Zwever voor beginner isola 3

Ik zou dan op 3s met een 12x6 doen. 11x7 kan ook maar je hebt die snelheid niet nodig, 12x6 geeft meer trekkracht.
Een 12x6 of 11x7 op een 3s-1000Kv gaat véél meer als 30 A trekken! Dag motortje en/of regelaar! Een 10x5 loopt al tegen de 30 A max. Verkijk je niet op de 400 Watt, dat is alleen te bereiken met een hogere spanning, dus 4s of 5s .En dan heb je weer een kleinere prop nodig.
 
12x6E - 11.1V / 215W / 20A / 1.08kg thrust

Dat is wat de fabrikant opgeeft, gaat dit misschien op voor een lichter / kleiner vliegtuig ?
Waar staat die E achter de 6 voor ?
 
@max z: Hoe kom je er bij dat een 11x7 veel meer stroom zou trekken dan 30A...? Bij de specs staat
Prop Test Data:11x7E - 11.1V / 220W / 20A /
Heb je deze motor zelf ook en gemeten dat er meer stroom loopt? Dat zou kunnen maar hoeft niet. Ik heb diverse 1000kv motortjes op 3s die ook rond de 25A trekken.

René, 12x6E is een elektroprop. Die zijn lichter, minder stijf en vaak wat breder dan brandstofprops.
 
Ik baseer mij op de uitkomst van het programma Drive Calculator. En nee, deze motor gebruik ik niet, wel een NTM3542 van 1000Kv. Daar heb ik een 10x5 Master Airscrew op, en die zit al halverwege de 20-30 A. Mogelijk is een E-prop efficienter, maar ik wantrouw de gegevens van HK in dit opzicht.
 
hihi, dat doe ik ook :) Ik meet altijd de stroom.
Een vergelijkbare die ik zelf gemeten heb;
Himodel 2217/09 (kv=950) 10x7 Aeronaut folding, Dymond 3s1p XC 1350 lipo: 20,3A. Of je dan met een 12x6 ver over de 30A gaat weet ik niet; misschien inderdaad wel slim om te beginnen met 11x6.
 
100 Watt per kg is een ondergrens. 200 W per kg is zo ongeveer voldoende om als een heli op te stijgen. Dat zorgt ook voor veel snelheid. Niet handig voor een beginner ... 100 Watt voor een kist van pakweg 1,5 kg lijkt me heel mooi.

Al dat andere is voor efficiëntie (hoe warm wordt de motor, hoeveel vliegtijd haal ik uit 1 accu. Als je geen gekke dingen doet, zijn die 215W / 223W varianten een prima oplossing.

Hier kun je nog wat 'rekenen'. Geeft heel behoorlijke resultaten.
http://www.ecalc.ch/motorcalc.php

Dirk.
 
Dat is een mooi rekenblad, thx Dirk :)

Als ik daar de gekozen motor invul krijg ik met een schroef 10 X 5 een mooi resultaat, niet de hoogste prestatie maar mooi rendement .
Stal speed 30 km/u is natuurlijk een schatting.
Vlucht tijd 9.2 min.
Speed 59 km/u
stijg speed 4.1 m/sec
Motor stroom 16 A
drive gewicht 339 g

CALC%252520ESC.jpg
 
ik lees 950 KV, geen 1000 KV. Scheelt toch weer 5%, en in de stroom nog meer. (gaat kwadratisch of 3e macht, weet ik niet meer). Maar een 10x5 zal wel OK zijn.

Max.
 
Veel hangt ook af van hoe je er uiteindelijk mee vliegt en dan doel ik op:
1. 10 sec motorloop en daarna lekker zweven/ thermieken
2. continu 70% throttle en gebruik min of meer als motorvliegtuig.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn optie 1, en dan met een klapprop.
 
Als ik het topic van de snow-boot volg denk ik er aan om heel dat schuim gedoen in de vuilbak te kieperen en met ribben te gaan werken, ziet er heel wat strakker en mooier uit.
Zo een depron vleugel met een weefsel van 50 gr bekleden valt niet mee, vooral omdat ik mijn hars niet met 5 % aceton kan verdunnen, hars was te dik vandaag door lage temp. je trekt dan zo een dun weefsel gewoon uit model .
 
Nog niet weggooien! Iedere bouwwijze heeft zo z'n voor- en nadelen. Zelf werk ik op Depron met 24-uurs lamineer epoxy van Winsor. Soms spray ik de Depron in met spray-glue (3M77) en leg daaroverheen het GFK-weefsel (25gr/m² in mijn geval). Vervolgens met een rollertje breng ik de epoxy aan. Tot nog toe tevreden met het resultaat. 24-uurs lamineer epoxy heeft ook een lange verwerkingstijd >1u (mits aangebracht op grote oppervlakte en niet in een bekertje -> acceleratie-principe!!!). Je kunt er ook voor kiezen niet integraal te lamineren, maar hier en daar waar nodig. Dat zal ook prima vliegen.
 
Ik werk ook met trage epoxy, van gazechim composites met hout of zwaardere matten geen probleem.
20 j geleden 80 kg gebruikt om mijn schip te bouwen, vaar ik nog altijd mee.
Ook 3 model zeiljachten in diagonaal 3 x 0.6 mm.
Normaal word er aan de hars 5 % aceton toegevoegd als er met glas word gewerkt, maar dat kan niet met depron.
De bolle bovenkant is goed gelukt, zal moeten wachten op warmer weer.
Zal eens kijken of ik aan 3M77 geraak
 
Als ik verdunner gebruik is dat spiritus, werkt goed, misschien wel beter en is zeker ook beter voor schuim.

Rick
 
Brand alcohol (Alcool à brûler in goed nederlands).
Zuivere alcohol is ook goed.
Geen white spirit, wat wij in Nederland Terpentine noemen.

Rick
 
Alcohol is inderdaad heel goed te gebruiken om epoxy te verdunnen. Gebruik 96%. In spiritus zitten ook andere stoffen oa water.
Ipv 3M77 kan je ook lijmspray van bison gebruiken. Gewoon bij de Gamma te koop.
 
Back
Top