Waarom gebeurt dit?

Ik heb op mijn nieuwe TT-01 een probleempje met mijn low-voltage alarm. Deze gaat namelijk af tijdens het rijden terwijl hij gewoon op 4.15 volt zit. Als ik stop met rijden stopt hij ook met piepen.
 
Omdat bij het optrekken er veel stroom gevraagd wordt en dus de spanning even kan dippen.

Als je LV alarm instelbaar is moet je hem wel op 3 volt instellen, kijk daar even naar.
 
Dat wist ik, maar een 30C 5000mah accu zou daar met een brushed motortje niet onder moeten lijden toch? Hij staat op 3.3 volt.
 
Heb je de motor niet te zwaar vertand? En om wat voor brusheed motortje gaat het, een lage turns motor kan ook flink stroom trekken.
 
Alles is 100% standaard. Standaard pinion(ik weet niet hoeveel tanden, maar het is de TT01E) Standaard motor en voordat ik begon met rijden waren de cellen op 4.15 en 4.18 volt.
 
Heeft je lader ook een weerstandsmeeting?
CHeck dan de interne weerstand van je cellen.
 
En gebruik goede stekkers tussen je accu en de regelaar. De bekende tamiya stekkers zijn echt heel erg slech, de bussen (vrouwtjes) gaan na verloop van tijd open staan en dan heb je heel veel overgangs weerstand. De lipo blijft onder belasting wel op spanning, maar je verliest spanning over de stekker en dat is voor de regelaar dan een reden om te stoppen.
 
Ik heb een Deans naar Tamiya verloopstekkertje gekocht, en ik heb ook een buzzer. Direct aangesloten op de balansplug. als ik vol gas geef begint hij te piepen, stop ik met rijden, stopt hij met piepen.
 
Als je buzzer op de balancer-aansluiting zit, dan heb je niets te maken met eventuele slechte connectoren. De buzzer meet de spanning via de balancerkabels direct op de cellen.

Een optie is de buzzer op een lagere alarmspanning instellen.

En testrit met een andere Li-Po behoort ook tot de mogelijkheden. Gaat het dan zonder "gepiep" dan heeft je Li-Po zijn beste tijd gehad.
 
Ik heb helaas geen andere accu's. Ik kan de Buzzer ook op 3.0 0f 3.7 volt instellen, dan zal ik 3.0 een keer proberen.

Ik bedenk me wel dat de tube Grease die erbij zat nog bijna helemaal vol zit. Ik dacht dat ik aan zo'n kleine tube niet eens genoeg zou hebben. Hoort dit?
 
Ik heb een Deans naar Tamiya verloopstekkertje gekocht, en ik heb ook een buzzer. Direct aangesloten op de balansplug. als ik vol gas geef begint hij te piepen, stop ik met rijden, stopt hij met piepen.

Dan zijn je lipo's erg slecht betekend namelijk dat die je motor zo veel trekt dat je accu onder de spanning schiet dit zie je veel bij zippy accu's en dergelijke de 30c die er opstaan is dan Burst ( met geluk) continu zal die nog geen 10c zijn.
dus of het laden gaat niet goed en je lipo's zitten niet vol of ze zijn niet goed.
met verloopje los je het probleem ook niet op de verbinding blijf minder met standaard tamyia beste is om solderen of andere accu's kopen.
 
Ik sluit mij aan bij Koe, probeer de Deans stekker te ( laten ) solderen, dat is veel beter als je het goed doet.
Tamiya stekkers kunnen de stromen niet meer aan.
 
Bedankt voor de tips. de accu die ik gebruikt heb om te testen, daar is duidelijk iets mis mee. Ik heb er mee gereden op een circuit, en de buzzer doet nu zijn werk(waarschijnlijk moest ik de borsteltjes even inrijden), maar de accu hield het minder dan de helft zo lang vol als mijn andere accu. Ik heb er niks bijzonders mee gedaan, ik heb ze gekocht, beide opgeladen, en eentje half leeg gereden tot mijn auto kapot ging. Dat is hij 3 maanden gebleven. Toen heb ik er gisteren mee gereden. Niks verkeerd hier, toch?
 
Het inlopen van borstel motoren heeft niks te maken met je lipo, tenzij, zoals eerder aangegeven , de lipo snel onder belasting inzakt , en dus slecht is . Een lipo moet je anders behandelen als een NiMh accu , laden met een goede lipo lader gebalanceerd , ook de laadstroom kan van invloed zijn voor de levensduur van de lipo. Leeg rijden en dan maar gewoon weg leggen , om later weer te gaan gebruiken , is geen goed idee, tenzij de cel spanning rond de 3,8Volt per cel ligt .

Verloop stekkers voor de accu , is al helemaal geen goed idee, met name de tamiya plugjes die kunnen geen langduurige stromen aan , worden warm , of in het slechtste geval smelten ze en maken kortsluiting, ook connector aan connector ,is ook een bron van spanningsverlies en een kans op problemen....

Maar lees eens de tips en trucs hoe je een lipo " behandelt" en zorg voor een goede lipo lader , en ja een lipo kan ook gewoon slecht zijn , maandagmorgen exemplaar.

Leesvoer voor " dummy's mbt een lipo :


http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/
 
ik sluit me aan bij de woorden van Motorsports meet nog een waarschuwing als toevoeging dat onjuist gebruik van Lipo's tot ernstige ongelukken kan lijden dus lees de sectie over het gebruik van Lipo's eens echt goed door
het is je eigen veiligheid en die van je omgeving
 
Bedankt. Ik weet best wat over de omgang met Lipo's, maar het viel me gewoon op dat hij eerst ging piepen tijdens het rijden. Dit hoorde niet. Het probleem heeft zichzelf opgelost, waarschijnlijk omdat er dus minder weerstand in de motor was en dat daardoor het voltage minder zakte. dat denk ik, in ieder geval. Wat ik wel opvallend vind aan die accu is dat hij veel sneller leegraakte dan mijn andere accu. Waardoor zou dit kunnen komen?
 
Back
Top