rib door laten lopen, boven en onder tussen buis en liggers opgevuld met kops balsa en opgesloten met 3mm webbing. (Hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?)
Van de 3de rib tot aan de 5de rib (ter hoogte van de knik) de ruimte tussen de liggers volledig opgevuld met balsa en dit hele stuk opgesloten met 3mm multiplex dat in de vorm van de knik is gezaagd.
De rest met 'normale' 2mm webbing voor en achter tegen de liggers aan tot aan de laatste rib.

Morgen een schuursessie in de tuin ( als het droog is) en dan misschien een foto.....als ik er tevreden mee ben.
 
Laatst bewerkt:
Het is al even stil hier maar ben wel nog bezig hoor!

Ik heb de rechter vleugel op het laatste schuurwerk aan de verkasting van de hoofdligger na zover af dat ik aan de linker kan beginnen.
Tussendoor in de romp het hoogteroerservo een plekje gegeven en ben ik nog steeds aan het brainstormen voor de sleepkoppeling. Aurectar's oplossing in zijn Mucha is ook een mooie en zo'n koppeling heb ik ook nog liggen.

Alleen heb ik een beetje moeite om echt trots op mijn werk te zijn.
Ik heb mijn best gedaan om zo secuur en netjes mogelijk te werken maar ik krijg het niet zo mooi als sommige bouwers hier op het forum. Het zit allemaal goed in elkaar en ik twijfel niet aan de sterkte van de constructie. De ligger voelt echt goed sterk aan en aangezien de vleugel helemaal ingedekt gaat worden ga je er ook niets van zien maar het lukt mij niet om van die perfecte overgangen te maken en pas als ik alles goed geschuurd heb durf ik er een foto van te maken.

Het ligt waarschijnlijk gewoon aan mijn werkwijze, ik gun mijzelf vaak tussen het (vrijwillig) drukke gezinsleven door telkens maar even een uurtje om te werken en betrap mij erop dat ik dan te gehaast ga werken. Ik heb geprobeerd om dan te accepteren dat ik wat langer over bijvoorbeeld die liggeromkasting doe en voor mijn gevoel heb ik daar echt heel veel tijd voor genomen maar toch ben ik er niet 100% tevreden over.

Ik moet gewoon nog beter mijn gehaast tijdens het bouwen zien te onderdrukken maar dat is moeilijk.
Dat is ook de reden waarom het tempo er even uit is, als ik aan mijzelf merk dat ik gehaast ben wil ik niet aan de habicht werken want dat gaat ten koste van het eindresultaat en dat wil ik niet.
 
Ook hier weer nieuwe ontwikkelingen:
Het bouwproject van de scratchbuild-Habicht heb ik afgekapt en beëindigd. Ik had 1 van de vleugels krom gebouwd, mijn zorgvuldig uitgelijnde bouwplank was niet zo zorgvuldig uitgelijnd en hier kwam ik achter nadat ik de ligger geheel omkast had en ik op punt stond naar de indekking te gaan kijken. De romp ging heel erg zwaar worden: de staart constructie die in gemaakt had was wel sterk, denk ik, maar ook veel te zwaar.

Al met al was ik niet tevreden, zag ik afbouwen niet zitten en heb ik het houtwerk met voorjaarsopruiming meegenomen naar de gemeentestort.

Maar ik wilde wel nog steeds een keer een Habicht! Na de crash van de oude riep ik heel hard dat er nooit meer goedkope Chinese zooi in huis kwam maar ben daar enkele weken geleden toch op terug gekomen.
de 'andere' HK-Habicht krijgt wel goede recensies, forumgenoot en hellingmaatje MaartenX was erg tevreden over die van hem, en juist deze was onlangs gigantisch in de aanbieding (slechts 65dollar) en die kon ik niet voorbij laten gaan.
Zodoende kwam vandaag mijn grote bezorgvriend met een pakketje aan de deur:


De opbouw moeten even op zich laten wachten i.v.m. werk, vliegvakantie, kleine tuinverbouwing en wat andere zomerse activiteiten maar hij zal zeker dit jaar nog van het duin gaan!
(en wellicht dat er t.z.t. een sleeptreffen o.i.d is waar hij omhoog kan)
 
Deze week heb ik de nieuw HK Habicht in elkaar gezet!
IMG_20150910_111621_zps0u7xgq5q.jpg


Hanna lag mij nog verontwaardigd aan te kijken vanaf een donker hoekje van mijn werkblad dus heb ik haar weer een plekje gegeven
IMG_20150910_111634_zpssp2f7bbe.jpg


Maar spijtig voor haar is deze romp zo veel groter dan de oude dat ik naarstig op zoek moet naar een vervangster. Ze bedoelt het goed, ze ziet er beter uit dan een lege cockpit, maar het is nog steeds geen gezicht!

De Habicht gaat komende week mee naar Brielle en als rtl4-weermeisje Jennifer gelijk krijgt komen er na het weekend een paar dagen van geschikt hellingweer. Als de bootjes mij dan ook nog gunstig gezind zijn moet het lukken om hem van het duin te gooien!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top