Zwever voor beginner isola 3

Mijn naam is René ( Isola 2 ) ben al jaren actief in de RC zeilafdeling op dit forum.
Mijn laatste poging om te vliegen, meer als 50 j geleden, balsa zwever met de hand werpen en motor vliegtuig met rubber motor.
Als ik lees wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is ! daar konden we vroeger alleen maar van dromen.
Alle raad is welkom, maar waar ik niet wil van horen is koop een bouwdoos :-) daar is voor mij geen lol aan.

Dus zelf tekenen en ontwerpen , zoals ik ook altijd met mijn zeiljachten heb gedaan.

ZWEVER%252520HR%252520200.jpg


Epoxy , glasweefsel , carbon en fineer heb ik veel toegepast op mijn zeilschepen.
Depron is nieuw voor mij.

Ben gestart met de bouw van een zwever , span 2000 mm romp lengte 850 mm.

Om het eenvoudig te houden heb ik voor een eenvoudig evenwijdig vleugel profiel gekozen.
Koorde 180 mm dikte 21 mm.

De depron kern 2 X 10 mm op elkaar gekleefd, ga ik bekleden met glas weefsel 50 gr/m².

De depron kern is op het ogenblik ruw gevormd, daar heb ik nu de gleuven voor vleugel verbinder en de rolroer bediening in gefreesd, zie foto.

IMG_0516.JPG
 
Dat ziet er prima uit! Ga je de depron kern ook nog in profiel schuren of is 21mm simpelweg het profiel?
 
Zo ziet het profiel er nu uit, 3 platte vlakken.

IMG_0514.JPG


Van dit profiel ga ik een mal maken.
En dan schuren, :( wat een stof krijg je met depron :eek:
vleugel%252520profiel%25252001.jpg
 
V-stelling?
Ik zie op de tekening geen rolroeren. Als die er inderdaad niet zijn, gaat ie niet de bocht om, is hij niet te vliegen! De tippen moeten dus hoger dan de wortel. Elke vleugel ± 5-6 gr. tov. de horizontaal.

Instelhoekverschil?
De hoek tussen vleugel en stabilo moet zo'n 1,5 tot max!! 2 graden zijn (liever 1,5 dan 2). Voor de vleugel en stabilo meet je dat door een rechte lijn van de voorste punt van het profiel naar de achterste te trekken (koordelijn), en die tov. elkaar te meten. Niet de [vlakke] onderkant van het profiel als referentie gebruiken!

Zwaartepunt?
voor de eerste keren zou ik op 30%-33% van de wortelkoorde gaan zitten, achter de vleugelneus van de wortel.

Kun je nog niet vliegen? Laat hem dan door een ervaren piloot invliegen!
Een slecht ingesteld vliegtuig is erg moeilijk te vliegen!

Succes,
Dirk.
 
Bedankt voor de raad, er komen rolroeren in de vleugel , daarom de 2 groeven aan de onderzijde vleugel.

Die 1.5 à 2 ° is dat voor een stabilo met een symmetrisch profiel ?
Heb ergens gelezen dat dit tegenwoordig gebruikelijk is, terwijl vroeger de bovenkant eveneens boller werd genomen net zoals de vleugel.

Zwaartepunt 33 % van de wortel koorde achter de voorkant vleugel als basis om te starten .

Dat een vliegtuig dat slecht afgesteld is moeilijk te vliegen is kan ik me voorstellen.
Mijn enigste ervaring als piloot is de vluchtsimulator op de PC.
Ga zondag naar de modelvlieg club in Brecht, je mag hier in Belgie toch nergens vrij vliegen.
Ben hun website al eens gaan verkennen, daar zitten mensen met ervaring.
 
Met het schuren is het een beetje oppassen... stof schijnt niet echt gezond te zijn. Als je in één richting schuurt is het resultaat meestal mooier dan met een heen en weer gaande beweging. Enfin, leuk project. Ga je afgezien van GFK-weefsel nog her en der een carbon-roofing erin verwerken? Ik maak me een beetje zorgen om de tippen... ;).
 
Denk dat ik de tippen van de vleugels ga versterken met balsa en flink afronden, eerste stuk waar je de grond mee raakt .
Carbon heb ik gebruik om de vleugel verbinder te versterken, balkje van 600 x 12 x 12 verjongt naar 12 x 2 carbon kousje 160 gr/m²
Zal wel te sterk zijn maar had ik nog liggen.

VLEUGEL%252520VERBINDER%252520A.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die 1.5 à 2 ° is dat voor een stabilo met een symmetrisch profiel ?
Heb ergens gelezen dat dit tegenwoordig gebruikelijk is, terwijl vroeger de bovenkant eveneens boller werd genomen net zoals de vleugel.
Ja, symmetrisch profiel.
Vroeger werden inderdaad ook op het stabilo assymmetrische profielen ingezet, en incidenteel ook tegenwoordig nog.
Maar door de besturing en aerodynamische inzichten wordt er tegenwoordig veel dynamischer gevlogen. Dan is een symmetrisch stabilo beter.
 
Dan word het een symmetrisch profiel.
Met een vleugel koorde van 180 mm , is 1,6 ° 5 mm
Eerste poging om een romp in depron 5 mm te maken heb ik niet verder gezet, vond dit maar een slappe bedoening.

Romp in balsa, dat werkt prettiger.
Drager voor 3 x servo , balsa 1000 x 60 x 10 mm, voor 40 mm achter 20 mm.
De flanken boven en onder op dit centrale stuk gelijmd.
Bovenkant 5 mm balsa, onderzijde idem, is nog niet geplaatst.
Deze rechhoekige balk kan ik door de dikte van de zijwanden flink afronden.
Stabilo 500 x 11 flaps 40 mm, deze word demonteerbaar.
Om de overbrenging van servo naar stabilo te passen alles mat plakband in elkaar gezet.
De duw/trekstang is 3 mm alu.
Zoals het er nu voorstaat heb ik 323 gr, vind dit vrij zwaar, dus ga van die 10 mm flanken nog flink wat afschuren.

IMG_0520.JPG


IMG_0521.JPG


IMG_0522.JPG


IMG_0523.JPG
 
10mm lijkt me idd vrij fors. Voor modellen van deze omvang kan gerust 2.0mm of 2.5mm worden gebruikt met hier en daar 0.6mm versteviging en hier en daar GFK-weefseltjes (of zelfs helemaal geen weefseltjes :)). Realiseer je ook dat gewicht aan de staart via de welbekende hefboom in de neus in veelvoud moet terugkomen. Zie daar de multiplier in werking, en dat maakt het geheel erg zwaar.
 
Dan word het een symmetrisch profiel.
Met een vleugel koorde van 180 mm , is 1,6 ° 5 mm
Eerste poging om een romp in depron 5 mm te maken heb ik niet verder gezet, vond dit maar een slappe bedoening.

Romp in balsa, dat werkt prettiger.
Drager voor 3 x servo , balsa 1000 x 60 x 10 mm, voor 40 mm achter 20 mm.
De flanken boven en onder op dit centrale stuk gelijmd.
Bovenkant 5 mm balsa, onderzijde idem, is nog niet geplaatst.
Deze rechhoekige balk kan ik door de dikte van de zijwanden flink afronden.
Stabilo 500 x 11 flaps 40 mm, deze word demonteerbaar.
Om de overbrenging van servo naar stabilo te passen alles mat plakband in elkaar gezet.
De duw/trekstang is 3 mm alu.
Zoals het er nu voorstaat heb ik 323 gr, vind dit vrij zwaar, dus ga van die 10 mm flanken nog flink wat afschuren.

IMG_0520.JPG


IMG_0521.JPG


IMG_0522.JPG


IMG_0523.JPG
 
Hey Rene,leuk dat je een zwever ontwerpt en bouwt.Heb zelf 2 jaar geleden een Fijn Zwevertje XL gebouwd(m,n eerste vliegtuig),leuk om te doen,helaas nog nooit meegevlogen aangezien ik dit niet nog niet kan! Heeft ongeveer de maten van jouw ontwerp ,de romp gemaakt van 2,5 mm versterkt met raamwerk van 2 mm balsa en daarna bespannen met folie van Chinese herkomst ,dit alles is sterk genoeg en weegt niet teveel.Suc 6 verder en ik blijf volgen,grtz Bel10.
 
3 servo's in de romp?

Eén servo voor de rolroeren dus? Nadeel hiervan is de ingewikkelde overbrenging met kans op speling.

2 servo's in de romp is vaak praktischer: directe overbrenging en je kunt naast differentiatie ook een rem instellen (beide rolroeren omhoog)
 
Weet het dat dit simpeler is, maar deze servo's heb ik nog liggen, mijn RC heeft ook maar 4 kanalen, het laatste heb ik nog nodig voor de snelheid regelaar, ik had natuurlijk ook met een Y kabel kunnen werken, misschien doe ik dit nog wel , moet nog een motor, snelheid regelaar en schroef bestellen kan dan gelijk 2 mini servo's bestellen
 
hoi rené ziet er niet makelijk uit dus veel suc6 met de zwever zal af en toe zeker eens komen kijken.
helpen ga ik aan deze mannen overlaten want daar heb ik echt geen kaas van gegeten .
vind het al knap dat je aan een vlieger durft beginnen
 
Bedankt Dirk :)

V-kabel 2 kende ik niet, dat is intresant.
Omdat er voor zeilboten niks te vinden was zoals de vlucht contoller ben ik met micro controllers gaan prutsen, 1 kanaal was genoeg om zeilboot te sturen, schijnbare windhoek instelling, de rest werd met een paar censors gestuurd, windvaan , helling en controle lijnspanning
 
Leuk, filosoferen over de aansturing met servo-zus en Y-kabel-zo, maar het heeft pas zin bij een toestel dat enige luchtwaardigheid heeft. Heb enige twijfels over de robuustheid van het staartstuk, vandaar.
 
Stabilo na toevoeging van schuimkern en flinke schuurbeurt weegt nu 50 gr.
De romp met staart, 3 x servo , batterij 4 x AA, ballast 170 gr totaal 720 gr.
Met deze ballast en batt. in de neus heb ik zwaartepunt op 33 % van voorkant vleugel.
De ballast van 170 gr kan vervangen worden door een motor.
De schuimkernen van de vleugel wegen 150 gr, met de verbinder en alu tube voor het aansturen van de rolroeren, epoxy + weefsel 50gr/m² komt het totaal gewicht op ~ 1150 gr.
Vleugel opp. 36 dm², belasting 1150 gr / 36 = 32 gr/dm²
Is dit redelijk ?
 
IMHO, ja :). Natuurlijk kan het altijd lichter en beter, etc., maar het zal wel prima kunnen vliegen. Zelf vlieg ik delta's met vleugelbelasting ~35gr/dm² en die vliegen prima en glijden ook nog aardig met motor uit en prop op de rem.
 
Back
Top