2015 - Xplorer

Snapflap =
ipv. alleen het hoogteroer op up/down te laten reagere, kun je ook de flaps en rolroeren dat signaal aanbieden.
Dat werkt als volgt: bij up geven laat je de flaps een paar mm (4-6) zakken, bij down 1-2 mm omhoog.
Daarmee creeer je een meer verwelfd profiel bij up geven (kan meer lift genereren), resp. een minder verwelfd profiel (minder lift en minder weerstand) bij down geven.
De uitslagen van het hoogte-roer kunnen dan gereduceerd worden.

Hallo Dirk& Arno ,

Bedankt voor jullie uitleg.

Als ik het goed begrijpt is het een Mix in je zender van je Hoogtroer =>met je vleugel kleppen (flaps&ail.)

Die je al of niet bedient met Switch of Slider op je zender ?
Of handmatig tegelijk met Stick Hoogte en vleugel kleppen of wordt dat te ingewikkeld ?

Ik heb toevallig afgelopen weekend in Tynaarlo Eurotour/ NK / DLG een piloot Robert Jan B. zien vliegen , met eigenlijk vrij veel wind ,
die dit Snapflap gebeuren met de linker Slider op de zijkant van zijn Zender bediende.

Vond het wel erg spectaculair uitzien , was net of die loodrecht omhoog schoot (als in de Lift), met een heel korte draai , in sterke thermiek.
 
Ik gebruik het ook niet.
Ik denk ook dat het erg moeilijk is om echt goed af te stellen. Iets te grote uitslagen verpest meer dan zonder.
Als je het toch wilt gebruiken/proberen, zou ik eerst je kist echt goed invliegen en leren kennen, en pas daarna gaan experimenteren met snap-flap.

N.B.
Bij mijn weten schakel je snap-flap ook niet aan of uit tijdens de vlucht.
Je vliegt met, of zonder.
Hooguit een vliegfase met en een zonder.
 
Als het rustig thermisch weer is, gebruik ik het. Is het te turbulent, dan laat ik het er af. Dat werkt voor mij.

Ik schakel de snapflap los van een vliegfase.
 
Arno,

Het kan hier ook klaar mee zijn: Bij turbulent weer heb je geen voordeel bij snap-flap.. in andere gevallen misschien alleen maar aanzetten als je er aantoonbaar voordeel van hebt, niet omdat 'anderen het ook gebruiken' ..

Ik had je toch wel eigenwijzer ingeschat :D ( of haal ik dit beter weg om niet verkeerd begrepen te worden.... )
 
Arno,

Het kan hier ook klaar mee zijn: Bij turbulent weer heb je geen voordeel bij snap-flap.. in andere gevallen misschien alleen maar aanzetten als je er aantoonbaar voordeel van hebt, niet omdat 'anderen het ook gebruiken' ..

Ik had je toch wel eigenwijzer ingeschat :D ( of haal ik dit beter weg om niet verkeerd begrepen te worden.... )

Aangezien een heleboel goede vliegers snapflap gebruiken ben ik gewoon nieuwsgierig naar de methode waarop hun de mate van snapflap bepalen. ( ene J.W. zweert erbij !)

Ik heb nu na een middagje, allerhande leesvoer verslindend, wel een idee welke kant ik op moet maar zeker daarover ben ik nog allerminst.

Ik ben dan best wel eigenwijs (hoor ik wel eens...:rolleyes:) maar ik wil wel nog altijd wat bijleren en wanneer ik dan iets niet weet voel ik me zeker niet te groot om te vragen :cool:
 
Ik heb zelf met de xplorer f5j glas met snap-flap gevlogen maar vond het niet geweldig. Ik zelf had het idee dat bij "up trekken" gewoon kompleet de snelheid uit de kist haalde, wellicht te veel flap in plaats van snap ... :) maar ik doe het toch weer zonder. Misschien met de nieuwe met X3 romp het wel nut heeft? Zal het zien.

Trouwens tijdens het typen is het internet en stroom weg geweest na een ferme knal... Wie heeft Thor zo boos gemaakt?
 
Ik heb zelf met de xplorer f5j glas met snap-flap gevlogen maar vond het niet geweldig. Ik zelf had het idee dat bij "up trekken" gewoon kompleet de snelheid uit de kist haalde, wellicht te veel flap in plaats van snap ... :) maar ik doe het toch weer zonder. Misschien met de nieuwe met X3 romp het wel nut heeft? Zal het zien.

Dat is ook mijn ervaring (met de x3 romp)
 
Als je tijdens het thermieken en steken regelmatig tussen vliegfases 'thermiek', 'normaal' en 'steken' wisselt ben je eigenlijk ook met een vorm van snap-flap bezig.
De truuk is dan om dat fase-wisselen naar een hoogteroer-stand te vertalen, en bij elk van die standen een flapstand te kiezen.
En dat lijkt me behoorlijk lastig. Vooral omdat je ook de hoogteroeruitslag moet verkleinen.
 
De truuk is dan om dat fase-wisselen naar een hoogteroer-stand te vertalen, en bij elk van die standen een flapstand te kiezen.
En dat lijkt me behoorlijk lastig. Vooral omdat je ook de hoogteroeruitslag moet verkleinen.

Ik zie die koppeling met de uitslag van je stab niet. waarom zou je dat willen?
Stab uitslagen zijn bij mij sowieso klein.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad denk ik ook dat je vooral moet kijken naar de combinatie van hoogteroer up en flaps down.
Immers door hoogteroer up te geven vergroot je de invalshoek van de vleugel en als je dan tegen het overtrekken aan komt wil de kist uiteraard sterk afremmen.
Dus minder hoogte-uitslag geven.
Bij mijn F3K's heb ik het bochten vliegen kunnen verbeteren door iets minder hoogte, maar nog wel snap flap te geven.
Overigens niet "alleen" Joe Wurts beveelt snapflap aan, ook Philip Kolb doet dat en wel voor de hele vleugel.

En (off-topic): Om eigenwijs te zijn heb je altijd 2 (of meer) personen nodig.......
 
Ik zie die koppeling met de uitslag van je stab niet. waarom zou je dat willen?
Stab uitslagen zijn bij mij sowieso klein.
Up geven is instelhoekverschil vergroten.
Als je flaps laat zakken, verandert het koordelijn van het profiel. Het voorste punt aan de neus verandert niet van positie, het achterste punt aan de achterlijst zakt. Daardoor vergroot je de invalshoek van de vleugel. Als je het stabilo ongewijzigd houdt qua invalshoek, heb je per saldo het instelhoekverschil vergroot. Je hebt up gegeven.
Voor flaps omhoog geldt precies hetzelfde maar precies omgekeerd.

Meestal is de hoeveelheid up/down die je geeft door de flaps omhoog resp. omlaag te laten gaan te veel. Dus compenseer je een beetje met je hoogteroer (normaliter niet volledig).

Dit is 100% analoog aan de compensatie op hoogte als je je flaps laat zakken als remklep. Alleen de grootte van de uitslagen (en dus de compensatie) verschilt.
 
Ik zal het eens omkeren:
Om een bepaalde hoeveelheid up te geven moet je stabilo 5 graden up. Daarmee vergroot je het IHV met 5 graden.
Ipv. alleen je stabilo te bewegen laat je je flaps 3 gr. zakken. Ik neem even aan dat daardoor het IHV met 1,5 graden toeneemt.
Als je nu ook nog eens met je stabilo 5 gr. up geeft (en dat doe je met snap-flap) dan zou je met 6,5 gr. IHV. vliegen.
Veel meer dan de bedoelde 5 gr.
Bij snap-flap hoort bij iedere hoeveelheid up-down een bepaalde flap-uitslag die elk weer vraagt om een aangepaste (kleinere) hoogte-uitslag.

Daar komt nog bij dat je met het laten zakken van de flaps een gewelfder profiel creëert. Die heeft een negatievere nul-lift-hoek, daardoor gaat dat profiel zelfs zonder verandering van invalshoek al met een hogere Cl vliegen ...

Voor flaps up geldt uiteraard het omgekeerde verhaal.

Nu wel begrijpelijk?
 
Aan mijn begrip hoef je niet te twijfelen............
Dat je met flaps down, eerder over de grens heen gaat waar je een kist kunt overtrekken is niet meer als logisch, maar dat hangt meer af van je stuurmanskunst als van de (maximale uitslag) van je hoogteroer.
En deze uitslag wil je toch altijd een tikkie groter hebben om "onverwachte" situaties te kunnen handelen.
 
Nu heb je het over iets heel anders dan waar ik het over heb.
Ik zeg: bij vergelijkbare manoeuvres heb je bij gebruik van snap-flap minder uitslag nodig.
Dwz. dat de hoogteroer uitslagen minder kunnen.
Maar met die verminderde uitslag kun je nog steeds dezelfde aerodynamische reserve (over-uitslag) aanhouden ....

Een hoogteroer-uitslag in graden vastleggen is weinig zinvol.
Het is zinvol om aan te geven wat je met een kist wilt kunnen.
Nou is dat vrij moeilijk in harde getallen uit te drukken.
Mijn basis-aanpak is: ga vliegen, en eenmaal op veilige hoogte ga je rustig aan steeds langzamer vliegen (up-geven) terwijl je wel probeert gewoon door te vliegen.
Mijn maximale uitslag ligt altijd net voor/net over de grens dat je kist overtrekt. Ik prefereer net voor de overtrek.

Motivatie:
Een stabilo wordt effectiever bij grotere snelheid, dus x graden uitslag bij hogere snelheid levert meer effect dan bij lagere snelheid.
Een grotere uitslag dan voorbij het punt dat de vleugel (of het stabilo) overtrekt is niet zinvol. Dat levert nl. niets op, de kist is onbestuurbaar vanaf dat punt.
Hierdoor (kleinere uitslagen) win je wel aan stuur-resolutie. Je kunt dus subtiel(er) sturen ...
Snap-flap verlegt de overtrek naar kleinere stabilo-uitslagen, dus ...
 
Een stabilo wordt effectiever bij grotere snelheid, dus x graden uitslag bij hogere snelheid levert meer effect dan bij lagere snelheid.

Beste Dirk, het kan natuurlijk zijn dat ik het hardstikke verkeerd lees of begrijp maar jij bent jezelf, vlgs mij, behoorlijk tegen aan het spreken met jouw theorie....... Wanneer ik mijn flap iets laat zakken neemt de Cl en de Cw van de vleugel toe dus zal de kist daardoor langzamer worden. Dan moet ik vlgs jouw theorie mijn uitslagen toch vergroten, of mis ik hier iets ??

Ja, ik mis hier het feit dat het betreffende profiel vermoedelijke vele malen kritieser wordt bij een geringe verhoging van de invalshoek. En dat is weer bijzonder vreemd aan de andere kant omdat de zwp ligging van de Xplorer waar de invalshoek een direkte funktie van is, een grote variable is.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top